Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan eskarissa tehtävänä tänään selata leluluetteloita (niitä postissa tulevia mainoksia)

Vierailija
16.11.2010 |

ja kirjoittaa paperille hintoineen, mitä haluaa. Sitten eskariopettaja sanoi, että menee lista pukille:O

Mitä olette arvon mammat mieltä? Mun täytyy myöntää, että olen hiukan ihmeissäni ja mietin, olenko ihan törkeä niuho, jos kysäisisin huomenna, mikä pointti tuossa tehtävässä oli.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onkohan niitä kaikkia numeroitakaan harjoiteltu tekemään ennen kuin nyt piti paperille osata laittaa.

Jos lapsi ei osaa jotain mitä joutuu tekemään, ei ole ihan OK.

Huomasin eskarityöntekijänä kuinka moni lapsi turhautui ja jopa raivosi kun tehtäväksi oli annettu kirjoittaa päivämäärä harjoitusmonisteeseen.

Malli oli seinällä, mutta alkusyksystä ei monikaan lapsi osanut tehdä esim. numeroa 8. Tuli kaksi eri kokoista palloa vähän mihin sattui, eli jo tuo numeroiden tekeminen hintana voi olla monelle vaikea asia ja "juttu" ikään kuin kärsii.

Miksi ei saanut leikata kyseistä lelukuvaa ja liimata paperille hinnan kanssa. Mitä muuten Joulupukki hinnoista...tontuthan tekee-kai?

Vierailija
22/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun lapseni tosiaan on eskariryhmässä ainoa, joka osaa sujuvasti lukea, mutta kyllähän koko ryhmä nyt on niitä kirjain ja numero ja tavutustehtäviä on tehnyt koko syksyn, joten kai nyt muutkin jotakin sentään hahmottaa:)

Ja ehkä tuossa leluluettelojutussa onkin se sitten hyvä, että voi sitten kopioida sen lelun nimen ja hinnan listaansa.

En tosiaan ihan tarkkaan tiedä, miten tuo tehtävä tehtiin, mutta oma lapseni kyllä osaa kirjoittaa ihan ilman malliakin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt kolmas lapsi eskarissa ja hän kirjoittelee sanoja paperille ja kovasti yrittää harjouitella lukemista. 2 ensimmäistä lasta oppivat ykkösluokan keväällä lukemaan eli toiset osaa ja osalla hakusessa.

tässä vaiheessa syksyä hahmottaa kirjaimia ja numeroita, jotta voisi niitä kirjoitella tuosta vaan listaksi... Että terkkuja Porvoosta! (ai niin, tietenkin palsta mammojen lapset kykenevät tehtävään ongelmitta)

Vierailija
24/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitähän tehtäviä tänään (huomenna eilen ;) tehtiin eskarissa, kun poika kertoi kotona, että selattiin leluluetteloita ja luvattiin, että lista menee pukille.

Kysy myös, että olikohan poika kuullut ja käsittänyt asioita vähän väärin.

Tuli nimittäin mieleen, että eskariope on saattanut sanoa jotain tyyliin "ties vaikka teidän listat menee pukille" tms., mutta poikasi on kuullut lauseesta vain osan. Jos hän on ollut tarpeeksi innoissaan niistä luetteloista itsestään, niin helpostihan hän on voinut kuulla väärin.

Paras kuitenkin selvittää, mistä loppujen lopuksi oikein oli kyse. :)

Vierailija
25/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä vaiheessa syksyä lukea ja kirjoittaa!

tässä vaiheessa syksyä hahmottaa kirjaimia ja numeroita, jotta voisi niitä kirjoitella tuosta vaan listaksi...

Että terkkuja Porvoosta!

(ai niin, tietenkin palsta mammojen lapset kykenevät tehtävään ongelmitta)

Vierailija
26/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä vaiheessa syksyä hahmottaa kirjaimia ja numeroita, jotta voisi niitä kirjoitella tuosta vaan listaksi...

Että terkkuja Porvoosta!

Älä nyt viitsi, varmasti joka ryhmässä on useita, jotka osaavat jo lukea, ainakin sen verran, että osaavat lelujen nimet kirjoittaa listaan!

Minulla on nyt lapsi neljättä kertaa eskariryhmässä ja omani eivät todellakaan ole olleet ainoita, jotka ovat lukeneet ja kirjoittaneet ennen eskarin alkua. Nykyisestä ryhmästä en tunne lapsia niin hyvin, mutta oman poikani lisäksi ainakin kaksi hänen kavereistaan lukee jo todella sujuvasti.

Vierailija
27/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia. Mä tiedän useammankin eskari-ikäisen, joka lukee ja kirjoittaa. Eikös joku puolet osaa lukea ekan luokan aloittaessaan. Mä tiedän jopa 4-vuotiaana lukemaan oppineita ja yhden 3-vuotiaana oppineen! (tosin melkein 4-vuotias oli oppiessaan).

Käsittääkseni ei ole kovin epätavallista, että eskariryhmästä jokunen osaa kirjoittaa / lukea. Mä en nyt tajua, mitä sä et tajua. Kyllähän lapset puhuvatkin kovin eri tavalla vaikka 3-vuotiaina. Joku höpöttää jo ties mitä, joku sanoo vasta muutaman sanan.

Vierailija
28/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkaa, niin voin kuvitella, että sinä olet oppinut lukemaan 10-vuotiaana. LAPSET NYT OVAT ERILAISIA JA OPPIVAT TAITOJA ERI AIKAAN.

Vierailija
29/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miten eskarilaiset osaa tässä vaiheessa syksyä lukea ja kirjoittaa!

Että terkkuja Porvoosta!

Vierailija
30/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, jos koko itsetuntosi on perustunut luulolle, että olet ainoa maailmassa, joka on osannut lukea ennen eskaria. Nyt täytyy kuitenkin paljastaa sinulle, että se on varsin tavallista.

Vierailija
31/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden verran kirjoittaa kirjaimia ja numeroita, mallista tai sanelusta. Ei tosin osaa vielä lukea, mutta tuntee kirjaimet ja "kirjoittelee" omia juttujaan. Jotkut ei varmaan osaakaan, mutta uskoisin, että aika moni myös osaa.

Että terkkuja Porvoosta!

Vierailija
32/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et liene ihan niin höperö vielä tuosa iässä, ettet olisi todellisuudessa tajunnut asiayhteyttä lainauksieni perusteella, ethän? Koska et tunne minua sen kummemmin, jätän pohdintasi itsetunnostani ja sen myötä koko 37-vuotisesta elämästäni sen varaan, että pidät omia kuvitteellisia mielipiteitäsi absoluuttisina totuuksina.

Olen pahoillani, jos koko itsetuntosi on perustunut luulolle, että olet ainoa maailmassa, joka on osannut lukea ennen eskaria. Nyt täytyy kuitenkin paljastaa sinulle, että se on varsin tavallista.

Vierailija
33/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eskari-ikäinen osaa kirjaimet. Ja tuo, että sanot myöhemmin itse oppineesi 4-vuotiaana lukemaan tekee tietysti vielä oudommaksi, ettet tajua.

Voitko nyt selittää, että mikset tajua.

Vierailija
34/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset tietävät, että koska äidin tuntipalkka on 22e niin joka päivä ei voi ostaa leluja.

Vierailija
35/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo käyttämäni lainaukset olivat kokonaisuudessaan nämä kaksi alla olevaa, joissa kirjoittajat ovat sitä mieltä, ettei eskari-ikäinen vielä osaa lukea tai kirjoittaa, saati hahmottaa paperille minkäänlaista listaa. Kommentoin heille vain yhteisesti, että opin itse lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana, josta sinä puolestasi kimpaannuit jostain syystä aivan tolkuttomasti minun näkökulmastani katsottuna.

Jätin mainitsematta, että kirjoitin ensimmäisen kirjeeni toivelistoineen joulupukille 5-vuotiaana, joten rohkenen olla sitä mieltä, että myös eskari-ikäinen todellakin voi osata niin lukea, kirjoittaa kuin listata asioita paperille.

Enkä nyt puhu kaikista eskari-ikäisistä, enkä siitä, että eskari-ikäisten edes "pitäisi" osata sellaista, vaan siitä, että sellainen on eskari-ikäiselle täysin mahdollista.

Kerro ihmeessä, jos sinä et vieläkään tajua.

Tässä nyt kuitenkin ne lainaukset:

Mä en tajua, miten eskarilaiset osaisi

Että terkkuja Porvoosta!

...

Mä en tajua, miten eskarilaiset osaa

tässä vaiheessa syksyä lukea ja kirjoittaa!

että eskari-ikäinen osaa kirjaimet. Ja tuo, että sanot myöhemmin itse oppineesi 4-vuotiaana lukemaan tekee tietysti vielä oudommaksi, ettet tajua.

Voitko nyt selittää, että mikset tajua.

Vierailija
36/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ton sepustukses jälkeen.

Vierailija
37/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ton sepustukses jälkeen.

Vierailija
38/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni "läksyt" eivät kuulu eskariin. Niitä taitoja ehtii harjoitella myöhemminkin. No, se mikä tässä ketjussa alkoi minua häiritä on se, että kukin vuorollaan alkoi kehuskella, kuinka varhain lapsi on jo lukenut ja kirjoittanut. Eikä siinä todellakaan ole mitään ihmeellistä, jos alle kouluikäinen jo osaa. Itse vain olen työssäni luokanopettajana havainnut sen, että nämä "lahjakkuudet" oppivat oikeinkirjoituksen ja etenkin tavutuksen muita hitaammin, vaikka olettaa voisi toisin. Ja tavuttamisen merkitystä ei tule väheksyä. Jokainen oppii senkin - ajallaan.

Toivottavasti tämän eskariläksyn mysteeri selviää pian...

Vierailija
39/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tässä mitään on kehunut? Jotkut vain yritti vakuuttaa näille provon huutelijoille, että moni osaa lukea ennen eskaria.

Voitko laittaa lainaukset missä joku "kehuu" yhtään mitään. Ja onko muuten anonyyminä netissä laitettu "lapseni oppi 5-vuotiaana lukemaan" jotain kehumista. Minusta vain neutraali toteamus.

Vierailija
40/43 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittänyt vakuuttaa, ETTEI ole mitenkään erikoista, että joku osaa lukea eskari-iässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme