Kotiruokakommentti tänään neuvolassa :/
Olihan taas tänään neuvolakäynti. 8 kk lapsen paino ei ollut noussut viimekäynnistä terkkarin mielestä tarpeeksi. Ei käyty omalla terkalla, se oli lomalla. Tää toinen terkka alkoi sitten kysellä vauvan ruokavaliosta ja kerroin hänelle tekeväni ruuat itse, mutta hedelmäsoseet ostan valmiina. Terkka tuumasi, että kotiruoka on ihan hyvä ja hieno juttu, MUTTA.. ja sitten alkoi tulla. Summattuna yhteen hän antoi ymmärtää, että kotiruoka ei ole riittävän ravintorikasta ja että kaupan purkkiruoka on parempi vaihtoehto. HUH HUH! Että pisti vihaksi kotiin mennessä :>(
Kommentit (37)
keitettyä porkkanaa, makaronia vähän sekaan ja lisäksi tein lihapullia joista osaan en tupsutellut mausteita, joten lihapullaa kans. Toivottavasti neidille kelpaa. Itse olen paljon syötellyt juuri noita valmisruokia ja on todella nyt sitten saanut tehdä hommia et tytölle kelpais kotiruoka. Olis pitäny alusta asti tehdä vauvalle ruuat ainakin osittain itse.
On kyllä niin tädistä kiinni millaisia ohjeita sieltä saa. Kannattaa siis ottaa hyvä suodatin mukaan neuvolaan:) olen saanut kommentteja esim. Raskausaikana: näetkö peilistä norsun? Miltä se tuntuu? Öööö... Tekipä hyvää itsetunnolle! Tai sitten: joo kai tää ihan käyrillä menee, tai ootas..Hmmm..mä käyn kysymässä. No onneks muutettiin ja sain järkevämmän terkan. Jonka mielestä purkkiruokia ei kannata syöttää kuin reissussa. Tyttömme paino nousi myös aika hitaasti ja oli siro, mutta terkka sanoi että kun äitikin on pieni ja hoikka niin näyttää olevan tytärkin. Ja nyt paino noussut ihan hyvin. Onneksi sattui rento täti maalaisjärjellä varustettuna tyttömme kohdalle:)
itse tiedät, mikä on hyvä ja varmasti huomaat, jos lapsi alkaa olemaan väsynyt ja muutenkin sen oloinen, ettei kasva ja kehity tarpeeksi. Silloin on asia eri.
Meillä kakkoselle ei tahtonut tulla tarpeeksi painoa ja aloiteltiin rasvalisää neuvolan suosituksesta. Ei mitään vaikutusta painoon. Lopetettiin, koska alkoi jo kauhistuttaa, että sillä rasvamäärällä on lapsella sydänkohtaus ennen viittä vuotta. Nyt on syönnyt ihan samalla tavalla kun ennenkin, mutta hurja pituuskasvu selvästi tasoittunut ja kertynyt lihaa luiden päälle :) Ja rasvalisä kokeiltiin viime talvena ja jätettiin keväällä jo pois.
anna palautetta tapahtuneesta terveydenhoitajien esimiehelle.
Tapahtuiko tämä Kemissä? Kuulin siellä terveydenhoitajan suositelleen purkkiruokaa, mutta oletin lapsen äidin olleen niin avuton kotihommissa, että sillä olisi suositellut niin.
tosiaan ravintorikasta purkkimössöä -lukisi neuvolantätikin joskus kuinka hyvää ja laadukasta purkkiruoka on! Tärkkelyksellä saostettua vettähän siinä on suurin osa, miten voi olla, että kotiruoka on jotenkin ravintoköyhempää? Minä en ainakaan ole lisännyt vettä koskaan lapsen soseisiin, eikä ole tarvinnut saostaa niitä millään ylimääräisellä.
Ehkä olet unohtanut lisätä rasvaa ruokiin, sitähän lapset kuitenkin tarvitsevat hiukan enemmän kuin aikuiset, aikuisilla se kerääntyy vain keskivartaloon. Tai sitten lapsi vain syö sen verran kuin tarvitsee ja kuluttaa sen verran ettei painoa vain tule enempää.
Tuskin tuon th:n kommentteja nyt kannattaa kovin vakavasti ottaa, ei vaikuta kovin ammattitaitoiselta henkilöltä. Lapsia ei tarvitse niin innokkaasti yrittää lihottaa, kohta neuvolassa jo syytetään sinua siitä, että lapsi on liian tuhdissa kunnossa...
Pelkkiä vehnäjauhoja...
ei kaikki syötä lapselle vaaleita makaroneja, täysjyvämakaroniakin on olemassa..
Meille sattui yksi tuollainen, joka alkoi vihjata minulle jopa yhteydenotosta sosiaaliviranomaisiin, kun lapsen paino ei ollut noussut tarpeeksi. Kumma kyllä kun mieheni (asiasta todella suuttuneena) vei lapsen seuraavan kerran neuvolaan, painokehitys olikin sillä kerralla ihan hyvä...
Meillä ainakaan lapsi ei ole oikein tykästynyt noihin ns. suolaisempiin purkkiruokiin. Vaikka nyt puolitoistavuotiaana kyllä vähän turhankin paljon tykkää siitä purkkipuurosta ja ei meinaa oma ei niin makea puuroni aina maistua. Ja ainakin tällaisen lakto-ovo-vegetaristiperheen lapsi kyllä saisi puutostaudin jos olisi pelkillä purkkiruuilla koska niissä on niin huonosti kasvisvaihtoehtoja, jotka sisältäisivät proteiineja.
Onkohan teidän neuvolassa muuten vielä vanhat kasvukäyrät käytössä. En tiedä imetätkö vai onko lapsi korvikkeella mutta ainakin imetetyillä lapsilla on varsin tyypillistä, että kasvi hidastuu muistaakseni noin puolen vuoden kieppeissä ja nämä vanhat käyrät (eivätkä varmaan oikein uudetkaan koska perustuvat kaikkien lasten kasvuun) eivät oikein ole perillä näissä.
Mutta öljylisää minä kyllä suosittelisin joka tapauksessa. Purkkiruuissa on sitäpaitsi usein palmuöljyä, joka ei todellakaan ole terveellisin vaihtoehto. Vaan kannattaa lisätä ruokiin tai antaa ihan erikseen kylmäpuristettuja ja mielellään kasviöljyjä. Nuo öljyt on yleensä se eka ohje jos paino ei nouse aivan niinkuin toivottaisiin ja ainakin allergisille ja kasvisruokaa syöville lapsille kuuluvat ihan perussuosituksiinkin. Meillä ainakin lapsi tykkää niistä kun on tuttunut erityisesti rypsiöjyyn ja hamppuöljyyn.
Jatka vaan ruokien tekemistä itse. On hyvä, että lapsi tottuu kotiruokaan ja meillä on nyt ainakin helppoa kun koko perhe syö samoja ruokia pääsääntöisesti. Toki hieman enemmän mausteita kaipaisi välillä itse mutta kaikkeen tottuu ja lapsenkin makumaailma kokoajan laajenee (on ollut todella hidas oppimaan kiinteiden syömiseen!). Muutenkin alle yksivuotiaat vasta totuttelevat kiinteisiin. Niitä kyllä pitää antaa mutta ei kannata niin isoa stressiä syömisistä ottaa jos ei lapsi vaikuta voivan huonosti.
En usko hetkeäkään, että kotiruoka ei voisi olla yhtä terveellistä kuin purkkiruuat. Ja alle 1-vuotiaan pääasiallinen ravinto on usein kuitenkin maito.
Itse kyllä syötän vauvalle purkkiruokaa, kun se ei syö itse tehtyjä soseita vaikka päälläni seisoisin :(
terkkari on kannustanut tekemään itse ruuan lapselle. Mutta ei ole koskaan väheksynyt, jos purkkiruokaakin syötetään.
Meidän muksulla ei tuossa iässä paino noussut kuukaudessa, kuin 200g, eikä terkkari siitä ollut huolissaan. Sanoi vaan, että liikkumaan alkanut lapsi yleensä kuluttaa energiaa hurjan paljon ja on normaalia, että paino ei nouse samallatavoin, kuin aikaisemmin. Vaikka söi kuitenkin tosi paljon päivän aikaan.
Ja sit vielä sanottiin, että jos paino alkaa menemään alakanttiin, lisätään vaan extra-annos öljyä ruokaan..
Älä huolestu turhasta, jos lapsi on virkeä ja jaksaa leikkiä.
kysyi n.5kk neuvolassa teetkö itse soseet, sanoin joo, mihin vastasi, että kannattaa antaa kaupan soseita myös.
Nooh, 10kk neuvolassa kysyi taas teetkö itse ruoan, sanoin, että nyt on tullut ostettua, niin sanoi: kannattaa opettaa kotitekoiselle ruoalle.
Toisinsanoen, aina oikein se miten et tee. Niin tai näin, aina väärin päin. :D
on usein tuossa vaiheessa pieni notkahdus pituus/painokäyrässä. Käyrät on piirretty keskivertovauvojen mitoilla ja jos lapsi saa vähäkalorisempaa rintamaitoa, massaa ei kerry ihan yhtä paljon kuin korvikkeella.
Oikeasti lapsi kuitenkin kasvaa ja voi oikein hyvin, rintamaito on ideaalia juomaa myös kahdeksankuiselle.
Usein myös kahdeksankuinen oppii konttamaan tai kävelemään ja energiankulutus on isompaa.
JOS painoa lakkaa kokonaan kertymästä, voi ruuan joukkoon panna teelusikallisen ruokaöljyä antamaan kaloreita. Itse en olisi huolissani, jos painoa sentään tulee ja pituutta.
Pelkkiä vehnäjauhoja...
ei kaikki syötä lapselle vaaleita makaroneja, täysjyvämakaroniakin on olemassa..
vai eikö teillä kotiruokaan kuulu ollenkaan esim. sekaleipä? Sekin on vaan jauhoja ja vettä.
Pelkkiä vehnäjauhoja...
Pelkkiä vehnäjauhoja...
Jos ne ovat täysjyvämakaroneja, niissä on ihan yhtä hyvät ravintoarvot ja kuitumäärät kuin muissakin viljoissa.
Miksi ihmeessä sitä pitäisi syöttää lapsille maassa, jossa diabetesriski on muutenkin jo geneettisesti korkea? Tärkkelyshän muuttuu elimistössä sokeriksi, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Oletteko lukeneet niiden purkkien ravintoselosteita?