Pöyristyin kun olin seuraamassa koulussa opetusta
Onko opettajien taso laskenut vai oppilaat huonontuneet?
alkeellisempia taitoja ei luokalla ole, koko ajan pölistään ja vaelletaan luokassa.Opettaja yritti piipittää jotain, kamalaa.
Onko rehtori johon otan yhetyden vai kehen, asiaan on saatava muutos.
Kommentit (58)
luokassa pölisty eikä vaelleltu, enkä minä piipitä.
Ehkei kannata yleistää, mutta reksille kenties kandee puhua.
olet konkreettisesti todennut, että koulussa saa hyvästä käytöksestä ihmettelyä opettajan taholta osakseen? Eikö sen pitäisi olla perusedellytys, että ollaan hiljaa muita häiritsemättä silloin kun pitää?
Sanoinko opettajista mitään? Kyllä ne muut oppilaat ovat se tärkein lapsen käytökseen vaikuttava tekijä. Kun enemmistö lapsista ei osaa käyttäytyä, nekin jotka kotona osaavat, esittävät koulussa kuuromykkää tai alkavat saman riehumisen kuin muutkin. Ei tälle opettajat mitään voi, eikä voi missään muussakaan maassa. Ja samat ongelmat ovat alaluokan kouluissa muissakin maissa, kun vanhemmat eivät osaa käyttäytyä, myöskään lapset eivät osaa.
voi aiheuttaa levottomuutta luokassa, jos siellä on joku mamma kyttäämässä...
jos luokassa on joku tarkkailemassa.
ennen sai luokassa käyttää, jos joku ei totellut.Nurkkaan seisomaan tai poistaminen luokasta.Nykyään kun ei saa luokastakaan kait poistaa ilman, että open pitää koko ajan olla näköyhteydesä muksuun,koska se "kullanmuru" saattaa lähteä vaeltelemaan.Käsivarrestakaan ei saa uskalleta/tarttua , koska heti ollaan opettajaa haastamassa oikeuteen.Toi on niin totta,että lapset ei kunnioita aikuisia enää niin kuin ennen.Kyllä jos meidän luokassa opettaja ärähti ala-asteela,että hiljaa, niin kyllä oltiin hiljaa-toista on meno nyt.Nykyään muksut saattaa pokkana sanoa,että"oo ite"
Kyllä se suurin syy on vanhempien ihmisten ja auktoriteettien kunnioituksen puute. Ja tietenkin tänä päivänä opettajat ei ole sellaisia auktoritetteja kuin esim. 80 luvulla. Vieläkin kylmät väreet kulkee selkäpiissä, kun muistelee opettajan karvoja kohottavan huudon :"H I L J A A!!" Sen jälkeen kukaan ei uskaltanut puhua mitää ylimääräistä, koska seuraava seuraus oli luokasta poistaminen ja suora yhteys koulun jälkeen vanhempiin allekirjoitettavan todistuksen kera. Ja jos tätä allekirjoitettua todistusta vanhemmilta tullut, oli jälkiistunnon paikka seuraavan perjantaina klo 16:00 jälkeen.
Ei ennen ollut mitään ongelmia 30+ kokoisissa luokissa. Kun opettaja puhui, oppilaat olivat hiljaa.Kyllä kyse on vain kasvatuksesta.
kun veti viivottimella tai karttakepillä häirikön sormille, kyllä siinä hiljeni äkkiä koko luokka. Sitäkö te kaipaatte takaisin kouluihin, ruumiillista kuritusta?
kun veti viivottimella tai karttakepillä häirikön sormille, kyllä siinä hiljeni äkkiä koko luokka. Sitäkö te kaipaatte takaisin kouluihin, ruumiillista kuritusta?
mutta olis se parempi, jos vanhemmat ei uhkailisi vetää oikeuteen aina kun niiden herranterttua estetään esim. tunkemasta happopulloa housuntaskuun. (tällaisesta kuulin eräältä opelta)
Olisi muuten aika hyvä, jos kaikki oppitunnit videoitaisiin, voisi sitten vanhempien uhkaillessa katsoa, että miten se asia oikeasti meni. Hiljentäisiköhän tämä myös niitä häiriköitä, jotka kotona esittävät kilttiä, ja joille vanhemmat on vielä jonkinlainen auktoriteetti?
Toki keskustella pitää, mutta joskus myös hiljaista työskentelyä. Miten saat luokan kuin luokan hiljaiseksi?
Ap:n otsikossa lukee aivan selvästi "pöyristyin".
- pienet ryhmäkoot
- selkeät, ennalta sovitut ja johdonmukaiset säännöt
- hyvin suunnitellut tunnit ja motivointi niiden avulla
- mielekäs tekeminen oppilaille
- hyvä ilmapiiri ja sen luonti
- oikeudenmukaisuus
- luja ja lämmin ote
- huumori
- luulot pois heti lukuvuoden alussa
- jämpti ja jämäkkä asenne
- tiukka kuri
- lahjonta ja kiristys
- se, että rikkomuksiin puututaan heti
- opettajan karisma
- oma rauhallisuus
- muiden opettajien kanssa samat säännöt kännyköistä, mp3 soittimista, lippiksistä, ulkovaatteista
- uhka että vanhemmat saa tietää
- joskus ei toimi mikään!
Näin siis opet itse vastasi Opettaja-lehden kyselyssä. Luokassa ei tarvii olla kuin 1-3 henkilöä jotka tekee 90% häiriköinnistä. Yläkoululaiset voi olla aika flekmaattisia perässä vedettäviä, joita mikään ei saa innostumaan. Silloin ei ole merkitystä kuinka innostava opettaja on jos murrosikäinen hiihtää ei-purista-mua-asenteella tunnilta toiselle.
kaverien asenne vaikuttaa ja kun katson omia lapsia, niin ihmettelen miten nuo murrosikäiset opettaja saisi keskustelemaan ja osallistumaan kun nyt on murahtelu kausi menossa.
meidän aikaan lapset olivat joko tarkkiksella tai sitten normaaliluokilla. Nykyisin tunnilla kävelijät ja lattialla pyörivät on tarkkiskamaa.
jos siellä on tuollaista! Meillä kunnioitettiin opettajia ja todellakin oltiin hiljaa, mutta ei ollutkaan kyse suomalaisesta koulusta... vaikka ihan Helsingissä kyllä. Meillä kyllä poistettiin luokasta, annettiin jälki-istuntoa ja luokallekin jätettiin. Mutta eikö tavallisessa koulussa opettaja saa antaa mitään lisätehtäviä? Meillä aina häiriköille napsahti ylimääräisiä kotitehtäviä ja se kyllä toimi aika hyvin. Vai annetaanko suomalaisessa koulussa ylipäänsä enää läksyjä? Muistan, että mulla oli lapsena aina hurjan paljon enemmän läksyjä tehtävänä, kuin muilla pihan lapsilla... eli tuolla kehityksellä nykyään ei varmaan enää tehdä läksyjä ollenkaan...Surullista.
#Meillä kyllä poistettiin luokasta, annettiin jälki-istuntoa ja luokallekin jätettiin. Mutta eikö tavallisessa koulussa opettaja saa antaa mitään lisätehtäviä? Meillä aina häiriköille napsahti ylimääräisiä kotitehtäviä ja se kyllä toimi aika hyvin. Vai annetaanko suomalaisessa koulussa ylipäänsä enää läksyjä? "
Läksyjä annetaan mutta myös ne voi usein tehdä tunneilla. Jälki-istunnoista ei osalle lapsia ole mitään vaikutusta. Ja luokalle jätetään, mutta pahimpiä häirikköjä ei kannata useasti jättää, pääsee nopeemmin eroon..
tokalla luokalla on samanlaista menoa. 1-2 härikköä häiritsee valtavasti koulurauhaa. Tarkkikselle joutaisivat, mutten tiedä miksi ovat normaaliluokassa.
Meidän tyttären koulussa tokalla luokalla on samanlaista menoa. 1-2 härikköä häiritsee valtavasti koulurauhaa. Tarkkikselle joutaisivat, mutten tiedä miksi ovat normaaliluokassa.
ne ylimääräiset läksyt auttavat, häirikkö jos haluaa häiriköidä niin ei siinä läksyt mieltä muuta. Jättää ne vain tekemättä
jos siellä on tuollaista! Meillä kunnioitettiin opettajia ja todellakin oltiin hiljaa, mutta ei ollutkaan kyse suomalaisesta koulusta... vaikka ihan Helsingissä kyllä. Meillä kyllä poistettiin luokasta, annettiin jälki-istuntoa ja luokallekin jätettiin. Mutta eikö tavallisessa koulussa opettaja saa antaa mitään lisätehtäviä? Meillä aina häiriköille napsahti ylimääräisiä kotitehtäviä ja se kyllä toimi aika hyvin. Vai annetaanko suomalaisessa koulussa ylipäänsä enää läksyjä? Muistan, että mulla oli lapsena aina hurjan paljon enemmän läksyjä tehtävänä, kuin muilla pihan lapsilla... eli tuolla kehityksellä nykyään ei varmaan enää tehdä läksyjä ollenkaan...Surullista.
ei ole mitään tarkkailuluokkia ja tosiaan sellaisia erityisopetusryhmiäkin pyritään vähentämään entistä enemmän, jotta kaikki adhd:t ja muut ovat samassa luokassa erilaisine opetuksen järjestämistä koskevine suunnitelmineen.
1)Erityisoppilaat integroidaan yleisopetuksen luokkiin.
2)Oppimiskäsityksessä on tapahtunut muutos behavioristisesta konstruktivismiin
eli ennen ope oli tiedon jakaja, ja lapsi vain yritti opetella kaiken open antaman tiedon
NYT oppilas nähdään aktiivisena tiedon rakentajana ja tieto rakennetaan yhdessä muiden kanssa.
Opetusmenetelmät ovat näissä hieman erilaiset--> nykyaikaisissa menetelissä ihan keskustellaan ja jutellaan toisten kanssa.
Eli jos luokassa hiirenhiljaista, opettaja vanhakantainen.
Luokassa ei kuitenkaan kuulu olla melua, vaan ihan normaalia keskustelua.
t: KM
Me olemme asuneet kesästä asti USAssa ja olen ollut paljon koulussa 2. ja 5.-luokkalaistemme tukena. Asia, mihin olen erityisesti kiinnittänyt huomiota, on lasten kohteliaisuus ja todella hyvät tavat. He puhuvat kauniisti muille, erittäin kohteliaasti aikuisille ja joka ovat joka käänteessä valmiita auttamaan ketä tahansa. Esim. nyt viikonloppuna meillä oli kummankin lapsen kavereita kylässä, ja kun aloin tehdä ruokaa, 10-vuotias poika keskeytti videopelin tullakseen kysymään mitä astioita voisi kattaa.. 8-vuotias kyläilijä puolestaan alkoi oma-aloitteisesti kantaa tavaroitamme (siis meidän perheen tavaroita!) autosta sisään kun palasimme piknikiltä. Meidän muksut keskittyivät kyseisinä hetkinä täysin omaan tekemiseensä, ei tullut pieneen mieleenkään auttaa ellen olisi sitä erikseen pyytänyt.. Ja nämä esimerkit olivat vain yhdet pienet tilanteet lukuisten muiden joukossa. Jotenkin tuntuu, että kun suomalaisia on perinteisesti arvosteltu liiallisesta vaatimattomuudesta ja itsensä mollaamisesta, nyt on menty sitten toiseen ääripäähän ja lapsista kasvatetaan sellaisia minäminäminäminä-tyyppejä. MINULLA on oikeus, MINÄ olen tärkein. Seurauksena mm. se, että luokkakavereiden tai opettajan työrauhalla ei ole mitään merkitystä kun MINÄ haluan nyt puhua ja häröillä ympäriinsä eikä MINUA voi määrätä olemaan aloillaan. Vaikka meidän nykyinen lasten alakoulu on tuikitavallinen pikkukaupungin opinahjo, järjestys ja käytös on kuin jostain brittiylhäisöpiireistä suomimeininkiin verrattuna. Silti lapset ovat vapautuneen ja tyytyväisen oloisia eikä mitään pulpettiinsa alistettuja marionettinukkeja.
ennenkuin he sen itse kokevat. Kiitos sinulle kommenteistasi tilanteista jotka olet "tuoreilla" suomalais silmilla nahnyt. Meita kauan maassa asuneita ei jostakin syysta uskota.
Koulussa se kayttaytyminen alkaa jo siita etta opettajaa ei koskaan kutsuta etunimella.
Anteeksi, oli ihan pakko. Oon ollu liian pitkään sairaslomalla pilkunviilajan työstäni =)