HS: Vauvaperheiden erot yleistyneet pääkaupunkiseudulla.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Entistä+useampi+vauvaperhe+eroaa+pää…
Ilmiön syystä voi tietysti olla montaa mieltä; tällä palstalla otetaan tietysti esiin herkästi individualismi.
Minä sen sijaan väitän, että taustalla on naisten JSSAP-kulttuuri, joka on vauva-palstalla vitsi, mutta ihmisten elämässä totisinta totta.
Kommentit (32)
Minullakin makoili mies joka joutui työttömäksi. Söi kuin suuri koira ja äksyili aina kun kerroin että olisi siivoojan paikka vapaana. Hänelle kelpaisi vain koulutusta vastaava työ... Minun olisi pitänyt lähteä töihin ja jättää 10kk vauva isänsä hoiviin kotiin. Ei käy. Minä en ala miestä elättämään! Pärjään nyt lapsen kanssa taloudellisesti paremmin. Ja Espoossa asutaan....
Sinusta on pöyristyttävää että mies on kotona elätettävänä, mutta itse et suostunut edes harkitsemaan töihin menoa. Kerro nyt ihmeessä tämä naisen logiikka, miksi on ok että nainen on kotona vaikka vuosia mutta miestä ei suostuta elättämään missään tilanteessa?
Miehestä ei ole imettäjäksi. Miehet ovat vähemmän empaattisia. Miehen kasvattama lapsi on melkein varmuudella sanottuna pilalla. Tätä mieltä minä olen. Nyt on tullut valtavaan muotiin pistää mies kotiin ja lähteä itse uraelämään. Pidän sitä äärettömän itsekkäänä tekona. Nainen hoitaa lapset ja kodin, johan se sanotaan Raamattussakin.
Ja nyt saa nakella kiviä.
Minullakin makoili mies joka joutui työttömäksi. Söi kuin suuri koira ja äksyili aina kun kerroin että olisi siivoojan paikka vapaana.
Hänelle kelpaisi vain koulutusta vastaava työ...
Minun olisi pitänyt lähteä töihin ja jättää 10kk vauva isänsä hoiviin kotiin. Ei käy. Minä en ala miestä elättämään!
Pärjään nyt lapsen kanssa taloudellisesti paremmin. Ja Espoossa asutaan....
Kyllä minä antaisin lapset miehelle päiväksi hoitoon, kuin pistäisin kerhoon tmv.
Oletko lukenut tätä palstaa? Enemmän tulisi olla huolissaan täällä kirjoittelevien syrjäytyneiden kahjojen kotiäitien lapsista kuin koti-isyyden yleistymisestä.
Miehelle raskauteen ja synnytykseen liittyvät kuviot voivat tulla järkytyksenä. Väsynyt vaimo ei jaksa huolehtia parisuhteesta. Ei osata odottaa.
Helppo yhdistää lamaan ja miesten yleiseen työttömyyteen.
Mitä minä olen näitä pareja tarkkaillut ikkunasta ja kahvilasta käsin, niin kyllä ne miehet edelleen viettää aikaansa asunnolla, vaikkei muka asuta yhdessä.
Näen tätä viikonloppuisin paljon. Muutoin mies on kotosalla lasten kanssa. Ruokatunnillakin näkee että "aha" sielähän ne lapset ovat hiekkalaatikolla, vaikka kuulemani huhujen mukaan ovat eroneet.
En minä ilmianna, kun olen kuullut vain huhuja ja nähnyt ikkunasta ja kahvilan ikkunasta. Tiedän tälläisiä perheitä kolmisen kappaletta.
Erot ovat tilastoissa.
Jos mies joutuu työttömäksi, koko perhe on vaarassa.
Pelkästään naisen palkalla ei maksella välttämättä edes vuokraa. Miehen palkka on perheen tärkein peruspilari, sitten tulee rakkaus.
Perhe kestää työttömyyttä korkeintaan pari kuukautta. Sitten naisen on parempi jatkaa matkaansa pesueensa kanssa tai mies voi matkustaa työnperässä Norjaan. Norjasta käsin hän voi lähettää rahaa perheelleen. Norjassa on aina töitä. Välimatka kuitenkin syrjäyttää perheestä. Miehellä saattaa kehittyä sivusuhteita ja lapsia Norjassa. Tilanne on paha ja yleistymässä.
Pian naisille ei riitä työssäkäyviä miehiä, vaan heidän on otettava työtön elätikseen. Miehen ainut kortti tulevaisuudessa on siittiöt.
Miehestä ei ole imettäjäksi. Miehet ovat vähemmän empaattisia. Miehen kasvattama lapsi on melkein varmuudella sanottuna pilalla. Tätä mieltä minä olen. Nyt on tullut valtavaan muotiin pistää mies kotiin ja lähteä itse uraelämään. Pidän sitä äärettömän itsekkäänä tekona. Nainen hoitaa lapset ja kodin, johan se sanotaan Raamattussakin.
Ja nyt saa nakella kiviä.
Siellä mm. maallisen mammonnan keräämistä ei katsota mitenkään hyvällä ja avioero on ankarasti kielletty. Eipä tuo kuitenkaan näytä paljon uskovaisia haittaavan.
Jokos on omaisuus luovutettu köyhille, että pystytään aidosti seuraamaan vapahtajaa?
että monilla ei ole realistista käsitystä eron seurauksista. Sitä haetaan helpotukseksi kestämättömään oloon. Kestämättömästä olosta syytetään puolisoa vaikka syynä on se ettei osata elää yhdessä eikä luoda elämästä siedettävää.
Monelta puuttuu taju, että ongelmat eivät katoa eroamalla. Ne vain kasvavat. Arki on yhä rankempaa, raha tiukemmalla. Uusi kumppani on hetken aikaa mukava mutta muutaman vuoden päästä ollaan samoissa ongelmissa sen uuden kanssa.
On monia syitä erota, mutta yksi niistä on liian helposti periksi antaminen ja epärealismi.
Ei kannata vaihtaa kumppania kun voi vaihtaa suhdetta ja silti pitää sen oman puolison. Etenkin kun vain hän jakaa sen vanhemmuuden.
Ymmärrän paremmin kuin hyvin halun erota. Itselläkin ollut pikkulapsiaikana hyvinkin paljon mielessä. Onneksi muut ovat tehneet ne mokat puolestani ja olen saanut nähdä vierestä mitä erosta seuraa, niin ei tarvitse itse turhaan sitä polkua kulkea.
Olemme mieheni kanssa muuttaneet maalta pk-seudulle työn ja opiskelun perässä. Sukulaiset ovat satojen kilometrien päässä. Meillä on alle vuoden ikäinen lapsi ja olemme eron partaalla, koska olemme täysin uupuneita. Olen 24/7 lapsen kanssa ja mies on vuorotöissä. Apua ei saa mistään! Jos eroaisimme, niin minulla olisi edes pari kertaa kuussa omaa aikaa. Saisimme vuorotellen nukkua ja lapsella olisi pirteämmät ja hyväntuulisemmat vanhemmat. Nyt olemme molemmat väsyneitä ja kyllästyneitä. Parisuhteemme on käytännössä kuollut, koska väsyneinä ärsytämme toisiamme emmekä pysty hoitamaan parisuhdettamme.
Kuten joku edellä jo totesi, ei niitä tukiverkkoja tyhjästä nyhjästä. Neuvolasta tarjottiin perhetyöntekijää, joka istuisi sohvalla juttelemassa. Toinen vaihtoehto oli psykologi, joka ei myöskään helpota lapsenhoitoa millään tavalla. Ei se tukiverkko kasva psykologille valittamisella.
Tiedän saavani "älä valita, kun itse olet valinnut"-ryöpyn, mutta senkin uhmalla vastaan tähän.
vaikka jatkaisivatkin parisuhdetta - siis äiti voisi mennä kerran kuussa hotelliin viikonlopuksi rentoutumaan ja isä myöskin - saisivat kummatkin sitä omaa-aikaa, kuten kuvitellaan eronneena saatavan. Ei se nyt maksa sen enempää kuin sekään, että muutetaan erilleen ja maksetaan kahta kämppää.
Naiset ovat liian kauan kotona hoitamassa lapsiaan, ja mökkiytyvät ja masenutvat. Emme valitettavasti enää elä missään kyläyhteisössä, vaan ihmiset eristäytyvät lapsineen koteihinsa.
Lääke: aiemmin töihin.
Miehet eivät ole valmiita tinkimään elämäntavastaan lasten tulon myötä, vaan edelleen ovat mukana kaverit, baarit, harrastukset.
Lääke: aikuistuminen, ja kannattaa valita se mies hieman tarkemmin.
Kuten edellä todettiin, naiset eivät voi sietää miehillään nykyisin mitään heikkouksia.
Lääke: naisten aikuistuminen. Miesten kannattaa valita se nainen hiukan tarkemmin, hyvin monet nykynaiset ovat pilalle hemmoteltuja prinsessoja.
Parisuhteen katoaminen mammamaailmaan. Väitän tätä yleisimmäksi syyksi eroihin.
Lääke; naisten aikuistuminen. Parisuhteen narikkaan laittamaminen ja lapsen ympärille kääriytyminen on itsekkyyttä parisuhteen kustannuksella, ei äidinrakkauden puhtain osoitus. Se lapsi asuu edelleen siinä parisuhteessa. Samalla tarjoan tietysti myös lääkkeeksi miehille kärsivällisyyttä ja aikuisuutta - mutta ei kenenkään ole tarkoitus odottaa ulkoruokinnassa tuulikaapissa vuosikausia, että parisuhde taas käynnistyisi.
--
Paperilehtiartikkelissa viitattiin siihen näihin tapauksiin liittyen, että lapsia tehdään nykyisin hyvin lyhyen tuttavuuden jälkeen. Tämä on oire naisten jatketusta teini-iästä. Mimmit remeltävät, kunnes luonto tulee vastaan, ja on pakko asettua. Sitten vuosikausien unelmamiehen etsimisen jälkeen napataan se, joka on käsillä, ja suhtaudutaan häneen täsmälleen samalla tavalla kuin villien nuoruusvuosien miehiin; heti ensimmäisestä rypystä matossa se mies dumpataan, ja haukutaan perään narsistiksi.
Sitten voikin kärrytellä muiden yh-naisten kanssa kahvilaan pitämään rokotuskriittisen illanvieton.
Ns. ylemmän keskiluokan alueelta.
Nuorilla perheillä täällä on työuran luominen kiivaimmillaan siinä kolmenkympin tienoilla. Hyvin ansaitseva dinkkuperhe ostaa kalliin asunnon, ja koska ikää alkaa olla, hankitaan lapsi. Koska ikää on, ja elämässä on muutenkin totuttu etenemään ripeästi (opiskelut,työt), hankitaan toinen lapsi pienellä ikäerolla. Sitten ollaankin tilanteessa, että äiti on kotona kahden alle 2-vuotiaan kanssa, ja yrittää selvitä lasten- ja kodinhoidosta yksin. Entinen elämä, työ, harrastukset, ystävät, on jäänyt kokonaan taakse. Sukulaiset asuvat kaukana, kaverit tekevät uraa. Mies painaa uraputkessa pitkää päivää, matkustaa paljon, eikä voimia ja aikaa perheen kanssa olemiseen jää. Viikonloppuna rentoudutaan kavereiden kanssa golffaamalla ja juomalla. Äiti väsyy ja masentuu, alkaa kiukutella. Mies pakenee töihin ja harrastuksiin. Ero on valmis. Sopassa hyvänä lisänä ehkä vielä se, että sitä asuntolainaa tosiaan on yli 200 000 e...