Vihreät silmät ovat kaikkein kauneimmat ja harvinaisimmat
Kommentit (139)
siniset, vihreät ym. kalpenevat rinnalla. Silmät ovat sielun peili ja tummissa silmissä, jos missä, sielukkuus tulee parhaiten esille.
Kyllä! Mutta minulla on tummanvihreät silmät, siis tumman sammalen väriset, ja mielestäni nekin ovat tosi hienot. Ja myös poikaystäväni huikaisevan taivaansiniset silmät ovat aivan henkeäsalpaavan kauniit.
Oikeastaan kaikki värit ovat kauniita, jos kantaja antaa niiden tuikkia hymyillen! :)
reunalla tumman vihreä ohut rengas, sitten tavisvihreää ja iiriksen vieressä keltainen rinkula. Eksällä on ruskeat silmät, lapsista 2 on perinyt häneltä ruskeat ja kolmannella vaihtaa väriä tunnetilan mukaan, yleensä on vihreänharmahtavat.
Nyt odotan sinisilmäisen kanssa lasta, hänen vanhempansa ovat molemmat ruskeasilmäisiä joten hauska nähdä millaiset pikkuisen silmät on :)
eihän kaksi ruskeasilmäistä edes voi saada sinisilmäistä lasta!
reunalla tumman vihreä ohut rengas, sitten tavisvihreää ja iiriksen vieressä keltainen rinkula. Eksällä on ruskeat silmät, lapsista 2 on perinyt häneltä ruskeat ja kolmannella vaihtaa väriä tunnetilan mukaan, yleensä on vihreänharmahtavat.
Nyt odotan sinisilmäisen kanssa lasta, hänen vanhempansa ovat molemmat ruskeasilmäisiä joten hauska nähdä millaiset pikkuisen silmät on :)
eihän kaksi ruskeasilmäistä edes voi saada sinisilmäistä lasta!
Tottakai voi, jos molemmilla on resessiivisenä sinisilmägeenit.
ja aika jännästi on silmien väri haalistunut:
http://ngm.nationalgeographic.com/2002/04/afghan-girl/index-text
Mikään väri ei ole ylitse muiden. Riippuu ihan sävystä ja katseesta onko silmät nätit vai ei. Jos on ruma sielu, niin ei se katsekaan ole kaunis vaikka silmien väri olisikin kuinka hieno tahansa. ;)
Olen ihan tyytyväinen omiin ruskeisiin (hazel) silmiini, vaikkei mitkään maailman lumoavimmat olekaan. Pääasia ettei ole sellaista hyistä sarjamurhaajakatsetta kuten monella vaaleasilmäisellä (vaalea sininen/harmaa)...
lukematta, kyllä ruskeat ovat kaikkein kauneimmat!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2010 klo 23:13"]on ruskeat silmät ja minunkin silmiäni kehutaan aina kauniiksi. Mikähän siinäkin on.
[/quote] tässä kyl puhutaa vihreistä silmistä et kentiea vähä kade
No ei todellakaan. Vihreät silmät on tosi yleiset suomalaisilla eikä yksistään väri tee silmistä kauniita.
Mä tykkään kun joillain oikein jäätävän siniset silmät. Niitä vois katella koko päivän.
Benedict Cumberbatch ja heterokromaattiset silmänsä, nam. Välillä ovat vihreät, välillä siniset, välillä harmaat. David Bowiella kaksiväriset silmät, samoin näyttelijä Lee van Cleefilla, mutta silloin ajateltiin, et ihmiset oudoksuisivat niitä ja niin Lee joutui pitämään ruskeita piilareita, huh. Onneksi Benedictin ei tarvi sen kummemmin silmiään peitellä. Viides valta-leffassa sillä tosin on ruskeat piilarit, kas kun Julian Assange on ruskeasilmäinen.
Silmien värin periytyminen ei ole niin yksinkertaista kuten lukiossa vielä varmaan nykyään opetetaan. Sinisilmäiset vanhemmat voivat saada myös ruskeasilmäisen lapsen.
Tietääkseni yksi harvinaisimmista silmien väreistä on vaalea violetti. Kyseisen värisiä piilolinssejä myydään eniten(?), näin olen ainakin kuullut. Itselläni on selvän vihreät silmät joissa on vivahde sinistä ja ruskeaa. (+pupillin ympärillä kellertävää väriä) Mutta vihreät simmät ovat kullä kauniin väriset. =)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 15:00"]Silmien värin periytyminen ei ole niin yksinkertaista kuten lukiossa vielä varmaan nykyään opetetaan. Sinisilmäiset vanhemmat voivat saada myös ruskeasilmäisen lapsen.
[/quote]
Ei muuten voi. Semmoset täysin sinisilmäiset, siniharmaanvihertävätjne on eri asia.
Minulla on hazel eyes, päävärinä vaaleanvihreä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 15:00"]Silmien värin periytyminen ei ole niin yksinkertaista kuten lukiossa vielä varmaan nykyään opetetaan. Sinisilmäiset vanhemmat voivat saada myös ruskeasilmäisen lapsen.
[/quote]
Ei muuten voi. Semmoset täysin sinisilmäiset, siniharmaanvihertävätjne on eri asia.
[/quote]
Kyllä voi. Tässä pikagoogletuksen tulos:
"Ihmisen silmien erivärisyydestä käytetään latinankielistä nimitystä heterochomia irdis. Erivärisyys voi esiintyä niin, että toinen silmä on erivärinen kuin toinen, tai niin, että yhdessä silmässä on eri värejä. On erittäin harvinaista, että ihmisellä on eriväriset silmät. Silmän värin määrää iiris, joka on silmässä oleva pigmentoitunut rengasmainen kalvo. Jos iiriksessä on paljon pigmenttiä, henkilön silmät ovat ruskeat. Jos taas pigmenttiä on vähän, tuloksena ovat siniset silmät. Tutkimuksissa on saatu selville, että silmien värin määräytyminen on luultua paljon monimutkaisempi prosessi. Aiemmin oletettiin, että silmien värin määrää kaksi geeniä. Nyt on käynyt ilmi, että iiriksen pigmenttiä määrää kokonainen joukko geenejä. Jos jokin näistä geeneistä mutatoituu sikiökaudella, silmien väri voi muuttua. Mutaation vuoksi esimerkiksi sinisiä silmiä määräävä geeni voi tulla dominoivaksi henkilöllä, jolla geneettisesti oikeastaan pitäisi olla ruskeat silmät. Koska silmien väriin vaikuttava geneettinen muutos tapahtuu vasta ensimmäisten solunjakaantumisten jälkeen, vain osa elimistön soluista saa muuttuneen genotyypin. Silloin tuloksena voivat olla eriväriset silmät."
Sellaiset kunnon vihreät, ei tällaiset minun harmaanvihreät suomalaiset silmät.
Mulla on vihreät, ja oon tottunut niitä katselemaan, eivät tunnu mitenkään poikkeuksellisilta.
Mulle on entiset poikaystävät ja nykyinen mies sanoneet, että mun vihreät silmät oli se mikä kiinnitti huomion.
Itselläni on sinivihreät silmät, ei kovin kummoiset.
[/quote]
Tosin ovat kovin alttiit valonvaihteluille ja mielialoille. Lähipiiri näkee silmien väristä millä tuulella/kuinka väsynyt olen. Tietääkö muuten kukaan mistä johtuu?
[/quote]
Ollaankohan me sukua.. :) Mun silmienväristä pystyy lukemaan myös mielialat. Kaikki sanoo niitä kameleonttisilmiksi. Yleensä ne on sellaiset harmahtavansinertävänvihreänmetallihohtoiset. Mä oon nähnyt tämän väriset silmät vain mun siskolla. Kuulemma yhdellä kauemmalla sukulaisella on ainaskin..