450€ tilillä ja tili tulee vasta 31.11.
kahdet juhlat järjestettävänä kotona... Huh huh. Tiukulle menee ja autokin tarttee bensaa.
Kommentit (35)
meillä menee 80-100€ viikossa ruokakauppaan. Ennen 30.11. olisi tehtävä 3 reissua. Perheessämme siis 5 henkeä. Siihen siis menee vähintään 240€ (450€ -240€ = 210€). Auto syö n. 60€ viikossa (vähintään) ja ennen tilipäivää pitäisi tankata sen 3 kertaa, eli 120€ (210-120€=90€). 90€ ei saa edes kunnon lasten kutsuja saati kaksia! Eli kyllä ap:lla on ihan oikeasti syy kitistä, koska en itsekään tietäisi miten päin repeäisin samassa tilanteessa.
eihän voi noin sanoa että ruokakauppaan "menee" sen ja sen verran. Kun kyse on VALINNOISTA. aivan vuorenvarmasti saa halvemmalla viikon ruuat, varsinkin jos rahapula suht tilapäistä, eli voi olettaa että perustarvikkeet jo ovat kotona. Esimerkiksi itse tehty hernekeitto (jonka voi tehdä myös ilman lihaa) maksaa tyyliin 2e ja siitä syö kaksi päivää isokin perhe. Samoin nakkikeitto jossa on vain perunaa, porkkanaa ja sipulia ei maksa juuri mitään, iso kattila sitä vain. Totta kai ruokakauppaan menee mitä vain jos ostaa leikkeleitä, valmisrahkoja, valmiita leipiä, olutta, virvoitusjuomia, keksejä jne. Mutta karsimalla kaiken ekstran pois jaostamalla vain välttämättömät perustarvikkeet saa kauppalaskun, uskoisin puoleen! Itse tekemällä todella säästää. Kyse on omista valinnoista. Lähes ainoat mitkä menee faktana on asumiskulut ja lasten hoitomaksut. Sähkölaskuunkin voi itse vaikuttaa.
Meille tosiaan tuli kaksi isoa ylimääräistä laskua. Siksi tämä tilanne.
meillä menee 80-100€ viikossa ruokakauppaan. Ennen 30.11. olisi tehtävä 3 reissua. Perheessämme siis 5 henkeä. Siihen siis menee vähintään 240€ (450€ -240€ = 210€). Auto syö n. 60€ viikossa (vähintään) ja ennen tilipäivää pitäisi tankata sen 3 kertaa, eli 120€ (210-120€=90€). 90€ ei saa edes kunnon lasten kutsuja saati kaksia!
Eli kyllä ap:lla on ihan oikeasti syy kitistä, koska en itsekään tietäisi miten päin repeäisin samassa tilanteessa.
90 euroa on järkyttävän iso summa juhlien järjestämiseksi. Siis mieti nyt itsekin. Popcornia, mehua, keksiä ja itse tehden kakkua. Mikä siinä maksaa noin paljon tai jopa enemmän?! Tuolla rahalla ihan tasan varmasti järjestää ne kahdet kutsut.
Tiukille vaan menee, kun on nämä kahdet juhlat sovittu jo aikaa sitten ja tuli kaksi isoa laskua yllättäen samalle kuulle.
tarkoitin tietysti nakin LISÄKSI muuta kuin luettelemani
lompakossa, tili tyhjänä, kun piti ostaa pojalle vaatteet talveksi ja itsenäisyyspäivän tanssiaisiin.
Seuraava raha tulee vasta lapsilisästä.
Joutuu lainaa rahaa, että selvitään siihen saakka.
Revippä siitä, luulis että pärjäät oikein hyvin.
Tuolla nyt järjestää vaikka millaiset juhlat, itse leipoo vain. Ja autoa käyttää sen, mitä on pakko. Muuten jalan/pyörällä/julkisilla. Minä eläisin tuolla rahalla kuukauden, jos toisenkin. Siis jos ruokaan rahat pitäis vain laittaa. Ja jos nyt ylläri lasku jostain tulisi, niin pyytäisin mahdollisuutta siirtää eräpäivää.
Ja sille, joka väitti, ettei julkisilla voi mennä ihan minne vain, niin kyllä voi aika pitkälle mennä, jos vain viitsii ;) Bussit kulkee aika pitkälle "maalle" ja junatkin tietääkseni. Lisäksi Helsingistä löytyy avuksi metro ja raitiovaunu.
Itse käytän päivittäin julkisia/kävelen/menen pyörällä. En edes omista ajokorttia, enkä autoa. Ja en asu Helsingin keskustassa.
Parhaimmillaan matkaan julkisilla jopa 50km (linnuntietä meiltä, julkisilla PALJON pidempi matka) sisareni luokse: ensin kävelen bussipysäkille, bussilla 20min juna-asemalle, junalla puolisen tuntia Helsingin keskustaan/Pasilaan, vaihdan toiseen junaan, jolla matkaan toiset puol tuntia ja sitten vielä kävelen pari kilsaa ;) Eikä ole minusta edes paha. On sitä pidempiäkin reissuja tehty. Ja ihan päiväkseltään käyn ja usein vieläpä. Ja takaisin sama matka. Enkä pidä vaikeana. Se on se asenne.
Kaupassakin käyn julkisilla, kun vieressä ei ole ruokakauppaa. Reppu selkään vaan, lapsi rattaisiin ja rattaiden alakoriin osa ruuista ja mahdollisesti osa vielä kassiin olalle repun lisäksi ;) Kesällä ja niin kauan, kun lunta ei ole maassa, menen yksin pyörällä ja sillon tuon isomman lastin: reppu selässä, tarakalla tavarakorissa yksi ruokakassi, etukorissa toinen ja 2 ruokakassia vielä molemmin puolin ohjaustankoa ;) Repikää siitä. Ja en valita.
Tuolla nyt järjestää vaikka millaiset juhlat, itse leipoo vain. Ja autoa käyttää sen, mitä on pakko. Muuten jalan/pyörällä/julkisilla. Minä eläisin tuolla rahalla kuukauden, jos toisenkin. Siis jos ruokaan rahat pitäis vain laittaa. Ja jos nyt ylläri lasku jostain tulisi, niin pyytäisin mahdollisuutta siirtää eräpäivää.
Ja sille, joka väitti, ettei julkisilla voi mennä ihan minne vain, niin kyllä voi aika pitkälle mennä, jos vain viitsii ;) Bussit kulkee aika pitkälle "maalle" ja junatkin tietääkseni. Lisäksi Helsingistä löytyy avuksi metro ja raitiovaunu.
Itse käytän päivittäin julkisia/kävelen/menen pyörällä. En edes omista ajokorttia, enkä autoa. Ja en asu Helsingin keskustassa.
Parhaimmillaan matkaan julkisilla jopa 50km (linnuntietä meiltä, julkisilla PALJON pidempi matka) sisareni luokse: ensin kävelen bussipysäkille, bussilla 20min juna-asemalle, junalla puolisen tuntia Helsingin keskustaan/Pasilaan, vaihdan toiseen junaan, jolla matkaan toiset puol tuntia ja sitten vielä kävelen pari kilsaa ;) Eikä ole minusta edes paha. On sitä pidempiäkin reissuja tehty. Ja ihan päiväkseltään käyn ja usein vieläpä. Ja takaisin sama matka. Enkä pidä vaikeana. Se on se asenne.
Kaupassakin käyn julkisilla, kun vieressä ei ole ruokakauppaa. Reppu selkään vaan, lapsi rattaisiin ja rattaiden alakoriin osa ruuista ja mahdollisesti osa vielä kassiin olalle repun lisäksi ;) Kesällä ja niin kauan, kun lunta ei ole maassa, menen yksin pyörällä ja sillon tuon isomman lastin: reppu selässä, tarakalla tavarakorissa yksi ruokakassi, etukorissa toinen ja 2 ruokakassia vielä molemmin puolin ohjaustankoa ;) Repikää siitä. Ja en valita.
kun tämä auto tässä on, niin kalliimmaksi se tulee kulkea julkisilla kuin ostaa bensat
tohon maaseutu-pk-seutu...että kaikki ei asu pk-seudulla, jossa hyvät julkiset yhteydet. Paskan marjat, asun keskellä Espoota, eikä täältä pääse esim. lentoasemalle julkisilla, ei sitten millään. Matkaa on 20 km jonka ajaa autolla 20 min. Esim. Lahdesta pääsee jatkuvasti bussilla ympäri vuorokauden lentokentälle, matka kestää n. tunnin. Jos itse joutuisin tästä lähtemään bussilla, keskustan kautta, matka kestäis 1,5 h. Ja maksais n. 6 e/pv.
meillä menee 80-100€ viikossa ruokakauppaan. Ennen 30.11. olisi tehtävä 3 reissua. Perheessämme siis 5 henkeä. Siihen siis menee vähintään 240€ (450€ -240€ = 210€). Auto syö n. 60€ viikossa (vähintään) ja ennen tilipäivää pitäisi tankata sen 3 kertaa, eli 120€ (210-120€=90€). 90€ ei saa edes kunnon lasten kutsuja saati kaksia! Eli kyllä ap:lla on ihan oikeasti syy kitistä, koska en itsekään tietäisi miten päin repeäisin samassa tilanteessa.
tarvitsee tankata 3 kertaa ennen palkkaa ( a 60€)menee tankkauksiin yhteensä 180 €, ei 120 €. Ehkä heikko rahatilanne johtuu huonosta laskutaidosta.
vai eikö kukaan nykyään pyöräile matkoja vaikka lähimmälle juna-asemalle, jos ei nyt bussi satu menemään ihan oven vierestä? Aikaisemmin vaan liikkelle, jos se ajasta on kysymys. Kyllä ihminen on kekseliäs, kun tarvitsee olla.
Ja mitä jos auto hajoaa aamulla oven eteen teillä, joilla julkiset ei kulje ihan läheltä? Tilaatko sitten taksin vai mitä teet? Tai jos tosiaan ei olisi bensaan rahaa?
tohon maaseutu-pk-seutu...että kaikki ei asu pk-seudulla, jossa hyvät julkiset yhteydet. Paskan marjat, asun keskellä Espoota, eikä täältä pääse esim. lentoasemalle julkisilla, ei sitten millään. Matkaa on 20 km jonka ajaa autolla 20 min. Esim. Lahdesta pääsee jatkuvasti bussilla ympäri vuorokauden lentokentälle, matka kestää n. tunnin. Jos itse joutuisin tästä lähtemään bussilla, keskustan kautta, matka kestäis 1,5 h. Ja maksais n. 6 e/pv.
Julkisen liikenteen toimivuus yksilön näkökannasta tarkoittaa sitä, että pääsee kätevästi töihin ja kotiin sekä asioille; kauppaan, pankkiin yms. Tavallisen ihmisen ei nyt yleensä niin usein tarvitse lentokentälle päästä, että sillä olisi mitään merkitystä tässä yhtälössä. Fakta on, että pienillä paikkakunnilla julkinen liikenne ei toimi kuten isommissa kaupungeissa. Jos busseja menee pari kertaa päivässä niin onko se toimivaa liikennettä?
meillä menee 80-100€ viikossa ruokakauppaan. Ennen 30.11. olisi tehtävä 3 reissua. Perheessämme siis 5 henkeä. Siihen siis menee vähintään 240€ (450€ -240€ = 210€). Auto syö n. 60€ viikossa (vähintään) ja ennen tilipäivää pitäisi tankata sen 3 kertaa, eli 120€ (210-120€=90€). 90€ ei saa edes kunnon lasten kutsuja saati kaksia!
Eli kyllä ap:lla on ihan oikeasti syy kitistä, koska en itsekään tietäisi miten päin repeäisin samassa tilanteessa.
eihän piparehin, kakkuun ja mehuun saa mitenkään menemään kuin mutaman kympin per juhla. siis jos itse tekee..
Koita jaksaa ja selvitä jotenkin. Tiedän tilanteesi täysin.
Älä välitä noista vittuilijoista/talousneroista yhden imeväisen äideistä. Kyllä maailma heitäkin vielä opettaa. Kermaperse kaupunkilaiset nyt vain eivät voi ymmärtää(eikä heiltä sitä varmaan voi vaatiakkaan) että julkiset eivät toimi joka paikassa yhtä hyvin kuin pääkaupunkiseudulla tai muissa isohkoissa kaupungeissa.