Te, joiden mielestä lto oli väärässä käskiessään ostamaan "poikien värisen"
toppapuvun päiväkotiin: missä raja sitten menee?
Halusi tai ei, yhteiskunnassa on olemassa tietyt sanattomat säännöt ja normit, joiden mukaan käyttäydytään.
Eli missä se raja menee, voiko poikanne pukeutua päiväkotiin esimerkiksi vaaleanpunaiseen mekkoon ja sukkahousuihin niin halutessaan? Kasvattaa pitkät hiukset ja pitää niitä leteillä?
Kauheasti haukutte päiväkodin tätiä joka käski ostaa poikien värisen puvun, mutta käsi sydämelle: meneehän teilläkin se raja jossain, mihin annatte poikanne pukeutua julkisesti, eikös vain?
Kommentit (98)
Kotona voi kokeilla mekkoja ja vaikka huulipunaa. Ulkomaailmaan lähdetään asiallisesti pukeutuneina. Värejä on toki punaista, oranssia ym. Mutta ei nyt mitään vaaleanpunaista toppapukua.
Mieleen tulee yksi tamperelainen insuliinimurhaaja joka puki poikansa tytöksi perhekerhoon.
Kotona voi kokeilla mekkoja ja vaikka huulipunaa. Ulkomaailmaan lähdetään asiallisesti pukeutuneina. Värejä on toki punaista, oranssia ym. Mutta ei nyt mitään vaaleanpunaista toppapukua.
Mieleen tulee yksi tamperelainen insuliinimurhaaja joka puki poikansa tytöksi perhekerhoon.
lanseerattu tyttöjen väriksi tai erikseen merkitty lakiin? Niinpä.
Jos poika itse haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen, siinäpä pukeutuu.
Toivottavasti te, jotka ette missään nimessä halua pojalle vaaleanpunaista, ette pue tytöllenne sinistä, vihreää tai muita poikien värejä. Ihan tasa-arvon takia.
mekossa julkisella paikalla, tytön kohdalla uimahousuissa ilman yläosaa. Siis ehkä 9-vuotiaalla tytöllä.
8-vuotias menee ilman paitaa pitkin omaa pihaa ainakin vielä.
Pojallani on punaiset housut, vaaleanpunainen t-paita (hui kauhistus, välillä yhtäaikaakin päällä!). On oranssia ja kirkkaan keltaista, mustaa, turkoosia, valkoista, sinistä...Pinkkejä paitoja on kotioloissa pidetty paljonkin. Vaaleanpunaisesta paidasta oli eskarissa joku tyttö huomautellut. Paita on pojan itsensä valitsema. Pinkit talvikengät oli 3-vuotiaana.
Ja toisaalta, tyttö saa käyttää mitä värejä vain. Minusta on surullista, että pojalta pitää kieltää kauniita värejä ja kuviointeja, esim. ne kukat ja perhoset, vaikka pitäisi niistä kovasti. Vaatteissa en siis julkisella paikalla anna pukea tuollaisiin kuviin, mutta onneksi on esim. pyyhekumi jossa sama kuvio ei haittaa lainkaan.
halusi poika näin:
viisivuotiaana paidan, jonka etumustossa kukkia
kuusivuotiaana oranssit kumpparit
ekaluokalla vanhan roosan värisen puseron
Kaikki ne sai ja eskarissa lto ihasteli kumppareita! Nyt on 14 ja edelleen pitää punaisia ja oransseja paitoja. Mutta kukkaisia ei ;)
Tytön kohdalla raja menisi siinä, että poikien uimahousuissa ei mene uimahalliin.Pojan kohdalla sitten varmaan mekossa. Poika ei sitten vastaavasti bikineissä eikä isosiskolta perityssä uimapuvussakaan.
Just tuli vastaan uimahallissa tuttavaperheen eskari-ikäinen poika, joka tykkää käyttää mekkoa (mutta oli sanonut rakennustyömiehelle, etteivät pojat voi käyttää korvakoruja) ja jolla on sekä bikinit, että tyttöjen uimapuku. Äitinsä mukaan raja pukeutumisessa menee playboy-pupujen ja huumekasvien kohdalla. Myöskään perheen teinitytön ei anneta pukeutua kovin paljastavasti, varsinkaan peppuvako ei saa näkyä.
ja jonkin verran punaista väriä sisältävällä haalarilla nyt kuitenkin jonkinasteinen ero?
Loppuiko arvon lto:lta työpäivä vai?
Se on myös kovasti persoonakohtaista. Pitkät hiukset ovat pojillakin hienot. Kysymyksestäsi päättelen, että lto oli mielestäsi oikeassa?
ja jonkin verran punaista väriä sisältävällä haalarilla nyt kuitenkin jonkinasteinen ero? Loppuiko arvon lto:lta työpäivä vai?
tuoda esille kysymys, että missä se raja menee?
Lienee kuitenkin veteen piirretty viiva, ja tulkinnanvarainen juttu.
Jospa kyseinen lto suhtautuu asiaan jostain syystä jyrkemmin kuin useimmat?
T: ap, joka ei ole kyseinen lto
Se on myös kovasti persoonakohtaista. Pitkät hiukset ovat pojillakin hienot. Kysymyksestäsi päättelen, että lto oli mielestäsi oikeassa?
Tämä on aihe, jossa ei varmaan ole jyrkkää oikeaa tai väärää...
Meidän pojalle ei kyllä ole ollut, mutta hänellä on kavereita (jo kouluikäisiä), joilla on aina ollut pitkät hiukset. Eikä mitään kiusaamista niiden takia. Samaten meillä on myös pojalla ollut punaista ja oranssia vaatteissa, ei toki pinkkiä röyhelöä tai mekkoja kuten siskollaan, mutta eihän punainen väri tee vaatteesta vielä tyttömäistä. Nykyään miehetkin käyttävät jopa vaaleanpunaista, teini-ikäisten vaatteissakin sitä näkee paljon pojillakin.
onko se suunnattu tytölle vai pojalle. Vaikka puku olisi sininen, mutta siinä on vaikkapa perhosen kuva, se on "tyttöjen" puku.
menee siinä mekossa.
Mekko on niin tyttöjen vaate että sitä on suomessa aika vaikeaa alkaa mieltämään poikien vaatteeksi.
Muuten ihan sama, olkoon pitkää tukkaa, pinniä päässä, koruja kaulassa, minkä tahansa väriset vaatteet tms. niin en sanoisi. Minulla raja menee siinä mekossa ja silloinkin siinä kohdassa jos huomaan että poika kiusataan.
Jos pojalla on mekko päällä ja kukaan kavereista ei tätä mitenkään kommentoi, ei edes huomaa niin antaa sen mekonkin olla :)
"poikakaverilla" (ovat eri päiväkodeissa) on usein punainen paita, jossa vaikka auton kuva tms. ja myös ulkovaatteissa oli jotain punaisia raitoja tai muita tehostevärejä. Nythän on hyvinkin yleistä että myös poikien vaatteissa käytetään enemmän värejä (onneksi). Tuntuu kyllä erittäin kummalliselta, että lto alkoi ihmettelemään vaatteen väriä 4v(!)-pojalla! Tuskin 4-vuotiaat pojat vielä kyttäävät mitä toisilla on päällä. Koululainen on sitten eri juttu.
Oletko tosissasi? Se rajaa menee haalarin kohdalla just siinä, millaista haalaria se lapsi haluaa pitää. Ei kai se lto sitä haalaria päällään pidä? Ja minun tokaluokkalaisen pojan lempiväri on muuten punainen, että revi siitä ja pue ne kakaras sinisiin örkkivaatteisiin.
että asia ei kuulu lto:lle, kunhan vaatteet ovat käytännölliset ja lämpimät. Jokaisen vanhemman täytyy itse, lastaan kuunnellen, mihin sitten vetää rajan vaikka mekkojen kanssa.
Itse asiassa mun poika oli yks päivä leikkinyt päiväkodissa prinsessaa hame päällään, siellä on siis jotain roolivaatteita joita välillä saa ottaa leikkiin. Hoitajat kertoi ja minä olin vaan, että olipas kiva leikki.
aikuisella miehellä punainen väri vaatteissa oli oikeen hyvä väri. Oliko se nyt naisten mielestä "vallan" merkki vai mitä se sisälsi. Suositeltiin kuitenkin miehille jos halusivat onnistua elämässään ja jopa työnhaussa.
Tuskin sitä korkokenkiä ja huulipunaa silti miesten kannattaa mennä päälleen laittamaan, sitten kai se ap.n raja jo ylittyy. Huvittavaa alkaa pohtia jotain tuollaista, mutta kai se tällaiselle palstalle sopii :D
vaan pitää huoli siitä, ettei kukaan leukaile sellaisista asioista toiselle lapselle.
Jaa miksi niin?
No kun päiväkodit ovat osaltaan vastuussa tapakasvatuksesta. Ja koska lapset nimenomaan ovat siellä sosiaalisessa kanssakäymisessä, se on heille se tärkein paikka opetella kanssakäymistä muiden lasten kanssa.
Eikä kenenkään vaatteiden takia pidä kiusata ketään. On sitten rumat/likaiset/kuluneet/väärän väriset/epämuodikkaat vaatteet, niistä ei silti saa sallia kiusaamista!
Ei siis kurasseerata vanhempia tiettyyn muottiin, vaan lto hoitakoot OMAN TYÖNSÄ eli kasvattakoot lapsista kohteliaampia.
PS: miehet ostavat pinkkejä paitoja, miksi se väri on pojilta kielletty?
en tiedä missä raja menisi, ei ole vielä ollut tarvetta hillitä mitään valintoja. Mutta vauvallakin oli jo puna-valkoraitainen body, oikein kivan näköinen pojalla minun mielestäni.
Jotenkin tuntuu, että suomessa kuuluu kulttuuriin, että vain naispuoliset pitävät hameita ja meilläkin jätettäisiin hameet ostamatta, samoin vaaleanpunainen hamemaisilla röyhelöillä varustettu haalari. Väreistä en nipota, mutta on erikseen selvästi tyttöjen vaatteita ja poikien vaatteita, ei siinä mielestäni ole mitään pahaa.
jo v. 1988 lastenhoitajakoulussa että: "muistakaa sitten että ei ole olemassa tyttöjen ja poikien värejä." Ja sen olen muistanut.
Väriä elämään tuumaa ainakin meidän 9v. pitkähiuksinen, poika (ja onneksi nykyään jo pojillekin löytyy, tosin olen kyllä ostanut myös tyttöjen osoatolta jos poika itse on pongannut ja pyytänyt...): Farkut taitaa olla ainoat siniset vaatteet jotka hänellä on, lempiväri on sattumoisin pinkki ja sitä sitten löytyykin...