Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden mielestä lto oli väärässä käskiessään ostamaan "poikien värisen"

Vierailija
11.11.2010 |

toppapuvun päiväkotiin: missä raja sitten menee?

Halusi tai ei, yhteiskunnassa on olemassa tietyt sanattomat säännöt ja normit, joiden mukaan käyttäydytään.

Eli missä se raja menee, voiko poikanne pukeutua päiväkotiin esimerkiksi vaaleanpunaiseen mekkoon ja sukkahousuihin niin halutessaan? Kasvattaa pitkät hiukset ja pitää niitä leteillä?

Kauheasti haukutte päiväkodin tätiä joka käski ostaa poikien värisen puvun, mutta käsi sydämelle: meneehän teilläkin se raja jossain, mihin annatte poikanne pukeutua julkisesti, eikös vain?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kertoisin myös, että suurin osa ihmisistä on ennakkoluuloisia pelkureita, joiden pahin pelko on erottua harmaasta massasta- eli ihan varmasti häntä kiusattaisiin sen vuoksi.

-näinhän se on monessa asiassa.

Vierailija
22/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäjät käyttävät punaisia vaatteita, miehetkin. Laki vaatii vähintään hirvenmetsästäjillä punaista lakkia.

Mutta sopiiko pojalle sitten mekko, jos se on edes sininen?

Miksi minä, 1960-luvun lapsi pidän värierottelua sukupuolen mukaan vanhanaikaisena? Kieltämättä täydessä meikissä hilluvat miehet täällä maalaiskylissä ovat pikkuisen erikoinen näky, mutta poikatyttöjä ja hyvin miesmäisiä naisia on nähty jo viime vuosituhannella.

Ehkä väreillä voi jotain omasta identiteetistään osoittaa vieläkin. Jos joku menisi v**lemaan minun tyttäreni poikamaisista vaatteista, se luultavasti näyttäisi sillä taivaan merkit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja menee sukkahousuissa. Ne eivät ole poikien vaate.

Ne ei kuulu pojille eikä tietenkään mekot ja rusetit, ei perhoset eikä kukkakuviot, saati mitkään prisnsessahörselöt.

Väreistä pikkupojille ei kuulu vaaleaapunainen mutta kaikki muut väris minä kyllä sallisin.

Teinipojat ja aikuiset miehet voivat kyllä laittaa jo vaalenapunaisen paidan koska ne näkee jo miehiksi. Sekaannuksia ei synny. Muuten kaikki värit kuuluvat miehille ja naislle mutta pelkkään hempeään pastelliin pukeutunutta miestä kyllä ihmettelisin.

Vierailija
24/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä saa lapset pukeutua mihin haluaa. Ainoastaan huolehdin että kamppeet ovat säänmukaiset. Poika on kavereidensa kanssa innostunut kynsilakoista ja on saanut lakata kynsiään ja jopa koulussa pitää niitä. :D

Vierailija
25/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tyttöä ja poika. Pojalla on tyttöjen vaatteet jatkuvasti päällä, lisäksi koruja. Häntä kiusataan, enkä voi ihmetellä. Kyllä se on vanhempien vastuulla, ettei pue lasta tytöksi.

Vierailija
26/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei kuulu pojille eikä tietenkään mekot ja rusetit, ei perhoset eikä kukkakuviot, saati mitkään prisnsessahörselöt.

Väreistä pikkupojille ei kuulu vaaleaapunainen mutta kaikki muut väris minä kyllä sallisin.

Teinipojat ja aikuiset miehet voivat kyllä laittaa jo vaalenapunaisen paidan koska ne näkee jo miehiksi. Sekaannuksia ei synny. Muuten kaikki värit kuuluvat miehille ja naislle mutta pelkkään hempeään pastelliin pukeutunutta miestä kyllä ihmettelisin.

tyttöä housuihin. Ne kun ovat poikien/miesten vaate. Niin ja tietenkin unohdat tytöllä väreistä mm. sinisen ja vihreän. nekin kun ovat poikien värejä.

Vierailija
27/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehestä tulee homppeli sukkiksissa.

tyttöä housuihin. Ne kun ovat poikien/miesten vaate. Niin ja tietenkin unohdat tytöllä väreistä mm. sinisen ja vihreän. nekin kun ovat poikien värejä.

Vierailija
28/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvältä tai naiselliselta housuissa.

Mutta joo, minäpä lähden ruokkimaan tuota minun tulevaa homppelipoikaa =)

Vierailija
29/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän muuttuisi homoksi?

Vierailija
30/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka heidän eprheensä olisi sukupuolineutraali, niin muiden lasten kodit eivät ole, jtoen vaikka päiväkodin tädit miten olisivat sukupuolineutraaliuteen pyrkiviä, niin ei se auta.

Eli nää sateenkaariaatteelliset perheet jotka käyttävät lastansa aatteensa edistämään (tämä sukupuolineutraalius) altistavat ihan tieten lapsensa kiusaamiselle. Ja lapset osaavat olla julmia, sitä ei kitke mikään tarhan täti.

Jos vanhempina haluatte olla sukupuolineutraaleja tai mitä vaan, niin olkaa vapaasti, mutta älkää valjastako lasta maksamaan aatteenne paloa sillä että joutuu kiusatuksi.

Vierailija
31/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä leikkaan tarhaikäisen pojan tukan lyhyeksi ja kun vastustelee (haluaisi pitkät tyttöhiukset), niin vetoan aina siihen että ei kasvateta mitään tyttötukkaa, koska olet poika. Sama juttu kun tämä 3v. haluaisi hello kitty tuotteita tai kynsilakkaa, niin teen kyllä selväksi että tyttöjen juttuja ovat.

Eli tarhassa tämä poika ihan varmasti pitää pitkätukkapoika tyttötukkaisena ja jos pojalla on kitty päällä, niin tyttöjen paidaksi sitä sanoo ja se on ihan minusta lähtöisin.

Miksi näin teen: no ihan siksi että minäpä en ole sukupuolineutraali enkä sitä aatetta ihannoi ja olen vieläpä kasvatusalalla. Miettikääpä siis sitä.

Vierailija
32/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti pojalla on esim. punaiset verkkarit. Eipä niistä ole kukaan koskaan kiusannut.

vaikka heidän eprheensä olisi sukupuolineutraali, niin muiden lasten kodit eivät ole, jtoen vaikka päiväkodin tädit miten olisivat sukupuolineutraaliuteen pyrkiviä, niin ei se auta.

Eli nää sateenkaariaatteelliset perheet jotka käyttävät lastansa aatteensa edistämään (tämä sukupuolineutraalius) altistavat ihan tieten lapsensa kiusaamiselle. Ja lapset osaavat olla julmia, sitä ei kitke mikään tarhan täti.

Jos vanhempina haluatte olla sukupuolineutraaleja tai mitä vaan, niin olkaa vapaasti, mutta älkää valjastako lasta maksamaan aatteenne paloa sillä että joutuu kiusatuksi.

Vierailija
33/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon? Niinpä, vanhemmiltaan. Toki on tarhatätien velvollisuus estää kiusaaminen, mutta kaikki lähtee kotoa. Vanhemmat opettavat kaiken tuon enkä kyllä yhtään ihmettele kiusaamisen määrää jo päiväkodeissa kun lukee, mitä äidit täällä kirjoittelevat.

Emme ole sateenkaariperhe, mutta minusta lapsella on oikeus pukeutua sillä tavoin kuin haluaa (ei nyt ehkä niin, että poika hameeseen, mutta esim. juurikin vaaleanpunaiseen). Onhan meillä aikuisilla oikeus pukeutua kuten haluamme, miksi ei siis lapsilla. En aio tulevaisuudessakaan kieltää pojaltani vaaleanpunaiseen tai Hello Kitty-paitaan pukeutumista mutta en myöskään tytöltä örkkivaatteita jos he kumpikin sellaisia haluavat päälleen.

Vierailija
34/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei saa kynsilakkaa eikä vaaleanpunaista penaalia eikä tytölle osteta poikien reisitaskuhousuja. Minusta on ihan normaalia, että on tyttöjä ja poikia, miehiä ja naisia enkä lähde mukaan mihinkään sukupuolineutraaliushömpötykseen.

meillä leikkaan tarhaikäisen pojan tukan lyhyeksi ja kun vastustelee (haluaisi pitkät tyttöhiukset), niin vetoan aina siihen että ei kasvateta mitään tyttötukkaa, koska olet poika. Sama juttu kun tämä 3v. haluaisi hello kitty tuotteita tai kynsilakkaa, niin teen kyllä selväksi että tyttöjen juttuja ovat.

Eli tarhassa tämä poika ihan varmasti pitää pitkätukkapoika tyttötukkaisena ja jos pojalla on kitty päällä, niin tyttöjen paidaksi sitä sanoo ja se on ihan minusta lähtöisin.

Miksi näin teen: no ihan siksi että minäpä en ole sukupuolineutraali enkä sitä aatetta ihannoi ja olen vieläpä kasvatusalalla. Miettikääpä siis sitä.

Vierailija
35/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis OIKEASTIKO joku on sitä mieltä että pitkät hiukset pojalla/miehellä tekevät tästä tyttömäisen? Monet hevarit ja jalkapalloilijat ovat sinusta varmaan oikea feminiinisyyden huipentuma...

Vierailija
36/98 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä en todellakaan näe sen koskevan lapsen ulkonäköä. Oli lto:n mielipide väreistä mikä hyvänsä, ei ole hänen asiansa kertoa lapsen vanhemmille minkäväristä pitää ostaa.

Minun lapseni hiukset leikattiin minulle kertomatta päivähoidossa. Mitä vi***a siellä koulussa nykyään opetetaan että "kasvatusyhteistyöhön" kuuluu?!

Vierailija
37/98 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten hoitopaikassa, erotellaan värit, lelut, leikit ja kaikki mahdollinen poikien ja tyttöjen juttuihin. Tyttöjen ja poikien leikeille on omat paikat, johon väärä sukupuolinen pääse leikkimään. Jos tytöt yrittää mennä poikien tai pojat tyttöjen leikkeihin, niin ne komennetaan takaisin. Ei edes nätisti pyytämällä pääse. Yksi tuttu oli siellä puolisen vuotta töissä, ja on kertonut kyseisestä toiminnasta. Kenestäkään lapsesta ei oo kertonut mitään, vaan pelkästään toiminnasta. Oon nähnyt ja kuullut kyllä itsekin, mutta en tietenkään niin paljo. Lapsetki puhuneet ja ihmetelleet asiaa. Sairaan tiukkapipoista hommaa. Tämmöinen toiminta on varmasti pahimmasta päästä, ei edes välttämättä todeksi uskoisi, mutta valitettavasti on totta. Onneksi lapset pääsee lähiaikoina uuteen hoitopaikkaan.

Vierailija
38/98 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten hoitopaikassa, erotellaan värit, lelut, leikit ja kaikki mahdollinen poikien ja tyttöjen juttuihin. Tyttöjen ja poikien leikeille on omat paikat, johon väärä sukupuolinen pääse leikkimään. Jos tytöt yrittää mennä poikien tai pojat tyttöjen leikkeihin, niin ne komennetaan takaisin. Ei edes nätisti pyytämällä pääse. Yksi tuttu oli siellä puolisen vuotta töissä, ja on kertonut kyseisestä toiminnasta. Kenestäkään lapsesta ei oo kertonut mitään, vaan pelkästään toiminnasta. Oon nähnyt ja kuullut kyllä itsekin, mutta en tietenkään niin paljo. Lapsetki puhuneet ja ihmetelleet asiaa. Sairaan tiukkapipoista hommaa. Tämmöinen toiminta on varmasti pahimmasta päästä, ei edes välttämättä todeksi uskoisi, mutta valitettavasti on totta. Onneksi lapset pääsee lähiaikoina uuteen hoitopaikkaan.

Ensin yhteys päiväkodin johtajaan, jonka visioima tämä homma tietenkin on. Saatte kuulla joukon perusteluja. Sitten päivähoidon esimieheen/aluepäällikköön (mikä nimi nyt onkaan kunnassa). Kannattaa laittaa ihan sähköpostina, niin on kirjallinen todistus, mitä itse on sanonut asiasta ja mitä vastauksia saa, mutta toki myös kannattaa soittaakin, että asia etenee (jotkut tahot eivät sähköposteihin vastaa).

Vierailija
39/98 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa voi pukeutua vaaleanpunaiseen mekkoon. Sinisiä ja muita selvästi poikien sukkahousuja voi käyttää. Pojalle kuuluu ehottomasti lyhyt tukka.

Vierailija
40/98 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukkahousuja. kerran yrittämällä väänsin kalsareita jalkaan, ei halunnut. kumpparit ovat punaiset perhosille, siskon perimät, ei narise yhtään.

mua ei kiinnosta paskan vertaa mitä päiväkodissa työskentelevät ajattelevat mun lasten vaatteista.

oikeestaan se ei heille kuulu pätkääkään.