Te, joiden mielestä lto oli väärässä käskiessään ostamaan "poikien värisen"
toppapuvun päiväkotiin: missä raja sitten menee?
Halusi tai ei, yhteiskunnassa on olemassa tietyt sanattomat säännöt ja normit, joiden mukaan käyttäydytään.
Eli missä se raja menee, voiko poikanne pukeutua päiväkotiin esimerkiksi vaaleanpunaiseen mekkoon ja sukkahousuihin niin halutessaan? Kasvattaa pitkät hiukset ja pitää niitä leteillä?
Kauheasti haukutte päiväkodin tätiä joka käski ostaa poikien värisen puvun, mutta käsi sydämelle: meneehän teilläkin se raja jossain, mihin annatte poikanne pukeutua julkisesti, eikös vain?
Kommentit (98)
Minun pojalla on sininen haalari, ja muutkin vaatteet on sinisiä tai osittain sinisiä. Kaikki vaatteet on poikien värisiä. Punaisia, vaaleanpunaisia, keltaisia, oransseja ja muita tyttöjen värejä, ei pojan vaatteesta juurikaan löydy. Joissakin saaduissa saattaa olla ihan pikkuriikkisen tyttöjen väriä. Nekin menee kotivaatteina. Onneksi kukaan ole tyrkyttänyt pojalle vaatteita, missä on vaaleanpunaista ja muuta vastaavaa.
ja tyttö teräsmiespuvun. Lapset saavat pukea tahraiset vaatteet. Lapset saavat pukea liian isoja ja vähän liian pieniä vaatteita. Lapset saavat pukea myös vaatteita, joissa on pieni reikä tai puuttuva nappi.
Lapset eivät saa pukea liian vähän vaatetta. Lapset eivät saa pukea myöskään täysin rikkinäisiä vaatteita eikä ihan liian pieniä puristavia ja ahdistavia vaatteita.
Ne ei kuulu pojille eikä tietenkään mekot ja rusetit, ei perhoset eikä kukkakuviot, saati mitkään prisnsessahörselöt.
Väreistä pikkupojille ei kuulu vaaleaapunainen mutta kaikki muut väris minä kyllä sallisin.
Teinipojat ja aikuiset miehet voivat kyllä laittaa jo vaalenapunaisen paidan koska ne näkee jo miehiksi. Sekaannuksia ei synny. Muuten kaikki värit kuuluvat miehille ja naislle mutta pelkkään hempeään pastelliin pukeutunutta miestä kyllä ihmettelisin.
Mistä alkaen oranssi-harmaa-yhdistelmä on ollut "tyttöjen väri"?? Niin kuin tuolla pojalla oli päiväkodissa ollut.
En itsekään pukisi mekkoa pojalleni, mutta tuskin sitä haluaisikaan päälleen - pienenä tosin tykkäsi lainata isosiskon mekkoja mutta ihan noin kotikäytössä :)
Meidän pojalla on pitkät hiukset, aina ollutkin. Joskus siitä jotkut ilmeisesti melko vanhoillisten kasvattaman lapset ovat hänelle sanoneet, mutta tuntuu menevän toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Poikani (tokalla) vastaa useimmiten että katsopa joitakin parhaimpia jalkapallotähtiä ja niiden hiuksia. Tai sitten vastaa että vain rohkeimmat pojat uskaltaa pitää pitkää tukkaa. Muuten tuskin ajattelee itse eikä kukaan muuten hänen tukkaansa.
Itse olen myös sitä mieltä, että vain itsevarmimmat miehet käyttävät esim. vaaleanpunaista paitaa - voi muuten olla tosi tyylikäs!
Hänellä on ihan vauvasta asti ollut esim. punainen body, jossa on Bamsen kuva ja kasa punaisia paitoja, joissa on ollut esim. auton kuva. Jouluisin on puettu punaiseen enkä mitenkään pidä poikaani outona tai omaa makuani outona, kun näitä olen hänelle ostanut.
Raja menee mekossa ja selkeästi tyttöjen vaatteissa esim. hörhelöpaidoissa, tunikoissa, legginseissä...
Nuorimmalle pojalleni ostin juuri haalarin, jossa on harmaata, valkoista ja punaista ja punaisen pipon. Ihan unisexinä myytiin.
Kyllä maailma on pullollaan ahdasmielisiä ja ilkeitä ihmisiä. Varmaan tuo lto sanoo sitten esim. Tuisku-tytön vanhemmille, että vaihtakaa nimi, tuohan on pojan nimi!
Niin, ja meidän tarhassa tytöillä on paljon limen värisiä välikausitakkeja ja housuja ja pojilla oranssia. Mitä niistä pitäisi ajatella?
Punaisia, vaaleanpunaisia, keltaisia, oransseja ja muita tyttöjen värejä
Punaisen ja vaaleanpunaisen saattaisin vielä ymmärtää jonkun mielestä "tyttöjen väreinä", mutta keltainen ja oranssi? Me ei selvitetty etukäteen vauvan sukupuolta mutta haluttiin kuitenkin ostaa vaatteita lomamatkalta etukäteen. Ostettiin lähinnä keltaista, oranssia ja vaaleanvihreää, koska ne ovat mielestämme neutraaleja värejä. Poika tuli, ja tuolla se nyt sängyssään köllii oransseissa collareissa ja raidallisessa bodyssa. Taitaa muuten bodyssa olla punastakin, hui kauhistus! :P
Minun pojalla on sininen haalari, ja muutkin vaatteet on sinisiä tai osittain sinisiä. Kaikki vaatteet on poikien värisiä. Punaisia, vaaleanpunaisia, keltaisia, oransseja ja muita tyttöjen värejä, ei pojan vaatteesta juurikaan löydy. Joissakin saaduissa saattaa olla ihan pikkuriikkisen tyttöjen väriä. Nekin menee kotivaatteina. Onneksi kukaan ole tyrkyttänyt pojalle vaatteita, missä on vaaleanpunaista ja muuta vastaavaa.
ja katson kyllä ettei olisi minun asiani huomauttaa vaatteista kuin ainoastaa käytännön sanelemista syistä. Muutenkaan en ahdistu lainkaan vaikka tyttöni tahtoisi pukea poikamaisia vaatteita tai poikani tyttömäisiä. Tähän mennessä ovat aikalailla minun pukemiani, ja koen pukevani heitä LASTENvaatteisiin, en tytön tai pojan vaatteisiin.
Toisaalta en kyllä ole oma-aloitteisesti alkanut pukemaan mekkoja pojalleni.. että ehkä se raja menee siinä. Mutta jos poika tahtoisi jonkun siskonsa mekoista laittaa, niin en minä tiedä haittaisiko se yhtään mitään.
Mielestäni ei ole enää tyttöjen ja poikien värejä.
Hame ja korkokengät ja meikki on eri asia. Ne ei kuulu poika lapselle.
Ei tosin tytönkään tarvitse vielä meikata tai käytää korkokengiä eli jäljelle jää vain hame ja mekko, joita pojan ei sovi käyttää.
Meidän pojalla oli oranssiin vihtavan punainen puku eskari ikäisenä, eikä tullut mieleenkään, että se olis tyttömäinen puku. Ei kukaan siitä kiusannut lasta. Talvikummpparitkin oli punaiset ja niin oli yhdellä toisellakin pojalla samanlaiset punaiset kumpparit eskarissa.
Tokalla ostin samalle pojalle sinisen toppatakin ja tämä ei sitä käyttänyt, koska oli tyttöjen takki.
En ollut tajunnut ostaessani, että se tosiaan oli tyttöjen takki. Väri poikien, mutta malliltaan tyttöjen.
onhan täällä ollut kahtena viime vuonna mielipiteenä äitiyspakkauksistakin, että 2009 pakkaus oli tyttömäinen (siinä oli esimerkiksi body jossa sinisia ja punaisia marjoja sekä haalean oranssi ja oranssiharmaaraidallinen oloasu) ja 2010 taas sitten vuorostaa poikamainen (oranssia, harmaata, ruskeaa). Minusta ne ovat olleet ihan neutraaleja.
ja katson kyllä ettei olisi minun asiani huomauttaa vaatteista kuin ainoastaa käytännön sanelemista syistä. Muutenkaan en ahdistu lainkaan vaikka tyttöni tahtoisi pukea poikamaisia vaatteita tai poikani tyttömäisiä. Tähän mennessä ovat aikalailla minun pukemiani, ja koen pukevani heitä LASTENvaatteisiin, en tytön tai pojan vaatteisiin.
Toisaalta en kyllä ole oma-aloitteisesti alkanut pukemaan mekkoja pojalleni.. että ehkä se raja menee siinä. Mutta jos poika tahtoisi jonkun siskonsa mekoista laittaa, niin en minä tiedä haittaisiko se yhtään mitään.
Lisää tällaisia!
Jos kyse olisi ollut vaaleanpunaisesta tai pinkistä. Tai jos tyttömäisiä kukkia, rimpsuja tmv. niin sitten olisi kyllä ollut oikein. Meillä ei ole poikaa, mutta tytöillä on vähän poikien värejä mekoissa ja hameissa. Enemmistö vaatteista on tyttöjen värisiä. Pojalla voisin käyttää vähän oranssia, keltaista ja kirkkaanpunaista. Pitkää tukkaa ja lettejä en pojalla hyväksyisi, enkä vaaleanpunaista mekkoa. Poikamaiset sukkahousut on ok.
Äitini kanssa sovittiin pelisäännöt et kotona saan olla sukkahousuissa mutta koulussa ei
ja 6v tytön sininen. Meni sitten pulkatkin jouluna vaihtoon, kun pukki oli tuonut perusoletusten mukaisesti :D.
Paljon käyttävät siis noita värejä (ja vaatteita myös löytyy), mutta en kyllä kieltämättä pojalle mitään röyhelöitä tai glittereitä omaehtoisesti valitsisi. Eikä poika onneksi haluakaan. Sanoo aika herkästii joitain asioita "tyttöjen jutuiksi". Mistä lie senkin samaistanut, kun ei meillä kummempia sukupuolirajauksia ole vedetty.
Juuri ostin 5v. pojalle fuksianpunaiset velourhousut ja Hello Kitty-paidan kun hän moisia pyysi. Olen nyt varmaan maailman huonoin äiti kun edes kuuntelin lapsen toivomuksia vaatteiden suhteen.
Niin ja kaapista löytyy hämissukkikset sekä punaiset toppahousut.
Niin kauan kuin ihminen pukeutuu edes välttävästi siveellisyyden ( puhun lähinnä vaatetuksen määrästä, en laadusta ) ja käytännöllisyyden rajoissa, ei minusta kuulu muille mitä kenelläkin on päällä. Tulee jollain tavalla mieleen tämä politiikkaan liittyvä nurina suomesta holhousyhteiskuntana, tässä tosin puhutaan kulttuurista. Miksei, jos tyttökin saa pukeutua poikamaisesti? Asiaan mahdollisesti liittyvät ongelmat ovat aikuisen pään sisässä, ja aikuisten suhtautuminen määrittää pohjimmiltaan sen miten lapset suhtautuvat asioihin.
Yleistäen: Jos me aikuiset suhtaudumme alun alkaen asiaan neutraalisti ja tarvittaessa valistaen, lapsetkin suhtautuvat, ja silloinhan asia ei häiritse ketään. Jos taas vahingossakin kauhistelemme edes yhden lapsen kuullen kuinka poikaa aletaan TAKUULLA kiusaamaan, melko varmasti näin alkaa tapahtua. Ja lienee melko selvää, että kun täytyy valita, kiusaamiseen puuttuminen on hiton paljon tärkeämpää kuin pukeutumiseen puuttuminen.
mutta täysin tottahan tämä on.
turvallisempaa on olla ajattelematta ja kyseenalaistamatta sitä minkä on jostain omaksunut.
ja jonkin verran punaista väriä sisältävällä haalarilla nyt kuitenkin jonkinasteinen ero?
Loppuiko arvon lto:lta työpäivä vai?
ja jonkin verran punaista väriä sisältävällä haalarilla nyt kuitenkin jonkinasteinen ero?
Loppuiko arvon lto:lta työpäivä vai?
Minun lapseni on kyllä tyttö, ehkä se jonkin verran vaikuttaa asiaan.
Tytön kohdalla raja menisi siinä, että poikien uimahousuissa ei mene uimahalliin.Pojan kohdalla sitten varmaan mekossa. Poika ei sitten vastaavasti bikineissä eikä isosiskolta perityssä uimapuvussakaan. Vaaleanpunaiseen haalariin puettuja poikia olen kyllä nähnyt.
Minä olen se äiti, jolla meni aikanaan sukset ristiin erään (vain yhden!) päiväkotijohtajan kanssa mm. siksi,että hän pyrki kasvattamaan lapseni sukupuoli-identiteettiä enemmän tyttömäiseksi.
Jos lto perusteli kieltoa kiusaamisella, minä olisin kyllä kyseenalaistanut silloin henkilökunnan ammattitaidon. Kyllä sen ikäisiä pitää osata sekä kasvattaa että vahtia, että kiusaaminen ei mene mahdottomaksi.
heikkoitsetuntoinen mies ei käytä punaista tai vaaleanpunaista vaatteissaan, mieluummin sulautuu harmaaseen massaan.
Väriä elämään tuumaa ainakin meidän 9v. poika (ja onneksi nykyään jo pojillekin löytyy, todin olren kyllä ostanut myös tyttöjen osoatolta jos poika itse on pongannut ja pyytänyt...): Farkut taitaa olla ainoat siniset vaatteet jotka hänellä on, lempiväri on sattumoisin pinkki ja sitä sitten löytyykin...
Tää sukkahousu juttu on mun mielestä hassua. Joskus luin joltain saksalaiselta keskustelupalstalta, että on ihan normaalia, että pojat käyttää 10-11 vuoden ikään asti sukkahousuja. Jotkut jopa 14-15 ikäisiksi. Täällä kylmässä pohjolassa, missä lämmintä vaatetusta tarvitaan paljon enemmän, kauhistellaan jos 3-vuotiaalla pojalla on sukkahousut. Ne on kuitenkin vain pitkä kalsari ja sukka yhdistettynä.
Miehillekin löytyy sukkahousuja monilta valmistajilta, mutta ei niitä täällä suomessa kukaan kehtaa käyttää, tai jos käyttääkin, niin pitää sen visusti omana tietonaan. http://www.tights-for-men.com/ osoitteesta löytyy melkoinen määrä sukkahousuja miehille, tosin ei suomalaisille miehille. Täällä varmaan monet luulee vieläkin, että heti muuttuu homoksi, jos laittaa sukkahousut tai nahkahousut jalkaan. Joku olisiko ollut H&M vai mikä ketju otti mallistoonsa miesten hameet, artikkelissa kyllä heti todettiin, että eivät tule suomessa myyntiin, kun täällä ei oleteta olevan niille kysyntää, eli ovat tehneet markkinatutkimuksen, ja todenneet ettei suomalainen mies kehtaa käyttää hametta.