Kerrospukeutumista testattu nyt n. parissakymmenessä miinusasteessa
lämpökerrasto+paksu villaneule+kuoripuku ja sillain semikylmältä tuntuu. Keksinkö lisää kerroksia parempia pakkasia varten, vai ostanko suosiolla toppaa tai untuvaa?
Kommentit (16)
Ihoa vasten merinovillaa tai silkkivillaa (myös sukat, hanskat, pipo). Sitten väliin tarpeeksi kerroksia villaa ja/tai fleeceä, että on lämmin. Päällimmäiseski tuulen- ja vedenpitävä kuorivaate.
...kuorivaate siis voi tietysti olla toppa tai untuva.
mitä sitten pukee kunnon pakkasilla jos jo nyt joutuu pukeutumaan Michelin-mieheksi?
...eli mieluummin useampi ohuempi kerros villaa/fleeceä kuin yksi paksu. Silloin myös helpompi säädellä lämpötilaa kerroksia vähentämällä, jos tulee kuuma.
mitä sitten pukee kunnon pakkasilla jos jo nyt joutuu pukeutumaan Michelin-mieheksi?
Elämä on! ;) Jos on kylmä, täytyy pukeutua paremmin tai liikkua enemmän. Ei siinä muuta.
voi hölkätä 24/7 tai pukeutua niin etteivät raajat enää taivu. Vähempi ei pidä minua lämpimänä. Nytkin on poolopaidan päällä paksu villapaita ja istun sisätiloissa, jossa on lämmintä päälle 20 astetta. Silti paleltaa
Elämä on! ;) Jos on kylmä, täytyy pukeutua paremmin tai liikkua enemmän. Ei siinä muuta.
On vasta 3 kerrosta vaatetta ja pakkasta -19. Mietin vaan sen toppapuvun tai untuvatakin oston tarpeellisuutta. Että löytyyköhän vaatetta riittävästi yli kolmenkympin pakkasiin. En osaa päättää. Ehkä testaan tän talven. Ap.
ja sen alle puuvillaa, on paljon lämpimämpi olo.
Alkutalvesta sellainen on kylmä, mikä keväällä jo hiostaa. Ja kunnon pakkasjakson jälkeen -2 on aikamoista löysäilyä.
Mutta totta, kun on oikein kylmä (asuinpaikasta riippuen varmaan eri asteet), niin sitten toppaa vaan ylle eikä mitään ohuita kuoritakkeja.
Yhden ruotsalaisen tutkimuksen mukaan (johon en nyt äkkiseltään osaa antaa viitettä) +5 astetta tuntuu kylmemmältä kuin -5 astetta ihmisten mielestä. Syynä tutkijoiden mukaan oli se, etteivät ihmiset vielä -5 asteessa pukeutuneet kunnolla, mutta -5 asteessa kyllä. Ja Göteborgilaisten mielestä ilma on kylmempää kuin Luulajalaisten niinkuin ihan keskimäärin. Hassua.
Mitä materiaalia on ihoa vasten? Mun mielestäni kylmän tunnussa on suuri ero, onko puuvillaa, keinokuitua vai villaa.
"villafani"
voi hölkätä 24/7 tai pukeutua niin etteivät raajat enää taivu. Vähempi ei pidä minua lämpimänä. Nytkin on poolopaidan päällä paksu villapaita ja istun sisätiloissa, jossa on lämmintä päälle 20 astetta. Silti paleltaa
Villavanttuutkin tuntuvat vähemmän lämpimiltä kuin fleecevuoratut vanttuut, olipa villan paksuus mikä tahansa. Lisäksi fleece tuntuu muutenkin mukavammalta ja on mielestäni helpompi hoitaa. Ap.
Mitä materiaalia on ihoa vasten? Mun mielestäni kylmän tunnussa on suuri ero, onko puuvillaa, keinokuitua vai villaa. "villafani"
Elämä
on! ;) Jos on kylmä, täytyy pukeutua paremmin tai liikkua enemmän. Ei siinä muuta.
Jopa silkkivilla. polypropyleeni ei tunnu kylmältä
T: se joka palelee +20 asteessakin. Ei siinä paljoa totuttelu auta. Palelen varmaan 10 kuukautta vuodesta, kesälläkin kun on usein turhan kylmä
Alkutalvesta sellainen on kylmä, mikä keväällä jo hiostaa. Ja kunnon pakkasjakson jälkeen -2 on aikamoista löysäilyä.
Mutta totta, kun on oikein kylmä (asuinpaikasta riippuen varmaan eri asteet), niin sitten toppaa vaan ylle eikä mitään ohuita kuoritakkeja.
Yhden ruotsalaisen tutkimuksen mukaan (johon en nyt äkkiseltään osaa antaa viitettä) +5 astetta tuntuu kylmemmältä kuin -5 astetta ihmisten mielestä. Syynä tutkijoiden mukaan oli se, etteivät ihmiset vielä -5 asteessa pukeutuneet kunnolla, mutta -5 asteessa kyllä. Ja Göteborgilaisten mielestä ilma on kylmempää kuin Luulajalaisten niinkuin ihan keskimäärin. Hassua.
Kullekin makunsa mukaan. Jos keinokuitu tuntuu ihoa vasten parhaalta, sittenhän on paras käyttää sitä. Itse vaan olen niin ihastunut merinovillan ominaisuuksiin ja tuntuun iholla. Lämmittää hikisenä/kosteanakin.
Kun vaan tuulettaa hyvin aina jälkeen, menee pitkään pesemättä ilman hajuja (villa "pesee" itse itseään). Jos kutittaa, voi käsitellä lanoliinilla (tehty lampaan villan omasta rasvasta), joka pehmittää villakuituja.
"villafani"
Ei missään tapauksessa puuvillaa
No 20 vuoden ulkoilukokemuksen mukaan MINULLE puuvilla tuntuu lämpimämmältä kuin polyester. En tosin hikoile muutenkaan juurikaan.