Peseekö lastenne kaverit kätensä, kun tulevat teille?
Olen nyt kiinnitäänyt huomiota, että lastemme kavereista kukaan (7-8-vuotiaita) ei käy meille sisälle tullessaan käsipesulla. Menevät vaan suoraan huoneeseen, vaikka meidän lapset käyvät ensin käsipesulla. Pitänee alkaa patistelemaan...
Kommentit (63)
Ja usein käyn kyllä kyläpaikassakin pesemässä kädet, omat ja lasten.
Ja lasten kavereitakin kyllä usein kehoitan menemään käsienpesulle.
Meillä kyllä taustalla kuopuksen keskosuus, keuhko-ongelmat, pitkä sairaala-aika ja pikkuflunssienkin takia sairaalahoitoon joutuminen. Eli se käsihygienia on ollut erityisen tärkeää.
Mutta kyllä minusta ihan normiperheessäkin käsienpesu kuuluu ihan normaalitoimiin eikä ole mitään ylihysterisointia. Aika kummallista että täällä muka suurin osa on nyt noin välinpitämätöntä porukkaa..ette varmaan viime syksynä ja talvena myöskään pesseet ikinä käsiänne? Ei tullut tauteja kun ei koskaan ennenkään ole tullut? Ja kun ei ennenkään niin ei koskaan tule...?
"Ei kukaan vai pese normaalisti kotiin tultaessa käsiä???"
Mä tulen useimmiten kotiin töistä metrolla, käyn kaupassa tai useammassa matkan varrella. Niissä käy tuhansia ihmisiä päivittäin eivätkä kaikki taatusti ole terveitä ja puhtaita. En voisi kuvitellakaan meneväni kotiin pesemättömin käsin.
enkä näinollen pyydä ketään muutakaan pesemään. Toki saa pestä, jos haluaa, ja pesen pyydettäessä kylässä kädet. Mäkään en juuri sairastele enkä ole koskaan sairastellutkaan. Olen työskennellyt myös päiväkotisijaisena, jolloin mulla saattoi olla kaksikin eri työpaikkaa viikossa, enkä silloinkaan sairastellut.
mutta minä patistan kaikkia pesemään kun tulevat kotiin, niin omia muksuja kun heidän kavereitaankin.
OT, mulla on ystävä, nainen joka ei koskaan pese käsiään vessassa käytyään, yööök.
ette varmaan viime syksynä ja talvena myöskään pesseet ikinä käsiänne? Ei tullut tauteja kun ei koskaan ennenkään ole tullut? Ja kun ei ennenkään niin ei koskaan tule...?
Ja tosiaan sairastellaan todella, todella vähän. En toki tarkoita, etteikö koskaan voisi sairastua. Mutta en kyllä osaisi siitä syyttää vain "puutteellista" käsihygieniaa.
ette varmaan viime syksynä ja talvena myöskään pesseet ikinä käsiänne? Ei tullut tauteja kun ei koskaan ennenkään ole tullut? Ja kun ei ennenkään niin ei koskaan tule...?
Toimin viime syksynä samoin kun nytkin. Samoin aiempina vuosina. Ja tosiaan sairastellaan todella, todella vähän. En toki tarkoita, etteikö koskaan voisi sairastua. Mutta en kyllä osaisi siitä syyttää vain "puutteellista" käsihygieniaa.
on hieman vaikea ymmärtää, että joillain (esim. minulla) on todella hyvä vastustuskyky. Ei voi olla vain sattumaa, että ei sairastele jatkuvasti, kun ei pese käsiä.
Toimin viime syksynä samoin kun nytkin. Samoin aiempina vuosina. Ja tosiaan sairastellaan todella, todella vähän. En toki tarkoita, etteikö koskaan voisi sairastua. Mutta en kyllä osaisi siitä syyttää vain "puutteellista" käsihygieniaa.
on hieman vaikea ymmärtää, että joillain (esim. minulla) on todella hyvä vastustuskyky. Ei voi olla vain sattumaa, että ei sairastele jatkuvasti, kun ei pese käsiä.
Kaikilla ei ole tollaista vastustuskykyä. Ja vaikka sä et sairastu, niin silti sä kannat niitä pöpöjä sun käsissä.
Mä itse en kyllä jaksa uskoa tohon että mitä likaisemmat kädet niin sitä terveempänä pysytään. Muutenhan se olis ihan yleinen suositus "älkää peskö kasiä".
Nythän se on toisinpäin, käsien pesua suositellaan, se on paras ja halvin konsti pitää taudit loitolla.
"Pese kädet, ettei muut sairastu."
Kukin huolehtikoon omista pöpöistään. Eri asia toki on, jos mennään katsomaan vaikka keskosvauvaa tms. Silloin kädet pestään huolella ilman muuta.
Ja kyse ei ollut siitä, etteikö koskaan pestäisi käsiä...
pesevät kätensä meille tullessaan. Jos eivät oma-aloitteisesti muista, niin joko lapseni tai minä muistuttaa asiasta. Kotiin tultua, vessassa käynnin jälkeen sekä ennen ruokailua meillä on tapana pestä kädet enkä pidä sitä mitenkään neuroottisena. Jos kyläilemässä on pienempiä alle kouluikäisiä (5-6v) kavereita, niin vessakäynnin jälkeen saatan kysäistä muistiko hän pestä kädet - melko monelta tuntuu sekin unohtuvan... Tätäkin voi joku pitää neuroottisena tms. mutta jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että vessakäynnin jälkeen käsien pesu on vähintäänkin tarpeen.
Näin meillä on toimittu aina; lapsillamme (5kpl) ei ole allergioita ja he sairastavat äärimmäisen harvoin. Esimerkiksi viime talvena kukaan meidän perheestä ei sairastanut edes tavallista flunssaa - joten ei käsienpesusta mitään haittaakaan ole...
Se, että av-palstalla käsien pesua pidetään neuroottisena ja epätavallisena, kertoo vain täällä palstailevien sivistystasosta...
tästä syystä:
http://www.iltalehti.fi/terveys/2010111012671402_tr.shtml
Koskaan ei tiedä milloin niiden kädet ovat viimeksi vettä ja saippuaa nähneet... Talossa talon tavalla.
on täyttä asiaa: "antakaa lasten nuolla kengänpohjat kerran päivässä, niin pysyvät terveinä". Sama pätee noihin käsipöpöihin...ollaan menty kyllä liian pitkälle tuossa käsihygieniassa ja sitten ihmetelleään miksi iho ei kestä sitä ja tätä, ja allergiaa aiheuttaa se ja toi...
Tietysti maalaisjärki käyttöön...jos kädet ovat likaiset (mudassa, hiekassa, sonnassa...jne.) tietenkin ne pestään, kuten vessareissun jälkeen. Mutta jos ollaan oltu esim. kävelyllä ja tullaan sisälle, en kyllä keksi yhtäkään hyvää syytä miksi kuuraisin kädet. Enkä tunne ketään joka näin toimisi. Olisin kyllä asiaan kiinnittänyt huomiota, koska on niin poikkeavaa toimintaa ja outoa.
Käsiä pestään ja silti ollaan terveitä.
"Pese kädet, ettei muut sairastu."
Kukin huolehtikoon omista pöpöistään. Eri asia toki on, jos mennään katsomaan vaikka keskosvauvaa tms. Silloin kädet pestään huolella ilman muuta.Ja kyse ei ollut siitä, etteikö koskaan pestäisi käsiä...
Mä mielelläni huolehdin omista pöpöistä, mutta toivosin että jokainen huolehtisi myös omistaan ja siitä että ei niitä ehdointahdoin levittele.
eikä ehkä edes hauskaa, mutta oikeasti (silmät ristissä iltavuoron jälkeen) luin otsikon: "Vetääkö lastenne kaverit käteensä, kun tulevat teille?"
ei tietenkään tarvitse pestä ei omat lapsetkaan pese, en minäkään pese!! Ja tuskin koskaan ollaan kipeenä. Joku järki taas tähänkin... Ennen ruokailua on ihan hyvä pestä kädet mutta ei nyt heti kotiin tultaessa tarvitse juosta minnekään vessaan. Ymmärrän sen, jos kotona on joku sellainen, jolle pöpöt voi olla vaarallisia, silloin patistaisin kaikki pesemään/desinfioimaan kädet. Mutta normaalissa, terveessä perheessä en.
Leipoo myyjäisiin ja ihmiset ostaa niitä sitten. Onneksi meidän eskarissa oli sellaine käytäntö ettei sinne saa viedä synttäreillä omia leipomuksia.
Pienestä pitäen opetettu, että aina kun tullaan ulkoa sisälle pestään kädet. Se on omille lapsille jo itsestään selvää ja tähän samaan on saanu myös kaverit tottua.
Mulle on ihan sama tekeekö vieraat lapset kodeissaan niin. Meillä toimitaan näin. Ei ole vielä sellaista lasta tullut, joka ei olisi tähän suostunut.
Lapset ohjaa kaverit itse pesulle tyyliin, mä käyn eka pesee kädet,tuu säkin.
Mutta kyllä mun omat lapset ainakin pesee kun tulevat koulusta kotiin tai pitkän ulkona olon jälkeen, sekä tietty aina ennen ruokailua ja vessassa käynnin jälkeen.
Yksi poika on sellainen joka ei pese juuri koskaan käsiään kun käy vessassa. Hyvin usein mä joudun muistuttamaan sitä siitä että kädet pitää pestä. Mä olen tullut siihe tulokseen että heillä ei pestä käsi kotona, koska kyllä sen ikäinen muuten jo automaattisesti pesisi kätensä (9-vuotta).
En ole edes kiinnittänyt asiaan huomiota. Meillä ei olla mitään pöpöhysteerisiä, lapsetkin ovat pienenä saaneet nuolla kengänpohjia ja tunkea hiekkaa suuhunsa.
Eivätpä ole juuri koskaan sairaita.
jollei omat lapset ehdi ohjata ensin.
Meillä pestään kädet kotiin tullessa, vessakäynnin jälkeen ja ennen syömistä. Ihan normaalit käytännöt siis.
Olemme muutenkin normisiisti perhe - esim. alushousut ja sukat vaihdetaan päivittäin, vaikkei sekään ole kaikille itsestäänselvää.
Mulla on tapana pestä kädet kun tulen töistä, mä tuun kaupan kautta ja kosken yhteen sun toiseen paikkaan. Ei mä en pidä että sen jälkeen mun kädet olisi puhtaat.
Meillä myös lapset pesee käsiään kun tulevat koulusta tai ulkoota sisälle.
Sairastellaan ihan normaalisti, ei sen enempää tai vähempää kuin muutkaan tälläisen "epänormaalit" käsiään pesevät ihmiset :D