Mitä myyjän työssä edellytetään?
Ei ole koulutusta, ilmeisesti pitäisi jotain kaupallisesta alasta ymmärtää
Kommentit (7)
no tarkenna vähän, mikä myyjä haluaisit olla...?
Marketin kassaksi taitaa vielä päästä ilman koulutustakin mutta aina vaan enemmän näkee työnantajan toiveena kaupallisen alan koulutuksen näihinkin hommiin. Naurettavaa mun mielestä, ymmärrän kyllä sitten kun alkaa olla ihan oikea myymistä tuo homma mutta kai nyt kassaa hoitaa ihan peruskoulun käynytkin...
On vähän eri asia olla k-marketin kassalla myyjänä kuin rautakaupassa. Ja taas ihan eri asia kuin myydä yrityksille vaikkapa betonielementtejä, atk-ylläpitoa tai ydinvoimaloita.
t. myyjä joka ei ole päivääkään ollut kaupassa töissä tai myynyt mitään yksityishenkilöille
Hyvä myyjä on alansa ammattilainen eli oikeasti tietää ja hallitsee työnsä, sekä ymmärtää asioita myös isompina kokonaisuuksina.
Näitä pitäisi hallita (kuluttajakauppa):
-asiakaspalvelu
-hyvä tuotetuntemus
-hävikin seuranta / hallinta
-tavarankierto ja päiväysmerkinnät
-tavaran tilaus
-rahastus
-inventointi
-hyllytys
-hinnoittelu
-reklamaatioiden käsittely
-varsinainen myyntityö
-asiakkaiden ongelmien ratkominen
-mielikuvitusta esim. kyky tarjota korvaavaa tuottetta
jne.....
Lisäksi yrityskaupassa (b-b myyjä) tulee sitten omat kiemuransa.
Tärkeintä on, että osaa ja tykkää MYYDÄ. Moni puhuu asiakaspalvelusta yms. ja tärkeäähän sekin on, mutta ihan varmasti tärkeintä on varsinainen myyntityö ja positiivinen asenne myymiseen.
Hyvä myyjä on alansa ammattilainen eli oikeasti tietää ja hallitsee työnsä, sekä ymmärtää asioita myös isompina kokonaisuuksina.
Näitä pitäisi hallita (kuluttajakauppa):
-asiakaspalvelu
-hyvä tuotetuntemus
-hävikin seuranta / hallinta
-tavarankierto ja päiväysmerkinnät
-tavaran tilaus
-rahastus
-inventointi
-hyllytys
-hinnoittelu
-reklamaatioiden käsittely
-varsinainen myyntityö
-asiakkaiden ongelmien ratkominen
-mielikuvitusta esim. kyky tarjota korvaavaa tuottetta
jne.....Lisäksi yrityskaupassa (b-b myyjä) tulee sitten omat kiemuransa.
täysin kouluttamaton. Ei tuo mitään rakettitiedettä ole. Kokemusta on.
Itse aikanaan kun hain kirjakauppaan töihin, ei työnantajaa kiinnostanut onko minulla kaupallista koulutusta vai ei (ei ole).
Tärkeämmäksi hän nosti tuntemukseni kirjallisuudesta.