Mitäs sitten kun ei vaan kertakaikkiaan enää jaksa?
Vauva valvottanut nyt kolme kuukautta, viime yönä sain nukuttua kolme tuntia, tosin sinä aikana syötiin jo kaksi kertaa, vaavi heräsi kolmelta eikä enää nukahtanut ennen kun seitsemän jälkeen, silloin minun piti nousta isompien lasten kanssa.
Aamulla olin kyllä niin väsynyt että aloin itkeä ihan vaan siksi että oli pakko nousta ylös.
Kommentit (30)
Nyt vaan yhteys keneen tahansa: mummi(t), kummi(t), sisarukset, ystävät tai tosiaankin neuvolan, perheneuvolan tai sosiaalitoimiston kautta tukea tilanteeseen. Levänneenä teet palveluksen itsellesi ja lapsillesi! Tsemppiä!!!
2 vuotiaaksi asti. Lapset syntyivät 10v aikana.
Rankkaa oli mutta oli nuori ja sen täytyi olla se voimavara joka auttoi.
Mies haki minulle kofeiinipillereitä apteekista, nykyään kannattaa varmaan juoda energiajuomaa.
Aikansa kutakin ja lapset nuorena.
Joissain kunnissa perhetyntekijä tarkoittaa keskusteluapua, ei lastenhoitoa.
Ja yleisemmin kunnalta ei saa tuohon mitään apua. Eli parhaiten autatte itseänne, kun pyydätte tuttuja auttamaan säännöllisesti tai palkkaatte itse lastenhoitajan.
Itse erehdyin puhumaan väsymyksestä neuvolassa ja seurauksena oli pitkä selvittely ja lastensuojelun käyntikin sekä äiti lähetettiin mielenterveyshoitoon. Ja minä väsyneenä sitten ajattelin, että kai mulla sitten on mielenterveysongelmia, kun kerran niin sanotaan.
No oikeesti ei ollut, vaan olin väsynyt, lapset valvottivat, ja esikoisella oli kehitysongelmia, jotka neuvolakin uskoi vasta kolme vuotta myöhemmin.
Nyt mulla on merkintä mielenterveysongelmista, enkä saa esim. henkivakuutusta ja muutenkin neuvolassa kytätään koko ajan miten meidän perhe voi. Oon neuvolalle katkera niiden ammattitaidottomuudesta ja siitä, että uskottelivat mut sairaaksi ja samaan aikaan lapsen ongelmat mitätöitiin täysin.
Nykyään mä annan neuvolan ainoastaan mitata ja punnita meidän lapset ja muut asiat huolehdin itse ja tutkitutan tarvittaessa yksityisellä. Meni luottamus neuvolaan täysin.
Joten mun neuvoni ap:lle on, että älä odota apua muualta, vaan toimi itse sen hommaamiseksi, jotta saat juuri sitä apua mitä tarvitset ja mistä on sinulle eniten hyötyä.
Vauva on 7 kuukautta, ensimmäiset kolme kuukautta nukkui hyvin, söi kerran tai kaksi yössä, mutta sitten alkoi mennä levottomaksi ja koko ajan vaan huonompaan suuntaan. Inhottavinta on se kun ei enää nukahda takaisin, vaan jää pirtänä hereille, vauvan kanssa en seurustele yöllä, vaan koitan vain pitää vaavin hiljaisena, yleensä onkin vieressäni ihan ok, omassa sängyssään alkaa huutamaan.
Kunta ei tarjoa mitään muuta apua kuin toiseksi pienimmälle saisi haettua päivähoitopaikkaa, vaan eipä ole mikään ratkaisu sekään, entistä enemmän väsyttäisi jos alkaisin vielä päivittäin kuskaamaan hoitopaikkaankin, nyt meillä on sentään aika rauhallisia aamuja, kolmena päivänä tytöllä on kerhoa ja ne päivät on aika puuhakkaita.
Yhden yön vauva oli äidilläni, mutta en saanut nukuttua kun mietin koko yön että siellä se nyt valvottaa sitten vanhaa ihmistä. Muita sukulaisia ei ole, miehen sisarukset eivät halua auttaa.
Lapset kyllä tein aika nuorena, mutta eipä se kunnon yöunta korvaa.
Tahtoisinkin nyt kaikki kikka kolmoset kuinka saada unirauha meille takaisin, ensi yösi ajattelin laittaa vaavin vaunuihin nukkumaan, koska päiväunet sujuu niissä hienosti, jos vauvan saisi niihin tuuditeltua takaisin uneen ja tottuisi pikkuhiljaa siihen ettei enää heräisi.
missä asut?
olen yhden lapsen kotiäiti ja tahtoisin vilpittömästi auttaa sinua.
Jos vauva on tuon ikäinen niin yösyötöt pois ja opetat nukkumaan omassa sängyssä ja nukahtamaan yksin. Se on ainoa kestävä ratkaisu. Tarvitset tosin apua tavalla tai toisella että selviät niistä öistä, kun lasta totutetaan nukkumaan uudella tavalla.
ja neuvolasta käskettiin herättämään päiväunilta, ettei nuku esim. 4 tuntia putkeen keskellä päivää. Sopivat päiväuniajat olivat aamupäivä n. puoli tuntia, päivällä pidemmät unet n.2 tuntia ja illalla pienet torkut n.puoli tuntia. Näitä kun noudatin alkoivat yökukkumiset vähentyä
En edelleenkään hyväksy unikoulua, varsinkaan niin että vauvaa huudatetaan omassa sängyssä. Vauva osaa kyllä illalla nukahtaa omaan sänkyyn, mutta ei enää yöllä herättyään.
Ja sittenhän sitä on entistä väsyneempi jos kaikki yöt menee siihen että koittaa saada vauvan nukkumaan takaisin ilman maitoa, nyt kuitenkin toisinaan nukahtaa heti takaisin kunhan saa tissin suuhun.
on itsellekin tullut tärkeäksi tuo neljän tunnin päiväuniaika, mutta ratkaisu saattaisi kyllä löytyä tuosta. Vauva nukkuu nyt siis vain yhdet neljän tunnin päiväunet, 11.30-15.30, tosin ai aina nuku niin hyvin, joskus kolme tuntia joskus vain kaksi, mutta silloin tarvitsee vielä iltapäivätorkut lisäksi.
tein kans niin et rupesin herättän päikyiltä. Mx 3 tuntia saa nukkua ja yöt on parantuneet.Toki herää vieläkin, mutta ei jää kuppaan pystyyn. Luulen että toi neljä tuntia on liikaa päivällä, koita venyttää pikkuhiljaa aamua niin että nukkuu vaikka 12-15 ja sit et anna enää nukahtaa iltatorkuille. LAitat sit aikasemmin yöunille. Ja yöruuat kannattaa heivata pikku hiljaa pois. Kunnon puurotankkaus enne unia niin eiköhän se siitä rauhoitu. JA vauva on just sen ikäinen että hampaat ja liikkeelle lähtö pitää hereillä. MIkäli nukkuu sun vieressä niin anna nukkua siinä jos itse vaan pystyt. Meillä kohta 11kk kukkuja nukkuu alkuyön omassa sängyssä ja sit kun jossain vaiheessa herää niin otan sen kainaloon ja sit nukutaan tyytyväisenä aamuun asti. Ei kai sillä väliä ole missä nukkuu kun vaan saatte kaikki nukuttua.
puoli kasilta lihasose ja maitoa sitten puoli ysin ja ysin välillä iltapuuro ja maitoa, siitä nukkumaan.
Aamua on nyt jo venytetty, vähän aikaa sitten meni nukkumaan jo kymmeneltä, tuo puoli kaksitoista on tällä hetkellä ihan maksimi.
Täytyy koittaa lyhentää noita päiväunia jos tuo vaunuissa nukuttaminenkaan ei auta, niillä opetettiin tuo edellinen neiti pois äidin kainalosta, viikossa oppi nukkumaan hyvin, tosin ei kyllä ollut tuollainen yövalvoja.
sitten kun poissa on tissi, tutti ja pullo.
Hei, kyllä Kangasalla saa kunnalta apua. Tuttavaperheissä käy kunnan lastenhoitaja (tms.) auttamassa, äiti saa nukkua ja puuhailla omiaan sen aikaa kun hoitaja on lasten kanssa. Soita vaikka tuonne ja kysy:
Ennaltaehkäisevän perhetyön tilaukset ja yhteydenotot ma - pe klo 8.30 - 11.00 Puh. (03) 377 7429.
En edelleenkään hyväksy unikoulua, varsinkaan niin että vauvaa huudatetaan omassa sängyssä. Vauva osaa kyllä illalla nukahtaa omaan sänkyyn, mutta ei enää yöllä herättyään.
Ja sittenhän sitä on entistä väsyneempi jos kaikki yöt menee siihen että koittaa saada vauvan nukkumaan takaisin ilman maitoa, nyt kuitenkin toisinaan nukahtaa heti takaisin kunhan saa tissin suuhun.
Meillä meni muutama yö. Senhän voi toteuttaa monella muullakin tavalla kuin huudattamalla omassa sängyssä. Tai siis voihan siinä sängyn vieressä olla ja sylitellä hetken, jos itkusta tulee ihan mahdotonta. Muuten voi paijata ja laittaa seisovaa/konttaavaa/istuvaa vauvaa aina uniasentoon. Eihän sitä vauvaa yksin tarvi jättää.
puoli kasilta lihasose ja maitoa sitten puoli ysin ja ysin välillä iltapuuro ja maitoa, siitä nukkumaan.
Meillä yhdelle lapselle tuli liian isosta iltapalasta refluksia ja heräsi sen takia yöllä itkeskelemään. Pienennä iltasyömisten määrää ja laita sängyn jalkoihin korokkeet pääpuolelle (tai vaunujen renkaiden alle kummassa nyt nukkuukaan).
Meillä tuolla lapselle yöheräilyjä aiheutti myös jotkut ruoka-aineet kuten maito, porkkana, monet öljyt ja mausteet. Sopivalla ruokavliolla lapsi rupesi nukkumaan paljon paremmin.
mutta ehkä tuosta edellisestä viestistä saa kuitenkin jotain tolkkua.
En usko että syömisten vähentäminen auttaa, en kuitenkaan tunge tyttöä ihan ähkyyn, sosetta syö kerrallaan vajaan pikkupurkillisen ja puuroa menee desin verran ja tosiaan maitoa haluaa vielä päälle.
Itse sain soittaessani toisenlaista tietoa, mutta samapa tuo, apuja kuitenkin tarvitsisin lähinnä noihin öihin. Kun saisi edes yhtenä yönä nukkua vaikka 5 tuntia heräämättä, niin olisi tosi kiva.
joskus voi hetken olla hiljaa niin että pidän kädestä kiinni, mutta useimmiten huutaa kuin sumusireeni, olen myös koittanut sitä että rauhoitan syliin ja lasken sänkyyn sitten kun on ihan tyyni ja rauhallinen, mutta suuttuu kyllä heti.
Tuttia ei myöskään yöllä huoli ennen kun on saanut maitohömpsyt.
ja nukkuu siinä aamuun asti niin miksi et pitäisi vauvaa siinä.
Meillä oli aikoinaan tuo sama ongelma suunnilleen tuossa iässä. Vauva nukkui muutaman tunnin omassa sängyssä ja heräämisen jälkeen nukkui kunnolla vain minun kainalossani, välillä hörppäsi maitoa (nukuin pyjaman paita auki). Jos laitoin takaisin omaan sänkyyn, niin heräsi hetken päästä.
joskus voi hetken olla hiljaa niin että pidän kädestä kiinni, mutta useimmiten huutaa kuin sumusireeni, olen myös koittanut sitä että rauhoitan syliin ja lasken sänkyyn sitten kun on ihan tyyni ja rauhallinen, mutta suuttuu kyllä heti.
Mä pärjäsin kun syötin ja pidin vauvaa vierihoidossa. Tottakai vauva huutaa kun rupeat sitä laskemaan jonnekin muualle.Ei tarvinnut juurikaan valvoa.
EI tule kotiin vain juttelemaan. Ensimmäinen kerta saattaa olla ns haastattelukerta (meillä ei edes ollut), jossa kartoitetaan avun tarve, mutta sen jälkeen riippuu äidin toiveesta mitä hän tekee. Meillä lähti lasten (myös vauvan) kanssa ulkoilemaan kolmeksi tunniksi viikossa niin itse sain nukkua/siivota. Ei se perhetyöntekijä ole sen kummenpi kuin kodinhoitaja ennenvanhaan. Kummallisia käsityksiä taas...