Vieläkö nykyään päiväkodeissa on ruokarukouksia? Mitä mieltä niistä?
Kommentit (25)
Ei kannata tehdä mitään muiden hyväksi, vaikka rukoilemalla epäilemättä voisi taikoa kaikki kurjuudet pois.
Ja ne sielut jotka velitsevat osakseen orjuuden ja kidutuksen ovat luultavasti edellisessä elämässä tehneet niin jollekin toiselle ja tässä nykyisessä elämässä valitsevat saman kokemuksen itselleen jotta oppisivat ja jotta sielu kehittyisi.
Ala-asteella ainaki muistaakseni rukoiltiin,90-luvulla. Just toi "Siunaa, Jeesus, ruokamme
ole aina luonamme.Aamen.Hyvää ruokahalua ja muista kiittää keittäjää,kauheesti tullu kiitettyä.
meidän lapsilla on ruokaloru:
"kiitos ruoasta aurinko ja maa
ja kaikki, jotka ruoan valmistaa"
- kyseessä yksityinen luontopäiväkoti
Mun mielestä on ihan hyvä ettei ole varsinaista rukousta, koska nykypäivänä on kuitenkin niin monta uskontoa edustettuna :)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2010 klo 10:28"]
laittaisin mielelläni lapseni sinne. Saatta olla, että tuo kristillisten perinteiden noudattaminen tekee paikasta loistavan. Itse ainakin olen huomannut, että jos lapsen kavereilla ja häntä hoitavilla tai opettavilla aikuisilla on samanlainen arvopohja ja kulttuuri se on hyväksi lapsille. Antaa pienelle turvallisen tunteen. Lisäksi on hyvä, että on muitakin kuin pelkästään materialistisia arvoja. On mukavaa kun on samanhenkistä porukkaa.
[/quote]
Tiesitkö, että ateismi ei ole yhtä kuin "pelkästään materiaalisia arvoja". Ihminen voi elää eettisesti, kasvaa henkisesti ja tehdä hyvää vaikka olisikin kamala ja hirveä ateisti.
Yleinen rukoushetki ei kuulu päiväkotiin. Toki jokainen saisi rukoilla itsekseen ennen ruokailun aloittamista, jos siltä tuntuu.
kun ruoka-aika alkaa
en mä hyppää tasajalkaa
syömään hissunkissun kuljen
ovet perässäni suljen
astiani hiljaa kannnan
ruokarauhan muille annan
Hiljaa, hiljaa nalle laulaa, nalle tahtoo ruoka rauhaa. Kädet syliin laittakaa, sitten voimme aloittaa.
Kattila ja vuoka
täältä tulee ruoka,
lusikkaaan kun tartun,
suureksi mä vartun.
Leivän syön, maidon juon,
ruokarauhan muille suon!
rukoilkoon mitä haluaa. Opettajan ei silti pidä johtaa mitään rukousta.
Erään uskontotieteen opiskelijan gradussa tekemän selvityksen mukaan etelässä 9/10 päiväkodeista ei ole ruokarukousta, mutta Oulun seudulla noin 9/10 päiväkodeista ne puolestaan ovat ohjelmassa.
on meiän lapsen päiväkodissa käytössä. Menee jotenkin näin: Kukko puuron keitti, kana maidon lämmitti, pikkuiset tiput lusikat toi, kaikki lapset syömään. Siihen on joku käsi koreografiakin, mutten ole kaksivuotiaan selityksestä ihan selvää saanut.
Kaikki katsovat odottaen sinuun, Herra,
ja sinä annat heille ruoan ajallaan.
Sinä avaat kätesi ja hyvyydessäsi ravitset kaiken mikä elää.
(Ps. 145: 15-16)
Siunaa, Jeesus, ruokamme
ole aina luonamme.
Aamen.
Kiitos, Jeesus, lahjoistasi
sulje meidät suojahasi.
Aamen.
Saisi mennä rukouksen ajaksi toiseen tilaan, mutta ei olla ryhdytty siihen. En tykkää rukoiluttamisesta.
on ruokaloru ja rukous molemmat lapsen päiväkodissa. Minusta se on hyvä. On yksityinen päiväkoti, mutta ei siis mikään kristillinen sellainen. Ei ole ollut kenelläkään vanhemmista mitään tätä vastaan.
on ruokaloru ja rukous molemmat lapsen päiväkodissa. Minusta se on hyvä. On yksityinen päiväkoti, mutta ei siis mikään kristillinen sellainen. Ei ole ollut kenelläkään vanhemmista mitään tätä vastaan.
kuitenkin kristillinen rukous? Voi olla vaikeaa valita, kun uskontoja ja katsomuksia on niin paljon.
Siunaa Allah ruokamme
ole aina luonamme.
että rukous on siis kristillinen perinteinen "Siunaa Jeesus ruokamme". Ei ole ainakaan tähän asti ollut mikään ongelma kellekään perheistä. Toki yksityisen päiväkodin voi jo lähtökohtaisesti valita, joten siksi se ei varmasti niin helposti muodostukaan ongelmaksi. Voi myös olla, että jotkut vanhemmat eivät asiasta sano vain siitä syystä, että paikka on kaikenkaikkiaan loistava hoitopaikka ja saa olla iloinen siitä, että lapsi on sinne valittu. Ei siis halua sanoa tällaisesta, vaikka se häiritsisikin. Tätä en tietysti tiedä.
mun puolestani saisi olla.
Ainakaan mikään loruilu ei kuulosta fiksulta.
laittaisin mielelläni lapseni sinne. Saatta olla, että tuo kristillisten perinteiden noudattaminen tekee paikasta loistavan. Itse ainakin olen huomannut, että jos lapsen kavereilla ja häntä hoitavilla tai opettavilla aikuisilla on samanlainen arvopohja ja kulttuuri se on hyväksi lapsille. Antaa pienelle turvallisen tunteen. Lisäksi on hyvä, että on muitakin kuin pelkästään materialistisia arvoja. On mukavaa kun on samanhenkistä porukkaa.
Minkälaista henkistä kehitystä se edistäisi jos maailmassa ei olisi mitään vitsauksia ja kaikki eläisivät "laa laa"- maassa?
Ja ne sielut jotka velitsevat osakseen orjuuden ja kidutuksen ovat luultavasti edellisessä elämässä tehneet niin jollekin toiselle ja tässä nykyisessä elämässä valitsevat saman kokemuksen itselleen jotta oppisivat ja jotta sielu kehittyisi. Lue vähän muutakin kirjallisuutta ku hömppäromaaneja niin opit jotain karmasta ja sielunvaelluksesta ja elämästä. Vai kucvitteletko todella olevasi niin erikoinen että opit kaiken tarpeellisen mitä sielun pitää oppia yhden elämän aikana. :D