Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaetaan asumiskulut kun asunto toisen omistama?

Vierailija
08.11.2010 |

Mikä olisi oikeudenmukainen tapa jakaa asumiskulut kun toinen omistaa asunnon? Tietysti yhtiövastike, sähkö, vesi ja vakuutus puoliksi. Mutta miten lainan lyhennys ja korot? Korot puoliksi mutta lyhennys omistajan piikkiin? Mutta mitä jos asunnosta ei olekaan yhtään lainaa? Ja miten remonttikulut? Asuntohan joka tapauksessa kuluu käytössä ja vaatii huoltoa samalla tapaa kuin autokin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden mieheni omistamassa asunnossa. Minä maksan miehelleni pientä "vuokraa", joka suunnilleen kattaa puolet vastikkeesta ja vesimaksusta. Muuten mies hoitaa kaikki asuntoon liittyvät kulut, esim. uudet lukot jne.

Vierailija
2/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainan, lainan korot ja remonttikustannukset hoitaa asunnon omistaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä oon aatellut niin että kun se aika koittaa että lähden töihin... enkä siis saa näitä onnettomia minimiäippärohoja tms.

Niin maksan tosiaan puolet sähköstä, yhtiövastik.vedestä, vakuutuksista jne. Mutta en kyllä aio maksaa penniäkään lainasta/koroista. Ja nyt kun avomiehelle on mennyt lapsilisät, niin myös ne "jaetaan" puoliksi (meillä 6 lasta...).

Ehkä aika rajua jonkun mielestä. mutta en aio maksaa toisen asuntoa pätkääkään... kun en saa penniäkään jos tulee avoero tms.

REmonttikuluihin toki osallistun, pieniin, mutta en mihinkään massiivisiin kylppäri/keittiö jne. remontteihin..

Vierailija
4/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

linja. Mitä sitä toisen omaisuutta kasvattamaan, kun siihen ei ole omistusoikeutta.

Vierailija
5/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä oon aatellut niin että kun se aika koittaa että lähden töihin... enkä siis saa näitä onnettomia minimiäippärohoja tms.

Niin maksan tosiaan puolet sähköstä, yhtiövastik.vedestä, vakuutuksista jne. Mutta en kyllä aio maksaa penniäkään lainasta/koroista. Ja nyt kun avomiehelle on mennyt lapsilisät, niin myös ne "jaetaan" puoliksi (meillä 6 lasta...).

Ehkä aika rajua jonkun mielestä. mutta en aio maksaa toisen asuntoa pätkääkään... kun en saa penniäkään jos tulee avoero tms.

REmonttikuluihin toki osallistun, pieniin, mutta en mihinkään massiivisiin kylppäri/keittiö jne. remontteihin..

Vierailija
6/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain toisen nimissä ja maksat nimellistä vuokraa. Näin kartutat toisen omaisuutta ja vuokransaaja voi joutua maksamaan lahjaveroa. Näin meille kerrottiin pankissa kun talolainaa haettiin...

Vierailija
7/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain toisen nimissä ja maksat nimellistä vuokraa. Näin kartutat toisen omaisuutta ja vuokransaaja voi joutua maksamaan lahjaveroa. Näin meille kerrottiin pankissa kun talolainaa haettiin...

lahjaveroa??

Vierailija
8/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin asumiskulut jaetaan puoliksi. Lainasta ainoastaan lyhennys on omaisuuden kartuttamista mutta korko on juokseva kulu. Eli korot puoliksi. Kun summaat yhteen mitä maksat yhtiövastikkeesta, vesilaskusta ja lainan koroista vertaa sitä alueen yleiseen vuokratasoon. Jos kaksion vuokra on 500€ ja maksat kuluista toisen omistamassa asunnossa 250€ se on ihan reilua. Mutta jos alueen vuokrataso on 1000€ ei 250€ ole enää ihan reilua. Silloin voit maksaa vähän enemmän, ja tämä raha on sitten investointia tuleviin remontteihin.

Vierailija
9/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto kannattaa ostaa lainalla, eli maksaa korkoja, koska yleensä asunnon arvo nousee vastaavasti inflaation myötä. Se on siis määrätyssä mielessä samalla sijoituslaina.

Jotta minä suostuisin maksamaan asuntolainan korkoja toisen omistamasta asunnosta, haluaisin myös osuuteni mahdollisesta arvonnoususta. Lisäksi se jonka nimissä on laina, saa myös verotuksessa etua. Tämäkin pitäisi periaatteessa huomioida.

Toisaalta asunnon omistaja toki ottaa kantaakseen myös riskin, että asunnon arvo syystä tai toisesta laskeekin.

Minä siis joko maksaisin vain puolet käyttökuluista tai sitten haluaisin asunnosta ainakin osan omiin nimiini, jolloin toki lyhentäisin myös lainaa.

Vierailija
10/10 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se joka ei omista ei osallistu mitenkään siihen lainan maksuun, mutta maksaa yhtiövastikkeen kokonaan. Vesi ja vakuutus puoliksi.

Jos taas asunnosta ei ole lainaa, niin silloin voitaisiin laittaa se yhtiövastikekin, jos omistaja niin haluaa. Pintaremontit ym. puoliksi. Putkiremontti ym. pidempiaikaisesti asunnon arvoa nostavan maksaa omistaja.