Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihittyjen palstalla hienon harvinaisen aatelisnimen omistaja oli vaihtanut nimensä

Vierailija
08.11.2010 |

avioliiton myötä rumaksi ja yleiseksi "räisäseksi".

Ei pysty ymmärtämään miksi ihmeessä...

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa joku jaksoi linkittää ja mä tulkitsen kohdan 2 kyllä niin et nimen voi ottaa perustellusti vaikkei olekaan ollut suvussa.Ja mites se suku sit määritellää tässä tapauksessa?Mun äidillä on nimi joka on aikuisena vaihdettu,isotädin jo edesmenneen miesystävän nimeen.Ei siis mitään sukua mut perustelut kelvanneet.Ja kertokaa jo se nimi sieltä vihittyjen palstalta tai ees mikä/missä se on niin katon itse.

Vierailija
42/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli et voi siis ottaa nimeksesi Virtasta jos esivanhemmissasi ei ole Virtasia. Jos keksit itse jonkun sukunimen, jota ei ole kellään Suomessa, voit ottaa sen itsellesi.

Myös aatelisnimen voi ottaa avioliiton kautta. Tämä on mahdollista sekä miehille että naisille. Sukunimilaissa ei ole mitään poikkeusta aatelisnimien tai tavallisten nimien kohdalla.

Hirvittävän moni kuvittelee, että oma sukunimi on jotenkin erikseen suojattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiiriini kuuluu pariskunta, joissa molemmilla osapuolilla oli kovin harvinainen ja tyylikäs nimi. Naisella ihan perussuomalainen, mutta joka on käytössä ainoastaan hänen perheellään, miehellä ruotsinkielinen, historiallinen arvonimi. Morsian ei osannut valita kahden hienon nimen välillä ja otti yhdysnimen, joka on aivan tuhottoman pitkä. Täytyy sanoa, että mä en ymmärrä tuota enkä siis yhdysnimiä muutenkaan. Itse ottaisin joko miehen nimen tai sitten säilyttäisin ronskisti omani, yhdysnimet on mauttomia.

Vierailija
44/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa joku jaksoi linkittää ja mä tulkitsen kohdan 2 kyllä niin et nimen voi ottaa perustellusti vaikkei olekaan ollut suvussa.Ja mites se suku sit määritellää tässä tapauksessa?Mun äidillä on nimi joka on aikuisena vaihdettu,isotädin jo edesmenneen miesystävän nimeen.Ei siis mitään sukua mut perustelut kelvanneet.Ja kertokaa jo se nimi sieltä vihittyjen palstalta tai ees mikä/missä se on niin katon itse.

sukupuolta olevien parien kohdalla voidaan tehdä poikkeus, ja pariskunnan toinen osapuoli voi ottaa toisen nimen, vaikkei sitä hänen suvussa olisikaan. Mutta tosiaan tätä pitää anoa, ei ole mikään läpihuutojuttu. Kuitenkin on niin, että tuota "suojellun sukunimen" käsitettä ei enää ole, joten mitään sukunimeä ei voi automaattisesti ottaa (ei edes sitä Virtasta) vaan siksi, että se kuulostaa kivalta.

Vierailija
45/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei varsinaisesti ole sukua, esim. isäpuoli tms. Mutta tuolloinkin on erillinen lupamenettely.

Ehkä sun äiti vaihtoi nimensä ennen vuotta 1998. Muuten ei pitäisi olla mahdollista ellei sitten juuri joku erityinen side, esim. tuo mies toiminut huoltajana tms.

Vierailija
46/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaunis ruotsinkielinen suht harvinainen sukunimi. En aio vaihtaa sukunimeäni, mutta mies voisi mielestäni hyvin ottaa minun sukunimeni, sillä se sointuu hyvin myös hänen etunimeen. Minulle nimi on osa identiteettiä.

Vierailija
47/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin joko miehen nimen tai sitten säilyttäisin ronskisti omani, yhdysnimet on mauttomia.

Mä otin yhdysnimen, koska halusin pitää oman nimeni, mutta toisaalta halusin, että koko perheellämme on yhteinen sukunimi. Miehen taas en halunnut ottavan mun sukunimeä, koska sitten olisi ollut samanniminen kuin mun yksi lähisukulainen. Mun sukunimet sointuvat tosi hyvin toisiinsa.

Vierailija
48/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka olevan jotenkin erikseen suojattu.

Vaikka ihan kaikki Korhoset ja Mäkiset ja muutkin on täysin samalla tapaa suojattuja.

Vierailija
49/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi nimen vaihtaa? Hohhoijaa. Jos on vaikka aina inhonnut sukunimeään, tai jos ei yksinkertaisesti välitä. Haluaa että koko perheellä on sama sukunimi. On itse "vanhanaikainen ja haluaa ottaa miehen nimen. Syitähän voi olla vaikka miljoona!

Vierailija
50/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan oudon yleinen harhaluulo. Ehkä oma nimi tuntuu hienommalta kun ajattelee sen muka olevan jotenkin erikseen suojattu.

Vaikka ihan kaikki Korhoset ja Mäkiset ja muutkin on täysin samalla tapaa suojattuja.

Mulla on yksi puolituttu, joka polleana aina kertoi sukunimensä olevan suojattu. Huvittavinta on, että opiskelimme molemmat suomen kieltä, jonka pakollisiin opintoihin kuuluu nimistön kurssi, ja siellä käydään nämä nimilait kyllä läpi.

Vierailija
51/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti tosiaan vaihtoi jo seitkytluvun alussa ennen mun syntymää.Suojaamisesta vielä,miksi sitten ne suklaa Fazerit väittävät et heidän nimi on suojeltu jos se on kaikilla sama?Jos Fazer-nimisen tytön kans menee naimisiin niin mies ei saa ottaa sitä vai onko se heidän oma sisäpiiri sopimus?

Vierailija
52/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuollaista sopimusta edes on olemassa. Nykyisinhän sillä, onko kyseessä mies vain nainen, joka otta puolison nimen, ei ole sukunimen jatkon kannalta mitään väliä.

Fazerin kanssa avioitunut nainen tai mies voi avioeron jälkeen pitää Fazer nimensä, tai ottaa jopa yhdysnimen Fazer-uudenpuolison nimi. Tuleville lapsillekin voidaan valita nimeksi Fazer, jos se on jommankumman puolison nimenä. Mutta yhteiseksi sukunimeksi Fazeria ei voida ottaa.

Koska mikään suku ei voi esittää vaatimuksia, jotka menevät valtakunnan lain yläpuolelle.

Fazer on yhtä suojattu sukunimi kuin Korhonen. Jos ei suvussasi ole esipolvissa yhtään Fazeria, et sitä voi ottaa. Kuten et myös Korhosta.

Vierailija
53/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu siitä, että uudeksi sukunimeksi ei saa ottaa yrityksen nimeä tai tuotemerkkiä.Avioliiton kautta saatavaan nimeen tämä ei päde. Se ei johdu siis millään tavalla siitä, että Fazer olisi jotenkin hienompi nimi kuin joku muu tai että se olisi sukunimenä suojattu.

Mitä muuten luulet, että Suomen tasa-arvovaltuutettu sanoisi, jossa jossakin olisi mustaa valkoisella siitä että nainen voi ottaa Fazerin nimen, mutta mies ei? Eli ihan suvun sisäinen suositus, jos sellaista edes on.

Vierailija
54/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainakin kuin tällä palstalla kysytään naisilta syytä nimenvaihtoon vastaus on se, että haluttiin perheelle yhteinen sukunimi.

Sukunimeksi sitten valittiin se kauniimpi ja harvinaisempi, joka sitten ihan vaan SATTUI olemaan miehen sukunimi :-)

Vierailija
55/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riistäjäsukujen nimeä en itekään kantais.

Vierailija
56/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä sitä miksi aina puhutaan että on perinteistä että nainen ottaa miehen sukunimen. Mitä perinteistä siinä on, sehän oli PAKOLLISTA entisen avioliittolain aikana. En minä ainakaan halua noudattaa tuollaisia naista alistavia "perinteitä".

Vierailija
57/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut semmosen huhun et jos Fasupalan kanssa menee naimisiin ja eroaa,suvusta toivotaan et eronnut luopuu nimestä.Toi on ehkä ihan ymmärrettävääkin koska muutenhan mahdollinen uusi puoliso voisi halutessaan ottaa nimen ja näin se leviäis ehkä myös sen uuden puolison lapsille edellisestä liitosta jne.

Vierailija
58/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki eivät vaan viihdy silmätikkuna olemisesta.

Vierailija
59/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilöpalvontakultti noita Fasuja kohtaan.

"oo, katsokaa tässä kuvassa Majlen Fazer ja kaakaopensas"

Vierailija
60/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkisten pojasta tuli Fazer.

"rahoitusalalla työskennellyt Fredrik Fazer, 58, on Peter Fazerin toisen sisaren Marianne Heikkisen poika, neljännen polven Fazereja"