Vihittyjen palstalla hienon harvinaisen aatelisnimen omistaja oli vaihtanut nimensä
avioliiton myötä rumaksi ja yleiseksi "räisäseksi".
Ei pysty ymmärtämään miksi ihmeessä...
Kommentit (60)
Jopa oma isältä saatu nimeni on sellainen, vaikka ollaan ihan tavallisia maalaisia. Luultavasti joku muu sukuhaara on suojellut sen.
On perinteistä että lapset nimetään isän sukuun. Niin on aina ollut. Jos häpeä miehensä nimeä niin paljon ettei halua sitä itselleen ja lapsilleen, niin ei ole liitto fiksulla pohjalla.
Jos miettii suvun nimen latkumista niin se jatkuu kyllä veljien kautta. Jos vanhemmat marmarratavt että on vain tyttö ja haluavat että nimi jaltuu suvussa, niin olisivat tehneet sitten enemmän lapsia joista yksi olisi voinut ehkä olla poika.
On hyvä että nainen on vaihtanut nimensä. kunnioittaa uutta perhettään ja haluaa yhteisen nimen. Haluaa varmaan mieskin että hänen nimensä periytyy lapsile, vaikka se olisikin Ap:n mollaamaa Räisänen. Pitää olla itsetunto alhainen, jos se on nimestä kiinni.
Niin voitko kertoa senkin kun kerran Räsäsenkin mainitsit?Haluasin vain päättää ite olisinko pitänyt vai en?Mun mielestä lähtökohtaisesti kaikki suomalaiset nimet on parempia kuin ulkomaiset joten uteliaana kyselen.
Niin voitko kertoa senkin kun kerran Räsäsenkin mainitsit?Haluasin vain päättää ite olisinko pitänyt vai en?Mun mielestä lähtökohtaisesti kaikki suomalaiset nimet on parempia kuin ulkomaiset joten uteliaana kyselen.
Voiko sukunimen menettää?
Sukunimi voidaan julistaa menetetyksi. Näin voi käydä esimerkiksi silloin, kun joku on muuttanut hakemuksella sukunimensä. Kun maistraatti on hyväksynyt hakemuksen, sukunimi on virallisesti hakijan käytössä. Jos tämä nimi on ns. suojattu sukunimi, ja sen käyttäminen loukkaa muita ko. nimen kantajia, nämä voivat vaatia nimen menetetyksi julistamista. Kanne on nostettava vastaajan kotipaikkakunnan tuomioistuimessa. Se on tehtävä viiden vuoden kuluessa siitä, kun nimi on merkitty väestötietojärjestelmään. Sen, joka menettää tätä kautta nimensä, on otettava takaisin aikaisempi sukunimensä.
Lähde: laki 24.fi
Uudeksi sukunimeksi ei voida hyväksyä sukunimeä, joka on Suomessa merkitty väestötietojärjestelmään, eikä nimeä, jonka yleisesti tiedetään vakiintuneen määrätyn kotimaisen tai vierasmaalaisen suvun nimeksi, ellei tähän ole olemassa erityistä syytä. (21.8.1998/617)
Ilman erityistä syytä ei uudeksi sukunimeksi voida hyväksyä nimeä, joka on samaistettavissa
1) säätiön, yhdistyksen tai muun yhteisön nimeen;
2) rekisteröityyn toiminimeen tai tavaramerkkiin taikka muuhun elinkeinotoiminnassa käytettyyn suojattuun tunnukseen; tai
3) yleisesti tunnettuun taiteilijanimeen tai nimimerkkiin.
13 §
Erityiset syyt uuden sukunimen hyväksymiselle
Uusi sukunimi, joka ei täytä 11 §:n 2 momentin 1 kohdassa asetettua vaatimusta, voidaan hyväksyä, jos hakijalla on vierasperäinen sukunimi ja uuden nimen käyttöönottoa on esitettyyn selvitykseen nähden pidettävä tarkoituksenmukaisena.
Uusi sukunimi, joka ei vastaa 11 §:n 2 momentissa tai 12 §:ssä asetettuja vaatimuksia, voidaan hyväksyä,
1) jos hakija osoittaa, että hän tai hänen esivanhempansa ovat aikaisemmin laillisesti käyttäneet hakijan uudeksi sukunimeksi esittämää nimeä;
2) jos hakijan esittämän uuden sukunimen ottamista on perhesuhteissa tapahtuneiden muutosten tai niihin rinnastettavien seikkojen johdosta pidettävä perusteltuna; tai
3) jos hakijalla on kansalaisuutensa, avioliittonsa tai muun erityisen seikan perusteella yhteys vieraaseen valtioon ja hakijan esittämä uusi sukunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä.
Mut esim.Helsingin maistraatista saa tiedon et minkä vain voi ottaa.Niitä poikkeuksia lukuunottamatta eikä tosiaan tarvii olla aatelinen.Sitä en tarkoittanutkaan.Suojeltu nimi voi olla ns.mikä vaan kunhan on tarpeeksi harvinainen.Laitanpa yhden oikean esimerkin; Hangasvaara.Suomalainen mutta suojeltu nimi.
Aikoja sitten suojaus piti erikseen hakea, uuden sukunimilain myötä kaikki jo rekisterissä olevat on suojattuja.
Ihmeen vanhentunutta tietoa monilla.
Mut esim.Helsingin maistraatista saa tiedon et minkä vain voi ottaa.Niitä poikkeuksia lukuunottamatta eikä tosiaan tarvii olla aatelinen.Sitä en tarkoittanutkaan.Suojeltu nimi voi olla ns.mikä vaan kunhan on tarpeeksi harvinainen.Laitanpa yhden oikean esimerkin; Hangasvaara.Suomalainen mutta suojeltu nimi.
On perinteistä että lapset nimetään isän sukuun. Niin on aina ollut. Jos häpeä miehensä nimeä niin paljon ettei halua sitä itselleen ja lapsilleen, niin ei ole liitto fiksulla pohjalla.
Jos miettii suvun nimen latkumista niin se jatkuu kyllä veljien kautta. Jos vanhemmat marmarratavt että on vain tyttö ja haluavat että nimi jaltuu suvussa, niin olisivat tehneet sitten enemmän lapsia joista yksi olisi voinut ehkä olla poika.
On hyvä että nainen on vaihtanut nimensä. kunnioittaa uutta perhettään ja haluaa yhteisen nimen. Haluaa varmaan mieskin että hänen nimensä periytyy lapsile, vaikka se olisikin Ap:n mollaamaa Räisänen. Pitää olla itsetunto alhainen, jos se on nimestä kiinni.
Nohy, sainpahan makeat naurut maanantaipäivän piristykseksi..
että mulla on tuttavapiirissä yksi pariskunta, joka on menossa ihan kohta naimisiin. Mies asetti naimisiinmenon ehdoksi sen, että nainen ottaa hänen sukunimensä, muuten ei suostu avioliittoa solmimaan. Nainen inhoaa miehen sukunimeä, mutta suostui sitten, koska halusi naimisiin.
Millainen nainen menee naimisiin tuollaisen jäärän kanssa? Itse en ainakaan suostuisi...
yksi syy (allekirjoittanut ymmärtää hyvin) on se, että internetin myötä yksityisyys on kadonnut. On helpompi olla Minna Virtanen (koska heitä on satoja muitakin) kuin Minna af Svedhelm.
Vaihdoin oman harvinaisen sukunimeni naimisiin mennessämme miehen tavalliseen sukunimeen. Halusin koko perheelle saman nimen enkä edes ehdottanut miehen ottavan nimeäni. Asiaa ihmeteltiin yleisesti ääneen ja olen vain sanonut että minun identiteettini ei ole nimestä kiinni. Yhdistelmänimet ovat milestäni kamalia.
Morsian halusi tod.näk. noudattaa perinteitä ja halusi perheelle yhteisen nimen ja perinteitä noudatti myös se ettei mies voi ottaa vaimonsa aatelisnimeä.
Itse en ymmärrä sitä miksi aina puhutaan että on perinteistä että nainen ottaa miehen sukunimen. Mitä perinteistä siinä on, sehän oli PAKOLLISTA entisen avioliittolain aikana. En minä ainakaan halua noudattaa tuollaisia naista alistavia "perinteitä".
Itse en ymmärrä sitä miksi aina puhutaan että on perinteistä että nainen ottaa miehen sukunimen. Mitä perinteistä siinä on, sehän oli PAKOLLISTA entisen avioliittolain aikana. En minä ainakaan halua noudattaa tuollaisia naista alistavia "perinteitä".
Mä en ymmärrä miten nainen siinä alistuisi. Jos mies ottaisi naisen nimen, niin sithän se joutuisi alistumaan vai? Eli kukaan ei saa vaihtaa nimeä, ettei vaan alistu mihinkään?
sitä että n. 50 vuoden ajan naisilla ei ollut mitään valinnanvaraa.
Omassa suvussani mm. 1800-luvulla nimi tuli kahdestikin naisen mukana perheelle.
no eihän siinä nimenvaihdossa mitään alistavaa olekaan, jos se on vapaaehtoista. Ennen ei ollut, vaan naisen oli pakko ottaa miehen nimi, tai yhdistelmä. Minusta on kyllä alistavaa jos nainen pakotetaan vaihtamaan nimensä.
että mulla on tuttavapiirissä yksi pariskunta, joka on menossa ihan kohta naimisiin. Mies asetti naimisiinmenon ehdoksi sen, että nainen ottaa hänen sukunimensä, muuten ei suostu avioliittoa solmimaan. Nainen inhoaa miehen sukunimeä, mutta suostui sitten, koska halusi naimisiin.
ihme kivikautista meininkiä Millainen nainen menee naimisiin tuollaisen jäärän kanssa? Itse en ainakaan suostuisi...
mutta rakkaus on sokea, tai vähintään aika huononäköinen.
Ja miksi muuten jotain harvinaista aatelisnimeä ylipäänsä pidetään hienona? Eihän ruotsalaisia nimiä kai yleensä Suomessa mitenkään kunnioiteta hienoina niminä, miksi sitten niin tehdään jos eteen lykätään af tai von?
Mä en tajua tätä logiikkaa, että muuten ruotsin kieltä ja ruotsalaisuutta haukutaan ihan täysillä ja sitten kuitenkin kuten alamaiset tekee, ihaillaan jotain ylempää säätyä?
Pitää osoittaa että se on ollut suvussa.