Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihittyjen palstalla hienon harvinaisen aatelisnimen omistaja oli vaihtanut nimensä

Vierailija
08.11.2010 |

avioliiton myötä rumaksi ja yleiseksi "räisäseksi".

Ei pysty ymmärtämään miksi ihmeessä...

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaa sit takaisin ku ero tulee...

Vierailija
2/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aatelisasuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ihminen muuksi muutu, vaikka nimen vaihtaakin.

Oikeastaan en oikein ymmärrä mistä ap on noin tuohtunut. Miksi nimen vaihtaja teki väärin?

Vierailija
4/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kukaan meistä lenjästä lapsesta ole vaihtanut takaisin "aatelissukuun" :)

Vierailija
5/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tulee mieleen että naisen omassa suvussa jotain vikaa, haluaa pesäeron. Tai sitten mies hyvin sovinistinen aatemaailmaltaan.

Vierailija
6/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla on tuttavapiirissä yksi pariskunta, joka on menossa ihan kohta naimisiin. Mies asetti naimisiinmenon ehdoksi sen, että nainen ottaa hänen sukunimensä, muuten ei suostu avioliittoa solmimaan. Nainen inhoaa miehen sukunimeä, mutta suostui sitten, koska halusi naimisiin.

Vierailija
7/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaan on sitä tyyppiä jonka korviin aatelinen nimi kuulostaa hienolta mutta aateliset itse eivät välttämättä ajattele samoin.

Kysyisin mäkin, että miten niin joku Granholm on hienompi kuin vaikka Saarinen?!

Vierailija
8/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaan on sitä tyyppiä jonka korviin aatelinen nimi kuulostaa hienolta mutta aateliset itse eivät välttämättä ajattele samoin.

Kysyisin mäkin, että miten niin joku Granholm on hienompi kuin vaikka Saarinen?!

Vierailija
9/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi sukunimi n. 10 000:lla ja täyskaimojakin varmasti useita.

Ehkä halusikin kadota massaan eikä olla uniikki.

Vierailija
10/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomalaiset sukunimet on useimmat ihan ok.

Kyllä niillä kehtaa kulkea.

Vierailija
11/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei voi ottaa aatelissukunimeä avioliiton kautta (siis von, af jne.). Onko mulla väärää tietoa?

Haluaa perheelle yhteisen nimen eikä ukko suostu vaihtamaan?

Vierailija
12/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty ymmärtämään miksi ihmeessä...

Mitä ymmärtämistä siinä on?

Vierailija
13/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nimet on tasavertaisia.

mies ei voi ottaa aatelissukunimeä avioliiton kautta (siis von, af jne.). Onko mulla väärää tietoa?

Haluaa perheelle yhteisen nimen eikä ukko suostu vaihtamaan?

Vierailija
14/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet periytyvät vain isän kautta, eli äidin kautta ei aatelisnimeä ole mahdollista ottaa.

Meidänkin suvussa aatelinen nainen on ottanut tavisnimen. Ei tuota aatelisnimeä ole enää jälkipolvilla mahdollista itselleen ottaa... Eikä kukaan haluaisikaan :D

Vierailija
15/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuka tahansa voi ottaa mitä tahansa nimeä...

huoh.

Vierailija
16/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisen nimen saa ottaa joka on suvussa esiintynty viimeisten 3 sukupolven aikana.

Ei kuka tahansa voi ottaa mitä tahansa nimeä...

huoh.

Vierailija
17/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuullut huhuja et esim.Fazer "vaatisi" et nainen pitäis oman nimensä mut tiedä siitä sitten.Mua on kans aina huvittanut nää jotka luulee et niistä tulee hienompia ihmisiä jos nimi on saksalaista tai ruotsalaista tai venäläistä perää.Sata vuotta sit todella moni suomensi nimensä kun ei halunnut mitään viittausta maihin jotka on "nöyryyttänyt" suomea.Mä otin miehen nimen mennessämme naimisiin ja vaihdoin harvinaisen nimen tavalliseen Virtaseen.

Vierailija
18/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole sinulta pois.

Vierailija
19/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatin mukaan kuka vain voi ottaa minkä nimen vain paitsi ne muutamat suojellut nimet suomessa.Ei tarvii olla ollut suvussa koskaan.Tarkistakaa ite sieltä jos ette usko.!

Vierailija
20/60 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki uudistui vuosia sitten.

Ja aatelisnimi voi ihan hyvin periytyä myös naisen kautta.

"Aateliskalenterin matrikkelissa on lueteltu kaiken kaikkiaan 375 sukua, joista nykypäiviin asti on säilynyt niin sanotusti "mieslinjaisena" eli miehen kautta periytyvänä 148 sukua. Näistä suvuista neljä on kreivillisiä, 25 vapaaherrallisia ja 119 aatelisia sukuja. "Naislinjaisena" eli naisen kautta periytyneenä on säilynyt 16 sukua."