Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3lk ja kokeet

Vierailija
07.11.2010 |

Meillä ilmoitetaan torstai-iltana, että ympäristöopin tms koe on ensi tiistaina, sivuja aina yli 20. Tämä on varmasti ihan tavalliselle oppijalle ok, mutta hurjalta tuntuu meillä, kun lapsi ei edes osaa sujuvasti lukea, siis lukinäiriö. Olisi erittäin mukavaa saada aikaisemmin tietoon kokeet, että ehtisi kunnolla lukea, kun viikonlopuiksi on muutakin ohjelmaa etukäteen tiedossa.

Mites teillä, tuleeko tieto riittävän ajoissa?

Isommat ovat jo ylemmillä luokilla, mutta heillä kokeista tieto tulee paljon aiemmin...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koe keskiviikkona ja siitä sai tietää vasta maanantaina, usein esim. torstain koe kerrotaan vasta maanantaina. Mielestäni tieto saisi tulla aijemmin, koska lapsellani on kahtena iltana viikossa harrastuksia ja lukemisen osaisi ajoittaa pidemmälle aikavälille, jos kokeesta tietäisi.

Toki kirjoista aika selkeästi näkee, milloin jakso lähenee loppuaan ja siitä arvaa, että koe on lähellä. Mielestäni voisit mainita asiasta opelle.

Vierailija
2/8 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosella ja kutosella tekee jo tiukkaa kun on oikeasti vaikeita kokeita ja luettavaa paljon ja alueet laajoja.

Yläasteella onneksi ilmoitetaan koko lukukauden koelista heti lukukauden alussa.

Vinkkinä lukihäiriöisen äidille. Jos sinulta riittää energiaa, tee lapsen kanssa referaatti koealueesta. Olen itse sitä käyttänyt ja se nopeuttaa alueen oppimista.

Eli otatte mukavan asennon ja sinä otat kirjan esiin. Luet samaan aikaan lapsellesi aluetta ja kyselet samaan aikaan. Merkkaat ranskalaisilla viioilla selkeästi referaattiin avainsanoja.

Käytte alueen näin läpi. Aikaa ei mene periaatteessa kauaa. Mutta auttaa lukihäiriöistä lasta hahmottamaan alueen. Seuraavana päivänä hänen on helpompi lukea referaatista koealue. Käytä lisäksi esim. erilaisia värejä tärkeiden sanojen ja käsitteiden merkkaamiseen.

Näin olen itse auttanut lukihäiriöistä lasta kahlaamaan lävitse isojakin koealueita. Nykyään hän tekee referaatiti koealueesta itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeisiin joudummekin aina lukemaan yhdessä, siksi aikaa olisi kivaa olla enemmän, kun on muutakin, mutta tuo referaatin tekeminen voisi jeesata sekä aikapulaa että lasta itseään, kiitos!

Vierailija
4/8 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koealueen hyvin juuri kuulomuistin perusteella ja sen perusteella kun tulee monesti samaan aikaan keskusteltua alueesta.

Vie alussa aikaa, mutta kun alkaa toimia niin ei sitten enää paljoa. Alussa se alkutyö kun hiot itsellesi sitä referaatintekotekniikkaa voi tuntua raskaalta.

Mutta äkkiä opit tuntemaan oman lapsesi oppimiskyvyn ja huomaat, mitkä avainsanat riittää.

Itse huomasin, että on turha lasta laittaa lukemaan kirjaa, koska se oli vain "hauki on kala" lukemista. Näin hän oppi itse myös jäsentämään tärkeän tiedon kirjasta.

Eli ensin katsokaa yhdessä sisällysluettelo, mitä koealueeseen kuuluu. Sitten vain erivärisiä tusseja viereen. Se on itse asiassa mielenkiintoinen matka omaan lapseen ja antaa myös lapselle sitä tärkeää kahdenkeskistä aikaa.

Ja sitten vinkki esim. Enkun sanojen lukemiseen kun tulee isommat määrät niitä lukea. Jaottelette sanat 5 kappaleen ryhmiin. Lapsi lukee sanat. Sitten tentit aina 5 kerrallaan. Jos yksikin menee väärin niin palaatte aina alkuun tässä 5 sanan litanniassa. On uskomattoman nopea keino saada sellainen lapsi oppimaan sanoja, kenellä on huono lähimuisti ja luonnostaan ei muista niitä ja joutuu tankkaamaan niitä.

Tsemppiä teille. Kyllä sinä keksit keinot, millä helpottaa lukihäiriöisen lapsen oppimista ja sen jälkeen teidän kummankin elämä helpottuu.

Kokeisiin joudummekin aina lukemaan yhdessä, siksi aikaa olisi kivaa olla enemmän, kun on muutakin, mutta tuo referaatin tekeminen voisi jeesata sekä aikapulaa että lasta itseään, kiitos!

Vierailija
5/8 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea ja omaksua läksyinä.

Kokeeseen vaan hiukan kerrataan.

Vierailija
6/8 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai tiedon siitä tiistaina.

Vierailija
7/8 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea ja omaksua läksyinä.

Kokeeseen vaan hiukan kerrataan.

En muista omalta kouluajalta ketään, joka olisi saanut hyviä numeroita vain pikkasen kertaamalla. Kyllä me jouduttiin ihan oikeasti lukemaan kokeisiin.

Vierailija
8/8 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä riittävä aika, kiitettävään riittää 1-2 päivän lukeminen (n. 30min - 1 h per ilta). Tosin mitään lukihäiriötä ei ole taustalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän