Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään joka työskentelee vammaisten tai vanhusten parissa?

Vierailija
06.11.2010 |

Haluaisin tietää lähemmin vammais ja vanhustyöstä. Missä voi työskennellä ja mitä työhön kuluu??

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on ammattinimike, missä on töisä jne. Paikkoja esim palvelutalot, vanhainkodit, laitokset..

Vierailija
2/7 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen 24-paikkaisessa palvelukodissa. Asukkaan pääasiassa muistisairaita, lisäksi muutama aivohalvaus-asiakas ja pari ihan vaan iäkästä vailla isompia perussairauksia.

Paikassa 24/7 valvonta, eli teen 3-vuorotyötä. Työhön kuuluu kaikkea mahdollista; ruuan jakamista, syöttämistä, pesemistä, kuivittamista, keskustelua, viriketoimintaa, hammasteknikko käyntejä asukkaan kanssa, saattohoitoa, lääkkeen jakoa, insuliinin pistämistä, pyykin pesemistä, lähellä olemista, lohduttamista, tukemista, kävelyttämistä, ulkoiluttamista.........

Tykkään työstäni todella paljon! Olen ollut nyt 3v samassa paikassa, enkä hevillä vaihda.

Valmistumisen jälkeen olin 4kk töissä kesälomasijaisena vammaispuolella. Oli mielestäni henkisesti raskaampaa, fyysisesti kevyempää kuin vanhuspuoli. Tykkäsin kyllä siitäkin. Lisäksi olen ollut 4v mielenterveyspuolella. Sinne en enää ihan vähällä haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoisitko lisää vammaisten parissa työskentelystä. tarvitseeko vaippoja vaihtaa? olen ollut pitkäaikais osastolla harjoittelussa enkä tahtoisi sellaista työtä koskaan tehdä. varmaan lähihoitajalle on muunlaista työtä vammaisten tai vanhusten parissa

Vierailija
4/7 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin, missä työskentelee. Jossain avohuollossa tai päivätoiminnassa perushoitoa tulee vähemmän, ohjaamista enemmän.

Pitkäaikaisosastot ovat varmaankin kaikista raskaimpia paikkoja. Esim. pienehköt vanhus- tai vammaisyksiköt, joissa asuu toimintakyvyltään suht omatoimisia (eivät tarvitse esim. yövalvontaa), ovat kivoja paikkoja työskennellä, jos karsastaa ns. erittäin huonokuntoisia. Myös kotihoitoa voin suositella.

Toisaalta, nykyisin asumisyksiköissä ja kotihoidon piirissäkin olevat asiakkaat ovat koko ajan vähemmän ja vähemmän toimintakykyisiä.

Vierailija
5/7 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammaispuolella, toisin opiskelen vielä että keikkailen vaan. Hoito 24/7, oon ite tehny vain muutaman yön.

Fyysisesti ja raskasta, joskus jopa vaarallista. Dementoituva down saattaa tirvaista turpaan jos ei ymmärrä mitä tapahtuu tai mitä pitää tehdä. Hauskaakin on välillä, toinen yliavulis down "järjestelee" mielellään toisten tavaroita, joten vahdi hoitotarvikkeet tai ne katoaa...

Paljon on syöttämistä, vessattamista, kävelyttämistä, ulkoluttamista, , pesuja, saunottamista, vaipanvaihtoja. Hoitotyön lisäksi pyykätään ja viikonloppuisin laitetaan ruuat sekä siivotaan. Viikolla noita hommia ei yleensä ole, tai no iltapalat laitetaan ja yököt keittelee aamupuurot & kiisselit.

Mä tykkään. On hyvä henki työpaikalla, kai se siitä on kiinni.

Vierailija
6/7 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään todella paljon. Työnkuvaan kuuluu mm syöttämistä, pesuja, kuivittamista, lääkkeidenjakoa.. Paljon myös vahtimista, koska osaa näistä vanhuksista ei voi jättää hetkeäkään vahtimatta.

Vierailija
7/7 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt vammaisten pienryhmäkodeissa ja silloin niissä oli suurin piirtein omasta hygieniastaan huolehtivia vammaisia. Mutta pitää aina muistaa se että hekin vanhenevat ja jossain vaiheessa ne vaipat yms. ovat edessä, eikä he välttämättä sen vuoksi asuntoa vaihda.

Olin myös henkilökohtaisena avustajana kehtysvammaiselle tytölle. Hän tarvitsi perään katsojan ja huolehtijan seurakseen kun vanhempansa olivat töissä vielä silloin kun hän pääsi koulusta.

Lähihoitajana voi työllistyä moneen paikkaan ja yksi jonka itse opin, en koskaan sanonut ei. Kuuden vuoden aikana olin kolme kuukautta työttömänä.

Toki jos käy koulunkäyntiavustajaksi pääsee varmemmin kehitysvammaisten lasten pariin töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi