Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hullua haluta kolmas lapsi ruskeiden silmien toivossa?

Vierailija
06.11.2010 |

Molemmilla lapsillani on siniset silmät, kuten miehelläkin, itselläni on ruskeat.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole haluamasi värinen? Kiertoon vai hyljeksitty?

Voihan se syntyä ruskeasilmäisenä vammaisena? Tosi kipeetä tehdä lapsia jonkin ulkomuotoseikan vuoksi, voevoe...

Vierailija
22/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

melanosyyttien määrään, josta väri syntyy.

Tietenkin sävyeroja on, onhan keltaisiakin silmiä, jotka ovat vihreän ja ruskean eräänlainen välimuoto. Mutta periaatteessa niin se menee, että on sininen, vihreä, ruskea ja harmaa, joista löytyy sitten sävyeroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuleekin siniset niin teit lapsen turhaan.

Vierailija
24/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki on mahdollista, että lapsi olisi ruskeasilmäinen. Meillä eka lapsi on ruskea silmäinen ja pellavapäinen. Perinyt tukan värin isältään. Kahdella lapsella sitten on siniset silmät, toisella tummansinisiset silmät ja toisella vaaleansiniset silmät. Kolmas on saanut isänsä vaaleansiniset silmät. Äitini on ruskea silmäinen samoin mun eno ja sitten kaksi enoista on sinisilmäisiä. Eli puolet ja puolet neljästä.

Vierailija
25/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla siis ruskeat silmät ja tumma tukka. Kaikki meidän kolme lasta pellavapäitä...ainakin vielä

Vierailija
26/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siniharmaat ja pikkuveljellä ruskeat.

Miehelläni on siniset silmät ja niin myös tyttärelläni. Eli venäläistärulettia tosiaan, että neljännellä lapsellasi olisi ne ruskeatsilmät:)

Vierailija
27/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siniharmaat ja pikkuveljellä ruskeat. Miehelläni on siniset silmät ja niin myös tyttärelläni. Eli venäläistärulettia tosiaan, että neljännellä lapsellasi olisi ne ruskeatsilmät:)

Vierailija
28/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti rakastaisit häntä huolimatta silmien väristä ja haluat häntä maailmaan muustakin syystä.Tuntuu tosi väärältä ajatuksesi hankkia lapsi vain silmien värin perusteella. Itselleni ei ole neljän vuoden yrityksen, hoitojen ja keskenmenojen jälkeen siunaantunut yhtään lasta minkään värisillä silmillä. Ottaisin vaikka punasilmäisen, jos sellaisen saisin. Ja ihan vain sen takia, että haluan lapsen, en tietyn värisiä silmiä.

Vierailija
29/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmeellistä on ruskeissa silmissä? :D

Vierailija
30/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kaikenlaisia, vaan vain sitä syvää, suklaanruskeaa... Itselläni vihreät silmät, miehellä ja lapsilla ruskeat, mutta kenelläkään heistä ei juuri sitä sävyä, mitä rakastan....

Vierailija
31/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien väri periytyy jotakuinkin näin.

s=sinisilmäisyyden geeni

R= ruskeasilmäisyyden geeni

Iso R on dominoiva, eli yksi sellainen geeniparissa usein saa aikaan ruskeasilmäisyyden. Ruskeasilmäisellä voi siis olla geenit Rs tai RR (tarvitaan aina kaksi geeniä, toinen isältä, toinen äidiltä)

Jos lapsi on sinisilmäinen on geenipari silloin ss

Sinisilmäinen isä ja ruskeasilmäinen äiti:

ss + RR tai Rs

Lapset ovat sR / sR / sR / ss vaihtoehdoista

eli on 1/4 todennäköisyys että sinisilmäisen ja ruskeasilmäisen lapsesta tulisi sinisilmäinen. Paitsi jos se äiti on geeniperimältään RR tarvitaan mutaatio jotta lapsi olisi sinisilmäinen.

Kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen:

Rs + Rs

RR / Rs / Rs / ss =kolme ruskeasilmäistä + yksi sinisilmä

Kaksi sinisilmäistä ei tämän mallin mukaan voi saada ruskeasilmäistä lasta

ss + ss

kaikki lapset ovat ss eli sinisilmäisiä.

Tosin tämäkin on tunnettu poikkeavuus, eli mahdollista on sekin ilman aviorikosta :) Näin on esim. ystäväni perheessä, vanhemmat ovat sinisilmäiset mutta tytär ruskeasilmäinen.

Mä tykkäsin koulussa geeneistä :)

Vierailija
32/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on kaksi silmien värin aiheuttavaa alleelia: useimilla ruskeasilmäisillä on sekä sini- että rusk.-silmäisyyden. Jos lapsi perii sulta sen sinisilmäisyyden, niin tadaa! siniset silmät. Ruskeat on se dominantti, eli jos edes toinen alleeli on rusk. niin ruskeat tulee:) Siniset on resistantti: tarvii periä molemmilta. Esim mun esikoisen isällä on kolme veljeä, kaikilla veljeksillä ruskeat silmät, seuraavaa polvea on kaksi lasta, molemmilla siniset silmät:) Sit taas mun nykyisellä on meidän yhteinen ja hänen esikoinen, molemmilla ruskeat...

resistentti on vastustuskykyinen

Vierailija
33/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmaa ja vihreä menee sitten noiden geenien mukaan? Meillä lukiossa opetettiin, että harmaa on sinisen muoto, ja vihreä voi olla ruskean tai sinisen.

Vierailija
34/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa syy niin on ihan hullua :D

Mulla on kaveri jolla on todella tummanruskeat silmät ja tummat hiukset. Hänellä on kolme lasta joilla kaikilla on pellavanvaaleat hiukset ja oikeen taivaansiniset silmät ;).

Mulla on ruskeat silmät ja miehellä ne harmaansiniset. Esikoisella on harmaansiniset silmät ja kuopuksella ruskeat. Mun isällä on siniset silmät ja siksi mahdollisuus sinisiin silmiin meidän tapauksessa on 50%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän