Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hullua haluta kolmas lapsi ruskeiden silmien toivossa?

Vierailija
06.11.2010 |

Molemmilla lapsillani on siniset silmät, kuten miehelläkin, itselläni on ruskeat.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten huonoin mahdollinen syy haluta lapsi. Oletko ajatellut myös haluta vasenkätisen tai pisamaisen lapsen?

Vierailija
2/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se ruskeasilmäinen syntyi vasta neljäntenä nimittäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivotaanhan sitä tiettyä sukupuoltakin.

Ymmärrän sinua AP!

Itsellenikin oli hienoinen pettymys, kun esikoinen saikin isänsä siniharmaat silmät, sekä on aivan isänsä kuva muutenkin. Olin ollut aivan varma, että ruskeat silmät tulevat itsestäänselvästi MINUN lapsilleni. Luulin, että se ruskea on niin dominoiva, että tulee äidin mukaan lapsille, niinkuin minullekin oli äidiltäni tullut. Toisen lapsen kanssa en sitten osannut/uskaltanut toivoa mitään, mutta niin vain hänelle tulikin ruskeat silmät!

Vaikea sanoa kun ei biologiasta mitään ymmärrä, mutta merkkaakohan se onko isovanhemmissa paljon sini- tai ruskeasilmäisiä?

Vierailija
4/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juolahtanut itselleni mieleen, vaikka itselläni on vihreät silmät ja miehelläni, sekä kolmella lapsellamme siniset. Että jospa sieltä saataisiin vielä yksi vihreäsilmä.. :O

Vierailija
5/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vihreät

siskolla siniset ja veljellä siniset.

Eli ei välttämättä toimi.

Vierailija
6/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelpaisiko se?

Vierailija
7/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juolahtanut itselleni mieleen, vaikka itselläni on vihreät silmät ja miehelläni, sekä kolmella lapsellamme siniset. Että jospa sieltä saataisiin vielä yksi vihreäsilmä.. :O

kieroon kasvaneet ruskeasilmäiset tietysti kommentoivat, että eihän vihreissä silmissä ole mitään hienoa, toisin kuin ruskeissa o__O

Vierailija
8/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelin niin, että minulle , ruskeasilmäiselle tulis ruskeasilmäisiä lapsia, jos mun molemmilla vanhemmilla olis ollut ruskeat silmät mutta koska isäni ei ole ruskeasilmäinen, lapsenikin voivat olla mitä vaan silmienvärin suhteen

Ymmärrän sinua AP!

Itsellenikin oli hienoinen pettymys, kun esikoinen saikin isänsä siniharmaat silmät, sekä on aivan isänsä kuva muutenkin. Olin ollut aivan varma, että ruskeat silmät tulevat itsestäänselvästi MINUN lapsilleni. Luulin, että se ruskea on niin dominoiva, että tulee äidin mukaan lapsille, niinkuin minullekin oli äidiltäni tullut. Toisen lapsen kanssa en sitten osannut/uskaltanut toivoa mitään, mutta niin vain hänelle tulikin ruskeat silmät!

Vaikea sanoa kun ei biologiasta mitään ymmärrä, mutta merkkaakohan se onko isovanhemmissa paljon sini- tai ruskeasilmäisiä?

Vierailija
9/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on kaksi silmien värin aiheuttavaa alleelia: useimilla ruskeasilmäisillä on sekä sini- että rusk.-silmäisyyden. Jos lapsi perii sulta sen sinisilmäisyyden, niin tadaa! siniset silmät. Ruskeat on se dominantti, eli jos edes toinen alleeli on rusk. niin ruskeat tulee:) Siniset on resistantti: tarvii periä molemmilta. Esim mun esikoisen isällä on kolme veljeä, kaikilla veljeksillä ruskeat silmät, seuraavaa polvea on kaksi lasta, molemmilla siniset silmät:) Sit taas mun nykyisellä on meidän yhteinen ja hänen esikoinen, molemmilla ruskeat...

Vierailija
10/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis oikeastaan vain sinisten eräs sävy.

11

Vierailija
11/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tummanruskeat hiukset ja mustat kulmakarvat ja ripset. Miehellä ne on vaaleat.

Miehen edellisestä liitosta olevalla pojalla oli myös ruskeat hiukset, kuten meidän yhteisillä kahdella ekalla. Kolmas lapsi tosiaan on pellavapää.

Täytyy myöntää, että kaikki on poikia, joten hieman siinä tytönkin toivossa kolmas tehtiin. Tiesin kuitenkin, että on todennäköisempää saada se toivomani pellavapää poika kuin tyttö.

Vierailija
12/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmienvärin periytyvyys ei ole niin yksinkertaista kuin on aiemmin luultu ja minullekin biologiassa opetettu.

Itselläni on ruskeat silmät ja geenejä niin ruskeasilmäiseltä äidiltäni kuin myös sinisilmäiseltä isältäni. Miehelläni on ruskeat silmät ja hänellä on ainoastaan ruskeasilmäisten geenejä (on kotoisin alueelta, jossa kaikilla on ruskeat silmät). Kaikkien oppien mukaan meidän lapsilla pitäisi olla ruskeat silmät, mutta niinpä vain meillä onkin kaksi sinisilmäistä lasta, jotka molemmat ovat mieheni lapsia. Että voi se mennä näinkin.

Itse olen iloinen, että lapsillani on siniset silmät. Ovathan ne maailmanlaajuisesti paljon harvinaisemmat kuin ruskeat silmät.

Vierailija
13/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmienvärin periytyvyys ei ole niin yksinkertaista kuin on aiemmin luultu ja minullekin biologiassa opetettu.

Itselläni on ruskeat silmät ja geenejä niin ruskeasilmäiseltä äidiltäni kuin myös sinisilmäiseltä isältäni. Miehelläni on ruskeat silmät ja hänellä on ainoastaan ruskeasilmäisten geenejä (on kotoisin alueelta, jossa kaikilla on ruskeat silmät). Kaikkien oppien mukaan meidän lapsilla pitäisi olla ruskeat silmät, mutta niinpä vain meillä onkin kaksi sinisilmäistä lasta, jotka molemmat ovat mieheni lapsia. Että voi se mennä näinkin.

Itse olen iloinen, että lapsillani on siniset silmät. Ovathan ne maailmanlaajuisesti paljon harvinaisemmat kuin ruskeat silmät.

Mä olen ymmärtänyt, että silloin kyseessä on mutaatio, eli toiselta vanhemmista peritty ominaisuus muuttunut... Mutta en sitten tiedä:) Ja eiköhän se yleisesti mene silti noin...

11

Vierailija
14/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se silmänväri tulee 50 % äidiltä myös, eli äidiltä tulee tuolloin sinisen värin mahdollistava geeni, vaikkei äiti itse sinisilmäinen olisikaan.

Joskus muuten sininen voi muuttua ruskeaksi aika myöhäänkin. Tutun lapsella siniset silmät muuttuivat ruskeiksi noin 5-6-vuotiaana.

Vierailija
15/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat harvinaiset ja ihailun kohde. Ei tarvitse kuin eteläiseen Eurooppaan mennä niin jo näin.. Asun perheeni kanssa Los Angelesissa ja täälläkin siniharmaa / sinisilmäiset lapset ovat jatkuvan ihailun kohde - siis silmien värin takia. Niin paljon väli- ja eteläAmerikkalaista, aasialaista, lähi-idän jne. porukkaa..

Eli ole ylpeä lastesi silmien väristä!

Vierailija
16/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei se ole mikään tae että lapsesi saisi myös ruskeat silmät.

Muistakaa myös että silmien värin periytyminen ei todellisuudessa ole niin yksinkertainen juttu kuin mm. lukion biologian kirjassa aikoinaan opetettiin.

Muistelin niin, että minulle , ruskeasilmäiselle tulis ruskeasilmäisiä lapsia, jos mun molemmilla vanhemmilla olis ollut ruskeat silmät mutta koska isäni ei ole ruskeasilmäinen, lapsenikin voivat olla mitä vaan silmienvärin suhteen

Ymmärrän sinua AP!

Vierailija
17/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole vain sinisen sävy vaan ruskean variantti ja lisäksi maailmanlaajuisesti harvinaisin silmien väri ihmisellä. Täällä Pohjolassa meitä vihreäsilmäisiä on eniten, mutta maailman väestöstä vain muutama prosentti, huomattavasti vähemmän kuin sinisilmäisiä.

Vierailija
18/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole vain sinisen sävy vaan ruskean variantti ja lisäksi maailmanlaajuisesti harvinaisin silmien väri ihmisellä. Täällä Pohjolassa meitä vihreäsilmäisiä on eniten, mutta maailman väestöstä vain muutama prosentti, huomattavasti vähemmän kuin sinisilmäisiä.

Isä sinisilmä, äiti vihreäsilmä, ja kolme poikaa, joilla kaikilla vihreät silmät, ja jokaisella oma sävynsä silmissä.

Mun äidillä ja mummolla on voimakkaan ruskeat silmät, Mutta äidin sisaruksistakin vain yhdellä hänen lisäkseen ne ruskeat.

Ja naapurissa asuu muuten perhe, jossa kolme lasta ja nuorimmalla ruskeat silmät, kuten isällään. Ja isänsä veljellä on ruskeat silmät, ja heillä sama juttu, kaksi sinisilmää ja kolmannella ruskeat.

Vierailija
19/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen verran järki on vielä päässä, että en ala kokeilemaan miten käy.

Vierailija
20/34 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreitä on molempia. Itselläni ja veljellä ne ovat sinipohjaiset (selkeästi sinivihreät), vanhemmat ovat sinisilmäisiä. Koulutoverilla oli kellertävän vihreät, ruskeapohjaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi