Autatteko yläastelaista läksyissä (tai 6.lk)
Mua kiinnostaa, miten muilla:
- Tiedätkö mitä lapsesi tekee koulussa eri aineissa, jutteletteko joskus asiasta, miten usein? Kertooko lapsi? Kiinnostaako sinua?
- Autatko 6-luokkalaista tai yläasteikäistä lastasi läksyissä tai koulun kanssa muuten, esim. kokeisiin valmistautuminen? Erityisesti matikassa, fyssassa tai kemiassa? Tai jos et, osaisitko auttaa jos lapsi haluaisi/tarvitsisi sitä?
Ja jos haluat, kerrotko vielä oman taustasi (peruskoulu, ammattikoulu, ylioppilas, korkeakoulu, töissä/kotiäiti).
Kommentit (23)
tietysti autan, jos lapsi pyytää apua! Ja jos suinkin vaan osaa auttaa :)
Vielä lukiolaisenkin kanssa laskettiin välillä matikkaa yhdessä.
Ennen kokeita kuulustelen yleensä. Lapsi nyt yläkoulussa, ja edelleen kuulustelen, jos pyytää.
Nuorempaa autan enemmän.
Olen merkonomi, töissä, ja vielä yh.
Tosin aika vähän lapsi tarvitsee apua.
Koulutus FT
tyttö siinä iässä ettei millään anna tarkastaa läksyjään. Mä en jaksa siitä enää tapella, mutta olen sanonut, että jos koulussa alkaa menemään huonosti, alan tarkastamaan niitä. Välillä kuitenkin kyselee apua läksyjen teossa ja autankin mielelläni, jos osaan. Mies on alkanut hoitamaan matikan ja kemian, kun hän osaa ne paljon paremmin. Joka kertaa kuulustellaan kokeisiin. Lapsi on nyt 6 luokalla. Mä olen käynyt kauppiksen, olen nyt kotiäitinä ja mies työssäkäyvä amis.
Täällä voin paljastaa minun ja yläkouluikäisen poikani yhteisen salaisuuden..
Kun hänellä on lukuaineesta koe, luen hänelle aluetta läpi "iltasatuna". Hänelle jää kuulemma parhaiten asiat päähän kun joku ne hänelle lukee.
Joskus lueskelemme muutakin aiheeseen liittyvää, esim historiassa jos on kirjassa käsitelty jotain tiettyä aikakautta, saatan lukea vastaavasta ajasta oman kirjahyllynkin kirjasta tai käyty on ihan kirjastostakin hakemassa.
Kyseessä on ihan tavallinen poika jonka kaverit ei ikinä uskoisi että hänelle äiti lukee iltasatuja! =)
Vastaan kahdessa osassa, ensin yläkouluikäisestä ja sitten alakouluikäisestä. Itselläni on korkeakoulutausta.
Tiedän, jutellaan, lapsi kertoo ja minua kiinnostaa. Patistelen tekemään läksyjä jos tuntuu että venyy, mutta varsinaiseen auttamiseen läksyissä tai kokeisiin valmistautumisessa ei ole enää kauheasti tarvetta. Autan tietysti jos lapsi toivoo.
Tiedän, jutellaan, lapsi kertoo ja minua kiinnostaa. Autan lasta läksyissä lähes päivittäin ja kokeisiin valmistautumisessa lähes kaikkiin kokeisiin. Aika monissa aineissa ja asioissa lapsi tarvitsee kotona lisäselitystä, kun asia ei ole tunnilla auennut. En voisi kuvitella jättäväni lasta vain selviytymään itse, kun tunnin opetuksesta ei ole tajunnut, opettaja ei aina vastaa kysymyksiin, eikä lapsen oma lukutekniikka vielä riitä siihen, että ymmärtäisi asiat oppikirjojen joskus järkyttävän vaikeaselkoisista teksteistä. Tunnen olevani aika paljon vastuussa lapsen koulussa pärjäämisestä, kun opetus ontuu, ns. tukiopetukseen on mahdollisuus kerran pari lukukaudessa ja se tarkoittaa yhtä tuntia mahdollisesti melkein koko luokan kanssa, jolloin yhden lapsen vaikeus jonkin asian ymmärtämisessä ei saa huomiota yhtään enempää kuin normaalilla tunnilla.
vastauksista tosi kiinnostava kuulla miten muilla. Lisää vaan.
pyytää apua.Kokeisiin kuulustelen kerran alueen läpi.Tiedän suunnilleen missä menevät.
Koulutus mulla peruskoulu.Suht hyvin vielä osannut auttaa:)
Käytännössä lapsi sanelee avun rajat eli joskus pyytää kuulustelemaan, joskus pyytää kertomaan omia mielipiteitä, joskus pyytää selittämään. Tiedän hyvinkin tarkasti mitä tekee, missä mennään, millainen opettaja on jne. Lapsi (poika) kertoo hyvin avoimesti myös sellaisia asioita, joita en haluaisi kuulla (epäreilu opettaja tms.).
Olen töissäkäyvä maisteri.
ja autan vielä lukiolaista ja isompaakin opiskelijaa jos apua tarvitsee ja osaan ko. aineessa auttaa.
Koulutukseltani olen insinööri ja työskentelen opettajana ammattikoulussa.
ihan kaikenikäisiä
olen korkeakoulutettu suurperheen uraäiti
, ja autan läksyissä.
t. korkeakoulutettu Hgistä
Kuulustelen kokeisiin, kun pyytävät.
Kysyn joka ikinen päivä vuodesta toiseen miten koulussa meni, oliko jotain erityistä, mitä opit. Lapsia naurattaa jo koko kysymys, mutta eivät halua että lopetan :)
19,17,15 ovat
Tekee läksynsä hyvinkin itsenäisesti ja pärjää koulussa hyvin. Matikan laskuisssa olen joskus auttanut, yleensä kyllä nekin osaa itse. Enemmänkin autan kokeisiin valmistautumisessa, kyselen lukuaineissa ja englannissa teen usein "kokeen", jonka tyttö sitten tekee. Ja nämä ihan vain jos tyttö itse pyytää. Oma tausta; yo, opistotasoinen koulutus ja työssäkäyvä.
Täällä voin paljastaa minun ja yläkouluikäisen poikani yhteisen salaisuuden.. Kun hänellä on lukuaineesta koe, luen hänelle aluetta läpi "iltasatuna". Hänelle jää kuulemma parhaiten asiat päähän kun joku ne hänelle lukee. Joskus lueskelemme muutakin aiheeseen liittyvää, esim historiassa jos on kirjassa käsitelty jotain tiettyä aikakautta, saatan lukea vastaavasta ajasta oman kirjahyllynkin kirjasta tai käyty on ihan kirjastostakin hakemassa. Kyseessä on ihan tavallinen poika jonka kaverit ei ikinä uskoisi että hänelle äiti lukee iltasatuja! =)
Siskolla ja minulla on paha lukivika ja äitimme luki meille usein iltasatuna koe alueita. Iso kiitos äidille ilman tätä olisin saanut korkeintaan kutosia nyt sain 9 ja 10 kokeista.
Nykyään olen DI.
Aina en esim. matemaattisissa aineissa osaa, mutta silloin mies jeesaa.
Olen opistotason opiskellut yksityisyrittäjä.
Kyllä tiedän, mitä eri aineissa tekevät. Lapseni on painotetussa opetuksessa, jonka puitteissa heillä on runsaasti erilaisia opetussuunnitelman ulkopuolisia projekteja, retkiä yms. Näistäkin olen perillä. Juttelemme kouluun liittyen päivittäin.
Kokeisiin valmistautumisessa autan kyselemällä (lukuaineissa ja kielissä). Matemaattisissa aineissa en juurikaan osaa enää auttaa; mies onneksi osaa ja neuvoo ja selittää tarkemmin epäselviksi jääneitä asioita.
Lapseni on koko kouluaikansa ollut luokan paras oppilas ja etenkin nykyisin monenlaisessa luottamustoiminnassa mukana. Itsellenikin on oppiminen ollut aina helppoa; lapsellani on kuitenkin selkeästi enemmän matemaattista lahjakkuutta kuin itselläni.
Yo olen, sen jälkeen opiskellut (AMKK) ja olen työelämässä.
Mutta ainakin häntä autan vielä, jos joskus on sellasia (erityisesti ympän tai enkun tehtäviä), joissa esim. tehtävänanto on epäselvä ja pitää yhdessä miettiä, mitä tehtävässä haetaan. Aion kyllä auttaa myös yläkouluiässä. Ja kaikissa aineissa pystyn auttamaan. Oma koulutukseni (kun sitä kerran kysyttiin) on yliopistotasoinen.
Terv. yläkoulun erityisope
kyllä ja kyllä.
Koulutustausta miehellä ja mulla korkeakoulu (mies juristi, minä VTM) ja molemmat ollaan töissä.