Pidänkö keskimmäisen päivähoidossa vai en?
Tilanne siis se, että loppukeväästä syntyy vauva. Esikoinen aloittaa koulun syksyllä, nykyinen kuopus täyttää keväällä 5-vuotta. Mies on luokanopettaja, joten kesä lomaillaan. Mutta mitä tekisin syksyllä keskimmäisen kanssa? Jatkaisiko päivähoidossa vai ei? Tavallaan ei ole mitään syytä roudata häntä päiväkotiin joka aamu, mutta hän on jo aika iso ja ollut hoidossa 2-vuotiaasta asti, joten kaikki kaverit ovat päiväkodista. Noin isoille ei tällä alueella ole enää kerhoja tai muuta korvaavaa toimintaa, enkä ainakaan tällä hetkellä tunne ketään kotihoidossa olevaa ikätoveria.
Mietin vaan, että teenkö lapselle enemmän hallaa ottamalla hänet vuodeksi kotiin, kun sitten taas vuoden kuluttua on paluu eskariin. Minä ja vauva tuskin ollaan hänen toiveseuraansa päivästä toiseen :) Olisiko joku osa-aikaisuus paras vaihtoehto? Esim. 3-4 pvä viikossa.
Kommentit (5)
olisi sitten kotona esikoinen kaverina.
Kyllä minä siinä tapauksessa pitäisi osa-aikaisena tarhassa JOS lapsi ei ala kiukuttelemaan hoitoonmenosta.
Saa sitten jatkaa tuttujen lasten kanssa yhdessä eskariin.
usko, että alkaa kiukutella. On se verran sosiaalinen tyttö, että kuikuttelee ennemmin, jos haemme hänet liian aikaisin :) Ja voihan sitä sitten pitää ylimääräisiä vapaapäiviä, jos tuntuu, että pävähoito väsyttää.
Lapsi on lomansa ansainnut myös. Hoidossa on rasittavaa. Kavereita voi kyllä tavata muutenkin.
Minua on ihmetyttänyt puheet, että lapsen kaikki kaverit ovat hoidossa. Oman kokemuksen mukaan (espoolainen päiväkoti) joka syksy ryhmän lapsista on vaihtunut noin 50%. Ilmeisesti asutte maaseudulla, jos todella on niin, että samat kaverit pysyvät iän kaiken eikä heitä ole muualla kuin päiväkodissa.
Esim. aamupäivät 3-4 krt/vko, eli suunnilleen sen päiväkerhon verran, olisi varmaan keskimmäiselle se paras ratkaisu. Noin iso lapsi kyllä turhautuu jo pelkkään kotonaoloon ilman kavereita, ja eskarin alkukin on jo lähellä.