Mitä astiasarjaa - IKEAA vai IITTALAA?
Astioita pitäisi vähän uusia / lisätä, ja mietin mitä sarjaa tänne seuraavaksi hommaisin.
Ensin ajattelin Ikea 365+, mutta en tiedä pitäisikö kuitenkin panostaa johonkin Iittalaan.
Meillä olisi jo jotain Ikea 365+ osia (on sentään "laajennettava" sarja), tosin haluaisin ehkä vähän muita värejä/muotoja.
Tai sitten meillä olisi iittala Origo beigeä myös, jota mietin että veiskö kirppikselle... vai pitäisikö alkaa ostaa lisää...
Tyylimme on semmoinen vähän perinteinen, eli "perinnetalo"tyyppinen talo, sisustuksessa semmoisia maalaisromanttisia elementtejä.
Mutta myös moderneja/ajattomia, eli tämä on suht' neutraali. Haluaisin kuitenkin lisätä tuota pehmeämpää linjaa (mutta tyyliin "White on White" tanskalaisromantiikkaa, ei mitään ylihörhelöä).
Eli mikähän astiasto parhaiten toimisi... vai pitäiskö ostaa Ikeasta joku paketti tai pari, niissä vaan oongelmana kun joku hajoaa niin kohta on joku vajaa astiasto käsissä.
Rahaa toisaalta ei ole yhtään ylimääräistä, eli Iittalan hinnat hirvittää. (Ja en tiedä onko ne kuitenkin liian "moderneja"?)
Kommentit (41)
Ja sitäkin hyvä miettiä, paljonko astioita tarvitsee. Jos järjestää paljon kutsuja joissa paljon ruokavieraita astioita tarvitsee enemmän vert. ei juuri koskaan kukaan muu syömässä kun oma perhe.
Itse valitsin sarjan joka ei ole mitään merkkiä, miellytti silmää, oli edullinen ja ostin kerralla "varastoon" ylimääräisiä(meillä usein paljon ruokavieraita). On hyvin simppeli malli, mikä hyvä asia koska noiden lautasten kanssa pystyy yhdistämään melkein mitä tahansa (eli kattauksesta saa aina eri näköisen kun vaihtaa servettejä, maljakoita, kukkia, kynttilöitä jne. mikä olisi vaikeampaa jos lautasissa olisi kovin vahvana joku teema/väri)
oon huomannut että Origossakin jo ne raidat rajoittaa esim. servettejä.
365+ on yksiväristä että sikäli hyvä, ja sarjassa myös ihan valkoistakin.
Tosin ne osat mitä meillä on valmiina, on nelikulmaisia lautasia; en tiedä onko se kiva enää siihen tyyliin mitä nyt haen...
Ja astioita meillä tarvitaan reilusti - 6h perhe ja kun vieraita käy niin on hekin jotain 5h perheitä - saati jos vielä enemmän vieraita kerralla.
ap
Tai siis, kyllä mulla on esim. syvät lautaset samaa sarjaa keskenään mutta siinä se. Eli esim. syvät lautaset on eri sarja akuin isot ruokalautaset. Ainoa mikä yhdistää on väri: kaikki on valkoista. Tuon vaihtelua sitten muilla jutuilla (esim. servetit ja kynttilät).
Olen muuttanut henk koht mielipiteeni niistä, kun ostin 365+ lautasia setin. Iitalan valkoiset astiat ei ole puhtaan valkoisia vaan likaisen valkoisia, mistä en pidä.
Meillä on Pentikin Vaniljaa ja Anista.
Onhan noita merkkejä muitakin kuin vain ikea ja iittalaa, miten olisi Arabia tai Villeroy Boch?
saa ehdottaa, jos on sopiva mielessä, ei se ole merkistä kiinni...
Villeroy&Boch on mielestäni turhan kallista.
Arabia ihan kiva myös, esim. Koko voisi ehkä olla... mutta Ikeassa houkuttaa tietty hinta.
Pentik mielestäni myös vähän kallis, ja ne kuviot on vähän rajoittavia, jotenkin Pentik on melkein turhan "tunkkainen" (tai ehkä en tunne kaikkia niitä sarjoja).
ap
V&B:n ivoire tai manoire? edullisia
heinrich winterling? saa ainakin hobbyhallista, sokkarilta, anttilasta.
saa ehdottaa, jos on sopiva mielessä, ei se ole merkistä kiinni... Villeroy&Boch on mielestäni turhan kallista. Arabia ihan kiva myös, esim. Koko voisi ehkä olla... mutta Ikeassa houkuttaa tietty hinta. Pentik mielestäni myös vähän kallis, ja ne kuviot on vähän rajoittavia, jotenkin Pentik on melkein turhan "tunkkainen" (tai ehkä en tunne kaikkia niitä sarjoja). ap
Pentikin Anis on täysvalkoinen ja minusta aika raikas.
ja fiiliksen mukaan, sillä Teemaa, KoKoa, Taikaa, Neroa ym on helppo yhdistellä keskenään.
jos meillä tarjotaan vain Ikea / jostain halpissarjoista / Anttilan merkittömistä astioista?
Tulisitko meille kylään? :)
(ihan naurettavaa, mutta oikeesti, yhdessä kodissamme oli naapurit ja koko alue jotenkin niin "hienoa" olevinaan, että tuli fiilis että Ikean astiamme on vähän noloja ja tuli kiire alkaa hommaamaan jotain Teemaa, joka on "klassista ja tyylikästä ja ajatonta ja selkeää", niinkuin naapurin rouva)
ap
Ikea-krääsää ei koskaan. En kehtaisi pyytää meille ketään syömään edes.
Meillä on kaikki astiat Iittalaa.
Mutta kukin tyylillään.
Kun poikani parin vuoden kuluttua lähtee kotoa, ostan hänelle Iittalaa - en vie rahojani Ikeaan.
Eikö siis Arabiakaan käy?
Oikeestaan - mun mielestän etenkin just Iittalan sarjat on oikeastaan vähän TYLSIÄ.
Tai jotenkin - tuntuu että joka paikka, kaupat, marketit, tavaratalot, postimyynnit, mainokset, huutonetit - on vaan täynnä ja hehkuttaa aina niitä samoja Iittala-sarjoja.
Joka paikka muutenkin jotain muumimukia täynnä.
Mua alkaa aina jo tympimään kun jotain on joka paikassa LIIKAA (tyyliin Marimekon Unikko, Muumit ylipäänsä ja etenkin Muumimukit, Mariskoolit jne.jne.)
ap
Eikö siis Arabiakaan käy?
Oikeestaan - mun mielestän etenkin just Iittalan sarjat on oikeastaan vähän TYLSIÄ.
Tai jotenkin - tuntuu että joka paikka, kaupat, marketit, tavaratalot, postimyynnit, mainokset, huutonetit - on vaan täynnä ja hehkuttaa aina niitä samoja Iittala-sarjoja.
Joka paikka muutenkin jotain muumimukia täynnä.Mua alkaa aina jo tympimään kun jotain on joka paikassa LIIKAA (tyyliin Marimekon Unikko, Muumit ylipäänsä ja etenkin Muumimukit, Mariskoolit jne.jne.)
ap
Itse tykkään kyllä Arabian ja Iittalan tuotteista, mutta mulla on mennyt maku niihin, kun joka ikisessä suomalaiskodissa on samat tuotteet. Ei siinä ole mun mielestä mitään järkeä. Itse olen ratkaissut asian niin, että meillä on vanhoja, hassuja kirpparilautasia (eriparisia) arkilautasina ja todella, siis todella kalliit juhlalautaset, joita käytän, kun tulee vieraita. Hinta ei suinkaan ole tässä juhla-astiastossa ollut valintakriteeri, vaan se, että oikeasti rakastan tätä sarjaa.
no, iittalan yksi sarja saatiin häälahjoina aikoinaan. Sitten olen keräillyt kirppareilta Arabian vanhoja valkoisia lautasia, kaiken kokoisia. Tarjouksista olen ostanut iittalan laseja, ja jonkun hyvän löydön tehnyt kirppareiltakin :).
Astioita pitäisi vähän uusia / lisätä, ja mietin mitä sarjaa tänne seuraavaksi hommaisin.
Ensin ajattelin Ikea 365+, mutta en tiedä pitäisikö kuitenkin panostaa johonkin Iittalaan.
Meillä olisi jo jotain Ikea 365+ osia (on sentään "laajennettava" sarja), tosin haluaisin ehkä vähän muita värejä/muotoja.
Tai sitten meillä olisi iittala Origo beigeä myös, jota mietin että veiskö kirppikselle... vai pitäisikö alkaa ostaa lisää...
Tyylimme on semmoinen vähän perinteinen, eli "perinnetalo"tyyppinen talo, sisustuksessa semmoisia maalaisromanttisia elementtejä.
Mutta myös moderneja/ajattomia, eli tämä on suht' neutraali. Haluaisin kuitenkin lisätä tuota pehmeämpää linjaa (mutta tyyliin "White on White" tanskalaisromantiikkaa, ei mitään ylihörhelöä).Eli mikähän astiasto parhaiten toimisi... vai pitäiskö ostaa Ikeasta joku paketti tai pari, niissä vaan oongelmana kun joku hajoaa niin kohta on joku vajaa astiasto käsissä.
Rahaa toisaalta ei ole yhtään ylimääräistä, eli Iittalan hinnat hirvittää. (Ja en tiedä onko ne kuitenkin liian "moderneja"?)
Iittalakin teettää nykyään suuriman osan astioistaan Kauko-Idässä, eli samaa tavaraa ovat Ikean kanssa. Ikea vain ilmoittaa rehellisesti ja suoraan valmistusmaa, ja hinta on murto-osa Iittalan hinnoista. Kantakoot hölmöt, esittämisenhaluiset hienohelmat rahansa Iittalalle :-)
Tämä mielipiteeni on varsin tuore. Omastakin kaapista löytyy pääosin Iittalan tuotteita, mutta jatkossa ostan kaikki tarvittavat Ikeasta. Musta on kerta kaikkiaan törkeää, että Iittala ja Arabia ovat olevinaan _suomalaisia_ _laadukkaita_ design-astioiden valmistajia. Pöh
Tässä taas yksi joka ei tajua, että hyvä suunnittelu ja design maksaa. Ei se ole sama asia, kuin, että pelkkä brändi maksaa... Onhan ne iittalan teemat vähän tylsiä, kun niitä on joka toisella, mutta ainakin ne on hyvin muotoiltu ja klassisia, vaikka olisikin jossain kaukoidässä pennillä valmistettu.
Ainakin minun kaikissa uusimmissakin iittalan tuotteissa lukee made in finland. Hieno ja kallis juhla-astiasto olisi kiva, mutta ne on usein liian kromeluureja makuuni. Olen tyytynyt noihin iittalan juttuihin. Sekoittelen valkoista ja harmaata teemaa ja harmaapilkullisisia kulku-astioita. Olen hankkinut kaikkea 6kpl joka riittää minulle, kun asun yksin ja harvemmin kutsun vieraita.
Iittalan aino aalto lasit on kestävyydeltään markkinoiden heikkolaatuisimpia. Katso esim HS:n tekemä testi...
Ikean astioissa, jotka meillä on ollut työpaikalla, on ollut yksi huono puoli: ne eivät ole oikein hyvin sopineet tiskikoneeseen.
Ikean puolesta puhuu varmasti hinta. Tulevaisuuden saatavuus voi tosin olla rajattu.
todella, siis todella kalliit juhlalautaset, joita käytän, kun tulee vieraita.
on molempia. Sekä tuo Ikean sarja sekä arabian sarja. Tykkään ehdottomasti Ikean lautasista enemmän. Kaikki arabiat on jo naarmuisia ja Ikean on edelleen moitteettomassa kunnossa. Lasien kanssakaan ei ole ollut mitään ongelmia. Itse liputan täysillä Ikean puolesta ja lupasin jo siskolle, että saa kaikki arabian lautaset jos haluaa. En tykkää nisitä yhtään. Aion myös ostaa lisää samaa ikean sarjaa.