Mitä astiasarjaa - IKEAA vai IITTALAA?
Astioita pitäisi vähän uusia / lisätä, ja mietin mitä sarjaa tänne seuraavaksi hommaisin.
Ensin ajattelin Ikea 365+, mutta en tiedä pitäisikö kuitenkin panostaa johonkin Iittalaan.
Meillä olisi jo jotain Ikea 365+ osia (on sentään "laajennettava" sarja), tosin haluaisin ehkä vähän muita värejä/muotoja.
Tai sitten meillä olisi iittala Origo beigeä myös, jota mietin että veiskö kirppikselle... vai pitäisikö alkaa ostaa lisää...
Tyylimme on semmoinen vähän perinteinen, eli "perinnetalo"tyyppinen talo, sisustuksessa semmoisia maalaisromanttisia elementtejä.
Mutta myös moderneja/ajattomia, eli tämä on suht' neutraali. Haluaisin kuitenkin lisätä tuota pehmeämpää linjaa (mutta tyyliin "White on White" tanskalaisromantiikkaa, ei mitään ylihörhelöä).
Eli mikähän astiasto parhaiten toimisi... vai pitäiskö ostaa Ikeasta joku paketti tai pari, niissä vaan oongelmana kun joku hajoaa niin kohta on joku vajaa astiasto käsissä.
Rahaa toisaalta ei ole yhtään ylimääräistä, eli Iittalan hinnat hirvittää. (Ja en tiedä onko ne kuitenkin liian "moderneja"?)
Kommentit (41)
tuntuu että se jotenkin vaihtelee valmistuserä tai jonkun mukaan...
Jotkut vanhat Ikea 365+:at naarmuuntui ja harmaantui - niistä olen jo luopunut. Taasen ne mitä meillä nyt on sitä sarjaa, ovat olleet jo usean vuoden käytössä (valkoisia) ja pysyneet tosi hyvänä.
Arabian Teemat taas naarmuuntuneet.
Ja kyllä ne Origot ja Teematkin hajoilee tai menee säröille - sittenkös harmittaa kun jossain kalliissa kipossa on särö. Ei viitsi edes pois heittää jos voi vielä jotenkin käyttää, ja toisaalta ärsyttävää pitää astioita kaapissa joissa pieni lohkeama.
Ja harmittaa myös kun sellainen putoaa ja hajoaa - näitä on käynyt useita.
Toisaalta Ikean juomalasit on kyllä tosi heikkoja (ne halpikset). Iittalan Ainot on huippuhyviä. Mutta toki niitä Ikean laseja saa about 10 kpl yhde Aino Aallon hinnalla...
Mutta ei niiden lasinsirujen kerääminenkään niin kivaa ole, eli kun lasitarpeita taas tulee, saatan edelleen panostaa tuohon Ainoon.
Lautasastiasto nyt kuitenkin siis mietinnässä...
valkoinen olisi varma - toisaalta kaipaisi vähän vaihtelua (ruokapöytäkin meillä valkoinen).
365+ sarjan se v.sin./valk. houkuttaisi.....
ap
Jos valitsette Iittalan sarjan, yrittäkää katsoa, että astiat on Suomessa valmistettu.
V&B-astiat tehdään yhä Euroopassa. Valitsisin heiltä jonkin sarjan, jota alkaisin kerätä pikkuhiljaa. Heiltä löytyy tuohon tämän hetken whie on white-trendiin sopivia astiasarjoja. Tosin, eikös tuo white on white ja tanskalainen maalaisromantiikka ole jo aika persoonaton tyyli? Sitä kun on kaikkialla.
Joten ehkä kannattaa miettiä, haluaako oikeasti sen mukaan enää hankkia mitään.
Jos astiasarja on pakko saada heti, niin ostaisin jonkun valmiin sarjan osto-ja myyntiliikkeestä. Sieltä saa kuolinpesistä jääneitä hyvälaatuisia astiasarjoja suht huokealla. Ja panostaisin sitten tuon V&B-astiasarjan keräämiseen.
Minusta Rörstrandin Swedish Grace tai Sundborn-astiat voisi sopia teille.
Meillä on arkikäytössä Teemaa ollut jo 10 vuotta. Ruokalautasiksi haluaisin jo jotain muuta, mutta esim. turkoosiin kahviastiastooni olen edelleen ihastunut.
Parempina astioina on V&B:n New Wave. Sarja on muutamaa neliönmallista lautasta ja kahvikuppia lukuunottamatta jo lähes täynnä.
Jouluastioina on Asan kiinanpunainen sarja, jota ei saa enää.
Nyt tekisi mieli alkaa kerätä uutta sarjaa. Ajattelin joko jotain värikkäämpää V&Btä tai sitten jotain Rörstrandin sarjaa, kuten Kulinara. Wedgewoodilla on myös ihania astioita, sellainenkin sarja voisi olla vaihtoehto. Niitä vain vaikea saada Suomesta.
Voisin ajatella ostavani myös antiikkiliikkeistä satunnaisia lautasia ja yhdistää niitä.
Mun miehellä oli käytössä Ikeat ja minulla Arabian astiat ennen tapaamistamme, astiastot olivat suurin piirtein yhtä vanhoja: Ikean astiat olivat kuluneita ja naarmuuntuneita, eivät kestä jatkuvaa käyttöä eikä ilmeisesti jatkuvaa konepesua. Minun n. 12 vuotta vanhat Arabian astiat ovat edelleen virheettömiä.
En ehdottomasti vastusta Ikeaa enkä ehdottomasti kannata Arabiaa, Iittalaa tai muita merkkejä, mutta Ikean astiat kestävät huonosti kovaa käyttöä. Anttilan tms. "omista" astioista minulla ei juuri ole kokemusta.
Ma valitsisin kanssa Ikean ..
Mua kanssa arsyttaa kun kaikilla on samat astiat. Iittala tai Arabia, muita ei osata edes ajatella. Ole erilainen.
Enpä ole nähnyt noissa kaupoissa?
_Minulla on Mozart sarja kesken ja kiitollisena otan vastaan vinkkejä jos joku tietää mistä löytyy?!
Ostin edelliset Prismasta v nuossi sitten mutta enää niitä ei löydy.
sisko kerää old luxembourgia ja jotkut kulhot on kiinalaisia, niissä kyllä selvästi sanotaan se mutta koristelussa kyllä näkee että onkohan siirtokuva?
THAIMAALAISTA Iittalan laatua..
Iittala olikin joskus ok, nykyään väsynyt rahastaja..
Osta vaan posliinit posliinina, laatua tarvitaan esim lasten polkupyörissä (turvallisuus), yms.
Thaimaalaisesta posliinista suotta maksaa.
ps Maailmalla kukaan ei tunne Iittaloita.
Itse en ostaisi Ikeaa, meillä on töissä Ikean lautaset ja niihin kun tulee kolaus, niin lähtee pala pois reunasta ja esim siniseen lautaseen tulee valkoinen kohta. Huonolaatuisia ainakin kovassa käytössä ei kestä, joten ei meille niitä.
Pentikillä on todella laaja valikoima, osta sieltä. Ei ihmiset edes tunnista niitä, kun niitä on niin paljon.
Minulla on Iittalaa kahvimukeissa, Sarjatonta, Illusiaa, Muumeja yms. Astiastoina Pentikin Anis ja Vanilja, varastossa käyttämättömänä taitaa olla myös Arabian Arcticaa.
Ap'n satsaisin laatuun, keräisin vaikka vähitellen jonkun laadukkaamman sarjan.
Teille kuvauksesi mukaan sopisi Pentikiltä joku vaalea astiasto (enkä puhu nyt siitä iän ikuisesta Vaniljasta, joka ei edes ole vaalea) esim. Valo -sarja on kaunis, ajaton, laadukas ja vaalea. Samoissa hinnoissa kuin Iittala, ellei ylikin nuo ovat, mutta todella laadukkaita käsin Posiolla valmistettuja astioita. Itsellä entisenä Pentikin työntekijänä on arkiastiastona Pentikiä ja pyhäastiastona sitten Villeroy & Bochia, joka on vitronoitua posliinia eli hieman luksuksempaa kun tuo Pentik, eikä arkikäytössä niin kestävää.
Iittalasta en tykkää. Paitsi Sarjaton, se on ihan kiva. Muista mulle tulee liikaa mieleen 80 luku. Ylimodernia ja pelkistettyä. Esim. sinkkumiehen asuntoon sopii kyllä loistavasti!
Tosiaankin en oikeastaan näe sitä suurta arvostuksen eroa siinä Teeman lautasessa ja Ikean lautasessa. Kummankin tuotantokustannus on varmaankin korkeintaan muutaman euron, vain brändi maksaa. Itseasiassa melkein kaikki Iittalan ja Arabian astiat ovat nykyään todella paksua, ei niin kaunista materiaalia, ei laisinkaan juhlavaa tai tyylikästä. Hullua maksaa niistä astioista 7-25 e/kpl, kun tosiaan eivät käsittääkseni ole yhtään eri tavalla valmistettuja kuin esim. Ikean 365+ -astiat. Ikean lautasia voi lisäksi ostaa vaikka koko suvun tarpeisiin kerralla, ihanaa kun kaikilla on samanlaiset astiat eikä tarvitse stressata lautasten riittävyydestä.
Juhla-astioiksi ovat erinomaiset puhtaan valkoiset astiat, joita voi yhdistellä aina kyseisen kauden kukkiin, väreihin ja teemoihin. Ihanaa, kun lautasten väri ei rajoita pöytäliinan, servettien, kukkien tai koristeiden väriä. Ruokakin tulee selkeästi esille valkoisella lautasella.
Itsetuntoa kehiin vain, ei se ihmisarvo riipu astiaston merkistä, varsinkaan siitä onko se Iittalaa. Sitten joskus kun et tiedä mihin rahaa laittaisit, voit harkita juhla-astiastoa hienommasta posliinista esim. Wedgwoodin Vera Wangin astiastoa ja Riedelin viinilaseja :). Tässä kuolauslinkki: http://www.chinacraft.co.uk/hst-6334-vera-wang-grosgrain.aspx
merkittoman, mutta kauniin.
Mua kanssa arsyttaa kun kaikilla on samat astiat. Iittala tai Arabia, muita ei osata edes ajatella. Ole erilainen. Jos haluat "patea" astioilla, niin valitse joku oikeasti kallis ja tyylikas.
hukkaan heität rahasi jos niihin sijoitat.
Iittalan ovat paljon kestävämpää tekoa. En usko, että kukaan haluaa Iittalan tai Arabian astioilla päteä, hupsu ajatus, arkiastioitahan ne enimmäkseen ovat. Ne nyt vaan ovat se eka mieleen tuleva varma vaihtoehto samoin kuin Savonia-aterimet, Finlaysonin pyyhkeet tai Fiskarsin sakset.
Olen katsellut ajan kanssa, kuinka paikoissa joissa molempia löytyy, ikean astiat hajoavat tai kolhiintuvat herkemmin ja Arabian astiat jaksavat kestää.
Itselläni muutamia ikean laseja ollut, kestäneet puoli vuotta käytössä, kunnes hajonneet. Iittalan lasit kaikki vielä ehjiä ja käytössä.
itse olen päättänyt, että haluan astioikseni vain Iittalaa ja Arabiaa. Yksi syy on niiden historia (lasitaidetta ja käsin tehtyä lasia tehdään edelleenkin Nuutajärvellä, jossa mm. tehdää lasituotteita Iittalalle), mutta tärkeämpänä hinta-laatu. Minulla perusastiastona Arabian Teemaa, sitten löytyy jotakin lahjaksi saatua Origoa ja juomalaseina tarpeen mukaan eri Iittalan laseja. Ja todellakin ovat käytössä myös lapsilla!
naarmuuntuu rumiksi, huono lasitus. Meillä oli ja vaihdettiin muihin. Anttilan merkittömätkin on parempia!
"olen erilainen ja ostan astiani Ikeasta" = D