Miten suhtautua koiran kasvattajan muuttuneisiin vaatimuksiin
Meilllä on yli 3v koira joka on ontunut jo 2 vuotta sitten jalkojaan niin että koira tutkittiin mutta tutkimus ei ollut virallinen silloin. Tiedämme että lonkissa on nivelrikkoa ja tulos on korkeintaan d. Kasvattaja kirjasi kauppasopimukseen ehdoksi että koira lonkka ja kyynärkuvautetaan 2 vuotiaana. Nyt vasta varattiin aika eläinlääkäriin virallisia tutkimuksia varten ja kerrottiin asiasta kasvattajalle joka sanoi että näin huonoa ei kannata julkistaa kun koiralla ei teetetä pentuja ja että riittää että itse tiedämme. Mutta pitääkö vaatia mustaa valkoisella muuttuneista eritysehdoista, koska kaupan yhtenä ehtona oli kuvaus? Miten näissä yleensä tehdään?
Kommentit (7)
kasvattaja ei halau että koirasta otetaan virallisia kuvia ettei ne sitten näy kennelliiton tiedoissa.
Näin just ei saamari sentään. näitä on nähty, salaillaan jos tiedetään että viralliset kuvat olis huonot.
Ja tästä saavat sitten kärsiä tulevaisuuden koirasukupolvet, kun perimästä ei saada oikeaa tietoa, vaan viallisia jälkeläisiä tuottavat saavat periyttää! Ai että miten hienoa.
Jos siinä lukee, että 2-vuotiaana kuvautettava, ettekä ole vieläkään kuvattaneet.
Sinuna veisin kuvautettavaksi monestakin syystä. Ensinnäkin olisi oikeasti hyvä katsoa ne jalat nyt, kun edellisestä tutkimuksestaon aikaa. On voinut huonontua siitä, ja lisäksi jos koiraa ontuu sillä on melkein aika kipuja. Olisi hyvä selvittää, tarvitseeko koira nykyisin hoitoa vai ei.
Toisekseen kannattaa kuvauttaa juuri sen takia, ettei kasvattaja pysty peitelemään kasvattinsa huonoa terveyttä. Tämä auttaa jatkossa sekä kyseistä rotua, että muita kasvattajalta koiransa ostavia.
Kolmanneksi kannattaa viedä ihan varmuuden vuoksi, ettei sopimusasiasta tule sanomista. En tiedä kuinka pöätvä tuollainen sopimus on lain silmissä, kun et sanonut onko koira myyty täydellä hinnalla vai alennettu hintaa. Mulla on koira, josta annettiin alennusta 120€, jotta vien sen 2-vuotiaana 120€ arvoisiin tutkimuksiin. Tämä on kirjattu sopimukseen.
koska tulos vaikuttaa samojen vanhempien tulevienkin pentujen hintoihin.
Mut mä sen sijaan kyllä itse kuvauttaisin sen koiras virallisesti ihan yllämainitustakin syystä. Jos nivelrikkoja on jälkeläisissä paljon, ois parempi kasvatta pentuja terveemmällä perimällä.
Kyllä ajateltiin aluksi kuvauttaa koira joka tapauksessa ja kerrottiinkin siitä kasvattajalle kun tuli viesti että ei kannata kuvauttaa. Mutta kasvattajan vastaukset on sen jälkeen olleet aika ilkeän oloisia:/ Mitä jos hän muuttaa mielensä jatkossa kun koiraa ei ole kuvautettu, sehäbn on sopimusrikko? Koira voi nyt hyvin ja on meille rakas. Voiko kasvattaja vaatia koiraa takaisin sopimusrikon vuoksi?
Tasan tarkkaan saatte kuvauttaa tai olla kuvauttamatta koiran oman mielenne mukaan. Näin sitä juuri nykypäivänä "jalostetaan". Kasvattaja yrittää näköjään vaan peitellä huonoja tuloksia.
kasvattaja ei halau että koirasta otetaan virallisia kuvia ettei ne sitten näy kennelliiton tiedoissa.
Näin just ei saamari sentään. näitä on nähty, salaillaan jos tiedetään että viralliset kuvat olis huonot.