miten suhtautuisitte jos saisitte tietää kaverinne hyväksikäyttäneen
Miten suhtautuisitte jos työkaverisi paljastuisi pedofiiliksi? Mulla on yksi mieskollega, jonka kanssa teen paljon työtä yhdessä. Mielestäni hän on tosi pätevä työssään ja ihan ok muutenkin, mitä nyt vähän huumorintajuton tosikko joskus. Niin, ja sanottakoon nyt sekin, kun joku kuitenkin miettii, että mitään seksuaalista värinää ei koskaan ole välillämme ollut - ei ainakaan mun puolelta, koska olen naimisissa eikä tämä mies ole komea tai muutenkaan puoleensavetävä.
Joskus olemme isomman työkaveriporukan kanssa menneet onnistuneen projektin päätteeksi muutamalle oluelle. Nyt saimme yhden ison duunihomman tämän miehen kanssa tehtyä ja hän sano menevänsä kaljalle ja pyysi kaveriksi. Menin sitten.
Noh, tämä mies kumosi 4 olutta ja 3 jallua samassa ajassa kuin minä kaksi siideriä. Sitten hän alkoi kertoa, miten on joutunut syömään masennuslääkkeitä vuoden. Olin asiasta pahoillani ja kerroin olevani iloinen, että on toipunut. Hän oli jo selvästi humalassa ja seuraava asia, mitä hän kertoi, oli että hän on ollut seksuaalisessa kanssakäymisessä 11-16 vuotiaana itseään 5 vuotta nuoremman pojan kanssa. Tarkensi vielä, että ei ollut mitään penetraatiota tai suuseksiä, vaan koskettelua ja hiplailua ja että oli saanut ensimmäisen siemensyöksynsäkin tämän pojan kanssa. Kuulemma tämä asia varjostaa hänen elämäänsä ihan hirveästi.
Järkytyin tästä kaikesta valtavasti!!! Pahinta olim, että mies yritti puolustella tekojaan sillä, että he olivat molemmat lapsia siihen aikaan ja että hän ei suoranaisesti pakottanut poikaa mihinkään vaan esitti asian aina niin, että "tehtäiskö tällä tavalla". Sanoin hänelle, että koska poika oli selkeästi häntä nuorempi, niin hän oli tekojen tapahtuessa jonkinlaisessa valta-asemassa ja tuontyyppiseen touhuun liittyy nimenomaan aina valta-aspekti. Hän kertoi yrittäneensä kompensoida valtansa väärinkäyttöä ja hyväksikäyttöä sillä, että on nyt aikuisena alistunut homosuhteissa kaikenlaiselle masokisti-touhulle. Mies on siis bi-seksuaali.
Olen nyt edelleen aika järkyttynyt, enkä tiedä, miten suhtautua asiaan ja koko mieheen. Aika vaikea mun on hyväksyä tuota juttua, koska kyse ei ollut mistään pikkulasten lääkärileikeistä vaan ihan muusta.
Kommentit (24)
Jos 16-vuotias käyttää itseään nuorempaa seksuaalisesti hyväksi, teko on rangaistava. Tämä on ihan selkeä juttu.
Ja mitä siihen aiemmin nuorempana tapahtuneeseen hyväksikäyttöön tulee, niin kuulostaa kyllä hivenen sairaalta, vaikka laki ei rangaistusta määräisikään. Jokin häikkä tuon miehen seksuaalisuudessa on, ja se on sitten tullut esiin silloin 11-vuotiaana, kun aloittanut nuo tekosensa. Mieleen tulee, että jos häntä itseään on käytetty hyväksi nuorempana? Ei 11-vuotias poika ole seksuaalisen "kiimansa" huipussa vaan joskus 13-17-vuotiaana on se villein vaihe. Useimmat 11-vuotiaat pojat ovat ihan aseksuaalisia lapsia, joita ei seksi edes siinä määrin kiinnosta, että ryhtyisivät sanoista tekoihin.
että lasten seksileikit on ihan normaali juttu.
Minun mielestäni eivät todellakaan ole!
Mikä on muuten jallu?
mutta selvästi seksuaalisesti häiriintyneenä kylläkin. Pedofiili kiihottuu lapsista - tuossa ei ole sitä aikuinen - lapsi -asetelmaa mutta jokin valta-asetelma kuitenkin kuten ap sanoi itsekin. Jokin psykoseksuaalisen historian häiriö näin sosiaalipsykologiaa jonkin verran lukeneena - sanoisin.
Kuvaavaa on, että miehellä on tarve tilittää asiaa kelle tahansa, jopa työkaverilleen jota ei kunnolla tunne. Asia todellakin siis varjostaa miehen elämää. Seksuaalinen häiriö voi ilmetä vanhemmalla iällä jossain muussa muodossa, esim. tuon miehen tapauksessahan oli jotain s/m-seksiä homosuhteissa? Voi tapahtua myös jotain muuta, jos seksuaalinen trauma aktivoituu uudelleen.
Ymmärrän, että olet aika järkyttynyt, niin olisin minäkin. Vaikea olisi katsoa miestä enää silmiin.
mies olisi pedofiili, niin ei se harrastaisi seksiä aikuisten kanssa. Toki jotkut perheenisät voivat pitää yllä kulissiavioliittoa tms, mutta jos mies on sinkku, niin aikuisten välisen seksin sijaan se etsisi lapsia netistä tai livenä. En tiedä mitkä ovat seks. hyväksikäytön rajat mutta pedofiililta tuo mies ei kyllä kuulosta.
Siis oliko toiminta jatkunut koko tuon välisen ajan vai eikö se muka tiennyt minkä ikäinen oli itse ollut?
Siemensyöksyn saaminen on jotain muuta kuin lasten normaalit lääkärileikit. Tuo mieshän on ollut murkkuikäinen eikä lapsi, suurimman osan aikaa. Jos juttu on alkanut 11-vuotiaana niin ei se tee siitä yhtään sen hyväksyttävämpää, onhan se jatkunut siihen asti kun mies oli 16 vuotias. Ja se poika silloin 11-vuotias. Häiriintynyttä toimintaa. Minun olisi kyllä aika vaikea jatkaa töitten tekemistä tuollaisen miehen kanssa. Yököttää.
Se toiminta tapahtui siis viiden vuoden ajan, miehen ollessa 11-16-vuotias. Ja se poika oli siis 6-11-vuotias. Mies kertoi lopettaneensa jutun siihen, kun oli tajunnut, että 16-vuotiaana siitä voi saada rangaistuksen.
Niin, ja jallu on jaloviina-snapsi.
tuo alaikäisen hyväksikäyttöä on. Harmillista, että avautui asiasta sinulle, sillä kyllähän tuollaiset paljastukset vaikuttavat työkaveruuteen aika lailla. Tarkoitan, että nyt on varmaan miehestä aika kurjaa tulla töihin, jos on morkkista että tuli kerrottua. Ja sinä et tiedä miten suhtautuisit. Et asialle mitään kuitenkaan voi, joten sen puolesta voit unohtaa koko homman, jos pystyt.
ja ei varmaan ole sinut tänäkään päivänä itsensä ja halujensa kanssa. Mutta rangaistavaa kai tuossa ei ole. Ja ap, voit kertoa että se ei tapahtunut kaverile vaan itse olet tuo henkilö.
Kuten ap:n teksti kertoo, pedofiili tai sellaiseksi arveltu ei välttämättä ole mikään irstas jammu-setä vaan jokseenkin tavallinen ihminen.
Minulla ei ole mitään vaitiolovelvollisuutta, joten jos saisin tietää hyväksikäytöstä, tekisin rikos- tai lastensuojeluilmoituksen.
Jos saisin kuulla tapauksesta, joka on jo mennyttä aikaa ja tuomiot kärsitty, niin mihin asia minun moralisoinnistani paranisi? Kyllä moinen tieto tuntuisi inhottavalta enkä varmasti haluaisi viettää aikaa hänen kanssaan yhtään enempää kuin on ehdoton pakko. Olen kuitenkin työskennellyt sosiaalisissa ongelmissa olevien lasten huoltolaitoksessa (olihan tämä nyt tarpeeksi laaja-alaisesti ilmaistu?), joten hyväksikäytön uhrien ja tekijöiden elämäntilanteet ovat minulle edes jotenkin tuttua asiaa. Sen perusteella sanoisin, että jokainen huolehtikoon itsestään ja läheisistään ja muistakoon, että moraalinen panikointi ei auta yhtäkään uhria eikä juuri estä uusia tekoja. Asia on paljon, paljon ja vielä kerjan paljon mutkikkaampi kuin asiasta osaton voi tajuta.
On hyvä, että asian vakavuus ja järkyttävyys tajutaan. Jokaisen on myös hyvä harrastaa realismia ja pohtia, kannattaisiko keskittyä kauhistelemaan jotakin itseään lähempää asiaa. Jotain sellaista, jonka laajuuden pystyy vielä ymmärtämään.
Ei tuossa ole mitään pedofiliaan viittaavaa, kyse on enemmän näistä lastenvälisistä lääkärileikeistä tms. Ala-asteikäiset harrastavat tuollaisia juttuja yllättävän paljonkin, ja se, että se on jäänyt miestä painamaan vuosikymmeniksi, tosiaan kertoo, että häntä painaa asia. Olisit ollut inhimillinen ja sanonut, että mennyt on mennyttä, kurjaa että sua painaa se noin paljon. Etkä tehnyt toisen traumasta ongelmaa. Nyt vähän armoa sen hysterian tilalle, ihan älytöntä alkaa yökkäillä tuon takia, varsinkin näiden vastaajien. Miehellä on varmaan karmea olo tuon tehdyn uskoutumisen vuoksi, ap voisi yrittää unohtaa sen ja suhtautua mieheen aikuisena ihmisenä, joka ei ole enää vastuussa vuosikymmeniä sitten lapsena tehdystä asiasta.
Itse olen varsin tiukka näiden asioiden kanssa, olen mm. seurustellut ihmisen kanssa, jonka äiti oli OIKEASTI pedofiili, ja käyttänyt lastaan hyväkseen 40 vuotta sitten. Rajani meni siinä, että en suostunut tapaamaan ko eukkoa, olisin kuristanut sen 80v dementikon omin käsin. Uhri oli sitä mieltä, että ettei ole minun asiani inhota hänen äitiään, hän on selvittänyt välinsä häneen, itse olin eri mieltä.
Mutta tuossa ap:n tapauksessa on kyse lapsista. Kauheaa, että tällainen penskojen välinen suhde aiheuttaa tuollaiset traumat loppuelämäksi...vähän inhimillisyyttä ja järkeä nyt ap:lle ja näille vastaajille.
Jotenkin tajuisin, jos tuon ikäinen poika haluaisi vähän kokeilla jotain tyttöä, mutta että poikaa... kaveriaan? Aika omituista ja sairasta minusta.
jos olisi verekseltään jäänyt kiinni, niin olisi ollut lastensuojelullinen case. Eli olisiko tekijä otettu huostaan tms? Ollaanhan näitä juttuja mielestäni uutisista luettu 13-vuotiaista raiskareista..
toisten seksuaalisuuteen liittyen. Lapsihan tuo on ollut, mutta jotain sekoa hänessä ja lapsuudessa koska jatkanut tuota. Eikä ehjä ihminen varmaan vieläkään. veikkaan että saa kiksinsä jollain lailla nuorista pojista vieläkin, fantasioiden tai muuten.
Jotenkin tajuisin, jos tuon ikäinen poika haluaisi vähän kokeilla jotain tyttöä, mutta että poikaa... kaveriaan? Aika omituista ja sairasta minusta.
Siis MITÄH? Tämäkö oli sun mielestä oleellisin pointti? Mun mielestä pointti on ihan jossain muualla kuin noiden ihmisten sukupuolessa. Vai onko homous suurempi rikos kuin se, että 16-vuotiaana kopeloi itseään selvästi nuorempaa poikaa???
Sen haluaisin kysyä ap:lta että kertoiko mies, onko pystynyt mihinkään normaaliin seksisuhteeseen koskaan? Kerroit vain niistä toisten miesten kanssa tapahtuneista alistumis-jutuista. Jotain traumaattista ja häiriintynyttäkin tuossa on, varsinkin kun mennä möläytti sen sulle tuosta vaan muutaman paukun jälkeen. Varmaan häntä ketuttaa ihan suunnattomasti tuo avautuminen. Ja ymmärrän suakin, että ketuttaa, sillä tekeehän tuollainen asia kaiken paljon vaikeammaksi. Jos vain yrittäisit esittää, että olit itsekin niin kännissä ettet muista mitään? Tai kuvittele, ettei se mies itse enää muista, mitä on puhunut kun kerran oli kännissä - ja unohda koko asia.
Minä siis itse nainen ja hyväksikäyttäjä 7 vuotta vanhempi, silloin poika.
Ja todellakin koen itseni hyväksikäytetyksi.
Minun mielestä ap:n tapauksessa nuorempaa lasta on käytetty hyväksi tai ainakin rajoja loukattu. Ja jos hyväksikäyttääjäkin asia vaivaa edelleen, niin hyväksikäyttösuhde ei ole ollut pelkkä lasten välinen leikki.
Ja tuollainen asia todellakin jättää elinikäiset jäljet.
Täällä Etelä-Pohjanmaalla vain 13-vuotias poika teki seksuaalista väkivaltaa muistaakseni n. 7-vuotiaalle tytölle ja se katsottiin rikokseksi, vaikkei alaikäisenä saanutkaan tuomiota, mutta muistaakseni otettiin huostaan.
Kuten joku jo tuossa sanoi, niin jos tapaus olisi silloin aikoinaan tullut julki, niin kyllä se olisi mennyt eteenpäin, sekä lastensuojeluviranomaisille että poliisille.
Minä siis itse nainen ja hyväksikäyttäjä 7 vuotta vanhempi, silloin poika.
Ja todellakin koen itseni hyväksikäytetyksi.
Minun mielestä ap:n tapauksessa nuorempaa lasta on käytetty hyväksi tai ainakin rajoja loukattu. Ja jos hyväksikäyttääjäkin asia vaivaa edelleen, niin hyväksikäyttösuhde ei ole ollut pelkkä lasten välinen leikki.
Ja tuollainen asia todellakin jättää elinikäiset jäljet.
Näin minäkin uskon. En maininnut tuossa aiemmassa viestissä, että tämä mies oli yrittänyt parikymppisenä jäljittää tätä poikaa kysyäkseen, onko asiasta jäänyt traumoja, mutta oli käynyt ilmi että poika oli vaihtanut nimensä (!!!). Mies oli saanut uudenkin nimen selville, mutta mitään tietoja ei hän ollut löytänyt, koska osoitetiedot olivat salaiset ja puhelinnumero samoin. Jotain voisi päätellä tästäkin.
pojalle tai siis miehelle olisi varmaan kyllä paljonkin hyödyksi, jos ap:n työkaveri tosiaan ottaisi yhteyttä ja sanoisi katuvansa asiaa.
onhan se tuon alkaessa ollutkin lapsi, en tiedä pidetäänkö tuota missään hyväksikäyttönä? Koska pedofiili on aikuinen, joka kiihottuu lapsista.