Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa, miksi leikkaatte lasten vaatteista pesulaput pois?

Vierailija
19.08.2006 |

Siksikö, että olette kirjoittaneet niihin lapsen nimen, ettekä halua, että tuleva omistaja saa tietää sen? Vai kutittavatko ne lapsen niskaa? Vai jostain muusta syystä?

Minua ärsyttää, kun kirpputoreilla ei tiedä vaatteen kokoa eikä pesuohjetta, kun lappu on leikattu irti. Ihan nätisti kyselen, haluaisin tietää syitä, että voisin paremmin ymmärtää. :)

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien kaupan vaatteiden saumoihin on ommeltu sellaiset "vappuviuhkat", että en tosiaan haluaisi sellaista tönkköä lappupinkkaa mihinkään omiin vaatteisiin saati että jättäisin sen lasten vaatteisiin. Ostan vaatteet pääosin itselle ja en tosiaan murehdi tietääkö joku mahdollinen jatkokäyttäjä minkä kokoinen vaate on vuosien kuluttua. Hoh - hoijaaaaaaa.

Vierailija
22/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse en leikkaisi, haluaisin titää koon myös sitten kun vaate on jo pieni.

No älä leikkaa. Anna lapsesi kitua niska verillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaan pois ne siksi koska kutittavat ja ärsyttävät lasta, on ihan itse sen sanonut joten millään mummilla, anopilla, kummilla tms ei ole osuutta asiaan vaan lapsi on sen itse todennut että ne kutiaa ja hankaa ja ärsyttää ihoa.

Vierailija
24/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse en leikkaisi, haluaisin titää koon myös sitten kun vaate on jo pieni.

No älä leikkaa. Anna lapsesi kitua niska verillä.

Eipä ole tullut koskaan mitään oireita lapsille niskalapusta, joten ei ole mitään syytä leikata pois. Mutta jos lasta häiritsisi niin olisihan se sitten tietysti leikattava. 

Vierailija
25/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa vaatteissa on myös saksen kuvat niissä, jottei hankaa ihoa

Saksikatkoviiva on sellaisessa kohdassa, että siitä kun nyrhäiset, niin jää kahta terävämpi ja kovempi "tökö" saumaan, joka varmasti ärsyttää ihoa ja hankaa ja kutittaa. Laput on paras nirhata taitavasti aivan saumaa myöten tai vaihtoehtoisesti ratkoa sauma auki, nypätä laput pois ja ommella sauma uudelleen kiinni.

Laadukkaammissa vaatteissa pesulaput on ommeltu erillisellä ompeleella, jonka voi ratkoa ilman, että vaatteen sauma ratkeaa samalla.

Vierailija
26/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaan laput koska ärsyttävät lasta mutta jos myyn niitä kirpparilla kirjoitan koon hintalappuun.

Vierailija
27/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu kirpparimyyjä kirjoittaa vaatteen koon jo hintalappuun, jotta se näkyy samantien, eikä tarvitse oikoa tai aukoa koko vaatetta. Fiksuja myyjiä on harmillisen vähän. 

Vielä fiksumpi laittaa vaatteen koon jo ilmoitukseen. Harva jaksaa avata jopa sata ilmoitusta ja etsiä kokotietoja jos pitää löytää vaikka joulujuhlavaatteet lapselle nettikirpputorilta.

Vierailija
28/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kirjoita nimeä pesulappuun.

Mutta nuo aistiyliherkät lapsukaiset leikkelevät ne itse irti, jos minä en sitä tee. Joku pehmeä pesulappu sivusaumassa saa olla, mutta niskalaput lähtee varmuudella pois.

Vierailija
29/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se kokolapun koko-merkintä mitään sellaista kerro, mitä ei silmillä näe. Ja monilla valmistajilla on keskenään ihan erilaiset koko-käytännöt!

Meillä on H&M:n paitoja, missä pienempi koko on selkeästi suurempi kuin toinen, minkä koko on reilusti isompi. Samalla kerralla ostettiin nuo, lapsi sovitti ne ja sai ihan itse valita, mitkä ottaa.

Vierailija
30/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaatetta on pesty aika usein, niin se pesu + kokolappu on usein jo niin haalistunut, ettei siitä saa enää mitään selvää.

Vierailija
31/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne kutita ihoa, ne raapivat sitä. Ja se, ettei lapsi osaa siitä valittaa, ei tarkoita, ettei ongelmaa olisi - lapsi kokee silti kipua ja epämukavuutta, ja se aiheuttaa levottomuutta ja ärtyisyyttä, vaikkei lapsi oiåsaisikaan yksilöidä, mistä se johtuu.

Ja niissä pehmoleluissa ja pyyhkeissä ja pöytäliinoissa ne laput on vaan rumia ja epähygieenisiä. Ette te säilytä hintalappujakaan niissä niin miksi noita? 

Vierailija
32/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta vaatteita jotain jälkeenmyyntiä silmälläpitäen. Ostan ne omille lapsille käyttöön ja laput kutittavat, niinkuin itseänikin. Sitten jos myyn vaatteita eteenpäin, kerron koo n ja jos se ei sulle riitä, niin voivoi

Vierailija
33/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monissa vaatteissa on nykyään koko merkitty siihen kankaaseen eikä ole mitään kokolappua ollenkaan.

Vierailija
34/45 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monien kaupan vaatteiden saumoihin on ommeltu sellaiset "vappuviuhkat", että en tosiaan haluaisi sellaista tönkköä lappupinkkaa mihinkään omiin vaatteisiin saati että jättäisin sen lasten vaatteisiin. Ostan vaatteet pääosin itselle ja en tosiaan murehdi tietääkö joku mahdollinen jatkokäyttäjä minkä kokoinen vaate on vuosien kuluttua. Hoh - hoijaaaaaaa.

Jossain henkkamaukan vaatteissa on pienen vihkon verran lappuja, kun kaikilla maailman kielillä pitää kirjoittaa että tämä on 95% puuvillaa ja 5% elastaania, pestävä saman väristen kanssa. Nämä laput leikkaan aina pois. 

kokolapulla ei myöskään ole väliä, kun se käytetty, pesty ja rumpukuivattu vaate on voinut pesussa kutistua tai tiivistyä. Moneen kertaan on myös todettu, että jo uusissakin vaatteissa voi olla monen sentin koko ero, vaikka lappujen mukaan ovat samaa kokoa.

Vierailija
35/45 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa vaatteissa on niin häiritsevän isot pesuohjelaput, joskus jopa pinottuna monella kielellä, että on pakko leikata pois. Ne saattavat helposti näkyä jopa vaatteen ulkopuolella tai ärsyttää ja raapia ihoa, kummallisia, rapisevia paperimaisia materiaaleja niissä usein. 

Ihmetyttää välillä myös mustat pesulaput läpikuultavassa vaaleassa vaatteessa.  Tai valkoiset mustissa.

Itse osaan kyllä tunnistaa ja pestä vaatteet materiaalin mukaan ilman ohjeita, vuosien kokemuksella. Harvemmin pesen korkeissa lämpötiloissa, vaan hienopesulla, kun vähän käytetyille vaatteille riittää kevyempikin pesu pienessä lämpötilassa.   Jotkut vaatteet esim. silkin ja villan pesen aina käsin.

Ostan vaatteet ensisijaisesti itselleni ja lapsilleni, vien kyllä myöhemmin usein kierrätykseen, mutta en ajattele, että silloin enää pitäisi olla upouudessa kunnossa pesuohjeineen.  Ota tai jätä.

Vierailija
36/45 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa vaatteissa on niin häiritsevän isot pesuohjelaput, joskus jopa pinottuna monella kielellä, että on pakko leikata pois. Ne saattavat helposti näkyä jopa vaatteen ulkopuolella tai ärsyttää ja raapia ihoa, kummallisia, rapisevia paperimaisia materiaaleja niissä usein. 

Ihmetyttää välillä myös mustat pesulaput läpikuultavassa vaaleassa vaatteessa.  Tai valkoiset mustissa.

Itse osaan kyllä tunnistaa ja pestä vaatteet materiaalin mukaan ilman ohjeita, vuosien kokemuksella. Harvemmin pesen korkeissa lämpötiloissa, vaan hienopesulla, kun vähän käytetyille vaatteille riittää kevyempikin pesu pienessä lämpötilassa.   Jotkut vaatteet esim. silkin ja villan pesen aina käsin.

Ostan vaatteet ensisijaisesti itselleni ja lapsilleni, vien kyllä myöhemmin usein kierrätykseen, mutta en ajattele, että silloin enää pitäisi olla upouudessa kunnossa pesuohjeineen.  Ota tai jätä.

19 vuotta vanha aloitus, pösilö.

Vierailija
37/45 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutittaa enemmän sen leikatun lapun reuna kuin lappu. Vain nyt viimeaikoina pesulaput on tulleet niin suuriksi, että niistä alkaa olla haittaa.

Vierailija
38/45 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 vuotta vanha aloitus, pösilö

- kirjoittajalle tiedoksi että tämä on hyvinkin ajankohtainen aihe edelleen, tai vielä ajankohtaisempi, kun lappujen materiaalit vain pahenevat ja pinottavia pakollisia kieliä tulee niihin lisää. 

Liputan lappujen leikkaamiselle!

Vierailija
39/45 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että on ärsyttävää kun anoppi tulee tänne niin se saksii lappuja irti lasten vaatteista, pehmoleluista, pöytäliinoista ja kaikkialta. Sitten varsinkin jos on joku vähän uudempi vaate tms niin mulla ei ole hajuakaan pesuohjeista. Todella ärsyttävää!!

Ja perinaisellisesti kitiset selän takana muille, etkä  vahingossakaan anopillesi.

Hyvin te vedätte, ei voi muuta sanoa!

Vierailija
40/45 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

Näkee taas kuinka uusavuttomia ihmiset ovat, kun ei olla enää kankaiden ja materiaalien kanssa tekemisissä eikä itse valmisteta eikä ommella mitään. Ihan tuntuma kertoo jo pääosin mitä materiaalia vaate on ja pesulle riittää kaksi kategoriaa: 40 tai 60 astetta. Mitenköhän ennen pärjättiin ollenkaan kun ei ollut pesulappua joka rentussa? Ja onhan se tietty hirveän tyylikästä, kun daameilla töröttää niskalappu pystyssä hienoissa juhlavaatteissa tai uimarannalla bikinien persuksissa ja rintsikoiden selkämyksessä. Kaulahuivien vilkkuvista lapuista puhumattakaan.......... LEIKATKAA NE LAPUT POIS. Ihan joka vaatteesta, kiitos.<

Kiitos tästä, voisi olla minun kirjoittamani. Tämän henkilön kanssa lähtisin heti juttelemaan ja meillä varmasti synkkaisi.  Ten points. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän