Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä karjalanpiirakoiden tekemisessä on vaikeinta?

Vierailija
01.11.2010 |

Pulikalla ajelu, rypyttäminen vai mikä? Ajattelin opetella:-)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypytystäkin pelkäsin aluksi ja luulin että on kovinkin vaikeaa, mutta ihan simppeli homma ja säännöllisen näköiset rypyt kuule tuli jo ekalla kerralla! Tein sellaisia cocktailpiirakan kokoisia. Vaikeainta nyt sitten ehkä voisi olla vaikkapa se pulikalla ajelu samankokoisiksi levyiksi (mutta mieheni tekeekin usein juuri sen osuuden).

Vierailija
2/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei mikään vaihe ole vaikea..:D

Tai tuosta pulikalla ajelusta en tiedä, koska olen itse käyttänyt kaulinta (en ikinä vaan ole muistanut sitä pulikkaa ostaa.. ja sit oon ajatellut, ettei sillä lopputuloksen ja maun kannalta mitään väliä ole kummin tekee...)

Ja mulla tuli ekoilla kerroilla ihan pirun rumia (mutta makoisia) piirakoita..:D että voi sitä rypytystä kait vaikeana pitää, jos tahtoo ehdottomasti tehdä vain kauniita piirakoita ja jaksaa tosissaan ruveta taistelemaan sen rypyttämisen kanssa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeinta on ettei riisipuuro pala pohjaan, muu ei melkein voi epäonnistua.

Pari vinkkiä:

- laita ekalla tekokerralla ainakin, ennen kuin pääset kirjaimellisesti Jyvälle, puolet jauhoista vehnäjauhoa ja puolet ruisjauhoa. Hyvä ja yksinkertainen ohje on: 2dl vettä, 2dl ruisjauhoa, 2 dl vehnäjauhoja, 1 tl suolaa.

- Laita todella paljon jauhoja alustalle ja palasen päällekin ennen kaulimista, muuten tarttuu kaulimeen

- Paista kuumassa ja suht kauan (15-20min) ettei tuu löttänöitä vaan rapeita

_ Rypytys on tosi hauskaa :o)

Vierailija
4/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllättävän iisiä se minustakin oli, tosi mukavaa! Mutta sitä aina ajattelee, että kun on monta vaihetta, niin on vaikeaa ja hankalaa eikä osaa ja voi voi. Mutta eipä ole. Kunhan ei ala kerralla urakoimaan 500 piirakkaa (kuten joissain piireissä... ) vaan tekee sellasen järkevän kokoisen satsin.

Vierailija
5/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä vaikea ole tehdä, mutta on aika työlästä hommaa. Ja tärkeää kaulita pohja riittävän ohueksi.

Vierailija
6/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työvaiheet vain niin moninaisia, että muutaman takia ei kannata alkaa uunia lämmittämään ja kun tekee enemmän niin työmäärä kasvaa...

Vierailija
7/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoi oma ihana anoppini, kun ensimmäisen kerran tehtiin yhdessä karjalanpiirakoita. Hänen nuoruudessaan piirakan pohjat piti kaulita puukaulimella ja puupöydällä niin hiljaa, ettei anoppi herännyt ettooneiltaan..

Vierailija
8/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä haastavinta on laittaa just sopiva määrä täytettä. Puuroa pitää laittaa koko sille alueelle, jolle täytettä haluaa ja määrän oppii vain harjoittelemalla. Ei pidä säästellä täytteen kanssa, mutta jos liikaa, kuohuu paistaessa yli... Liian vähäinen täyte taas valuu uunissa lättänäksi ja piirakka jää vähän "köyhäksi", vaikka herkullista niinkin :)

Vierailija
9/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sekään ole kovin vaikeaa. Ihan iisiä on niiden teko, mutta kyllähän siinä aikaa tuhraantuu.

Vierailija
10/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aikaa menee useampi tunti muutaman kymmenenkin tekemiseen? Säästän homman viikonlopuksia:-)

ap

Vierailija
11/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikeita ollenkaan tehdä. Työläitä ovat kuitenkin kun vaativat niin monta vaihetta puuronkeittoineen ja ruistaikinan tekoineen.

Aloitus vaikeinta, kuten joku jo sanoikin. Vaikeahkoa minusta onnistuneen piirakan tekemisessä on myös sopivan suolamäärän annosteleminen tuohon täytteeseen (ettei tule liian vähän tai liikaa) ja musta lisäksi tuo ruistaikina on inhan tuntuista käsissä, ei meinaa millään irrota sormista. Myös tarpeeksi ohuen taikinalätyn pulikoiminen saattaa olla aloittelijalle haasteellista...

Vierailija
12/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa menee ensin riisipuuron keittämiseen, sitten taikinan tekoon (no siihen ei kovin kauan), kaulimiseen, täyttämiseen ja rypyttämiseen, paistamiseen, voiteluun, hauduttamiseen. Sanoisin, että alle kolmessa tunnissa on vaikea selvitä. Useimmat noista vaiheista eivät riippu oleellisesti piirakoiden määrästä, joten kannattaa kerralla tehdä ainakin 20-30.

Vierailija
13/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keitän puuron yleensä iltaisella jääkaappiin valmiiksi (lisää aamulla sekaan kananmuna kiiltoa antamaan!) ja taikinankin voi pyöräyttää illalla. Seuraavana päivänä ei olekaan enää yhtään niin montaa työvaihetta jäljellä ja piirakat valmistuvat hujauksessa!

Vierailija
14/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en hauduta maito-rasvaseoksessa vaan voitelen sulalla voilla. Näin eivät pehmene löllöiksi vaan jäävät herkullisen rapsakoiksi!

Vierailija
15/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..helppoa se on, rohkeasti tekemään! Kirjoitin tämän kerran ystävälleni joka halusi yksityiskohtaisen ohjeen. Itse olen tehnyt piirakoita varmaan tuhansittain elämäni aikana. :)

Karjalanpiirakat (noin 25-30 kpl)

Riisipuuro:

1l täysmaitoa

2dl vettä

2dl puuroriisiä

1½tl suolaa

noin 50g voita

Kiehauta vesi ja sopivaksi tuntuva pala voita, lisää riisit. Hämmentele seosta kunnes kaikki vesi on imeytynyt riiseihin. Lisää maito ja anna kuumentua lähes kiehuvaksi. Keitä miedolla lämmöllä noin tunti välillä sekoitellen. Mausta suolalla. Puuron tulee olla kunnolla kypsää, ettei se kuohu uunissa piirakoiden sisältä pois. Jäähdytä puuro. Jos puuro tuntuu liian paksulta ja vaikealta levittää ohuille piirakankuorille, lisää siihen kananmuna hyvin sekoittaen tai keitettyä maitoa vähän löysykkeeksi.

kuori:

2dl kylmää vettä

1tl suolaa

vehnäjauhoja

ruisjauhoja

(ruokaöljyä)

Voiteluun: sulatettua voita

Jauhojen määrä näyttäisi olevan keittokirjojen ohjeissa noin 5½dl yhteensä. Itse laitan jauhot suhteessa niin, että ruisjauhoa on noin 2/3 ja vehnäjauhoa 1/3. Jauhoja laitan näppituntuman mukaan, että tulee hyvin leipoutuva taikina. Halutessasi voit lisätä ruokaöljyä pienen määrän, noin ½rkl. Jotkut kokevat, että öljyn ansiosta taikina on helpommin leivottavaa ja kuoret eivät rikkoudu niin helposti. Itse en yleensä käytä öljyä.

Veteen sekoitetaan suola (ja öljy) ja vuoronperään ruis- ja vehnäjauhoja. Älä vatkaa liian voimallisesti, ettei taikinaan mene ilmaa ja ettei siihen tule liikaa sitkoa. Rauhallinen hämmentäminen on parempi ja kun taikina on tarpeeksi paksua, alustetaan loput jauhot käsin. Jos on aikaa, taikinan voi antaa levähtää tässä vaiheessa ½-1 tunnin ajan. Lopuksi taikinaa leivotaan leipoma-alustalla runsaan ruis+vehnäjauhoseoksen avulla tiiviimmäksi. Älä vaivaa taikinasta liian kovaa, muuten ajellut kuoret kuivuvat nopeasti ja murtuvat täyttäessä.

Tee pikkukakkarat ja ajele niitä ohuiksi kuoriksi runsaassa vehnäjauho-ruisjauhosekoituksessa. Näin kuoret eivät tartu pöytään, eivätkä toisiinsa pinossa, täyttämistä odottaessa.

Kun olet ajellut sopivan määrän kuoria, esim. yhdelle pellille mahtuvan määrän, nosta koko kuoripino varovasti reunasta ja ravista liiat jauhot pois. Kuoret eivät mene rikki vaikka siltä tuntuu.

Täytä kuoret puurolla tai perunamuusilla ja yhdistele piirakoiksi.

Paista 300 asteessa, noin 10-15minuuttia kunnes kuori ja täyte ovat kauniin ruskeat.

Voitele voisulalla ja anna jäähtyä hyvin ennen pussittamista ja mahdollista pakastamista.

Vierailija
16/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pastakoneella saa kuoret tehtyä näppärästi. Itse en ole kokeillut.

Vierailija
17/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

levy ja ota siitä lasilla taikinaa kaulittavaksi. Näin saa jo heti pyöreän muotoisia ja saman kokoisia.

Vierailija
18/18 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai meillä pappa vääntää pastakonetta ja mamma rypyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän