Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalle muuttoa suunnitteleva työtön tekee UUDEN YRITYKSEN/ALOITUKSEN

Vierailija
01.11.2010 |

Edellisen otsikoin hölmösti ja siten koko keskustelu meni ihan päin honkia ja levisi vielä matkalla.

Eli, olen työttömänä, ei tahdo löytyä työtä millään. Ja toisaalta mikään kahdeksasta neljään-viiteen työ ei voisi kyllä vähempää kiinnostaakaan, lisäksi kaipaan enemmän omaa rauhaa ja omaa pihaa sekä mielekästä tekemistä.

Miehelläni on työ. Jos muuttaisimme maalle, miehen työmatka pitenisi noin parikymmentä km/päivä mutta tätä mies ei koe ongelmaksi.

Jonain päivänä hänen työnsä voi lisäksi muuttua sellaiseksi, ettei ole väliä, mistä hän sitä tekee.

Tämä "maalle" josta puhun, on oikeasti taajaman ulkopuolella, ei ole katuvaloja eikä asvalttitietä, mutta tietä hoidetaan kyllä hyvin, sieltä pääsee taksilla lapset kouluun ja töissäkäyvät töihin. Ehkä ihan pahimmalla myräkällä saattaa olla lunta tiellä enemmän, mutta silloin sitä on kyllä muuallakin.

EN havittele mitään maalaistaloa navettoineen. En myöskään ole ajatellut ryhtyä viljelijäksi. Enkä halua/aio hirvestää.

Sitä vastoin olin ajatellut, että hankittaisiin aivan tavallinen omakotitalo sieltä maalta. SEn verran saisi olla tonttia, että saisin kasvimaan ja ehkä sen mansikkamaan, ja jos on ulkorakennus niin ehkä vaikka muutaman kanan, mutta se on vielä täysin harkinta-asteella, kuten koko maallemuuttokin. Saisin maalle muuttamalla päiviini täytettä (järkevää tekemistä) ja siinä sivussa kompensoitua työttömyyttäni ja sitäkautta rahanvähyyttä hankkimalla ruokaa pöytäämme niin paljon kuin vain pystyn. Siis marjastamalla, sienestämällä, kalastamalla (miehelläni on kaikki kalastusvermeet ja varmasti opettaisi minutkin, joten voisin kalastaa kun hän olisi töissä tai muuten ei ehtisi), tekemällä hillot ja mehut. Voisin toki myös leipoa itse leivät ja pullat ja tehdä ruoan mahd. alusta saakka itse.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästö helposti muuttua kuluksi, kun joutuu autolla kulkemaan joka paikkaan. Autoja pitää olla kaksi mahdollisesti, bussimaksut maksaa ja lapset haluaa kulkea kavereillaan ja harrastuksissa. Myös jos ruokaostot tekee "maalta", ruoka pikkukaupoissa kalliimpaa.

Jos sinulla ei sitten ole autoa, saatat pitkästyä ja tympääntyä ainaiseen hiljaisuuteen ja pimeyteen, kun muu perhe kulkee koulussa ja työssä.

Kyllä maalla on kivaa, jos osaa olla yksin itsensä kanssa, eikä kaipaa jatkuvaa sosiaalista kanssakäymistä. Minä itse tahdon olla sellainen, että huone huutaa hiljaisuutta yksin ollessani. :)

Vierailija
2/12 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin. Mieti nyt tulevan eläkkeesi suuruutta yms. Lähäreitä tarvitaan maalaispitäjissä nyt ja tulevaisuudessa. Pari vuotta koulutusta ja työtä löytyy takuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee säästämiseen marjastamalla, sienestämällä ja kalastamalla niin muistathan että Suomen luonto antaa talvella niukasti marjoja ja sieniä ja kalaakaan ei ihan joka järvi pullollaan ole. Eli en oikein usko että maalle muutto korvaa täysin yhden ihmisen palkkatuloja.

Vierailija
4/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen olut samoissa ajatuksissa aikoinaan.

Aivan ensimmäinen halu muuttaa popis Helsingistä johtui asuntojen kalleudesta.

Meillä oli vuokrakaksio, 58m2, neljä lasta. Ahdasta oli. Miehelläni ja minulla oli työpaikat Helingissä.

Kun muutimme neljän lapsen kanssa, iät 1,5v-8v n. 75km Helsingistä, tuntui "taivaalliselta" saada yksi huone lisää ja vaatehuone sekä oma, jota maksettiin.

Uusi kotimme ei ollut OK-talo, mutta kelpasi. Varasimme ostotilanteessa viereen rakennettavasta kerrostalosta 4 huoneen asunnon, johon muutimme kolmen vuoden kuluttua.

Kun silloin suunnittelimme muuttoa pois Helsingistä, oli selvää että mieheni jatkaa työpaikassaan, oma auto käytössä.

Minun työmahdollisuuksista en tiennyt mitään etukäteen. Työttömyyskorvausta tai kotihoidontukea ei ollut siihen aikaan kumpaakaan. Lapsilisät ainoastaan.

Silti uskalsimme lähteä. Mieheni laski tarkkaan paljonko voisin käyttää päivittäisiin ruoka -ym. hankintoihin. 6-henkiseen perheeseen kuluu rahaa...muutakin kuin ruokaan.

Päätin pärjätä sillä pienellä summalla joka jäi mieheni palkasta lainanlyhennyksen, matkakulujen ym. laskujen jälkeen.

Muutettuamme sainkin työtä, aloitin kunnallisena perhepäivähoitajana hoitaen 1,5-vuotiaan samalla, seuraava lapsi oli 4,5v...

Asuttuamme reilun 5 vuotta muutimme viereiseen kuntaan isoon OK-taloon. Viides lapsi oli syntymässä jolloin omakotitalo oli mukava sekä iso tontti.

Saimme edullisen vanhemman talon ostettua ottamallla asuntolainaa lisää. Ns. voittoa saimme kerrostaloasumisesta n.10 000€ joka osana uuta lainaa, mutta hyvä kun oli "siementä".

Täällä harvaan asutulla omakottialueella asumme vieläkin. Ensimmäisenä kesänä minulla oli 10 kaalintainta kasvamassa, iso perunapelto, sipulit ja tillit, 20 marjapensasta jne. Saimme ihan kivan sadon, mm. peruna tuli ainakin syksyn tarpeeseen.

Työtä ei minulle täällä ole ollut, mies on käynyt Helsingissä edelleen samassa työpaikassa. Kerrostalosta muutettuamme vauva syntyi sekä sisarus parin vuoden ikäerolla.

Olin pääasiassa kotiäitinä, mutta sopivan raon tullen lasten syntymien välillä työssä kunnan ulkopuolella. Naapuritontilla asui perhe johon sain nuorimmat hoitoon. Mutta sitten, hoitaja ei voinutkaan hoitaa nuorintamme, 10kk:n ikäistä, joten autottomanana jouduimme miettimään -mitäs nyt?

Hoitopaikkoja ei nurkillame ollut, alettiin taas laskemaan kuinka pärjätään yhden tuloilla.

Mieheni kansa laskettiiin mistä voimme "tinkiä" jotta saisin olla kotiäitinä. Kotihoidon tukea sai 1v3kk asti ja sitten loppui sekin.

Olin onnellinen kun lopulta uskalsimme päätyä ratkaisuun että minä lopetan työn muualla. Olimme vaihtaneet vakutusyhtiöt halvempaan, lehtitilauksia peruttu jne. Tiukkaa oli välillä, mutta annoin arvoa sille että sain olla kotona, koululaisten turvana iltapäivisin sekä kahden alle kouluikäisen kanssa.

Meilläkään ei ole kauppoja ihan lähellä, lastenvaunujen kanssa ili käveltävä kauppaan.

Ap, kannattaa tarkkaan laskea mitä joudut ostamaan vaikka perusruokaa saisit omasta pihasta. Ei kuitenkaan mahdottomuus selvitä. Saat kenties päivärahaa, mutta varautua siihen myös että joku työpaikkailmoitus voi tipahtaa postilaatikkoon. Jos selität että on hankala työmatka, ei auta yleensä.

Mukavia suunnitteluhetkiä, emme ole katuneet koskaan lähtöämme maalle päin asumaan. Työssäkäyvinä on rankkaa matkojen suhteen, muta saahan sitten illat, viikonloput sekä lomat nauttia omasta talosta ja puutarhasta...

Vierailija
5/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en mä kyllä tajunnut minkä takia pitäisi asua maalla voidakseen marjastaa, sienestää, leipoa ja tehdä hilloa ja mehua.

Vierailija
6/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kenties päivärahaa, mutta varautua siihen myös että joku työpaikkailmoitus voi tipahtaa postilaatikkoon. Jos selität että on hankala työmatka, ei auta yleensä.

Nyt eletään aikaa ennen vaaleja, huom. On aika selvää, että vaalien jälkeen sos. etuuksia aletaan varmasti karsimaan.

Voisi kuvitella, että työkykyinen parhaassa työiässä oleva, joka on rakentanut elämäntapansa tukien varaan. Se on aika helppo maali.

Myös tietullit tulee, se on varmaa, vaikka kukaan ei halua sanoa sitä ääneen. Tiivis yhteiskuntarakenne tekee palveluiden tuottamisesta edullisempaa yhteiskunnalle.

Yhteiskunta on helppoa saada tiiviimmäksi, jos keinoina on autoilun kustannusten nosto saasteiden perusteella.

Näistä ei kukaan puhu nyt, koska vaalit on tulossa.

Vierailija
7/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joutuisitte ottamaan 20-50 000 euroa lisää asuntolainaa ja polttoainekulut ja ehkä muutkin asumiskulut (remonttia, pihanhoitoa, kiinteistöveroa ym. ym.) kasvaisivat n satasen kuussa kun muutatte. Kannattaa laskea kuinka monta tuhatta kiloa perunaa sun pitäisi kasvattaa ja montako leipää leipoa että saisit asuntolainan ja nykyisten asumiskulujen erotuksen takaisin

Onhan se maksettu asuntolaina tietysti lisää nettovarallisuutta ja voi olla elämisen laadun puolesta sen arvoista mutta kun puhut näistä käytössä olevista rahoista niin musta tuntuu vähän hassulta kompensoida rahan vähyyttä jollain mikä maksaa enemmän.

Ruoasta voi tosiaan säästää kaupungissakin tekemällä enemmän itse niin ne asumiskulut tulee merkittävämmäksi maaseudun ja kaupungin eroksi.

Joku pienimuotoinen parin kanan pito ulkorakennuksessa tuskin kamalasti säästää jos saa munan pari päivässä ja joutuu sitten lämmittämään sitä ulkorakennusta kanoja varten, hankkimaan rehua ym.

Vierailija
8/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työmatkoista kasvais n. satasen, noista remontti ym kuluista ei ollut tarkoitus esittää arviota

Vierailija
9/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuodeksi 5 % korolla tasaerällä tekee 530 e kuussa ja korkojen osuus 13600 e.

Jos oletetaan että vihannekset maksaa kaupassa kolme euroa kilo ja saatte viljeltyä niitä kotipihassa ilmaiseksi niin pääsette plussan puolelle kun tuotatte 177 kiloa vihanneksia kuussa :)

Vierailija
10/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuodeksi 5 % korolla tasaerällä tekee 530 e kuussa ja korkojen osuus 13600 e.

Jos oletetaan että vihannekset maksaa kaupassa kolme euroa kilo ja saatte viljeltyä niitä kotipihassa ilmaiseksi niin pääsette plussan puolelle kun tuotatte 177 kiloa vihanneksia kuussa :)

Vierailija
11/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinkaan taloudellisesti ja luultavasti laittavat työkkäristä sut kuitenkin jollekin kurssille, joten et ehtisi siellä paljon harrastelemaan.

Kuten moni muukin jo siinä edellisessä ketjussa, en suosittele. Mutta tee kuule ihan niin kuin itse haluat, se on parasta.

Vierailija
12/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä minua ole koskaan mihinkään kursseille laitettu.

Työttömyysjaksoja on ollut, 15 vuoden aikana kolme kertaa mennyt umpeen tuo 500 päivän ansiosidonnainen. Kerran 500 päivän jälkeen sain ½ vuotta työmarkkinatukea Kelalta, kun ei ollut työpaikkaa. Miehen tuloja ei huomioida ½ vuoden aikana, sen jälkeen en olisi saanut mitään.

Ap, Sinun pitää varautua siihen jos saat ansiosidonnaista, että vaikka et joutuisi kursseille, niin ansiosidonnainen päiväraha kestää 500 päivää, n.reilu kaksi vuotta.

Mitäs sitten?

Päiväraha on ollut nytkin teille tärkeä, ja kun ½ vuotta ansiosidonnaisen jälkeen kuluu kelan korvaukset, on jotain keksitävä puuttuvan rahan tilalle.

Sinut voidaan laittaa työllistettksi kouluun, päioväkotiin, vanhuksille jne. lapsen hoitovaikeudet tai oma matkasi ei paljon auta, van paikka on yleensä otettava vastaan, sairasloma voi "pelastaa" hetkeksi.

Minä olen kulkenut työmatkat yleisillä kulkuneuvoilla siten, että yhteen suuntaan kuluu aikaa noin 1½ tuntia, sillä miehelläni on eri työajat. Näin on sinnitelty välillä työttömänä ja välillä työssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi