Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko opettaja mielestäsi antaa lapselle uuden kutsumanimen?

Vierailija
01.11.2010 |

Jos luokalla on vaikkapa kolme Onnia tai Ainoa, onko mielestäsi ok, että yksi lapsista nimetään kutsumanimensä sijaan toisella nimellään esim. Aleksiksi tai Vanamoksi? Koko luokka alkaisi siis kutsua lasta virallisen kutsumanimen sijaan tällä toisella nimellä, ja lapsen ystävät tuntisivat lapsen jatkossa tällä uudella kutsumanimellä. Mitä mieltä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi vanhemmatkin voineet asiaa ajatella ennen kuin antavat lapselleen nimen jota löytyy 13 tusinasta... (Anteeksi, oli ihan pakko)

Asuimme ulkomailla hänen syntyessään ja valitsimme kansainvälisen, asuinmaassamme käyvän mutta vanhahkon nimen - eipä tullut mieleen tarkistaa, missä kohtaa top10-listaa se oli Suomessa...

Vierailija
22/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei vanhemmatkaan (eikä lapsi itse) voi noin vaan vaihtaa kutsumanimeä. Kutsumanimi on merkitty virallisesti henkilötietoihin. Yleensä se on ensimmäinen nimi tai sitten kutsumanimeksi merkitty nimi. Välillä nimittäin vanhemmat ihmettelevät, miksi koulun listoissa lapsella opn "väärä nimi", vaikka kysymys on siitä, että vanhemmat eivät ole ilmoittaneet oikeaa kutsumanimeä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän tilanteeseen sopivaa lempinimeä lapselle ja monilla on. En siis tarkoita mitään kultamuruja vaan siis esim.viltsu tai irkku .

Se on lapselle jo valmiiksi tuttu lempinimi

Vierailija
24/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen käynyt koulun 1980-luvulla ja silloin varmaan jokaisella luokalla ol kolme mikaa, jania ja samia. Silloin ainakin kutsuttiin Sami P ja Sami S ihan luontevasti. Jos sitten oli sukunimen alkukirjainkin sama, niin sitten Mäkisen Jani ja Mikkolan Jani.

Uskoisin, että ongelma on nykyisin paljon harvinaisempi, koska nimien kirjo on kasvanut aika lailla.

Tietenkään ei saa opettaja itse keksiä uutta nimeä lapselle. Eikä tuollaista vastuuta saa mielestäni lapsellekaan antaan, kyllä aika 6-7-vuotias uskoo opettajaa ja tekee opettajan tavalla, vaikka olisi eri mieltä itse.

Vierailija
25/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin kodin tai lapsen kanssa niin ei voi. Tietysti ymmärrän myös opettajan näkökulman jos luokalla on viisi Onnia. Voiko opettaja kutsua sukunimellä?

Vierailija
26/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muutakaan mahdollisuutta siihen jää, sukunimelläkin on pientä lasta aika inha kutsua armeijatyyliin...

Vierailija
27/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella se sitten päätetään, kuka Ainoista joutuu luopumaan nimestään ja kuka saa olla edelleen Aino. Kyllä niitä samannimisiä oppilaita samaan luokkaan mahtuu. Ajan myötä varmaan lempinimiäkin tulee.

t. opettaja

Vierailija
28/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan eri nimellä mitä oli oikea nimi. Pk:n hoitajat siis vaan päättivät sen. Tämän lapsen vanhemmat eivät hyväksyneet asiaa, mutta minkäs teit: tämä nimi oli jo vakiintunut tälle lapselle kaveriporukassa. Sitten kun koulu alkoi vanhemmat ottivat opettajaan yhteyttä ja selittivät että se ko. nimeä ei saa käyttää. Pikkuhiljaa sitten nimen käyttö loppui, mutta se oli monille hankalaa, se lempinimi oli kuitenkin jo niin vakiintunut. Eli vastaus: ei saa.

Vierailija
29/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisi kyllä luottamus tällaisiin opettajiin tai päiväkodin henkilökuntaan. Anteeksipyynnön paikka.

Vierailija
30/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin kodin tai lapsen kanssa niin ei voi. Tietysti ymmärrän myös opettajan näkökulman jos luokalla on viisi Onnia. Voiko opettaja kutsua sukunimellä?

Voisiko opettaja kutsua näitä oppilaita etunimen lisäksi toisella nimellä? Siis esim. Matti Pekka Virtasta Matti Pekaksi?

Vierailija
31/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa sopien ok. Mitä muutakaan mahdollisuutta siihen jää, sukunimelläkin on pientä lasta aika inha kutsua armeijatyyliin...

Omalla luokallani aikoinaan oli kaksi samannimistä tyttöä, joista toista kutsuttiin hänen toisella nimellään; en tosin muista, miten tämä sovittiin.

Poikia oli myös kaksi samannimistä, muistaakseni toista heistä kutsuttiin lempinimellä.

Omalla pojallani on hyvin yleinen nimi, ja jo yhdessä pk-ryhmässäkin oli 4 samannimistä...:-) Siellä sovittiin yhdessä pk:n henkilökunnan ja meidän vanhempien kesken, miten heitä kutsutaan; kaikilla oli loppujen lopuksi oma kutsumanimensä. En siis ole sitä mieltä, että juuri minun lastani pitäisi kutsua "Tommiksi" ja niitä toisia "Tompaksi" jne, kunhan vaan sovitaan joku sopiva "koulunimi" (joka varmasti jää myöhemminkin käyttöön, ainakin omilla koulukavereillani näin kävi).

Mutta että ope vain määrää että Tommi on nyt Kalervo - ei käy.

Vierailija
32/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista kutsuttiin omalla nimellä ja toinen oli oma nimi+ sukunimen eka kirjain.

Ei ihan kivaa mutta minkäs sille voi. parempi kuitenkin näin kuin, että otettaisiin mielivaltaisesti vaan lapsen toinen nimi käyttöön tms.

Vierailija
33/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ainakin loukkaisi tuollainen varsinkin jos lapsella ei ole ennestään mitään lempinimiä. Ekalla tyttärelläni on pitkä nimi ja heti kyseltiin onko lempinimiä, vastaus ei ole se mikä on ristimänimi on se kutsumanimikin!

Vierailija
34/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi jo itse päättää, onko se toinen nimi ok kutsumanimeksi. Ei sitä nimeä edes kotona kuule, joten miksi siihen nyt vanhempien lupa tarvittaisiin? Ok, voihan sen kysyä, kun näkee, mutta en nyt tekisi asiasta kauhean isoa numeroa.

Vierailija
35/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan esim pikku Aino ja toinen on normaalisti vain Aino. Näin minun aikaan minä olis se pikku- ei kivaa!

Vierailija
36/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojan kohdalla selvisi kesken eskarivuoden (koulun eskari), että avustaja oli jo alkumetreilla keksinyt usealle pojalle lempinimet ja nämä vakituisessa käytössä. Kuukausien päästä asiaan oli turha enää yrittää vaikuttaa. Nyt poika on ekalla ja koko luokka kutsuu lastani tällä mielestäni hölmöllä keksityllä nimellä -jollaista tuskin lienee toista - koska osa luokkakavereistakin on entisiä eskarikavereita. Pääasia, että lapsi ei lempinimestään ole moksiskaan.

Vierailija
37/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia on alusta asti kutsuttu omalla nimellä + sukunimen ekalla kirjaimella. Tasapuolista ja toimivaa. Hassulta tuntui, kun nämä pikkunassikat kutsuivat alaluokilla toisiaan näillä nimillä.

Vierailija
38/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi vanhemmatkin voineet asiaa ajatella ennen kuin antavat lapselleen nimen jota löytyy 13 tusinasta... (Anteeksi, oli ihan pakko)

Vierailija
39/39 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan esim pikku Aino ja toinen on normaalisti vain Aino. Näin minun aikaan minä olis se pikku- ei kivaa!

silti toinen on vielä "pikku-Aino" ja toinen "iso-Aino". Onneksi eivät ole samalla luokalla... Ja tämä siis jäänne päiväkodista jolloin olivat samassa ryhmässä.