Miksi rikkaat ovat saitoja?
Niuhottavat senteistä vaikka heidän talous ei kaatuis tonnin tai edes parin ylimääräiseen laskuun... Ärsyttävää.
Yksi sisarukseni juuri tällainen. Erehdyin ekaa kertaa kysymään 100 euron lainaa kahdeksi viikoksi jotta voisin viedä lapseni lääkäriin. Ei kuulemma nyt voi lainata kun ei kertakaikkiaan ole varaa. Joopa joo... rahaa on kyllä maailmanympärimatkalle mutta sisarukselle ei voi korkojakaan vastaa lainata 100 euroa.
Nyt ottaaa aivoon....
Kommentit (40)
kun eivät lainaa sataa euroa?
Pitäiskö sun miettiä asenteitasi ja hoidattaa lapsesi julksella puolella?
Kuulostat pahasti minun ex-anopiltani, joka määritteli muita ihmisiä rikkaiksi ja haukkui heitä ties miksi kun eivät antaneet (anteeksi, 'lainanneet') hänelle rahaa.
Näillä hänen mielestään 'rikkailla' oli ihan samanlaiset tulot kuin hänellä itsellään (samassa työpaikassa ja samoilla palkoilla olivat), elintapansa vain olivat erilaiset.
Tämä 'ihanneanoppi' kuppasi jopa omia lapsiaan. Järjesteli omat kymmenet pikkulainansa yhdeksi isoksi ja tarvitsi takaajia sille lainalle. Takaajiksi ryhtyivät tämän naisen lapset. Ja kun takaajat niin näppärästi järjestyivät, otti vielä vähän ylimääräistä lainaa, jonka lupasi antaa lapsilleen taloudelliseksi tueksi.
Ei mennyt kovin pitkää aikaa lainan nostamisen jälkeen kun anoppi lähti matkoille. Seuraavan kerran kuultiin hänestä kun postiluukusta tuli kirje pankilta. Koko lainasummaa perittiin takaajilta. Ulosottoonhan se meni oikeuskäsittelyn jälkeen. Taitavat lapset maksella sitä lainaa vieläkin :(
Ja tuokin ämmä on tosi taitava vinkumaan kuinka 'rikkaiden' pitää antaa rahansa hänenlaisilleen köyhille. Maksaa hänen elämänsä, autonsa ja asuntonsa. En ymmärrä mistä noita sikiää.
jonojen ohi ohitushuoneessa. Sielä vaikuttaa kiireellisyys. Ja pienet lapset ei odotustiloissa joudu tunteja istua.
En minä antaisi siskolle lainaan satasta tosta vaan, meillä lapset menee vakuutuksella lääkäriin.
Vaikka toisella sisarella olisi enempi tuloja niin menotkin vaikuttaa. Verotus vie sitten ison osan "tuloista".
Oma sisareni ajattelisi meistä juuri niinkuin ap.
Sinä olet itse vastuussa omista asioistasi, ei kukaan voi olla velvollinen maksamaan toisen "tärkeitä menoja".
En minäkään ajattele että vanhempani tai muut sukulaiset olisivat velvotettuja maksamaan minun, aikuisen perheellisen asioita.
vaan pelkästä saituudesta... Enkä kyllä ole mielestäni puummaava sukulainen. Ekaa kertaa pyydän lainaa tarpeeseen ja vielä korkoja vastaan. No ei irtoo niin ei irtoo... Kai tässä täytyy matkustaa toiselle puolelle kaupunkia päivystykseen julkisilla sairaan lasen kanssa. Muualta kun sitä apua ei tunnu heruavan.
Mitään pantattaavaa ei ole enkä myymällä saa tähän hätään kasaan 100 euroa.
Köyhän ei kannata sairastua/sairastella Suomessa...
ap
Vastaus on kyllä aika ilmiselvä.
t. pihistä miehestä haaveileva
Meillä on varaa matkustella ja voi olla että meitäkin joku pitää rikkaina. Ei meilläkään silti aina ole ylimääräistä rahaa ja joskus joudutaan ruokakin ostamaan luotolla =o Katsos kun kaikenlaisia yllättäviä tilanteita saatta tulla 'rikkaillekin'.
varsin hyvin. Sitä rahaa on kuin roskaa. En nyt lähde tässä erottelemaan mitä ostettu ja mitä ei. Yleensä ei meidänkään talous kaatuisi 100 eron lääkärikäyntiin mutta tässä kuussa kun tulot toisella vanhemmalla alle puolet virheen takia niin nyt kaatuu. Kunnallisesta kun sitä aikaa ei saa edes sairaalle lapselle... Helposti en pyydä keneltäkään lainarahaa kun vasta äärimmäisessä hätätapauksessa. ap
Mikä ihmeen olettamus tuo on että sisarukselle pitäisi lainata rahaa? Minä en ikinä lainaisi rahaa sukulaiselle, niistä ne isoimmat riidat yleensä kehkeytyvät.
Sisaruksesi saa käyttää rahansa just niin kuin huvittaa, eikä heidän rahankäyttönsä kuulu sinulle pätkän vertaa. Niin että koittaa nyt selvitä vaan ihan omin voimin.
jonojen ohi ohitushuoneessa. Sielä vaikuttaa kiireellisyys. Ja pienet lapset ei odotustiloissa joudu tunteja istua. En minä antaisi siskolle lainaan satasta tosta vaan, meillä lapset menee vakuutuksella lääkäriin. Vaikka toisella sisarella olisi enempi tuloja niin menotkin vaikuttaa. Verotus vie sitten ison osan "tuloista". Oma sisareni ajattelisi meistä juuri niinkuin ap. Sinä olet itse vastuussa omista asioistasi, ei kukaan voi olla velvollinen maksamaan toisen "tärkeitä menoja". En minäkään ajattele että vanhempani tai muut sukulaiset olisivat velvotettuja maksamaan minun, aikuisen perheellisen asioita.
Ei inhimillisyyden häivääkään. Minä ensin ja sitten muut jos kynnelle kykenevät. Ei ole auttamisenhalua pätkääkään. Tässä sen eron juuri näkee. Sellaisella jolla rahat tiukalla antaa kaverille vaikka takin päältään mutta rikas ei. Ei auta vaikka kykyä olisi.
En vaatinut maksamaan, pyysin lainaamaan. Korot toki maksaisin.
Tästä tarinasta opin sen etten ikinä enää koskaan kysy lainaa tältä sisarelta. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Niin ja kyllä meilläkin se vakuutus on mutta evät maksa noin pientä maksua maksusitoumuksella. Se lääkäriasema haluaa sen rahan ensin ennen kun voin sen vakuutuksestaa hakea ulos.... eipä auta tähän hätään. Eikä niitä sisällä olevia korvausrahoja saa tälle päivälle ulos.
ap
yksityiseltä lääkäriasemalta saa laskun mukaansa eli käyntiä ei tarvitse maksaa heti...?
saa laskua mukaansa. Soitin jo ja kysyin.
ap joka suuntaa lapsen kanssa päivystykseen illalla.
Jotkut ihmiset on vain niin saitoja. Tiedän ihmisiä, jotka auttavat toista niin paljon kuin pystyvät, vaikka olisi omat rahat vähissä ja tiedän noita sairaan kitsaita.
Minäkin autoin nyt juuri sukulaista, joka ei koskaan, ikinä auta meitä, ei edes muista lapsellemme koskaan mitään laittaa. Hän tarvii yhden jutun ja olettaa muiden sen hänelle lahjaksi hankkivan, omaa rahaa hänellä kyllä on sen tiedän. Vaikka minulla ei ole itselläkään edes oman perheen tarpeellisiin ostoihin varaa (äidit joutuu aina kärsimään, näinhän se on) niin annoin hänelle kun hän ei tajua, että meillä ei ole varaa, odottaa vain autettavan. Sovun vuoksi sitten autoin ja kärsin sitten itse eikä kyse ole lainasta. Hullua, mutta en voi muuta kun tiedän kuinka käyttäytyy, jos en auta.
Irtisano se vakuutus. Maksat sillä maksulla jo pari lääkärikeikkaa. Ja ihan oikeasti, kyllä siellä kunnallisellakin voi käydä.
t. Köyhä jolla ei tulisi mieleenkään lainata satasta yksityislääkäriä varten.
tuo on asennevirhe. Meillä Helsingissä soittaa aamulla klo 8 ja sitten 10-12 aikaan lääkärille. Viikonloppuna toki vaikeampi, mutta jos talous kaatuu sataseen niin miten jos 2 sairastuisi?
Rikkaat voi olla pihejä, samoin köyhät, rikkailla on usein vain tuloja enemmän tai sitten aloittaneet vuosia sitten taloudelisen keinon rikastua.
EN IKINÄ kehtaisi vinkua rahaa sukulaisilta noin. Ehkä jossakin tilanteessa, jos aivan pakkotilanne tulisi, niin voisin kysyä sillä tavoin, että todellakin ymmärrän jos toinen kieltäytyy... Enkä ala sitten ulista raukkamaisesti esim. netissä haukkua kieltäytyjää. Sorry, mutta et saa mun sympatioita, asenteesi tuntuu olevan ihan väärä.
Elättäkää itse omat penskanne ja itsenne, äläkä kyttää muiden matkojakaan. Ne ei sulle yhtään kuulu ja sitäpaitsi just säästäväiset ratkaisut arjessa mahdollistavat monille sen, että voi joskus tehdä kivoja matkoja tai käyttää rahaa muuhun tosi mieluisaan.
Taidat olla sitä tyyppiä, joka ottaa yhteyttä vaan kun haluaa jotakin.
vaikka toinen vanhemmista olisi työtön. Raha voi olla tiukilla, mutta olisi hyvä pärjätä itse ja olla se 100 e vaikka varalla jossain.
En kyllä viimeisiä rahoja laittaisi yksityiselle menoon, jos kunnallisellekin pääsee.
Millä rahalla sitten ostatte lapselle lääkkeet? Kyllä niistä usein isompi lasku tulee kuin käynnistä.
vaiko vain säästäväisyyttä ja tervettä järkeä?
Juuri ap:n kaltaisella ajatusmaailmalla "satanen sinne tai tänne" ei rikastuta. Lisäksi ap kuulostaa kyllä juuri sellaiselta marttyyripummilta, pystyisikö edes maksamaan velkaansa takaisin?
Ja tosiaan, kuten joku jo sanoikin - varakas on varakas juuri siksi, että osaa elää säästäväisesti, osaa käsitellä rahaa eikä syydä sitä ulos ovista ja ikkunoista.
ihmettelen. Miksi pitää päästä yksityiselle lääkärille jos varaa ei ole? Sitten mennään päivystävälle eikä kitistä täällä.
En kyllä viimeisiä rahoja laittaisi yksityiselle menoon, jos kunnallisellekin pääsee. Millä rahalla sitten ostatte lapselle lääkkeet? Kyllä niistä usein isompi lasku tulee kuin käynnistä.
Suomessa on toimiva kunnallinen terveydenhoito, aika kroisos saa olla jos laittaa 100e lääkäriin. Ja hullu saa olla, jos lähtee lainarahalla yksityiselle.
Meillä miehen kanssa suht' hyvät tulot, ja sen takia meitä pidetään "rikkaina". Meillä on kumminkin koko ajan raha tiukilla. Sillä lainaa katkomme asunnosta ja kesämökistä kuukaudessa 2000€/kk. Sitten on päivähoitomaksut yli 700€/kk, myös ruokaa kuluu taloudessamme reilut 500€/kk, myös sähkö, vesi, vakuutukset ja autokulut kerryttävät ison summan. Katson tarkkaan minne rahani laitan mm. kirppareita kierrellään paljon. Ja tv:t, lasten lelut, autot yms. eivät ole viimeistä huutoa! Myös haluamme kerran vuodessa käydä viikon matkalla (ulko- tai kotimaassa), joten joka viikko on säästettävä.
En silti pidä itseäni saitana, jos siskoni tarvitsee, niin lainaan varmasti! Mutta hän on samanlainen kuin minä, omilla pärjätään vaikka päällä seisoen! Kulutetaan vähemmän, että aina on säästössä jonkun verran jos yht' äkkiä lapsi sairastuu tai pesukone hajoaa.
Tiedämme myös mitä on elää pienillä tuloilla. Meillä oli jo perhettä kun opiskelimme, ja sen takia osaammekin käyttää rahojamme.
Joku pitää saituutena, mutta minä mielestäni vain osaan käyttää rahoja. Lahjoitamme joka kuukausi hyväntekeväisyyteen pienen summan tietystä syystä.
muuten en olisi lainaa pyytänytkään.
Soitin klo 8 ja läpi pääsin klo 8.40, vastauksena ei lääkäriaikoja. Tämä ei kylläkään Helsingissä.
Onneksi itselläni toimiva työterveyshuolto, samoin miehelläni. Nyt vaan sattui sellainen tilanne, että kerran olisi tarvinnut lainaa.
Meidän taloudenpito ei tähän asiaan vaikuta pätkääkään. Jos olisitte lukeneet viestini tarkemmin niin tietäisitte mistä on kyse ja miksi nyt tarvitsimme lainaa.
ap
Ap, jos olisit siskoni olisin antanut sinulle tuon summan. En voisi kuvitellakaan, etten auttaisi sisaruksiani tai vanhempiani, jos heillä olisi avun tai rahan tarvetta. Saman he tekisivät minulle, mutta tällä hetkellä osat ovat toisin päin.