Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kristillinen koulu?

Vierailija
31.10.2010 |

Onko kellään kokemusta Helsingin kristillisestä koulusta? Olemme ajatelleet sitä lapsillemme, mutta en tunne ketään jolta voisi kysyä tarkemmin minkälainen se koulu on.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:55"]

Minä en siitä kristillisyydestä muuten niin välitä, pääasia että olisi rauhallinen ja ennenkaikkea kiusaamiseen puututtaisiin. KiVa-koulut eivät toimi ja koulut, joissa on ylä- ja ala-aste erikseen aiheuttavat ongelmia, kun luokat hajoavat.

Kristillinen koulu tarjonnee ainakin pienen yhteisön, mutta tosiaan mistään hörhöhommista en piittaa. Ruokarukoukset ym on ok, eikä se pahaa kenellekään tee, jos opetetaan kunnioittamaan toisia. Toisaalta itsellä on kyllä huonoja kokemuksia lahkoista, joissa nimenomaan toisten kunnioitus (ns. epäuskovaisten ja lahkoon kuulumattomien) on vähäistä. Itsellä on ollut lestadiolainen luokanopettaja luokilla 1-3 ja 4-6. Traumoja ei ole.

Nyt mietin, laittasinko lapseni kristilliseen kouluun, koska vanhempia lapsiani on kiusattu rajusti normaaleissa kouluissa (ylä-aste) ja niistä ovat jääneet syvät arvet koko perheelle.

[/quote]

Miksi luulet että kristillisissä kouluissa ei olisi kiusaamista?

Työpaikkahyvinvointitutkimuksessa seurakunnat ottivat kyseenalaisen kärkipaikan työpaikka kiusaamisessa ja syrjimisessä, eli näitä onglemia oli kaikista eniten seurakuntien työpaikoissa. Miksi kristillinen koulu sitten muka poikkeaisi positiiviseen suuntaan muista kouluista?

Näkemyserot uskonasiosta on yksi lisä konfliktimahdollisuuksiin.

Vierailija
42/104 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin ensimmäiset kolme luokkaa Helsingin kristillisessä koulussa. Viihdyin hyvin eikä opetuksessa ollut minun luokallani mitään valittamista (opettajien ja sitä kautta eri luokkien erot olivat kyllä suuria), mutta hallinnon sotkujen ja ristiriitojen takia vanhempani päättivät siirtää minut ja sisarukseni tavalliseen lähikouluun.

Koulun nykytilanteesta en osaa sanoa oikein mitään. Tiedän vain, että siitä porukasta, jonka vuoksi minä jouduin vaihtamaan koulua, ei ole enää ketään jäljellä koulun hallituksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on samanlaisia kokemuksia täällä myös. Oma lapsi opiskelee ko.koulussa. Tuntuu ettei rahaa ole mihinkään, edes pakollisiin jota ovat sitoutuneet opetussuunnitelman puitteissa noudattamaan. Muuten tuskin rahaa tippuisi valtion kassasta... Monta epäselvää asiaa auki. Selvittelyssä kyllä. Sekä yhteistyö tökkii tiedonkulussa pahasti. Nyt kun tämän ketjun tulin lukeneeksi niin olen entistä vakuuttuneempi muutamista talouden käytön asioista

Vierailija
44/104 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku helsingin kristillisistä kouluista on helluntailaisten, en muista mikä ja en oo varma, että onko just helluntailaisten vai jonkun karismaattisen vapaan suuntauksen.

Vierailija
45/104 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapset kristillisiä arvoja korostavassa koulussa. Vanhoillinen, rasistinen, sovinistinen käärmeenpesä! Opettajia paljon Oulusta...

Vierailija
46/104 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä en ole ollut HELSINGIN kristillisessä koulussa, mutta olen menossa Espoon kristilliseen kouluun, ja olen omasta valinnastani niin tyytyväinen kuin vain ikinä voin olla. Ja ystäväni on Helsingin kristillisessä koulussa, hänen ja sisarustensa mielestä siellä on mukavaa, eivätkä he keksi montaa muuta koulua, jossa olisivat yhtä mielellään kuin siellä.

Vierailija
47/104 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 08:51"]Minulla oli lapset kristillisiä arvoja korostavassa koulussa. Vanhoillinen, rasistinen, sovinistinen käärmeenpesä! Opettajia paljon Oulusta...
[/quote]

Haloo.. Ehkä jossain, mutta ne kristityt, jotka raamatun ja Jumalan tahdon mukaan elävät, eivät syrji erilaisia ihmisiä, käärmeenpesä se ei varmasti ollut, ja tuntuu siltä, että laitoit lapsesi sinne että teitä ihailtaisi kristittyinä, että olet ulkokullattu. Ja sitä paitsi tuo ei ole kristityn näkökulmasta katsottuna ollenkaan totta, se on niiden, jotka eivät ole kristittyjä kuin ulkokuorelta.

Vierailija
48/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla jonkunlaidia perusteluja

Vierailija
49/104 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi yvä itse tutustua asioihin eikä luottaa kuulopuheisiin ainakaan

Vierailija
50/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kritillisessä koulussa. se on ainakin hyvä koulu ja pieni (125 oppilasta)

Vierailija
51/104 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kreationismia ja kielillä puhumista on luvassa

Vierailija
52/104 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä toimii myös toinen yksityinen kristillinen koulu, Suur-Helsingin kristillinen koulu Pasilassa. Yhdestä blogista olen koulusta lukenut, vanhemmat osin talkoovoimin siivoavat koulua ym. Käsittääkseni kytköksissä helluntai-seurakuntaan. Tuo on siis ihan eri organisaatio, kuin Pukinmäessä toimiva koulu.

http://www.kristillinenkoulu.org/

Vierailija
53/104 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 01:00"]

100% yksityinen koulu, hieno juttu! Niitä Suomeen tarvittaisiin enemmänkin.

[/quote]

Siinä on ihan lähellä toinen yksityinen koulu (joka toki saa valtionapua, kuten Kristillinen koulukin) Helsingin uusi Yhteiskoulu ja sen lukio. Suomessa on pari sataa täysin yksityistä koulua, esim. SYK on yksityionen koulu, vaikka siellä ei enää lukukausimaksuja olekaan.

Itse opiskelin Helsingin Uuden Yhteiskoulun lukiossa 80-luvun alussa ja silloin oli vielä lukukausimaksut, tosin muutaman satasen luokkaa, olisiko ollut 600 markkaa koko lukuvuosi. Nyt sekin lienee kokonaan ilmainen.

Vierailija
54/104 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon käynyt yläasteen krist.koulussa kun olin normikoulussa hyvin kiusattu. Kiusaamista ei tullut yhtään krist.koulussa. laitan sinne parin vuoden päästä lapsenikin

Vierailija
55/104 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollinen kasvatus tulisi kieltää. Se on henkistä väkivaltaa ja aivopesua joka perustuu satukirjoihin sekä mielikuvitusolentoihin. Ihmisen tulisi "opiskella" uskontoja vasta täysi-ikäisenä. Päättäköön sitten uskooko vai ei. Moraali ja etiikka eivät ole uskonnoista riippuvaisia asioita.

Vierailija
56/104 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% yksityinen koulu, hieno juttu! Niitä Suomeen tarvittaisiin enemmänkin.

Vierailija
57/104 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma hyvä koulu

Vierailija
58/104 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat lapset viihtyneet ko. koulussa! Aina löytyy henkilöitä, jotka henk koht syistä löytävät negat. sanottavaa asiasta, kuin toisestakin. Helsingin Kristillinen koulu on mielestäni hyvä koulu, jossa kivan kokoiset luokat ja kerhotoimintaa.

Vierailija
59/104 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2010 klo 22:27"]

Ystäväpeerheemme lapset ovat kaikki Tampereen kristillisessä koulussa, ja ovat olleet tyytväisiä. Uskontoa tmv ei ole enempää, kuin tavallisessakaan koulussa, mutta arvot ja muu sellainen moraali on esillä; toisten auttaminen, kunnioiottaminen jne . Aamunavaukset, ruokarukoukset ym ovat jokapäiväsitä. Ns Vanhanajan suomalinen koulu.

auttaminen, toisten kunnioittaminen jne? Väittäisin, että jopa enemmän kuin kristillisessä koulussa. Oman kokemukseni mukaan kristillisten koulujen kasvatit eivät oikein osaa kunnioittaa toisia eivätkä osaa ottaa muita huomioon. Kiusaamista on myös paljon.

täsmälleen samat kokemukset. Enkä ole vielä tähän päivään mennessä tavannut yhtäkään uskovaista, joka olisi aidosti ja pyyteettömästi suvaitsevainen ja kunnioittaisi kaikkia.

Vierailija
60/104 |
08.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellistä ihmistä ei ole, mutta toivoisi, että jos on kristillinen vakaumus yrittäisi edes olla rakkaudellinen. Tunne pari uskovaa jotka ovatkin tuollaisia ja pysyneet rinnalla kun ollut todella vaikeaa.

Kiusaaminen on sellainen asia, että sitä ei ainakaan saisi olla kristillisessä koulussa.