Kela ja työssäploehto, en tajua
Olen ollut viimeiset 5kk osa-aikaisessa palkkatyössä, aina ollut yli 20 tuntia/viikko. Lasketaanko ne, vaikka pienin palkka oli vähän alle 1000e/kk.
4 x 5 = 20vkoa olisi työssäoloa kertynyt?
Ja nyt teen keikkatyötä, miten siitä lasketaan työssäoloehto?
Ja jos joskus täytän työssäoloehdon, saan rahaa KELALTA, vaikka puolisoni tienaisi mitä? Auttakaa kiitos.
Kommentit (16)
koska olin töissä vaan5k, töttömykassa vaatii yleensä 8kk työssäolon.
Meinaan että peruspäivärahan saisin. Liittoon ei ole pakko kuulua.
Ja aina, kun työssäoloehto on täyttynyt nykyisessä työrupeamassa, lasketaan uusi peruspäiväraha. Itselläni tämä tarkoitti ansiosidonnaisessa päivärahassa käytännössä sitä, että siirryttyäni (en omasta tahdosta) hyväpalkkaisesta kokoaikatyöstä osa-aikaiseksi, ensimmäisen 10kk sain ihan hyvää sovitettua ansiosidonnaista koska se oli laskettu tämän "oikean työn" mukaan. Mutta sitten se laskettiinkin uudestaan tämä osa-aikaisen mukaan ja sovitettu päiväraha putosi käytännössä nollaan. Kun jäin kokonaan työttömäksi alle vuoden osa-aikaisuuden jälkeen, työttömyysturvani laski 20% edellisestä päätöksestä.
Ironista tässä on se, että sitä alkuperäistä 'hyvää' päivärahaa oli myönnetty tietenkin 500 päivää, eli olisin voinut maata kotona paremmalla rahalla lähes kaksi vuotta. Nyt käytin sitä vain 10 kk, jona aikana tein vielä töitäkin.
Kassa ja liitto ovat eri asia. Jos työssäoloehto ei täyty, et saa ansiosionnaista. Kelan maksamaan työmarkkinatukee vaikuttavat puolison tulot.
En tajua yhtään näitä juttuja.
Pitäisikö minun liittyä erikseen liittoon ja työttömyyskassaan ja maksaa kummastakin erikseen jäsenmaksuja?
Jos täytän työssäoloehdon, saanko rahaa jostain tekemättä mitään, vaikka puolisoni tienaisi 10 000e/kk?
En tajua yhtään näitä juttuja.
Pitäisikö minun liittyä erikseen liittoon ja työttömyyskassaan ja maksaa kummastakin erikseen jäsenmaksuja?
Jos täytän työssäoloehdon, saanko rahaa jostain tekemättä mitään, vaikka puolisoni tienaisi 10 000e/kk?
Mutta ellei ole kassan jäsen, ei voi saada ansiosidonnaista korvausta. Yleensä liiton ja kassan jäsenyys on koplattu samaan.
Ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa voit saada tietyn ajan vaikka miehesi tienaisi miljoonan, jos ansiosidonnaisen ehto täyttyy.
"Jos täytät palkansaajan tai yrittäjän työssäoloehdon, sinulla on oikeus peruspäivärahaan, joka ei riipu puolisosi tuloista."
Mikä on peruspäiväraha? Ja maksaako kela sen?
Ja miten keikkatyössä määräytyy työssäoloehto? Että saisin sen täyttymään...pitääkö olla vähintään 18 tuntia/vko töitä?
kassasta rahaa, vaikka miehesi tienaisi mitä.
Kelalta et saa mitään. Ainakaan jos miehesi tienää yli 2800 e/kk, kuten meidän... :(
Mutta kun en tajua mikä on peruspäiväraha?
kahdesta osasta, perusosasta ja ansiosidonnaisesta osasta. Sekin kerrotaan muuten Kelan sivuilla, katso sieltä.
Mitä höpiset liitosta?
Kassa ja liitto ovat eri asia. Jos työssäoloehto ei täyty, et saa ansiosionnaista. Kelan maksamaan työmarkkinatukee vaikuttavat puolison tulot.
ei kaikki liity edes kassaan
Mitä höpiset liitosta?
kyllä sitten kun jää työttömäksi, että miksei saa ansiosidonnaista - jos siis ei ole tajunnut liittyä Loimaan kassaankaan.
huhhuh
Mutta kun en tajua mikä on peruspäiväraha?
kannattaa liittyä liittoon (silloin automaattisesti kuuluu myös työttömyyskassaan) tai pelkkään työttömyyskassaan, jotta saat ansiosidonnaista päivärahaa. se on yleensä suurempi, mitä peruspäiväraha ja tietääkseni ihan samoilla ehdoilla.
Mitä höpiset liitosta?
kyllä sitten kun jää työttömäksi, että miksei saa ansiosidonnaista - jos siis ei ole tajunnut liittyä Loimaan kassaankaan.
toi edellinen
Miksi saisit rahaa Kelalta etkä työttömyyskassalta jos kerran olet ansiotyössä ollut? Ansiosidonnainen ei ole riippuvainen puolison tuloista.
pelkkä ansiotyö ei siihen riitä
Kannattaa ehdottomasti liittyä yleiseen työttömyyskassaan tai Kelaan, ja suoraan sanottuna en ymmärrä miksei joku em. kuulu...!
Ja esim. nk. "loimaan kassa" maksaa vuodessa 100€, riippumatta paljonko tienaa, eli ei ole iso raha siitä että saa työttömyyden kohdatessa työttömyyspäivärahaa "automaattisesti" ilman että katsotaan mitä puoliso tienaa jne. +saa parempaa päivärahaa mitä Kelasta, koska se lasketaan palkan mukaan.
Liitoissa palkasta otetaan tietty %-osuus, eli jos tienaa enemmän maksaa enemmän jne. tosin tietyt ylärajat on olemassa.
Mutta on älytöntä miettiä että ei liity kassaan/liittoon siksi että työssäoloehto ei täyty, sillä ei se em. kuulumattomuudella koskaan täyty. Jossain vaiheessa pitää aloittaa se maksaminen että esim. sen vuoden kuuluu ja saa työttömyyden kohdatessa edut kassasta/liitosta. Ja jos tekee esim. pätkätöitä, niin jokainen pätkä lasketaan mukaan, eli ei tarvitse ola vakitöissä tm. kun vaan käyt työssä päiviä kertyy ja loppujen lopuksi se vuosi menee aika nopsaan +jos raskaana/opiskelee tuo tarkastelujakso aina pitenee, siis se miltä ajalta lasketaan tyttyykö työssäoloehto jne.
jos kerran olet ansiotyössä ollut? Ansiosidonnainen ei ole riippuvainen puolison tuloista.