Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joilla vauvan pää ei ole laskeutunut synnytyksessä?

Vierailija
31.10.2010 |

Mulla on kahdessa synnytyksessä käynyt niin, että kohdunsuu on auennut sen 10 cm, mutta vauvan pää on ollut vielä todella kaukana ponnistettavaksi. Toista ponnistin sitten 1 h 40 min ja toista tunnin.

Nyt odotan kolmatta vauvaa ja olen aivan hepulissa siitä miksi synnytyksissä käy niin. Ajattelin varata ajan pelkopolille (jos saan?) mutta sitä ennen haluaisin tietää mistä tuo mahdollisesti johtuu ja onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten on käynyt? Eniten pelkään että vauva kärsii hapenpuutteesta tai ei pääse ollenkaan ulos. En haluaisi myöskään turhaa synnyttää ja joutua sitten hätäsektioon jos etukäteen tiedetään riskit (esim. vauvan suuri koko ja se että ne eivät minulla laskeudu vaan jäävät johonkin kauas ylös).

Olenko ainoa vai onko täällä muita joilla käynyt samoin?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän että pystyssä oleminen on tosi hyvä vauvan laskeutumisen ja avautumisen kannalta, mutta älkää stressatko siitä!

Omassa synnytyksessäni olin nukkunut 3 edeltävän yön aikana yhteensä 6 tuntia kun synnytys lopulta käynnistettiin ja tämä tapahtui kaiken lisäksi illalla. Olin niin käsittämättömän väsynyt että en jaksanut kuin maata aluksi tuntikausia. Myöhemmin nousin kyllä istumaan ja kontalleen.

Vauva laskeutui ja synnytys meni hyvin.

Eli vaikka se pystyssä oleminen olisi voinutkin auttaa niin joillain on varmasti tilanteita, joilloin on viisaampaa levätä ja säästää voimia. Jos voimia on, eikä ole liikaa piuhoja ja kipuja niin toki sitten pystyssä kannattaa olla :)

Vierailija
22/25 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen vähän parempi kokemus vauvan laskeutumattomasta päästä: Kolmosen pää ei kiinnittynyt koko synnytyksen aikana, kaveri vain pyöritteli päätään supistusten välissä. Kätilökään ei meinannut saada millään pinniä kiinnitettyä pojan päähän, kun pää heilui koko ajan.

Sitten kun olin sen kymmenen senttiä auki, kätilö antoi luvan ponnistaa tyyliin: "kokoeiles nyt vähän". Seuraava ohje olikin sitten "älä ponnista! älä ponnista!" kun pojalla oli napanuora kaulan ympärillä. Kun kätilö oli saanut napanuoran pois, poika "pullahti" ulos yhdellä ponnistuksella. Ponnistusajaksi on synnytyskertomukseen merkitty kolme minuuttia, mutta siinä on kyllä puolet liikaa.

Jälkeenpäin kätilö sanoi, ettei ikinä olisi uskonut, että vauva voisi tulla sieltä ulos niin vauhdilla. Pää oli ollut jossain kaukana silloin, kun aloin ponnistamaan. Ja sitten poika suorastaan syöksyi sieltä yhden supistuksen aika.

Eli ei se laskeutumaton pää aina merkitse automaattisesti ongelmia. Paljon pidempään jouduin ponnistamaan edellisissä synnytyksissä, vaikka päät olivatkin laskeutuneet (Esikoinen oli pää "luukulla" melkein tunnin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät siis olleet laskeutuneet. Toisella kerralla ponnistuvaihe oli enää 30 min. Kätilö käski kertoa kolmannessa synnytyksessä etukäteen etteivät mulla lapset laskeudu ennen ponnistusvaihetta.

Luulen, että mulla on ollut "suunta" hakusessa.

Vierailija
24/25 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vasta ponnistusvaiheessa (tai sitten ei ollenkaan), olin ihan kivusta sumeana, joten en muista.

Ihan järkyttävän kivulias synnytys, kunnes sain epiduraalin. Sen jälkeen homma toimi. Puoli-istuva asento ei oikein toiminut, ponnistin kyljellään.

En saanu muuta kuin maata sängyllä koko synnytyksen ja "ottaa" vastaan kipua, ilokaasun avulla. Kätilö vielä vittuili kaupan päälle.

Jos nyt niin hassusti kävisi, että kolmannen kerran joutuisin hommiin, käyn kyllä pelkopolin kautta.

Eka synnytys oli pitkä, mutta ei yhtä kivulias, molemmat käynnistetty.

Vierailija
25/25 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä