Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä nää teini-ikäiset lapset vaan kuluttavat paljon!!

Vierailija
31.10.2010 |

Meillä ei ole velkaa yhtään enää ja silti jää aika vähän säästöön kuukaudessa rahaa, vaikka olemme molemmat ihan kohtuuhyvin palkatussa työssä. Ja vähällä tarkoitan n. 2000 e kuukaudessa säästöön, sillä voisi jäädä paljon enemmänkin kun ajattelee tosiaan, ettei velkaa ole. Nettotulot n. 4000 euroa kk, mutta kun teineille pitää ostaa yhtä ja toista ja yksi on opiskelemassa ja häntäkin pitää tukea ylimääräisissä menoissa. Ihmettelen, miten ne joilla vielä velkaa pärjäävät. Ja me ollaan säästäväisiä muuten eli ruoat tehdään itse, ei ostella turhia ei edes matkustella juurikaan.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada kaikkea viimeistä huutoa olevaa. Merkkivaatteita ei mangu vieläkään, vaikka on jo lukiossa. Eniten rahaa menee lukiokirjoihin.

Minulla on teini ja taapero. Kyllä teiniin uppoaa huomattavasti enemmän rahaa kuin taaperoon. Varustelukisa nuorten kesken on kova, duunipaikkoja ei ole joka oksalla ja jonkun tuo varustelu täytyy rahoittaa. Harvalla lapsella - ainakaan pk-seudulla - on vanhanmallinen puhelin - ihan näin esimerkkinä. Kaikilla on hienot pelit ja vermeet. Harva nuori sitä paitsi kulkee missän Prisma-vermeissä. Skedevaatteet maksavat... Mutta odota muutama vuosi ja näet sitten mitä kuluu vaatteisiin, leffoihin, meikkehin, mopoihin jne.

- täälläkin on eroja tietty, mutta kyllä varusteluvaatimukset pk-seudulla on ihan toista kuin syrjäkylillä - sori vaan. Asumme Espoossa ns. hyvällä alueella ja kyllä nämä nuoret pukeutuvat merkkikamoihin ja omistavat hienoja kännyköitä. IHAN JOKAINEN.

että asutaan KAUNIAISISSA TÄÄLLÄ TYTÖILLE KELPAA GINA TRIKOON VAATTEET!!!!

KÄNNYKÄTKIN KELPAA MITÄ SAA!!!

9 LUOKALLA ON MEIDÄN NEITI!

Vierailija
22/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ovat sen verran pieniä vielä. :) Mutta itsestäni on, ja pakko on sanoa, että kyllähän kaikki lapset kuluttavat ihan niin paljon kuin vanhemmat antavat. Tottakai vaatteet vievät enemmän rahaa, mutta kyllä ne isommat osaavat jo itsekin jotain kesärahoja ansaita. Jos ei löydy töitä, niin sitten kotona puuhaamaan ja sitä kautta ansaitsemaan. Ei tarvitse palkata siivoojaa... Itse menin 15-vuotiaana kesätöihin, ja niistä rahoista piti ostaa kaikki vaatteet ja omat menot koko vuoden ajan. Joskus äiti saattoi maksaa esim. yhden vaatteen jos itse maksoin loput, mutta siihen ei ikinä voinut luottaa. Joka kesä olin kesätöissä ihan siihen asti, että opiskelut loppuivat ja sain vakiduunin. Tein töitä myös talvisin ja loppuvuosina opiskeluista ihan kesken opiskelujenkin, jotta sain rahoitettua opinnot loppuun. Menihän siinä opiskellessa sitten 8 vuotta ja lukiossa se kolme vuotta, mutta eivät vanhemmat juuri rahoittaneet omaa elämistäni kuin ekan yliopistovuoden antamalla kotoa ruokaa mukaan, kun ei ollut rahaa ruokaan... Kyllä vaan kehitti kykyä budjetoida, ei voinut elää yli varojen, kun tyhjästä on paha nyhjästä. Joskus mummi antoi 100 markkaa, kun käytiin, mutta sitä ei voinut pitää selvyytenä. Useammin ei antanut. Oli tosi hyvää harjoittelua itsenäiseen elämään nuo lukiovuodet, kun kesän rahojen piti todellakin riittää koko vuodeksi. En saanut rahaa synttäreinä enkä jouluna - minulle on tehty jo pienenä selväksi, että lahja on aina antajan valikoima ja se on otetta kiitollisuudella vastaan. Lukioaikoina vanhemmat tosin ruokkivat minut ihan kotona, joten ainoat menoerät olivat tosiaankin vaatteet ja ihan omat menot. Keväisin oli aina kova paniikki, että saisin töitä, mutta onneksi rikkaruohojen kitkijöitä tarvittiin aina... Niin, ja tuo 2000 euroa kuukaudessa säästöön kyllä on tosi hyvin, jos lapsia on paljon. Kyllähän lapsiin rahaa kuluu, mutta toisaalta taas on hyvä laittaa kontrollia siihen, mitä kaikkea suostuu lapsilleen kustantamaan. Jokin hyvä harrastus on sellainen, jota vanhempien mielestäni pitäisikin kustantaa (itselläni ei sellaisia ollut), mutta ihan jokaista vaatekappaletta tai leffalippua ei lapsen tarvitse automaationa saada. Ne voidaan ansaita tavalla tai toisella. Siis jos kyse yli 15-vuotiaasta, jolla siis periaatteessa menossa tärkeä vaihe perheestään irrottautumisessa. Tätä nuoremmilla on yleensä se viikkoraha hyvää harjoittelua rahan käytössä.

Minulla on teini ja taapero. Kyllä teiniin uppoaa huomattavasti enemmän rahaa kuin taaperoon.

Varustelukisa nuorten kesken on kova, duunipaikkoja ei ole joka oksalla ja jonkun tuo varustelu täytyy rahoittaa. Harvalla lapsella - ainakaan pk-seudulla - on vanhanmallinen puhelin - ihan näin esimerkkinä. Kaikilla on hienot pelit ja vermeet. Harva nuori sitä paitsi kulkee missän Prisma-vermeissä. Skedevaatteet maksavat...

Mutta odota muutama vuosi ja näet sitten mitä kuluu vaatteisiin, leffoihin, meikkehin, mopoihin jne.

Miksi vanhempien pitää mennä siihen teinien varustelukisaan mukaan?!? Eikö vanhemmat kuitenkin voi päättää minkä hintaista vaatetta/puhelinta yms. teinille ostetaan/itse ostaa??

Meidän teinit ostavat vaatteensa milloin mistäkin, itse ansaituilla tai meiltä vanhemmilta saaduilla rahoilla. Itse päättävät sitten tuhlaavatko rahan kalliseen merkkivaatteeseen vai ostavatko ehkä useamman halvemman vaatteen. Sama puhelinten kanssa, lupaamme miehen kanssa uuteen puhelimeen tietyn summan. Jos lapsi haluaa kalliimman, säästää viikkorahoista tai ansaitsee itse rahaa (vahtii pienempiä sisaruksia, käy naapurin koirien kanssa lenkillä yms.).

En minä halua opettaa lapsia siihen että saavat kaiken vain siksi koska kavereillakin on. Haluan heidän oppivan vastuullista rahan käyttöä ja kulutusta. Jos loppukuusta teini on käyttänyt koko kuukausirahansa ja lisäteinesteihin ei ole mahdollisuutta, ei minultakaan kyllä lisää rahaa saa elokuvissa/mäkkärissä käyntejä varten tai uusiin farkkuihin jotka nyt vaan olis niiiiiin kivat.

Ja kyllä pk-seudulla asutaan ja ihan hyvin on näin pärjätty... Ja kavereita lapsilla riittää vaikka ei aina olekkaan yhtä heinot kännykät ja vaatteet kun kavereilla. On siellä joukossa muitankin joilla ei viimeisen päälle ole ne tavarat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on aika paljon vanhemmista kiinni, miten paljon haluaa rahaa kuluttaa. Eniten on tosiaan mennyt rahaa vanhimman lukiokirjoihin, ja niissäkin olisi voinut säästää selvästi, jos olisi lähtenyt metsästämään käytettyjä. Lisäksi vanhimmalle ostettiin lukioon mennessä oma kannettava, mutta siitäkin hän maksoi puolet itse kesätyöansioistaan (oli kaksi viikkoa poimimassa mansikoita).

Kummallakin teinillä on elämänsä toiset kännykät, ja ne ovat maksaneet luokkaa 100 euroa. Lapsille on suoraan sanottu, että jos haluavat kalliimmat, saavat maksaa erotuksen omista rahoistaan.

CD-soittimia ja MP3-soittimia teinit ovat voineet toivoa synttärilahjoiksi. Nämäkin ovat olleet edullista mallia (50-100 euroa) ja silloin ainut meiltä vahemmilta ko. päivänä saatu lahja.

Vaatteet teinit valitsevat itse, ja silloin tuntuu tyyli ja ulkonäkö painavan enemmän kuin merkki. En ole laskenut vaatteisiin kuluneita rahoja sen tarkemmin, mutta taatusti kukaan perheemme lapsista ei käytä vaatteisiin ja kenkiin yli tuhatta euroa vuodessa. Todennäköisesti summa on lähempänä 500 kuin tuhatta euroa.

Asumme muuten ihan hyvällä alueella Espoossa, enkä ole koskaan kuullut, että lapsilla olisi ollut kavereiden puolesta paineita tiettyjen tavaroiden ostoon tai tiettyihin merkkivaatteisiin.

Vierailija
24/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustella järjetöntä kulutushysteriaansa sillä, että lapsi vaatii...!!! Okei, entäs kun se lapsi alkaa vaatia ajokortin saatuaan 60 tonnin Bemaria, kai sekin on kustannettava kun muuten mussukalle tulee paha mieli?!!

Ihan oikeasti, miettikään nyt vähän millaiseen kilpavarusteluun lapsianne kannustatte. Totta kai lapset esittävät aina tarvitsevansa sitä ja tätä, kun muillakin on, mutta so what?!! Eikö sille Yasmina Yennicalle voi sanoa, että kukin perhe tekee omat ratkaisunsa rahan kaytöstä ja että jos jossakin kermaperseperheessä arvostetaan jatkuvaa törsäämistä kulutustavaroihin, niin meidän ei tarvise mennä sellaiseen mukaan? Että vaatteilla ja krääsällä hankitulla statuksella ei ole paskan väliä?

Tietenkin vanhemman on paha alkaa esittämään jotakin muuta, jos itse esimerkillään näyttävät, että vain merkkikama kelpaa.

Vierailija
25/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980- ja 1990-luvuilla. Silloin keräiltiin levyjä, kun cd:t oli kalliita. Ja merkkivaatteita oli silloinkin. Itse säästin, että sain ostettua Levikset... :)

Asuimme Espoossa Nöykkiössä vuoteen 2008 asti ja kaksi lapsistamme on syntynyt Espoossa. Hyvin lapsemme pärjäsivät päiväkodissa ja yksi alakoulussa ihan Prisman, Seppälän, Lindexin ja H&M:n vaatteilla. Kännykkäkin koululaisella oli meidän vanhempien vanha.

Naapurissa asui kolmilapsinen perhe, jonka lapset saivat kaiken uutena ja vuosittain uudistettiin niin lasten vaatteet, reput, penaalit kuin kännykätkin. Nämä sitten tulivat minulle kehuskelemaan ja surkuttelemaan meidän lasten tilannetta. Onneksi meidän lapset eivät välittäneet eivätkä muut kaverit olleet tällaisia materialisteja.

Nyt olemme muuttaneet ns. kehyskuntaan, jossa merkillä on huomattavasti enemmän väliä. Luokassa on useampia uusilla tavaroilla leveilijöitä, toisaalta taas myös niitä, joilla ei ole kännykkään ensinkään. Erot ovat isommat ja näyttämisen tarve jotenkin suurempi kuin meillä Espoossa oli. Onneksi lapsemme on löytänyt hengenheimolaisia muutamista ekoperheistä, ja olen siitä iloinen. Materialistit selittelevät sitä, kuinka kaikilla muillakin on jne. mutta tosiasia on, että esim. koululuokassa vain muutamilla on ne uusimmat jutut ja ne muutamat pitävät sitten aivan hemmetinmoista mekkalaa asiasta.

Meidän toinen lapsemme meni ekalle, vanhin on nyt neljännellä. Ekalla näitä leveilijöitä ei juuri vielä ole, neljännellä sitäkin enemmän. Päiväkodissa kelpaa mikä vaan.

Teinit luovat varmasti haasteita. Mutta en ymmärrä, miksi vanhempien pitäisi mennä mukaan siihen kulutusvimmaan. Toki saa meidänkin koululaiset jo nyt ostaa omilla rahoillaan niin kallista kuin ikinä haluavat. Mutta omilla säästetyillä rahoillaan. Edelleen lapsille kelpaavat kirppisvaatteetkin, tosin niitä koululaisille on aika mahdotonta löytää (siistejä sellaisia) ja siksi on käytetty sitten näitä halpisliikkeiden vaatteita. Meillä myös kierrätetään sisaruksille isompien vaatteet. Tosin kun kaksi ekaa on tyttöjä ja pienet poikia, niin ihan hirveän hyvin tämä kierrätys ei kohta enää toimi. En silti aio tukka hulmuten rynniä ostamaan pojilleni kaiken maailman poikien maailmaan kuuluvia vaatteita vain siksi, että joku päiväkodissa käyttää sellaisia vaatteita.

Uskon kyllä, että teinit kuluttavat enemmän rahaa kuin pienet lapset. Uskon sen nimenomaan siinä, että vaatteet ovat varmasti kalliimpia, vaikka eivät niin merkkivaatteita olisikaan. Mutta en ymmärrä, miksi siinä kulutusvimmassa pitäisi vanhempien olla mukana. Lapsi voi säästää viikkorahoistaan, kesätyörahoistaan tai lahjaksi saaduista rahoistaan kalliimpien tavaroiden ostoon, ja itse kyllä yritän tuoda lapsille tätä ekologistakin näkökulmaa, vaikka emme ekoperhe valitettavasti olekaan. Silti pienilläkin valinnoilla on merkitystä.

Vierailija
26/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 15 vuotiaisiin poikiin. Kun on maksettava, mopoja, moottoripyöriä, mopokorttia, ajokorttia, autoja, vakuutusmaksuja ja polttoainekuluja.

Ja vielä tuo rahan syöjä moottorikelkkakin.

15 ikävuoteen asti kulut olleet melko pieniä.

Nyt sen huomaa, että ei ne taaperot kuluta paljon mitään.

Vierailija
27/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 15 vuotiaisiin poikiin. Kun on maksettava, mopoja, moottoripyöriä, mopokorttia, ajokorttia, autoja, vakuutusmaksuja ja polttoainekuluja. Ja vielä tuo rahan syöjä moottorikelkkakin. 15 ikävuoteen asti kulut olleet melko pieniä. Nyt sen huomaa, että ei ne taaperot kuluta paljon mitään.

Vanhin tytär meni töihin 16-vuotiaana ja kävi osa-aikatöissä koko lukion ajan. Ei tarvinnut vaaterahaa tms. Minä maksoin lukion kirjat ja bussilipun. Itse tuo maksoi autokoulunsa samoin autonsa.

Keskimmäinen osti vuosia säästämillään synttärirahoilla ja rippilahjarahoillaan itse moponsa. Bensarahaa annoin vitosen silloin tällöin. Kesätöissä se oli 2 kk nyt 17-vuotiaana, ei ole vaatinut koko syksynä minulta rahaa mihinkään, toki ne lukionkirjat ja bussilipun kustannan minä. Vanhojentanssipuvun olen luvannut kustantaa, kun itse maksaa kenkänsä ja kampauksen.

Ei sillä, toki minäkin mieluusti maksaisin lasteni menoja enemmän, jos minulla olisi siihen varaa. Mutta meilläpä ei koskaan ole marssittu pyynnöstä ostamaan uutta kännykkää, vaan se on ollut sitten se kauan ja hartaasti toivottu kimppajoululahja.

Vierailija
28/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 15 vuotiaisiin poikiin. Kun on maksettava, mopoja, moottoripyöriä, mopokorttia, ajokorttia, autoja, vakuutusmaksuja ja polttoainekuluja.

Ja vielä tuo rahan syöjä moottorikelkkakin.

15 ikävuoteen asti kulut olleet melko pieniä.

Nyt sen huomaa, että ei ne taaperot kuluta paljon mitään.

Eikös pojat maksa mitään itse?!? Te siis maksatte kaikki kulut mitä ajamisesta tulee??

Meillä molemmilla pojilla on mopot, itse ovat kesätyöansioistaan maksaneet osan ostohinnasta. Itse kuukausirahoistaan maksavat bensat, jos ei ole rahaa bensaan pääsee bussilla tai pyörällä.

Vakuutukset olemme miehen kanssa maksaneet, samoin huollot. Tosin kun poikamme omaa tyhmyyttään teloi moponsa ajokelvottomaksi sai itse kerätä rahat huoltoon, emme alkaneet sitä maksaa.

Vanhimmalla tyttärellämme on oma auto. Itse on sen hankkinut, maksaa bensat ja vakuutukset itse. Se on ollut meillä ehtona auton hankintaan. Ajokortin maksoimme, samoin maksamme muillekkin lapsille. Meidän autolla saa ajaa silloin kun etukäteen sovitaan ja me emme autoa miehen kanssa tarvitse. Oman auton kulut kuitenkin lapset saavat ihan itse maksaa jos sellaisen hankkivat...

Vierailija
29/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään mitään itse?? Kyllä se on vanhempien vastuulla elättää nuori siihen asti ja säälittää nää nuoret, jotka joutuvat käyttämään kesätyöansionsa omiin juttuihin tyyliin, vaatteet, kännykkä jne. Kyllä on ihan laissa sanotuu, että vanhemmat elättävät lapsensa! Se, miten rahaa käyttää on taas toisen keskustelun paikka eli mitä oppii rahankäytöstä jne.

Vierailija
30/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme mekin Helsingissä ja nuoria kaksi. Kumpikin on saanut suht edulliset musapuhelimensa lahjaksi sukulaisilta, läppäreitä ei ole (kotikone saa kelvata), mutta toinen kyllä säästää taskurahojaan omaan läppäriin. Mitään pelikonsoleita ei ole, aikoinaan ostivat omilla säästörahoillaan Gameboyn ja kun huomasivat että innostus kuolee nopeaan, eivät ole vinkuneet muita pelikoneita.

vaatteet ovat ihan ruotsalaisketjuista hankittu, ei tosiaan tarvitse mitään satasien kledjuja.

Eniten rahaa vie retkeilyvarusteet, molemmat harrastavat retkeilyä.

Tulevaisuudessa suurin rahareikä on lukiokirjat. Mopo ei kiinnosta kumpaakaan, tykkäävät pyöräillä.

Tämä asenne ei ole tullut itsestään. Kyllä kait teinit ottavat kaiken mitä tyhmät vanhemmat eteen kantavat, mutta oppivatko arvostamaan sitten mitään?

Vierailija
31/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua säälittää ne nuoret, jotka saa vanhemmiltaan ihan kaiken ja haaskaavat kesätyörahansa alkoholiin, tupakkaan, huumeisiin...

Ei kenenkään tartte maksaa 18-vuotaan merkkikuteita tai jatkuvasti vaihtuvia puhelimia.

Meillä maksetaaan tietyt peruspuhelimet ja perusvaatteet ja jos sitten haluavat jotain erikoista, ostavat itse.

Vierailija
32/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teinit harrastaa taitoluistelua sm-tasolla ja voin kertoa, että siihen uppoaa rahaa ihan hirveästi. Toisaalta lapset ovat hyvässä kunnossa ja seurassa. Todistusten keskiarvot on molemmilla ollut reilusti yli 9 eikä käytösongelmia ole ollut. Toki välillä normaalia riitaa on. Ajattelen niin, että jos tuo hyvä harrastus, joka on lasten intohimo säästää joltain muulta ongelmalta, niin harrastakoon. Toki siihen menee myös vanhempien aika lukaanmukien rahat...välillä rahanmeno hirvittää. Tosiaan, jos tuohon harrastukseen ei uppoaisi rahaa, niin minusta vaatteisiin, parturiin yms. menoihin ei kauheasti kulu, vaikka tyylitietoisia nuoria ovat. Hienosti osaavat stailata itsensä juurikin h&m ja gina tricotin vaatteilla, mukaanlukien joitain merkkivaatteita, peakin vaatteet taitaa olla meillä kalleimpia..

Vierailija
33/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään mitään itse?? Kyllä se on vanhempien vastuulla elättää nuori siihen asti ja säälittää nää nuoret, jotka joutuvat käyttämään kesätyöansionsa omiin juttuihin tyyliin, vaatteet, kännykkä jne. Kyllä on ihan laissa sanotuu, että vanhemmat elättävät lapsensa! Se, miten rahaa käyttää on taas toisen keskustelun paikka eli mitä oppii rahankäytöstä jne.

Minustakin nuorten kuuluu saada käyttää kesätyöansionsa omiin juttuihin tyyliin vaatteet, kännykkä jne.

Vanhempien tulee kustantaa toki ruoka ja asuminen.

Vierailija
34/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on töissä mä en, meillä on 4kk vauva ja 17v teinityttö. Rahaa ei jää yhtään säästöön ja menee aina 100-300e miinukselle vaikka voisi kuvitella että joku 2-10e voisi jäädä säästöön onhan mies töissä.

Vierailija
35/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin nuorten kuuluu saada käyttää kesätyöansionsa omiin juttuihin tyyliin vaatteet, kännykkä jne.

Vanhempien tulee kustantaa toki ruoka ja asuminen.

Vierailija
36/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa? Ei kuulu meidän elämänarvoihin muutenkaan, eivät meidän teinitkään nää tarpeelliseksi lesoilla vaatteilla tai elektroniikalla.

Peruspuhelimen olen suostunut kustantamaan jos puhelin mennyt rikki tai hävinnyt, toisella onkin sellainen. Toisella taas pitää olla uusin muttei nyt ihan kalleimmasta päästä mut suht kallis malli kuitenkin, on ostanut sellaisen useammin kuin kerran vuodessa synttäri-, kesätyö tms. rahoista ja myynyt minulle sen edellisen puhelimen jolla rahoittanut osan uudesta (muuten olisi laittanut huuto.nettiin). Läppärin ostanut kesätyörahoista, ja minulla käytössä isältään saama miniläppäri (ja samaisen pojan edellinen puhelin jossa takuu voimassakin vielä..). Minusta jatkuva elektroniikan uusiminen on turhaa, pojasta kaikkein tarpeellisinta niin käyttää siihen sitten omia rahojaan. Vaatteet on merkkivaatteita urheiluliikkeestä mutta niitä ei osteta turhaan vaan tarpeeseen.

No mopoa ei ole, eikä nuo kaipaakaan, ovat kuulemma typerän näköisiä ne pikkumopot ja en laskisi liikenteeseen sellaisella tappokoneella. Toisekseen, tietävät että rahaa ei hirveästi ole perheessä, koitan kuitenkin antaa tarpeeseen kuten leffaan ym. mutta ei meidän teineillä mitenkään kuluttava elämäntyyli ole.

Ei sellaiseen kannata kasvattaakaan, sitten kun lähdetään opiskelemaan niin aiotko edelleen rahoittaa kerskakulutusta vai kuuluuko nuoresi niihin jotka sortuvat pikavippeihin rahoittaakseen oppimansa elintason? Vai ihanko sopeutuvat elämään pienemmällä kuin mitä ennen käyttivät pelkkiin ylellisyyksiin?

kun ovat sen verran pieniä vielä. :) Mutta itsestäni on, ja pakko on sanoa, että kyllähän kaikki lapset kuluttavat ihan niin paljon kuin vanhemmat antavat. Tottakai vaatteet vievät enemmän rahaa, mutta kyllä ne isommat osaavat jo itsekin jotain kesärahoja ansaita. Jos ei löydy töitä, niin sitten kotona puuhaamaan ja sitä kautta ansaitsemaan. Ei tarvitse palkata siivoojaa... Itse menin 15-vuotiaana kesätöihin, ja niistä rahoista piti ostaa kaikki vaatteet ja omat menot koko vuoden ajan. Joskus äiti saattoi maksaa esim. yhden vaatteen jos itse maksoin loput, mutta siihen ei ikinä voinut luottaa. Joka kesä olin kesätöissä ihan siihen asti, että opiskelut loppuivat ja sain vakiduunin. Tein töitä myös talvisin ja loppuvuosina opiskeluista ihan kesken opiskelujenkin, jotta sain rahoitettua opinnot loppuun. Menihän siinä opiskellessa sitten 8 vuotta ja lukiossa se kolme vuotta, mutta eivät vanhemmat juuri rahoittaneet omaa elämistäni kuin ekan yliopistovuoden antamalla kotoa ruokaa mukaan, kun ei ollut rahaa ruokaan... Kyllä vaan kehitti kykyä budjetoida, ei voinut elää yli varojen, kun tyhjästä on paha nyhjästä. Joskus mummi antoi 100 markkaa, kun käytiin, mutta sitä ei voinut pitää selvyytenä. Useammin ei antanut. Oli tosi hyvää harjoittelua itsenäiseen elämään nuo lukiovuodet, kun kesän rahojen piti todellakin riittää koko vuodeksi. En saanut rahaa synttäreinä enkä jouluna - minulle on tehty jo pienenä selväksi, että lahja on aina antajan valikoima ja se on otetta kiitollisuudella vastaan. Lukioaikoina vanhemmat tosin ruokkivat minut ihan kotona, joten ainoat menoerät olivat tosiaankin vaatteet ja ihan omat menot. Keväisin oli aina kova paniikki, että saisin töitä, mutta onneksi rikkaruohojen kitkijöitä tarvittiin aina... Niin, ja tuo 2000 euroa kuukaudessa säästöön kyllä on tosi hyvin, jos lapsia on paljon. Kyllähän lapsiin rahaa kuluu, mutta toisaalta taas on hyvä laittaa kontrollia siihen, mitä kaikkea suostuu lapsilleen kustantamaan. Jokin hyvä harrastus on sellainen, jota vanhempien mielestäni pitäisikin kustantaa (itselläni ei sellaisia ollut), mutta ihan jokaista vaatekappaletta tai leffalippua ei lapsen tarvitse automaationa saada. Ne voidaan ansaita tavalla tai toisella. Siis jos kyse yli 15-vuotiaasta, jolla siis periaatteessa menossa tärkeä vaihe perheestään irrottautumisessa. Tätä nuoremmilla on yleensä se viikkoraha hyvää harjoittelua rahan käytössä.

Minulla on teini ja taapero. Kyllä teiniin uppoaa huomattavasti enemmän rahaa kuin taaperoon.

Varustelukisa nuorten kesken on kova, duunipaikkoja ei ole joka oksalla ja jonkun tuo varustelu täytyy rahoittaa. Harvalla lapsella - ainakaan pk-seudulla - on vanhanmallinen puhelin - ihan näin esimerkkinä. Kaikilla on hienot pelit ja vermeet. Harva nuori sitä paitsi kulkee missän Prisma-vermeissä. Skedevaatteet maksavat...

Mutta odota muutama vuosi ja näet sitten mitä kuluu vaatteisiin, leffoihin, meikkehin, mopoihin jne.

Vierailija
37/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kai elinehto sille nuorelle ole ne parin sadan merkkifarkut. toki vanhemmat tajuavat vastuunsa elättää lapsen, siis hommata ruokaa, perusvaatteet ja antaa vähän huvitusrahaakin, mutta vanhemmille kuuluu myös se kasvatusvastuu! Tuon ikäiselle yksi tärkeimmistä opeista on se rahankäytön opettelu, siis miten säästetään ja mihin on varaa. Ikävää lähteä opiskelemaan, kun opintotuki ei riitäkään uusin farkkuihin joka viikko niin kuin aikoinaan kotona. Vai jatkuuko vanhempien maksuvelvollisuus silloinkin, ettei lapselle tule pahamieli.

En tajua nykyajan vanhempia. Yksi vanhemman tärkeimmistä tehtävistä kasvattajana on tuottaa lapselle pettymyksiä. Ja tämä koskee niin 5 kuin 15 vuotiastakin. Mihin peruspilarit kasvattamisessa on kadonneet?

Vierailija
38/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitää muuttaa sinne espoon hienolle alueelle jos ei ole varaa elää niin kuin kuuluisi!

Vierailija
39/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole velkaa yhtään enää ja silti jää aika vähän säästöön kuukaudessa rahaa, vaikka olemme molemmat ihan kohtuuhyvin palkatussa työssä. Ja vähällä tarkoitan n. 2000 e kuukaudessa säästöön, sillä voisi jäädä paljon enemmänkin kun ajattelee tosiaan, ettei velkaa ole. Nettotulot n. 4000 euroa kk, mutta kun teineille pitää ostaa yhtä ja toista ja yksi on opiskelemassa ja häntäkin pitää tukea ylimääräisissä menoissa. Ihmettelen, miten ne joilla vielä velkaa pärjäävät. Ja me ollaan säästäväisiä muuten eli ruoat tehdään itse, ei ostella turhia ei edes matkustella juurikaan.

Saatte kustantaa teinienne menoja vielä eläkkeellä ollessanne, kun maksatte lastenne perheitten ja mahd. jälkikasvun "pakollisia ja tarpeellisia" menoja... Milloin ajattelitte ja millä esimerkillä saada lapsenne ja mahd. tulevan jälkikasvunne oppimaan tulemaan toimeen omillaan ja tekemään ihan itse töitä saavuttaakseen opettamanne elintason ???

Kirjoituksesi kuulostaa joko huonolta pröystäilyltä tai Porvoosta tulee ja tosi pahasti... Olette hukassa vanhemmuutenne kanssa...

Vierailija
40/46 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä alle 18-vuotiaan tarvitsisis maksaa yhtään mitään itse?? Kyllä se on vanhempien vastuulla elättää nuori siihen asti ja säälittää nää nuoret, jotka joutuvat käyttämään kesätyöansionsa omiin juttuihin tyyliin, vaatteet, kännykkä jne. Kyllä on ihan laissa sanotuu, että vanhemmat elättävät lapsensa! Se, miten rahaa käyttää on taas toisen keskustelun paikka eli mitä oppii rahankäytöstä jne.

Kyllä meillä ainakin viikkorahan maksu loppui, kun 15v:n ensimmäinen kesätyötili tuli. Tietysti ruoat, pyykit ym. kuului vanhempien maksettavaksi ja jotain avustusta esim. mopoon tuli vanhemmilta. Oppi siinä ainakin järkevää rahankäyttöä, eikä vaatimaan jotain hetken mielijohteesta.