Kyllä nää teini-ikäiset lapset vaan kuluttavat paljon!!
Meillä ei ole velkaa yhtään enää ja silti jää aika vähän säästöön kuukaudessa rahaa, vaikka olemme molemmat ihan kohtuuhyvin palkatussa työssä. Ja vähällä tarkoitan n. 2000 e kuukaudessa säästöön, sillä voisi jäädä paljon enemmänkin kun ajattelee tosiaan, ettei velkaa ole. Nettotulot n. 4000 euroa kk, mutta kun teineille pitää ostaa yhtä ja toista ja yksi on opiskelemassa ja häntäkin pitää tukea ylimääräisissä menoissa. Ihmettelen, miten ne joilla vielä velkaa pärjäävät. Ja me ollaan säästäväisiä muuten eli ruoat tehdään itse, ei ostella turhia ei edes matkustella juurikaan.
Kommentit (46)
yhtä ja toista ilmeisen helposti, meillä toisin, joten vaikka velkaa mulla on asunnosta vielä vuosia, pärjäämme ihan hyvin, ja säästöönkin jää vähän, mutta siis vaan vähän :)
t. kahden yh
no, ei mitään turhaa, ihan perusjuttuja, joita muillakin samanikäisillä on. Ei mitään hemmoteltuja, mutta tosiasia on se, että nykyajan lapset tarvitsevat paljon enemmän kuin mitä mun aikaan 80-luvulla. Pitää olla kännykät, pleikkarit, cd-soittimiet ja cd-levyjä, vaatteita aivan eri lailal kuin ennen jne.
ja pärjätään ihan hyvin, ei noita tarvitse sentään viikottain ostella :D
kun ovat sen verran pieniä vielä. :)
Mutta itsestäni on, ja pakko on sanoa, että kyllähän kaikki lapset kuluttavat ihan niin paljon kuin vanhemmat antavat. Tottakai vaatteet vievät enemmän rahaa, mutta kyllä ne isommat osaavat jo itsekin jotain kesärahoja ansaita. Jos ei löydy töitä, niin sitten kotona puuhaamaan ja sitä kautta ansaitsemaan. Ei tarvitse palkata siivoojaa...
Itse menin 15-vuotiaana kesätöihin, ja niistä rahoista piti ostaa kaikki vaatteet ja omat menot koko vuoden ajan. Joskus äiti saattoi maksaa esim. yhden vaatteen jos itse maksoin loput, mutta siihen ei ikinä voinut luottaa. Joka kesä olin kesätöissä ihan siihen asti, että opiskelut loppuivat ja sain vakiduunin. Tein töitä myös talvisin ja loppuvuosina opiskeluista ihan kesken opiskelujenkin, jotta sain rahoitettua opinnot loppuun. Menihän siinä opiskellessa sitten 8 vuotta ja lukiossa se kolme vuotta, mutta eivät vanhemmat juuri rahoittaneet omaa elämistäni kuin ekan yliopistovuoden antamalla kotoa ruokaa mukaan, kun ei ollut rahaa ruokaan...
Kyllä vaan kehitti kykyä budjetoida, ei voinut elää yli varojen, kun tyhjästä on paha nyhjästä. Joskus mummi antoi 100 markkaa, kun käytiin, mutta sitä ei voinut pitää selvyytenä. Useammin ei antanut.
Oli tosi hyvää harjoittelua itsenäiseen elämään nuo lukiovuodet, kun kesän rahojen piti todellakin riittää koko vuodeksi. En saanut rahaa synttäreinä enkä jouluna - minulle on tehty jo pienenä selväksi, että lahja on aina antajan valikoima ja se on otetta kiitollisuudella vastaan. Lukioaikoina vanhemmat tosin ruokkivat minut ihan kotona, joten ainoat menoerät olivat tosiaankin vaatteet ja ihan omat menot.
Keväisin oli aina kova paniikki, että saisin töitä, mutta onneksi rikkaruohojen kitkijöitä tarvittiin aina...
Niin, ja tuo 2000 euroa kuukaudessa säästöön kyllä on tosi hyvin, jos lapsia on paljon. Kyllähän lapsiin rahaa kuluu, mutta toisaalta taas on hyvä laittaa kontrollia siihen, mitä kaikkea suostuu lapsilleen kustantamaan. Jokin hyvä harrastus on sellainen, jota vanhempien mielestäni pitäisikin kustantaa (itselläni ei sellaisia ollut), mutta ihan jokaista vaatekappaletta tai leffalippua ei lapsen tarvitse automaationa saada. Ne voidaan ansaita tavalla tai toisella. Siis jos kyse yli 15-vuotiaasta, jolla siis periaatteessa menossa tärkeä vaihe perheestään irrottautumisessa. Tätä nuoremmilla on yleensä se viikkoraha hyvää harjoittelua rahan käytössä.
Että et saa säästöön kuin 2000€/ kk?!?
Voi raukkaa, kyllä sun elämä on ankeeta.
Mutta kuten kirjoitin meillä ei tosiaan velkaa!! Mun mielestä on vähän, kun ajattelee, että nettotulot tosiaan on oikeastaan päällekin tuon 4000. Ei voi rahaa mennä ruokaan kuin 500 e/kk, muut kulut ehkä n. 500 e/kk ja loput sitten täytyy olal näitä ylimääräisiä kuluja. ap
Mutta kuten kirjoitin meillä ei tosiaan velkaa!! Mun mielestä on vähän, kun ajattelee, että nettotulot tosiaan on oikeastaan päällekin tuon 4000. Ei voi rahaa mennä ruokaan kuin 500 e/kk, muut kulut ehkä n. 500 e/kk ja loput sitten täytyy olal näitä ylimääräisiä kuluja. ap
Jos ja kun teillä ei edes sitä velkaa ole, ette törsäile ettekä matkustele.
Arkkurahaa??
500 eurolla kuussa? Luulisi, että perheessä jossa teinejä menisi helposti enemmän?
500 eurolla kuussa? Luulisi, että perheessä jossa teinejä menisi helposti enemmän?
No, tehdään ruoat itse, ei perusraaka-aineet maksa niin paljon. ja tuohan on paljon, kun tätäkin palstaa olen lukenut =). Eli täällähän useimmat ruokkii perheen 200 euroalla kuussa ja silloin on 4 henkeä useimmiten kyseessä
Mutta kuten kirjoitin meillä ei tosiaan velkaa!! Mun mielestä on vähän, kun ajattelee, että nettotulot tosiaan on oikeastaan päällekin tuon 4000. Ei voi rahaa mennä ruokaan kuin 500 e/kk, muut kulut ehkä n. 500 e/kk ja loput sitten täytyy olal näitä ylimääräisiä kuluja. apJos ja kun teillä ei edes sitä velkaa ole, ette törsäile ettekä matkustele.
Arkkurahaa??
Itse asiassa haaveilen, että myytäisii tämä nykyinen talo pois, kun lapsissta viimeinenkin on omillaan ja ostettaisiin talo, ei mökki, järvenrannalta =). Siihen tarvitaan rahaa, sillä velkaa emme enää ikinä haluta ottaa!
Ja voisko teinit rahoittaa itse osan menoistaan? Vaikka jos tarvitsee jotain niin vanhemmat maksaa puolet ja puolet täytyy itse säästää.
melkein pari sataa viikossa.
Kuulostaa aika halvalta, että perhe missä on teinejä, syö 500€/ kk.
Ei kyllä nyt muutenkaan nappaa kuunnella napinaa teinejen kalleudesta. Lapsiin menee aina rahaa iästä riippumatta. Meillä esim. 2 lapsen päivähoitomaksut jo hitusen vaille 500€/ kk.
Meillä nettotulot yli 4000€/ kk ja kaikki menee. Vaikka olisimme velattomia niin säästöön ei todellakaan jäisi 2000€/ kk.
kun ovat sen verran pieniä vielä. :) Mutta itsestäni on, ja pakko on sanoa, että kyllähän kaikki lapset kuluttavat ihan niin paljon kuin vanhemmat antavat. Tottakai vaatteet vievät enemmän rahaa, mutta kyllä ne isommat osaavat jo itsekin jotain kesärahoja ansaita. Jos ei löydy töitä, niin sitten kotona puuhaamaan ja sitä kautta ansaitsemaan. Ei tarvitse palkata siivoojaa... Itse menin 15-vuotiaana kesätöihin, ja niistä rahoista piti ostaa kaikki vaatteet ja omat menot koko vuoden ajan. Joskus äiti saattoi maksaa esim. yhden vaatteen jos itse maksoin loput, mutta siihen ei ikinä voinut luottaa. Joka kesä olin kesätöissä ihan siihen asti, että opiskelut loppuivat ja sain vakiduunin. Tein töitä myös talvisin ja loppuvuosina opiskeluista ihan kesken opiskelujenkin, jotta sain rahoitettua opinnot loppuun. Menihän siinä opiskellessa sitten 8 vuotta ja lukiossa se kolme vuotta, mutta eivät vanhemmat juuri rahoittaneet omaa elämistäni kuin ekan yliopistovuoden antamalla kotoa ruokaa mukaan, kun ei ollut rahaa ruokaan... Kyllä vaan kehitti kykyä budjetoida, ei voinut elää yli varojen, kun tyhjästä on paha nyhjästä. Joskus mummi antoi 100 markkaa, kun käytiin, mutta sitä ei voinut pitää selvyytenä. Useammin ei antanut. Oli tosi hyvää harjoittelua itsenäiseen elämään nuo lukiovuodet, kun kesän rahojen piti todellakin riittää koko vuodeksi. En saanut rahaa synttäreinä enkä jouluna - minulle on tehty jo pienenä selväksi, että lahja on aina antajan valikoima ja se on otetta kiitollisuudella vastaan. Lukioaikoina vanhemmat tosin ruokkivat minut ihan kotona, joten ainoat menoerät olivat tosiaankin vaatteet ja ihan omat menot. Keväisin oli aina kova paniikki, että saisin töitä, mutta onneksi rikkaruohojen kitkijöitä tarvittiin aina... Niin, ja tuo 2000 euroa kuukaudessa säästöön kyllä on tosi hyvin, jos lapsia on paljon. Kyllähän lapsiin rahaa kuluu, mutta toisaalta taas on hyvä laittaa kontrollia siihen, mitä kaikkea suostuu lapsilleen kustantamaan. Jokin hyvä harrastus on sellainen, jota vanhempien mielestäni pitäisikin kustantaa (itselläni ei sellaisia ollut), mutta ihan jokaista vaatekappaletta tai leffalippua ei lapsen tarvitse automaationa saada. Ne voidaan ansaita tavalla tai toisella. Siis jos kyse yli 15-vuotiaasta, jolla siis periaatteessa menossa tärkeä vaihe perheestään irrottautumisessa. Tätä nuoremmilla on yleensä se viikkoraha hyvää harjoittelua rahan käytössä.
Minulla on teini ja taapero. Kyllä teiniin uppoaa huomattavasti enemmän rahaa kuin taaperoon.
Varustelukisa nuorten kesken on kova, duunipaikkoja ei ole joka oksalla ja jonkun tuo varustelu täytyy rahoittaa. Harvalla lapsella - ainakaan pk-seudulla - on vanhanmallinen puhelin - ihan näin esimerkkinä. Kaikilla on hienot pelit ja vermeet. Harva nuori sitä paitsi kulkee missän Prisma-vermeissä. Skedevaatteet maksavat...
Mutta odota muutama vuosi ja näet sitten mitä kuluu vaatteisiin, leffoihin, meikkehin, mopoihin jne.
Jos opintotuki ei riitä, menköön töihin ja kustantakoon itse "ylimääräiset" menonsa.
Jos opintotuki ei riitä, menköön töihin ja kustantakoon itse "ylimääräiset" menonsa.
Kuulepas, meidän teini ei saa senttiäkään opintotukea, johtuen vanhempien tuloista! Joten mistä säästää. viime kesänä 17 vuotias oli pari viikkoa töissä, ei muuta kesätyötä saanut, vaikka haki tosi ahkerasti töitä. Eli se siitä omalla rahalla elämäisestä. ap
Kaks teiniä ja nuorempia lapsia.
Eivät oikeastaan kuluta paljoa enempää kuin nuoremmatkaan.
saada kaikkea viimeistä huutoa olevaa. Merkkivaatteita ei mangu vieläkään, vaikka on jo lukiossa.
Eniten rahaa menee lukiokirjoihin.
Minulla on teini ja taapero. Kyllä teiniin uppoaa huomattavasti enemmän rahaa kuin taaperoon.
Varustelukisa nuorten kesken on kova, duunipaikkoja ei ole joka oksalla ja jonkun tuo varustelu täytyy rahoittaa. Harvalla lapsella - ainakaan pk-seudulla - on vanhanmallinen puhelin - ihan näin esimerkkinä. Kaikilla on hienot pelit ja vermeet. Harva nuori sitä paitsi kulkee missän Prisma-vermeissä. Skedevaatteet maksavat...Mutta odota muutama vuosi ja näet sitten mitä kuluu vaatteisiin, leffoihin, meikkehin, mopoihin jne.
saada kaikkea viimeistä huutoa olevaa. Merkkivaatteita ei mangu vieläkään, vaikka on jo lukiossa. Eniten rahaa menee lukiokirjoihin.
Minulla on teini ja taapero. Kyllä teiniin uppoaa huomattavasti enemmän rahaa kuin taaperoon. Varustelukisa nuorten kesken on kova, duunipaikkoja ei ole joka oksalla ja jonkun tuo varustelu täytyy rahoittaa. Harvalla lapsella - ainakaan pk-seudulla - on vanhanmallinen puhelin - ihan näin esimerkkinä. Kaikilla on hienot pelit ja vermeet. Harva nuori sitä paitsi kulkee missän Prisma-vermeissä. Skedevaatteet maksavat... Mutta odota muutama vuosi ja näet sitten mitä kuluu vaatteisiin, leffoihin, meikkehin, mopoihin jne.
- täälläkin on eroja tietty, mutta kyllä varusteluvaatimukset pk-seudulla on ihan toista kuin syrjäkylillä - sori vaan.
Asumme Espoossa ns. hyvällä alueella ja kyllä nämä nuoret pukeutuvat merkkikamoihin ja omistavat hienoja kännyköitä. IHAN JOKAINEN.
Jos sinun teinisi ja sinä haluatte kuulua massaa niin älä yleistä sitä kaikkiin pk-seutulaisiin!
t. toinen, joka asuu pk-seudulla
saada kaikkea viimeistä huutoa olevaa. Merkkivaatteita ei mangu vieläkään, vaikka on jo lukiossa. Eniten rahaa menee lukiokirjoihin.
Minulla on teini ja taapero. Kyllä teiniin uppoaa huomattavasti enemmän rahaa kuin taaperoon. Varustelukisa nuorten kesken on kova, duunipaikkoja ei ole joka oksalla ja jonkun tuo varustelu täytyy rahoittaa. Harvalla lapsella - ainakaan pk-seudulla - on vanhanmallinen puhelin - ihan näin esimerkkinä. Kaikilla on hienot pelit ja vermeet. Harva nuori sitä paitsi kulkee missän Prisma-vermeissä. Skedevaatteet maksavat... Mutta odota muutama vuosi ja näet sitten mitä kuluu vaatteisiin, leffoihin, meikkehin, mopoihin jne.
- täälläkin on eroja tietty, mutta kyllä varusteluvaatimukset pk-seudulla on ihan toista kuin syrjäkylillä - sori vaan.
Asumme Espoossa ns. hyvällä alueella ja kyllä nämä nuoret pukeutuvat merkkikamoihin ja omistavat hienoja kännyköitä. IHAN JOKAINEN.
ja liekö nuorella sitten fiksu kaveripiiri, koska merkkivaatteiden perään ei ole koskaan alkanut vinkumaan eikä ole niistä kommentteja tullut. Rhaa poika on hankkinut rumpuihin ja mopoon ihan tekemällä töitä ja lukiokirjat kustantaa vanhemmat. Muuten ei hirveästi rahaa kulu, puhelinlaskutkin ovat kohtuulliset. Kännyköitä ja läppäreitä ei vaihdella jatkuvasti uusiin jos ovat toimivia.
yhtä ja toista ilmeisen helposti, meillä toisin, joten vaikka velkaa mulla on asunnosta vielä vuosia, pärjäämme ihan hyvin, ja säästöönkin jää vähän, mutta siis vaan vähän :)
t. kahden yh