ahdistaa, ls-ilmoitus pitäis kai tehdä.
Yksi tutun tuttu teiniäiti viettää melkoista elämää vauvansa kanssa. En tunne häntä, en tiedä heidän elämästään muuta kuin kuulopuheita. Tänään törmäsin hänen fb-ptofiiliinsa. Ei siis ole kaverini, mutta hänen seinänsä on näkyvissä kavereiden kavereille.
Joka ikinen päivitys niin kauan kun jaksoin alaspäin rullata, liittyi biletykseen, ryyppäämiseen ja baarissa käyntiin. Hän jäi yksinhuoltajaksi hiljattain, ja vauva siis täyttää vasta pian 1v.
Ei siinä mitään, jos mummo on kykenevä hoitamaan vauvaa, kiintymyssuhde tietysti kärsii mutta tämä ei ole minun asiani. Aloin kuitenkin tarkemmin selata kommentteja ja kirjoituksia, ja sieltä selvisi että tämä tyttö pyytää usein porukkaa heille bilettämään, kun ei saa lapsenvahtia. Eli vauva nukkuu kotona kun talo on täynnä ryyppääviä nuoria :(
Lisäksi tytön asunnottomia kavereita tuntuu majailevan hänen luonaan. talo on siis ilmeisesti jatkuvasti täynnä porukkaa, humalassa tai ei, mutta en usko että kukaan lapsen kanssa ulkoilee tai tekee muita lastenjuttuja.
Exältään on kanssa sivu täynnä valitusviestejä, esim "Missä vitussa Ossi on hoidossa ku oot kuulemma taas radalla??? Mä en enää ikinä maksa sulle elareita jos vaan ryyppäät ne, etkä osta sille edes ruokaa"
Normaalisti en tällai kyttää kanssaihmisiä, minulla on vain itselläni tasan samanikäinen poika, (oltiin samaa aikaa synnärillä), ja minua ahdistaa tämän pienen kohtalo. Tuntuu kuitenkin, että itseltäni olisi aika paksua tehdä ls-ilmoitus, kun en ole heillä koskaan käynyt, lasta koskaan äitinsä kanssa nähnyt tai vastaavaa.
Kommentit (66)
on kyllä sellainen asia, että siihen ei puututa.
Et edes tunne perhettä, niin mitään näyttöä ei ole.
Sanotko, että luit koneeltasi, että kaiki ei ole kunnossa.
8: mitä minun siis pitäisi mielstäsi tehdä?
Omalla nimelläni en tekisi ilmoitusta koskaan, sillä tytön kaveripiiriin kuuluu kaikennäköistä sekakäyttäjää ja mt-ongelmaista, enkä halua asioida heidän kanssaan jo yksivuotiaan poikani takia.
Muut: En ole ikinä soittanut sossuun. Sinä, joka kerroit olleesi samassa tilanteessa! Kiitos sanoistasi. Yritän puhua tutulleni, joka tämän tapauksen tuntee, ja saada hänet tekemään ilmoituksen. En edes tiedä tytön ja lapsen osoitetta.
Mulle tekee niin pahaa, että tällaiset ihmiset kasvattavat lapsia?! Aivan järkyttävää. Tee ilmoitus ja ihan sama teetkö sen nimettömänä vai et. Lapsen hyvinvointi on tärkein. Sitä varten ne sossutkin ensin tarkistaa tilanteen. Eiköhän siihen kuulu kokonaiskatsaus, missä myös perehdytään äidin raskausaikaiseen historiaan ja neuvolakäynteihin ja terveyskertomuksiin. Lapsen edusta on kyse ja huostaanottoa tuskin tehdään muutenkaan liian pienistä syistä.
kun toisessa huoneessa humalaiset möykkää. ja olisit vielä sänkyyn "sidottu" kuten 1v on pinna sängyssä etkä pääsisi pois vaikka olisihätä.
lapsi perheessä ei ole ok olla humalaisia vieraita sen jälkeen kun lapset on menny nukkumaan.
todella harva känninnen osaa olla hiljaa. varsinkaan nuoriso
Ainoastaan silloin, jos mulla olis itse näkemääni faktatietoa.
Ja hyvähän se on, että äiti ei jätä lasta yksin nukkumaan ja lähe baariin. Vaan pyytää silloin kaverit luokseen kylään.
tuleepa kyllä viestiä puolesta ja vastaan. Kiitos asiallisista vastauksista!
Joku ihmetteli isän meininkiä, kun julkisesti facebookissa arvostelee lapsensa hoitoa muttei tee mitään. Isä on kans ainakin alkoholiongelmainen ja sen takia ei asu lapsen ja äidin kanssa yhessä. Pelkää varmaan lapsen huostaanottoa, ja ettei enää sitten saisi nähdä lasta.
Te, jotka haukutte minua onnettomaksi kun pähkäilen ilmoituksen tekemisen kanssa, oletteko itse tehneet ls-ilmoituksia vieraista perheistä, joita ette edes tunne? Eikö teitä pelottanut, että aiheutatte turhaa mielipahaa? Inhottavin ajatus on se, että lapsi otettais pois äidiltä, joka noin yleisestiottaen hänet hoitaa, mutta haluaa facebookissa pitää yllä kuvaa villistä sinkkuäidistä eikä säälittävän yksinäisestä teiniäidistä. Ja pitkällä tähtäimellä, kuinka huono äiti täytyy olla, että lapsen etu on perheen hajottaminen?
Kuitenkaan tämä ei ole minun päätettävissäni, vaan lastensuojeluviranomaisten, ja ilmoitus on tehty.
sen ls ilmoituksen ja sillä siisti. Ja minkään neuvolan harteille ls ilmoituksen sysäämistä en kannata. Ap se on sinun huomioimasi asia ja sinulla on VELVOLLISUUS siitä ilmoitus tehdä.