ahdistaa, ls-ilmoitus pitäis kai tehdä.
Yksi tutun tuttu teiniäiti viettää melkoista elämää vauvansa kanssa. En tunne häntä, en tiedä heidän elämästään muuta kuin kuulopuheita. Tänään törmäsin hänen fb-ptofiiliinsa. Ei siis ole kaverini, mutta hänen seinänsä on näkyvissä kavereiden kavereille.
Joka ikinen päivitys niin kauan kun jaksoin alaspäin rullata, liittyi biletykseen, ryyppäämiseen ja baarissa käyntiin. Hän jäi yksinhuoltajaksi hiljattain, ja vauva siis täyttää vasta pian 1v.
Ei siinä mitään, jos mummo on kykenevä hoitamaan vauvaa, kiintymyssuhde tietysti kärsii mutta tämä ei ole minun asiani. Aloin kuitenkin tarkemmin selata kommentteja ja kirjoituksia, ja sieltä selvisi että tämä tyttö pyytää usein porukkaa heille bilettämään, kun ei saa lapsenvahtia. Eli vauva nukkuu kotona kun talo on täynnä ryyppääviä nuoria :(
Lisäksi tytön asunnottomia kavereita tuntuu majailevan hänen luonaan. talo on siis ilmeisesti jatkuvasti täynnä porukkaa, humalassa tai ei, mutta en usko että kukaan lapsen kanssa ulkoilee tai tekee muita lastenjuttuja.
Exältään on kanssa sivu täynnä valitusviestejä, esim "Missä vitussa Ossi on hoidossa ku oot kuulemma taas radalla??? Mä en enää ikinä maksa sulle elareita jos vaan ryyppäät ne, etkä osta sille edes ruokaa"
Normaalisti en tällai kyttää kanssaihmisiä, minulla on vain itselläni tasan samanikäinen poika, (oltiin samaa aikaa synnärillä), ja minua ahdistaa tämän pienen kohtalo. Tuntuu kuitenkin, että itseltäni olisi aika paksua tehdä ls-ilmoitus, kun en ole heillä koskaan käynyt, lasta koskaan äitinsä kanssa nähnyt tai vastaavaa.
Kommentit (66)
vaikka seuraavalla n vauvasi neuvolakäynnillä ja kysy mitä mieltä terveydenhoitaja on asiasta. Ls-ilmoitus vaatii aika paljon rohkeutta. Olemme oman naapurustoni kanssa tehneet ilmoituksen alkoholistiäidistä sosiaalipäivystykseen ja se oli todella vaikeaa, koska tämän äidin silloinen mies oli melkoinen "kuumakalle" ja todella pelkäsimme, että paljastumme ilmoituksen tekijäksi. Mutta se kannatti ja saimme itsellemme rauhan ja naisen pojat saivat tarvitsemaansa apua. Ole rohkea ja ota asia puheeksi edes jossain mistä voidaan ryhtyä toimenpiteisiin jos syytä on. Tiedän tasn miltä sinusta tuntuu, mutta auta vauvaa jos sydämesi käskee niin tehdä. Netistä löytyy sosiaalipäivystyksen numero, jos tilanne on sellainen että siihen pitää tarttua heti.
Voinko tehdä ilmoituksen nimettömänä, vaikken koskaan ole edes jutellot ko henkilön kanssa? Vaikka ilmoitukseni perusteet ovat "kuulin kaverin kaverin kautta ettei se hoida sen vauvaa" ja mitä olen lukenut hänen fb-sivultaan? Luulen että sossuun on jo valmiiksi yhteydessä tämä tapaus. Miten muuten elättäisi työttömänä ja kouluttamattomana yh:na vauvan.
Lapsen isä on kait melko moniongelmainen mutta ilmeisesti edes yrittää välittää. käy vähän väliä heidän kämpällä heittämässä ryyppyjengin ulos ja on kai uhkaillut ls-ilmoituksella, en tiedä olisko näitä jo tehty.
Puhukaa mut ympäri, olen ihan luuseri. Jostain syystä en uskalla tehä ilmoitusta tuntemattomasta henkilöstä.
ja selität kaiken saman kuin meillekin. Ei siinä sen kummempaa. Voit tehdä nimettömnä. Ei oo pakko kertoa nimeään.
-ja vain looserit tekevät nimettömiä ilmoituksia, miksei edes voi seisoa sanojensa takana?
8: mitä minun siis pitäisi mielstäsi tehdä?
Omalla nimelläni en tekisi ilmoitusta koskaan, sillä tytön kaveripiiriin kuuluu kaikennäköistä sekakäyttäjää ja mt-ongelmaista, enkä halua asioida heidän kanssaan jo yksivuotiaan poikani takia.
Muut: En ole ikinä soittanut sossuun. Sinä, joka kerroit olleesi samassa tilanteessa! Kiitos sanoistasi. Yritän puhua tutulleni, joka tämän tapauksen tuntee, ja saada hänet tekemään ilmoituksen. En edes tiedä tytön ja lapsen osoitetta.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta annan silti oman neuvoni. Tee se ilmoitus. Se ei aiheuta mitään pahaa, siitä seuraa vain hyvää lapselle ja äidille. Nykyisin ilmeiseti oletetaan, että siitä seuraa huostaanotto ja ties mitä muuta, vaikka siitä seuraa vain tarkastuskäynti ja perheen tilanteen selvittäminen. Perhetyöllä näihin asioihin ensimmäisenä puututaan, huostaanotot on viimeinen keino jos mikään muu ei tepsi. Nimettömänä ilmoitus kannattaa tehdä ainostaan itsensä suojelemiseksi, etenkin jos äiti on viinaan menevää sakkia, saattaa käydä päälle, jos saa tietää sinun ilmoittaneen.
T: Sosionomi AMK (joka tekee työajallaan ihan jotain muuta kun tupakoi..:D )
Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, että kannattaa olla tosi tarkkana mitä tietoja itsestään jakaa ja keille pitää esim. fb-profiilinsa avoimena. Jos av-palsta olisi omalla nimellä, tuskin puoletkaan tänne kirjoittelevista pyhimyshyeenista haluaisi sanoa yhtään mitään, mutta joukolla on helppo hullutella nimettömänä.
Nuorison nettipuuhastelu ei välttämättä kerro yhtään mitään siitä, mitä todellisuudessa tapahtuu. Olisi ehkä parempi keskittyä korjaamaan sitä, mitä ihan oikeassa elämässä silmillään näkee tai korvillaan kuulee, sitäkin riittää päivästä toiseen - ja kukaan ei yleensä puutu kun livenä kynnys on niin kova. Tai sitten voisi keskittyä hoitamaan omia lapsiaan ja lyödä se kone välillä kiinni.
Järkyttävä ketju. Mitä jos aloitetaan siitä, että jokainen tekee itse itsestään ja lisäksi kaikista naapureistaan lastensuojeluilmoitukset. Sossu voi sitten tutkia, ovatko ne aiheellisia! Hyvällä asiallahan sitä ollaan!
tee se ilmotus...tuli paha mieli lapsen takia...ilmota sit teitkö sen...kuuntele sydäntä...
Voinko tehdä ilmoituksen nimettömänä, vaikken koskaan ole edes jutellot ko henkilön kanssa? Vaikka ilmoitukseni perusteet ovat "kuulin kaverin kaverin kautta ettei se hoida sen vauvaa" ja mitä olen lukenut hänen fb-sivultaan?
tehnyt lastensuojeluilmoituksen ns. kuulopuheiden kautta, toisilta viranomaisilta. Lastensuojeluilmoitus jätettiin käsittelemättä vedoten kuulopuheisiin, vaikka olin itsekin tavannut lapsen ja todennut hänen olevan lastensuojelun todnäk tarpeessa. Eli ei taida tämäkään ilmoituksesi mennä läpi.
10: Mitä helvettiä tarkoitat? Sinustako tilanteen pitää jatkua niin, miten se nyt näyttää olevan?
se parempi tehdä ilmoitus joka todettaisiinkin aiheettomaksi kuin sitten katua omaa aikaansaamattomuuttaan jos vauvalle tapahtuisikin jotain!
Sitäpaitsi ei juhliminen ole mikään syy lastensuojelun puuttua asiaan.
muttakun juhlitaan niin että vauva on kotona? Eikä kukaan ole selvinpäin hoitamassa vauvaa?
Ap voisi tosiaan siltä tämän henkilön oikeasti tuntevalta kaveriltaan vähän kysellä, missä mennään. Aika pahalta tuo fb-menokin jo tuntuu :(
Sitäpaitsi ei juhliminen ole mikään syy lastensuojelun puuttua asiaan.
, jossa usein juhlitaan humalahakuisesti. Äiti selvästi vastuuton ja lapsellinen. Lapsiraukka! Tee ilmoitus jotenkin, kunhan teet!
että kämpässä juhlitaan jatkuvasti, vaikka joku olisikin lapsenhoitokunnossa.
luultavasti äiti tarttee apua kuitenkin. Sitä varten se lastensuojelu on, että ne tarkistaa tilanteen, jos jollakin on huoli lapsesta. Kysele vähän siltä tutulta, joka tuon ädin tuntee.