ahdistaa, ls-ilmoitus pitäis kai tehdä.
Yksi tutun tuttu teiniäiti viettää melkoista elämää vauvansa kanssa. En tunne häntä, en tiedä heidän elämästään muuta kuin kuulopuheita. Tänään törmäsin hänen fb-ptofiiliinsa. Ei siis ole kaverini, mutta hänen seinänsä on näkyvissä kavereiden kavereille.
Joka ikinen päivitys niin kauan kun jaksoin alaspäin rullata, liittyi biletykseen, ryyppäämiseen ja baarissa käyntiin. Hän jäi yksinhuoltajaksi hiljattain, ja vauva siis täyttää vasta pian 1v.
Ei siinä mitään, jos mummo on kykenevä hoitamaan vauvaa, kiintymyssuhde tietysti kärsii mutta tämä ei ole minun asiani. Aloin kuitenkin tarkemmin selata kommentteja ja kirjoituksia, ja sieltä selvisi että tämä tyttö pyytää usein porukkaa heille bilettämään, kun ei saa lapsenvahtia. Eli vauva nukkuu kotona kun talo on täynnä ryyppääviä nuoria :(
Lisäksi tytön asunnottomia kavereita tuntuu majailevan hänen luonaan. talo on siis ilmeisesti jatkuvasti täynnä porukkaa, humalassa tai ei, mutta en usko että kukaan lapsen kanssa ulkoilee tai tekee muita lastenjuttuja.
Exältään on kanssa sivu täynnä valitusviestejä, esim "Missä vitussa Ossi on hoidossa ku oot kuulemma taas radalla??? Mä en enää ikinä maksa sulle elareita jos vaan ryyppäät ne, etkä osta sille edes ruokaa"
Normaalisti en tällai kyttää kanssaihmisiä, minulla on vain itselläni tasan samanikäinen poika, (oltiin samaa aikaa synnärillä), ja minua ahdistaa tämän pienen kohtalo. Tuntuu kuitenkin, että itseltäni olisi aika paksua tehdä ls-ilmoitus, kun en ole heillä koskaan käynyt, lasta koskaan äitinsä kanssa nähnyt tai vastaavaa.
Kommentit (66)
niin aika monen lapset siinä lähtisi. Sossun rahoilla ei edes pystyisi juhlimaan joka päivä ja kyllähän ne neuvolassakin huomaa ja puuttuu jos vauvan kasvu ja kehitys ei ole normaalia.
jos tää on joku 18vuotias sossumamma jonka kaverit on sekakäyttäjuä ja mt-potilaita, kouluttamatonta rupusakkia.
Uskotko tosiaan että ne nopalla arpoo, kuka tänään on selvinpäin ja "lastenhoitovuorossa". Luulis lapsen untakin häiritsevän juhliminen kun on varmaan just joku kaksio tuo asunto.
, taitaa olla vastuunton äiti itsekin, jos noin ajattelee!
Huoli tosiaan riittää ls-ilmoitukseen! Lapsen parasta on aina ajateltava!
Ja jos perhe todnäk jo on sossun asiakas, niin saavat vähän lisätietoa perheen elämästä. Joka kuulostaa todella surulliselta.
Siis mä en oikeesti tajua onko täällä ap:ta toisten asioihin puuttujaksi haukkuneet tosissaan, voiko joku todella olla noin välinpitämätön mitä tulee muihin ihmisiin -varsinkin pieneen lapseen:(
Voit tehdä lastensuojeluilmoituksen. Sosiaalityöntekijöiden tehtävä on selvittää asia ja ilmoituksen tarpeellisuus tai tarpeettomuus, ei ilmoituksen tekijän. Hätäkeskuksen kautta saa kiinni päivystävän sosiaalityöntekijän, mikäli tilanne on akuutti perheessä juuri tällä hetkellä. Muuten yhteys virka-aikaiseen sosiaalityöntekijään, joko aluetyöntekijään tai alkuarvioinnin /kriisityöntekijään, kaupungin omilta nettisivuilta selvinnee paikka, johon ls-ilmon voi tehdä.
mitään ilmoituksia tekemään. Ei se ole mikään todiste, että lapsella ei olisi kaikki hyvin.
Sitäpaitsi ei lastensuojelu voi puuttua ihmisten elämään ja juhlimiseen, kunhan lapsi hoidetaan.
Tällaiset turhat kuormitukset ovat oikeesti pois lastensuojeluresursseita!
(paitsi provohan tää olikin)
ja tee vaan nimettömänä. se onko kyseessä aiheeton ilmoitus ei ole sinun päänsärkysi vaan soskun tehtävä selvittää. fb:n kirjoitukset eivät juu ole mitään "todisteita" mutta faktat selvittääkin sosku. ja jos kyseessä ei olekaan aiheellinen huoli (mitä kyllä kirjoituksesi perusteella valitettavasti epäilen) niin sittenhän asia on kaikkien kannalta vaan hyvä. ja juhliminen kotona niin että vauva on läsnä ja selvää hoitaa ei ole ON TODELLAKIN SYY TEHDÄ ILMOITUS! kaikkia ääliöitä täällä pyöriikin...
paha olo tuli minullekin pienen puolesta, itsellä myös saman ikäinen.
terv. ex-soskuntäti
pidemmällä tähtäimellä ilmoituksellasi/asian eteenpäin viemiselläsi on positiivinen vaikutus.
Kuinkahan monta aikuista tällä maapallolla elää, jotka olisivat mielellään ottaneet lapsina vastaan apua tuntemattomalta/ulkopuoliselta taholta sen sijaan, että olisivat joutuneet elämään kokonaisen elämänvaiheen, lapsuuden, enemmän tai vähemmän täydessä kaaoksessa.
Kenties tuo teiniäiti saa kunnon ravistuksen todellisuuteen ja pistää asiat tärkeysjärjestykseen, jos sossu todella ottaisi häneen yhteyttä tuollaisessa asiayhteydessä.
Hän on tällä hetkellä ilmeisesti liikaa kavereidensa vietävissä. Kuvailusi perusteella he vaikuttavat eksyneiltä lapsilta koko porukka.
Minusta teet palveluksen ensisijaisesti sille pienelle lapselle, jos teet ilmoituksen suoraan sossuun tai kerrot asiasta seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä.
Aikuiset kestäkööt sitten tekojensa tai tekemättä jäämien asioidensa seuraukset aikuisten tavoin, mutta lapsen ei todellakaan tarvitse elää tuollaisessa sekametelisopassa.
Puolusta vain rohkeasti lapsen oikeuksia tasapainoiseen elämään. Näköjään meitä on täällä jo monta, jotka tukevat sinua.
niin aika monen lapset siinä lähtisi. Sossun rahoilla ei edes pystyisi juhlimaan joka päivä ja kyllähän ne neuvolassakin huomaa ja puuttuu jos vauvan kasvu ja kehitys ei ole normaalia.
Itse tässä hetkessä olisin toivonut että joku olisi tehnyt minusta/lapsestani ls-ilmoituksen.
Juhlin paljon yh:na, ja meillä oli kanssa jos jonkinmoista porukkaa juhlimassa kun lapsi kotona. Työtön olin myös, hoitovapaalla siis ja sossun asiakas. Kukaan ei koskaan missään huomannut mitään. Ei sossu, ei nla.
Ap kiltti, tee se ilmoitus tai yritä jos joku tämän äidin kaveri puolituttu tekisi sen.
Teet palveluksen sekä äidille että lapselle. Vaikka äiti ei sitä vielä tajuaisikaan.
Mun "tarinasta" on aikaa jo 10 vuotta, nyt asiat loistavasti. Onneksi tulin itse järkiini =) Kaikki eivät välttämättä tule ja joskus voi olla liian myöhäistä.
Nyt menen nukkumaan. Kauniita unia =)
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…
Fb on nykyään elävää, oikeaa elämää, joten sen perusteella näyttää, ettei äiti huokhdi lapsestaan, on syyt huoleen! Lapsiraukka vastuuttomien teini-idioottien armoilla peloissaan!
Yksityishenkilönä voit tehdä sen nimettömänäkin jos et halua paljastua ilmoituksen tekijäksi.
Lastensuojeluilmoituksen tekoon riittää HUOLI lapsen tilanteesta, ei sinulla tarvitse mitään todisteita sen enempää ollakaan.
Paras on, että jos tiedät ryyppyporukan olevan paikalla jonain iltana niin tee ilmoitus lastensuojelun päivystykseen. Siinä ei jää enää tulkinnanvaraa kun sostt näkee tilanteen omilla silmillään.
ja aikuiset juhlivat?
Repii lapsen sängystä huostaan? Ja kenen etu se sitten on?
haittaa on vauvalle jos se on nukkumassa ja äitillä on silloin kavereita ja ne juo alkoholia? aamullä ja päivällä kuitenkin jos mennään lapsen ehdoilla... voiko joku kertoa minulle miten lapsi tästä osaa kärsiä? hänhän nukkuu tyytyväisenä eikä tiedä mistään mitään toisin on tietenkin joidenkin lapset missä ei saa edes puhua 8 jälkeen kun vauva on nukkumassa ettei se vaan herää...
lapset ei ole se, että koti on täynnä päihtyneitä ihmisiä? Varsinkin jos se ainoa lapsesta vastuussa oleva aikuinen on myös päihtynyt.
ja aikuiset juhlivat?
Repii lapsen sängystä huostaan? Ja kenen etu se sitten on?
haittaa on vauvalle jos se on nukkumassa ja äitillä on silloin kavereita ja ne juo alkoholia? aamullä ja päivällä kuitenkin jos mennään lapsen ehdoilla... voiko joku kertoa minulle miten lapsi tästä osaa kärsiä? hänhän nukkuu tyytyväisenä eikä tiedä mistään mitään toisin on tietenkin joidenkin lapset missä ei saa edes puhua 8 jälkeen kun vauva on nukkumassa ettei se vaan herää...
Siinä tapauksessa, että äiti on selvinpäin tai ottaa vain pari annosta ja tapaukset ovat yksittäisiä kertoja. Mutta noista ap:n mainitsemista statuspäivityksistä päätellen lapsen äiti järjestää ilmeisesti suht useinkin näitä ryyppyjuhlia kavereilleen.
Mitä jos se lapsi herää ja äiti on tuhannen päissään ja talossa pyörii enemmänkin kännisiä ihmisiä? Onko se silloinkin lapselle ihan ok?
ihmistä täällä haittaa ajatus et ap tekis ilmoituksen.Pelkäättekö te sitä et jos tollasessa oiskin aihetta niin seuraavaksi soi teidän ovikello????
Mä tekisin sen sun puolesta mut kun en voi ,en tiedä kenestä on kyse.Voiko netissä tehdä ilmoitusta?????
Ja mitä sit jos on aiheeton,parempi niin kuin se et lapselle sattuu jotain.Ja moni ei tunnu tajuavan miltä tuntuu lapsesta yritää nukkua kun huudatetaan musiikkia ja ihmiset huutaa jne.Mä oon 35v.ja nukun vieläkin todella huonosti ja hätkähtelen hereille niihin samoihin kellonaikoihin kun aikoinaan kun äiti ja ryyppyporukka tuli baarista ja pitkin yötä huus ja soitti musaa ja yksin ollessaan pahinta oli kun äiti soitti täysillä sitä samaa biisiä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.Vaikka olin aina toisessa huoneessa inhoan mun äitiä vieläkin.
En maksa elareita jos ei lapselle hoitajaa?
Eikö isä ole velvollinen katsomaan että lapsen äidin jalat pysyy maan päällä?
Bilettämiseen en puutu mutta jos lapsi on kotona kun sielä muut dokaa niin se on vakavempi asia.
Pitäisi isän ilmoittaa asiaa eteenpäin.
Mutta jos vanhemmat ei tätä tajua niin sinä ilmoitat.
Jos porukka juopottelee ja bilettää kämpässä, voi sattua vaikka ja mitä. Joku humalainen saattaa keksiä ihan mitä vain.
Ja mitäs teet jos lapselle sattuu jotakin? Äiti viilettää pullo kädessä. No huh huh.
Lastensuojeluilmoituksen paikka tuo on.
Ja ps. Meillä kun lapset menevät nukkumaan, täällä on televisio päällä ja puhutaan normaalisti. Mutta sen verran järkeä päässä ettei humalaista sakkia kutsuta paikan päälle ja jos itse otetaan, se on yksi tai kaksi alkoholiannosta.
Lapsi kärsii yllättävän paljon, tiedän kyllä, koska olen itse elänyt tuollaisessa perheessä missä juoppokaveritkin rantautuivat meille.
riittää se, että sinulla on huoli lapsesta. Lastensuojelun tehtävänä on selvittää loput.