Nimeä 2 mielestäsi parasta SUOMALAISTA ELOKUVAA ev
Kommentit (40)
Toista en tiedä, kun en yleensä katso elokuvia. :) Mutta tuo Lupaus oli ihana!
Häjyt ehdottomasti. Ehkä kakkonen joku Petteri Summasen leffa (se missä ne asu slummissa ja oli alun perin rikkaita).
Ruotsalaisia leffoja olis enemmänkin ;)
Ehkä kakkonen joku Petteri Summasen leffa (se missä ne asu slummissa ja oli alun perin rikkaita). Ruotsalaisia leffoja olis enemmänkin ;)
Ja ruotsalaisista paras on ehdottomasti Jalla Jalla :)
-se jolla oli Nousukausi aiemmin-
Äideistä parhain
en keksi voittanutta
ja Risto Räppääjä-elokuvat. Noin yleensä ottaen suomessa tehdään ihan hirveää scheissea.
Mä annan ääneni Kaltevalle Tornille ja Mustalle jäälle.
Täällä Pohjantähden alla ehdottomasti. Ja Paha maa oli kyllä aika hyvä kanssa..
Joki (ohjaus Jarmo Lampela)
Paha maa on hyvä myös. Mustaan jäähän petyin. Tummien perhosten koti ok, mutta jokin siinäkin tökki.
Uuno Turhapuro Epsanjassa
ja sitten se leffa missä oli
Tony Halme ja Karita Tuomola, mikä sen nimi olikaan?
Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä! Jos se nyt suomalaiseksi luokitellaan.
Hyviä myös Postia pappi Jaakobille ja Kalus Härön Uusi ihminen.
mutta muuten elokuvista:
- Rentun ruusu
- Sooloilua
Mä muistan tosi huonosti näkemiäni elokuvia, vaikka pidän itseäni jopa jonkin sortin elokuvaharrastajana. Oon ajatellut, että pitäis kirjoittaa ylös näkemänsä leffat.
Suomalainen elokuva, joka tulee ekana mieleen, on Emmauksen tiellä. Siinä on vain sitä jotain. Oon nähnyt sen jo aika monta kertaa, mutta just mietin, että kattoiskohan tänään...
Toinen leffa tekee tiukkaa. Tässä ketjussa on mainittukin muutama hyvä. Suomalaisiessa nykyelokuvassa korostuu viihteellisyys, jota en sinänsä vastusta, mutta se ei vaan puhuttele mua, sen takia on vaikea palauttaa mieleen elokuvaa, joka olis ylitse muiden (puhun nyt uudemmasta elokuvasta, koska vanhempaa elokuvaa en tunne). Mun tulee mieleen semmoisia leffoja, kuin Silmä silmästä, Bad luck love, Sauna, Haarautuvan rakkauden talo, Aleksis kiven elämä, Musta jää... Osa noista elokuvista on ehkä vähän kökköjäkin, mutta niissä on jotain sellaista, joka on puhutellut mua jossain ikävaiheessa.
Ehkä mä sanon nyt kuitenkin toiseksi suosikikseni Musta jää. Se on pieteetillä tehty elokuva, jossa on (ainakin mun arvion mukaan) loistavaa näyttelemistä.
Kiitos ap, tämä oli hyvä kysely. Nyt tekee mieli katsoa kaikenlaisia suomalaisia leffoja uudestaan, esim. Pelon maantieteen toivoisin kovasti näkeväni uudelleen. Näin sen vain kerran silloin, kun se oli juuri ilmestynyt, ja sen jälkeen ei ole tullut missään vastaan.
muuta ei tule nyt mieleen.