Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hjälp! (Asumisoikeusasumisesta ja ostotarjouksesta kyse)

Vierailija
29.10.2010 |

Täällä pk-seudulla on tapana, että asumisoikeusasunnosta lähetetään ostotarjous meili (ja mahdollisesti tekstiviesti kännykkään) samaan aikaan monelle.

Miksi siihen ostotarjoukseen pitää antaa vastaus viimetingassa? Miksi vaikeuttaa muuttamisen prosessia kenellekään toiselle? Miksi ei voi heti antaa vastausta, että onko kiinnostunut asunnosta vaiko eikö ole?

Mitä teidän mielestänne kertoo asunnon kiinnostuksesta se, että vastaa ostotarjoukseen "myöhässä" ts. ei vastaa siihen heti, kun sen saa?

Nimim. Me tahdotaan se asunto - ja tämä jännitys käy niin kovaksi, että kohta pää halkee! En kestä tätä jännitystä!!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miksi asumisoikeusasunto? Miksette osta omaa???

Meillä on tällä hetkellä omistuskerrostalokämppä, mutta perhekoko on kasvanut nyt kolmeen lapseen, ja tässä alkaa nämä neliöt oikeasti ahdistaa! Ja se, että me halutaan asuntoa kahdessa tasossa.

Realiteetti täällä pääkaupunkiseudulla kuitenkin on se, että tämän kokoluokan asunnoissa joudut muuttamaan kauemmaksi (tyyliin Nummelaan) ennenkuin on varaa ostaa samaa luokkaa oleva asumisoikeusasunto. Saisimme asuntolainaa 200 000€ yksistään miehen tuloilla (minä opiskelen), mutta emme halua muuttaa kovin kauas työpaikoista / koulusta. Siksi asokämppä. =)

Ap.

Joka kiittää kaikkia ajatuksista ja vastauksista!! Te olette olleet suureksi avuksi, oikeasti - kiitos paljon ?! Ja toki vieläkin saa kommentoida / kerto kokemuksia, jos jotakin tulee mieleen. Mielelläni niitä lukisin. =)

Vierailija
2/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltuamme 1,5 v. jonossa. Yksi tarkous tuli koko aikana. Kyllästyimme ja laitoimme asunnonvaihtoilmoituksen kaupungin sivuille, heti ilmaantui hyvä vaihtaja. Nyt saamme rivarineliön halvemmalla kuin aso-asunnon ja ilman mitään panttimaksua/takuuvuokraa. Aso-touhu on kummaa, hirmu hankalaa saada kämppää ja ne ei poikkea loppupeleissä yhtään kaupungin vuokra-asunnosta, samoissa pihapiireissä ovat.

Haitteko te sellaiselta alueelta, missä ei ole paljoa vaihtuvuutta noissa isommissa asunnoissa?

Itse olen ymmärtänyt, että tilanne vaihtelee todella paljon alueittain täällä pk-seudulla.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niinhän siinä sitten juurikin kävi, ettei me saatu asuntoa (luultavasti) - asunto on varattu pienemmän järjestysnumeron omaavalle nyt, kun soitin ja tilannetta kyselin.

Tiedustelin tilannetta myös päivää ennen ostotarjouksen päättymistä ja silloin toinen meitä edellä olevista oli kieltäytynyt tarjouksesta, 2 oli vastaamatta.

ELI SIIS JOKU OLI ODOTELLUT VIIMEISEEN PÄIVÄÄ JA VASTA SITTEN HYVÄKSYNYT TARJOUKSEN.

Meidän tilanteemme on se, että (myymme omaa) menetimme tämän 9 päivän odottelun ja epävarmuuden takia varman (hyvän!!) kaupan, kun emme tienneet pystymmekö myymään nopeasti (kun odottelimme näiden jahkaavien / vastaamattomien päätöstä tai vaihtoehtoisesti ostotarjouksen voimassaoloajan umpeutumista). Nyt tekis mieli sanoa RUMA SANA.

Miksi se ostotarjousaika on niin pitkä? Eikö 2 vuorokautta riittäisi?! Ja ylipäätään törkeää on tehdä ostotarjous useammalle kerrallaan - eikö se jo sitouta (henkisesti ainakin) ihmisiä muuttamaan ko. kohteeseen, kun heille ostotarjousta tarjotaan ja siihen tulee vastata myöntävästi, jotta on edes mahdollisuuksia päästä kakkosvaiheeseen (eli katsomaan asuntoa)??

Ap. *niin kiukkuinen* >=/

Vierailija
4/21 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko siis ottamassa jotain asuntoa, jota joku muukin on ostamassa? Jos he vaikka hakevat lainaa pankista tms. ja niissä neuvotteluissa kestää..

Asumisoikeusasuntoja täällä pk-seudulla tosiaan tarjotaan usealle henkilölle / perheelle samaan aikaan; hakijoiden järjestyksen määrää järjestysnumero. Jos meidän järjestysnumeromme on kolmanneksi pienin kaikista hakijoista, tarkoittaa se sitä, että jos kaksi pienemmällä numerolla asuntoa hakenutta henkilöä kieltäytyy ko. asunnosta, saamme me sen. Jos jompikumpi heistä päättää asunnon ottaa vastaan, he saavat sen. Ostotarjoukseen vastaaminen sinänsä ei vielä velvota ostajia yhtään mihinkään - he vain pääsevät katsomaan kohdetta ja sitten tekemään päätöksen. Miksi kukaan meitä edellä olevista ei ole vastannut voimassa olevaan asunnon ostotarjoukseen? Onko se meidän kannaltamme hyvä vai huono asia?? Mä en kestä tälläistä jännitystä. Ap.

Vierailija
5/21 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että ei ne ainakaan kovin kovasti ole siitä kiinnostuneita, jos eivät heti halua katsomaan.

Ja silti me menetettiin se asunto. =/

Ihan liian pitkät on ajat päättää, mitä tekee asokodin ostotarjouksen suhteen - annoin jo palautetta myyjäosapuolellekin. Ei ole ihan reilua toimintaa roikottaa ensin toisia mukana 9 päivää ja sitten varata kohde toiselle viime hetkillä.

Ap.

Vierailija
6/21 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minusta on hyvä sitä hetken miettiä. Itse olen siis vastannut asumistarjoukseen toiseksi viimeisenä päivänä, joten saattaa olla että on joku muu pettynyt tässäkin kaupassa.

Siitä olen samaa mieltä, ettei asuntoa tarvitsisi tarjota kerrallaan niin monelle. On kurjaa aina innostua ja sitten pettyä.

Toivottavasti teillekin löytyy pian oma asunto. Onko sinulle kuinka vanha numero, eli kuinka realistista on että pärjäät tässä kilpailussa?

Vierailija
7/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä vaan ajatuksia aiheesta saa laittaa (ja mielellään vastailla ym. kysymyksiin).

Ap.

Vierailija
8/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko siis ottamassa jotain asuntoa, jota joku muukin on ostamassa?

Jos he vaikka hakevat lainaa pankista tms. ja niissä neuvotteluissa kestää..

Vierailija
9/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko siis ottamassa jotain asuntoa, jota joku muukin on ostamassa? Jos he vaikka hakevat lainaa pankista tms. ja niissä neuvotteluissa kestää..

Asumisoikeusasuntoja täällä pk-seudulla tosiaan tarjotaan usealle henkilölle / perheelle samaan aikaan; hakijoiden järjestyksen määrää järjestysnumero. Jos meidän järjestysnumeromme on kolmanneksi pienin kaikista hakijoista, tarkoittaa se sitä, että jos kaksi pienemmällä numerolla asuntoa hakenutta henkilöä kieltäytyy ko. asunnosta, saamme me sen.

Jos jompikumpi heistä päättää asunnon ottaa vastaan, he saavat sen.

Ostotarjoukseen vastaaminen sinänsä ei vielä velvota ostajia yhtään mihinkään - he vain pääsevät katsomaan kohdetta ja sitten tekemään päätöksen. Miksi kukaan meitä edellä olevista ei ole vastannut voimassa olevaan asunnon ostotarjoukseen? Onko se meidän kannaltamme hyvä vai huono asia??

Mä en kestä tälläistä jännitystä.

Ap.

Vierailija
10/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään. Siksi ehtii kulua se koko aika ennen kuin asuntoa voidaan tarjota seuraavalle. Meillekin tuli yhdessä vaiheessa tarjouksia jatkuvalla syötöllä kun etsittiin isompaa. Jos ei kiinnostanut, en reagoinut mitenkään, koska tarjous raukeaa joka tapauksessa määräpäivänä.

Vierailija
11/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät ne kaksi edelläolevaa ole ilmaisseet kiinnostusta. Minä kyllä jo onnittelisin teitä :-) MUTTA oottele nyt siihen asti, että tulee varmistus.

Vierailija
12/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaauuuuuuuuuu!

Kiitos paljon! Ihana kuulla =D =D =D - ette arvaa miten onnelliseksi mut teitte! =D

Hyvää viikonloppua kaikille! Täällä ruvetaan jo asennoitumaan siten, että kämppä on meidän! Jeeee.

Ap.

Vierailija
13/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja unohti siksi ilmoittaa siitä. Jos asunto heitä kiinnostaisi, olisivat varmaan ensitilassa tarttuneet innoissaan tarjoukseen. tsemppiä, eiköhän se ole teidän uusi koti!

Mitä muuten kustantaa asua ASO-asunnossa pk-seudulla? Itse suunnittelen sellaista Hämeessä, kun oman ostamiseen ei varat riitä vähään aikaan.

Vierailija
14/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään. Siksi ehtii kulua se koko aika ennen kuin asuntoa voidaan tarjota seuraavalle. Meillekin tuli yhdessä vaiheessa tarjouksia jatkuvalla syötöllä kun etsittiin isompaa. Jos ei kiinnostanut, en reagoinut mitenkään, koska tarjous raukeaa joka tapauksessa määräpäivänä.

Jos ei tarjoukseen reagoi, niin menettääkö siinä yhden niistä kerroista, kun tarjotusta asunnosta saa kieltäytyä? (Kolmestihan saa kieltäytyä ennen kun menettää järjestysnumeronsa). Siksikö ette reagoi? Odotatte sitä täydellistä kämppää?

Ap.

Vierailija
15/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tässä sanoa sinulle, että pidä nyt vielä ne jalat maassa ja järki päässä. Tosiaan moni vastaa siihen kuitenkin viimeisenä päivänä. Näin tein itsekin, koska minulle tarjottiin samaan aikaan kolmea eri asuntoa (kahdesta eri firmasta) ja halusin kunnolla tutkia eri vaihtoehtoja. En siis halunnut jokaiseen vain huvikseen vastata kyllä.

Olin aivan varma etten asuntoa saa, koska edellinen kiinnostava oli mennyt lopulta toiselle, mutta ensi viikolla olen menossa sopimukset allekirjoittamaan!

Onnea sinullekin matkaan!

Vierailija
16/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja unohti siksi ilmoittaa siitä. Jos asunto heitä kiinnostaisi, olisivat varmaan ensitilassa tarttuneet innoissaan tarjoukseen. tsemppiä, eiköhän se ole teidän uusi koti! Mitä muuten kustantaa asua ASO-asunnossa pk-seudulla? Itse suunnittelen sellaista Hämeessä, kun oman ostamiseen ei varat riitä vähään aikaan.

Rivariasuntoa, n. 100 neliöistä. Hinta pyörii siinä 1000€ molemmin puolin (+ vesimaksut yleensä erikseen).

Ap.

Vierailija
17/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tässä sanoa sinulle, että pidä nyt vielä ne jalat maassa ja järki päässä. Tosiaan moni vastaa siihen kuitenkin viimeisenä päivänä. Näin tein itsekin, koska minulle tarjottiin samaan aikaan kolmea eri asuntoa (kahdesta eri firmasta) ja halusin kunnolla tutkia eri vaihtoehtoja. En siis halunnut jokaiseen vain huvikseen vastata kyllä. Olin aivan varma etten asuntoa saa, koska edellinen kiinnostava oli mennyt lopulta toiselle, mutta ensi viikolla olen menossa sopimukset allekirjoittamaan! Onnea sinullekin matkaan!

Toivotaan nyt, että saamme tämän =).

Viimeinen vastaamispäivä ostotarjouksessa on vasta 4.11. (ensi to) - eli kyllä tässä saa jännittää vielä pitkän aikaa. Ei sovi mun luonteelleni lainkaan tälläinen epätietoisuus - etenkin näin tärkeistä asioista.

Ap.

Vierailija
18/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltuamme 1,5 v. jonossa. Yksi tarkous tuli koko aikana. Kyllästyimme ja laitoimme asunnonvaihtoilmoituksen kaupungin sivuille, heti ilmaantui hyvä vaihtaja. Nyt saamme rivarineliön halvemmalla kuin aso-asunnon ja ilman mitään panttimaksua/takuuvuokraa.

Aso-touhu on kummaa, hirmu hankalaa saada kämppää ja ne ei poikkea loppupeleissä yhtään kaupungin vuokra-asunnosta, samoissa pihapiireissä ovat.

Vierailija
19/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällä rivarialueella. Tämä ei poikkea viereisistä kovanrahan asunnoista ulkoisesti mitenkään. Sissutuksessa on tietysti halvempia ratkaisuja ( lattia yms). Mä sain toisen hakemani asunnon. En pidä sitä hankalana.

Vierailija
20/21 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miksi asumisoikeusasunto?

Miksette osta omaa???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi