Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettakaa vauvanne juomaan pullosta!! Se ei ole sama asia kun korvikkeen antaminen!

Vierailija
27.10.2010 |

Miksi ihmeessä nykymammoille on oikein kunnia-asia imettää??

Kyllähän sitä pari kuukautta on ihanaa ja kivaa eikä yhtään väsytä, kun (eka) vauva on koko ajan tississä kiinni, mutta entäs sen jälkeen?

Alkaa äiti pikkuhiljaa kaipaamaan omaa aikaa ja kunnon yöunia!

Voihan siitä pullosta juottaa sitä tissimaitoa, ei pullon antaminen tarkoita Tuttelin juottamista, jos se on niin kamala asia!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä pitää juottaa pullosta? Imetys ei häirinnyt pahasti elämääni, yöt meillä nukuttiin, ei lapsenkaan tarvitse yöllä syödä. Tuttipulloja ja tutteleita ei tarvittu, 4kk täysimetystä ja sen jälkeen aloitettiin kiinteiden harjoittelut. Imetys loppui, kun lapsi 1v2kk, en kaivannut imetysaikana yhtään enempää omaa aikaa. Kumma, ettei aikuisella ole mitään tarvetta juoksennella baareissa, risteilyillä ym. jatkuvasti, vaan voi ihan itse hoitaa lapsensa?!?

Vierailija
22/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutti eikä pullo. Tuttia tarjosin kaksipäiväisestä lähtien, mutta jopa neuvolan terkka totesi, että vauva ei tosiaan tiedä mitä tutilla pitäisi tehdä.

Vauva kyllä juo vettä pullosta, eli osaamisesta se ei ole kiinni. Maito vaan ei kelpaa. En ymmärrä miksi minun pitäisi huudattaa lasta pullon kanssa? Minä olen itse lapseni valinnut tähän maailmaan synnyttää, niin eipä mielestäni ole liikaa vaadittu imettää sitä omaa lasta muutaman kuukauden. Tai edes vuoden. Jos elinikäni on (toivottavasti) siellä 80 vuoden kieppellä, niin missä tuntuu yksi vuosi?

Ja ne, jotka julistaa, että on lapsessa kiinni koko ajan ja tarvitsee omaa aikaa, niin odottakaas vaan kun ne lapset kasvaa ja alkaa harrastaa. Siinä sitä omaa aikaa ei juur ole, kun illat menee kuskatessa lapsia harrastuksiin. Vai meneekö oma napa siinäkin asiassa lasten edelle? Et menkööt millä parhaiten taitavat, minähän en lasteni elämään osallistu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa olin epävarma ja kuuntelin näitä neuvoja ja opetin pullolle. Vauvapas ei suostunutkaan enää sitten imemään tissiä kun sai pullosta helpommin.

Oli aika iso urakka 8 kuukautta lypsää kaikki maidot pulloon.

3 seuraavaa eivät pulloa nähneetkään ja ihan hyvin pääsin tapaamaan ihmisiä ja nukkua yöni kunnolla.

Helpompaa on imettää kuin lypsää maito erikseen ja juottaa pullosta.

Vierailija
24/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli täysimetyksessä 5,5 kk. Pullo oli varalla ja pakkasessa omaa maitoa ja korviketta kaapissa. Olisin niitä antanut, jos olisi tarve tullut.

Kun alettiin kiinteitä syömään pohdin neuvolassa, että annako lapselle pulloa ollenkaan, esim. vellin kanssa. Terkka oli heti sitä mieltä, että eipä kannata pullolle alkaa opettamaan vaan nokkamuki käyttöön suoraan.

No, eipä vauva pulloa edes huolinut, mutta eipä tartte siitä vierottamisenkaan kanssa sitten taistella. Meillä juodaan mukista.

Ja eipä minuakaan ole imetys rasittanut. Yöllä on nukuttu hyvin, eikä ole tarvinnut vetää sitä järkyttävää pullorumbaa keittelyineen päivineen.

Vierailija
25/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan huvikseen opetusmielessä! Hölmöintä mitä olen kuullut aikoihin! Siinä on ihan käsittämätön työ ja saa molemmista (imetyksestä ja pulloruokinnasta) vain ne huonot puolet!

Hatun nosto niille, jotka jaksavat pakon edessä pumpata monta kuukautta maitoa vauvalle!!

Vierailija
26/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hölmö tai jotain, mutta en ole saannut yhtäkään neljästä lapsestamme juomaan pullosta vauvana.

Tutinsyönnistä nyt puhumattakaan.

Meidän viimeisin vauva joutui synnyttyään tehohoitoon antibioottikuurin takia ja ei suostunut syömään pullosta (luulis et ne hoitajat siellä osaa asiansa) joten joutui letkuruokintaan kunnes mulla viihdoinkin nousi maito (on aina noussut vasta n. 3 vrk synnytyksen jälkeen :-( )ja saavuin tisseineni imettämään niin johan lähti nenämahaletku kun jäin sinne teho-osastolle "asumaan".

Sanoivat siellä että on selvä tissivauva; niinkuin mulle on sanottu kaikista vauvoistamme.

P.S. En hajonnut vaikka hoidin vauvojani 24/7

P.P.S. Osaan ottaa omaa aikaa vauvankin kanssa (esim. lenkkeily) ja syöttöjen välillä

Vierailija
27/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten vauva ei muka juo pullosta? Jos ei ole muuta vaihtoehtoa, niin kyllä todellakin juo. Isä vaan pulloa antamaan. äiti maidonhajuisine tisseineen pois näköpiiristä. Mä oón 3 lasta imettänyt piiiiitkään, mutta todellakin ovat saaneet luvan juoda myös tissimaitoa (tai korviketta) pullosta. Olen tehnyt keikkatöitä äitiyslomalla ja kyllä ne ennemmin ottavat pullosta kuin kuolevat nälkään! erilaisa tutteja on kymmeniä, esim. Tommee Tippee tutit ovat hyvin lähellä nännien ulkomuotoa.

Vierailija
28/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sekään ole kaikkien mielestä ilmeisesti hyvä, vaikka vauva osaisikin syödä pullosta. Kaverini (lapseton) haukkui minut itsekkääksi, kun lähdin kaupungille ostoksille ja kahville ilman vauvaa.

Vauva syö pullosta tosiaan RINTAmaitoa isänsä syöttämänä, mutta monet rinnastavat pullon korvikkeeseen ja vauvan vieraalle jättämiseen. Mielestäni vauvani on muutamasta pullokerrasta huolimatta ollut täysimetyksellä.

Vierailija
29/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikilla vanhemmilla ei ole sydäntä kuunnella sitä tuntikausien huutoa ekoilla yrityskerroilla :(

miten vauva ei muka juo pullosta? Jos ei ole muuta vaihtoehtoa, niin kyllä todellakin juo. Isä vaan pulloa antamaan. äiti maidonhajuisine tisseineen pois näköpiiristä. Mä oón 3 lasta imettänyt piiiiitkään, mutta todellakin ovat saaneet luvan juoda myös tissimaitoa (tai korviketta) pullosta. Olen tehnyt keikkatöitä äitiyslomalla ja kyllä ne ennemmin ottavat pullosta kuin kuolevat nälkään! erilaisa tutteja on kymmeniä, esim. Tommee Tippee tutit ovat hyvin lähellä nännien ulkomuotoa.

Vierailija
30/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten vauva ei muka juo pullosta? Jos ei ole muuta vaihtoehtoa, niin kyllä todellakin juo. Isä vaan pulloa antamaan. äiti maidonhajuisine tisseineen pois näköpiiristä.

Olet nimittäin ihan yksinkertaisesti väärässä mielipiteinesi.

Vierailija
31/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei ehkä halua olla yhtä vastuuttomia.

Ja joo, tämä oli ihan yhtä tyhmä vastaus kuin sunkin tekstisi. Eli, kukin tehköön tavallaan.

Vierailija
32/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vain ollut tarvetta niille. Imetys oli niin helppoa ja kätevää, ei olisi tullut mieleenkään alkaa sählätä pestävien pullojen kanssa. Lisäksi vauvalla oli ongelmia imuotteessa, joten siksikään pullot eivät olleet meitä varten. Ei imetys minua väsyttänyt, päinvastoin. Vauva nukkui vieressä, ja mikäs sen helpompaa kuin siitä imettää vs. lähteä etsimään pulloa ja lämmitellä maitoja.

Imetin 1v9kk, enkä kokenut minkäänlaista imetysväsymystä. Lisäksi lapsi alkoi 6kk iästä juoda lasista, eli sitä katkeraa pulloistavieroitustaisteluakaan ei tullut koskaan.

Vierailija
33/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pullotutin ulkonäöstä, eipä se vauva sellaista osaa katella. Silikonitutti ei vaan millään muotoa tunnu suussa samalta kuin oikea rinta ja se ratkaisee.

Vierailija
34/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se opettaminen tapahtuu. Esikoisen kohdalla yritettiin pulloa tarjota (nimenomaan rintamaitoa pullosta) lähes päivittäin juuri opetusmielessä, mutta lapsi ei koskaan oppinut siitä juomaan. Tuloksena vain kamala huuto.

- kokeilet erilaisia tutteja siinä pullon päässä.

- annat isän tai jonkun muun hoitaa syöttämisen

Jos tissiä ei ole tarjolla ja lähellä, niin kyllä vauva ottaa pulloa! Ei kukaan ole nälkään kuollut siksi, ettei ole imenyt saatavilla olevaa maitoa!

Ei ole ihan niin yksioikoista että "kyllä se vauva huolii kun ei ole tissiä tarjolla". Meillä harjoiteltiin alusta asti pullostakin juomista, juuri siksi että isä saisi osallistua syöttöihin ja mä voisin joskus olla pidempäänkin pois kun 1-2h.

Kaikenlaista yritettiin... erilaisia tutteja pulloon, sitä että minä olin pidempään pois ja isä yritti syöttää yms. Eipä onnistunut, vauva huusi pää punaisena.

Kerran sitten tuli tilanne että mun oli pakko olla pois useampi tunti (5-6h). Edellisestä liitosta oleva esikoiseni loukkantui tapaturmaisesti ja minä menin tottakai sairaalalle heti kun tiedon sain.

Koko sen ajan minkä olin pois vauva oli huutanut ja nukkunut n. 5-10min pätkiä välillä. Pullosta ei suostunut rintamaitoa ottamaan, ei vaikka oli palatessani aivan uupunut ja nälkäinen.

Ehkä olisi sitten vielä pidemmän nälkä jakson ja itkettämisen jälkeen suostunut juomaan pullosta. En tiedä, eikä kokeiltu. Pahalta tuntui että vauva joutui noin pitkään olemaan hädissään ja nälässä... Eikä kyllä opetusmielessä olisi tullut mieleenkään yrittää tuollaista uudestaan.

Vierailija
35/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vauva oppii pullosta juomaan, jos alusta asti totutetaan pullolle rinnan ohella.

Ajatelkaapas äidit sellaista tilannetta, jossa itse esim. sairastutte ja joudutte sairaalaan, vauvahan huutaa silloin koko sen ajan nälkäänsä kotona, minkä te vietätte sairaalassa.

Lapsi on hyvä totuttaa siihen että hänen hyvä hoitonsa ja ravinnonsaantinsa ei ole pelkästään yhdestä ihmisestä riippuvaista!

Vierailija
36/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen perustelu tuo sairaalaan joutumisen pelko.

Normaalitilannehan _pienelle vauvalle_ nimen omaan on, että hänen hoidostaan vastaa ensisijaisesti ns. primäärivanhempi, joka yleensä on äiti. Suosittelen tutustumaan psykologian perusteoksiin, jos asia on aivan outo.

Kyllä se vauva oppii pullosta juomaan, jos alusta asti totutetaan pullolle rinnan ohella.

Ajatelkaapas äidit sellaista tilannetta, jossa itse esim. sairastutte ja joudutte sairaalaan, vauvahan huutaa silloin koko sen ajan nälkäänsä kotona, minkä te vietätte sairaalassa.

Lapsi on hyvä totuttaa siihen että hänen hyvä hoitonsa ja ravinnonsaantinsa ei ole pelkästään yhdestä ihmisestä riippuvaista!

Vierailija
37/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei syö pulloa niin ei syö pulloa. Vauva ei ole mikään kone tai eläin, jonka tahto muurretaan. Aikuinen ihminenkään ei totu kaikkeen, vaikka jo oma järkikin sanoo, että olisi syytä opetella käyttämään tai tekemään sitä tai tätä. Lapsella ei ole edes sitä järkeä apunaan.

Meidän lasta ei edes kätilöt saaneet syömään pullosta, ja luulisi niiden nyt osaavan jos asia olisi opetettavissa. Totesivat vaan, että tämä menee sitten tissillä.

Kaikki te, jotka sanotte että oppii se, niin teillä ei varmaankaan lapsi ole kieltäytynyt pullosta?

Vierailija
38/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö... miks pulloja pitäis lämmittää??

Vierailija
39/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullolle opettamista tarpeellisena, ensimmäiset puoli vuotta olin toki kiinni vauvassa ympäri vuorokauden, mutta en mä siitä mitenkään rasittunut. Kun kiinteät alkoivat maistua, niin saatoin tisseineni poistua harrastuksiin vaikka useammaksikin tunniksi, kyllä siinä oli omaa aikaa ihan riittävästi. Ja jo ihan alusta asti saatoin heti syötön jälkeen lähteä lenkille, kaupungille tms. 0,5-1 tunniksi. Nokkamukista lapsi oppi juomaan puolivuotiaana (tosin joi siitä vain vettä, rintamaito on aina kelvannut vain alkuperäispakkauksesta).

Jos äiti joutuu sairaalaan, niin kyllähän vauva varmasti siinä tilanteessa olisi lopulta pullosta/mukista korviketta huolinut, ei mun mielestä ole mitenkään tarpeellista vain sellaiseen varautumisen takia vauvaa pullolle opettaa.

Mutta mä olenkin ihan hörhö ja imetän edelleen 1 v 9 kk ikäistä lasta. Viimeinen yöimetyskin jäi pois vasta kolmisen kuukautta sitten. Hyvin olen silti nukkunut ja sitä omaa aikaakin on ollut ihan riittävästi.

Vierailija
40/56 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hullu ajatus -- rintamaito pitää pitää kylmässä jos se on rinnan ulkopuolella ja pulloa pitää pestäkin. Kyllä vaan todella paljon helpommalla pääsee, kun säilyttää ja kuljettaa maidon tississä. En ne minkään valtakunnan syytä ryhtyä kuormittamaan luontoa pulloilla ja niiden pesulla kun kerran rintaruokinta onnistuu... Eri asia tietysti olisi, jos korvikkeella oltaisiin.

Eikä minua ole imetys koskaan ahdistanut -- neljänteni täyttää kohta vuoden ja kaikkia olen imettänyt reilun vuoden. Ensin puoli vuotta täysimetystä, sitten osittaisimetystä ja vuoden iästä sitten hiljalleen lehmänmaitoakin mukaan. Vettä ja sitä lehmänmaitoa ovat juoneet nokkamukista ja hörppimällä vuoden iästä -- ei ole tarvittu pulloja eikä kyllä hevin niihin suostuttaisi...