Kokemuksia satulatuolista?
Säästäisikö selkää ja hartioita? Mistä ostit ja mitä maksoit?
Kommentit (38)
Mulla on human tool "kannettava" satulatuoli ja se on todella hyvä. Hintakaan (noin 150e) ei ollut niin paha kuin vaikka sallissa. Olen opiskelija ja parasta on juuri se, että voin ottaa tuolin myös kirjastoon yms. mukaan.
Pöytä jää matalaksi, mutta no problem, pieni lehtipino vaan alle.
Olen entinen ratsastaja joten istunta-asento on tuttu. En tiedä millaista on istua ellei ole aikaisemmin ratsastanut, mutta itselleni asento on siis luonnollinen ja ei kiinnitä niin huomiota.
Kärsin selkäkivuista ja minulla on aikas huonot vatsalihakset eli toivon tämän auttavan.
Mä olen ammatiltani silmälääkäri ja työtuolina mulla on satulatuoli. Ihan sellaisen kokemuksen aattelin vaan jakaa, että keväällä laitoin lämpimän sään kunniaksi oikein mekon päälle ja alle ohuet, ihonväriset sukkahousut. Kuinka ollakaan mekko olikin aika liukas ja noussut vähän turhan ylös. Siinä satulatuolilla eestaas mennessäni ihmettelin, että mitäs se potilaana ollut papparainen kovasti katselee alaviistoon. Ei varmaan olisi tarvinnut enää kirjaintaululla testejä tehdä, sen verran oli katse tarkkaavainen :D Että varokaa hameidenkäyttäjät kun käännytte sieltä työpöydän alta pois :D
Mulla on töissä Salli, missä on rako keskellä. Aluksi puutui perä ja jalat, mutta vain ekan viikon. En antaisi tätä mistään hinnasta pois.
Harmi, ettei työpaikat käytä salleja yms. enemmän. Tulisi kaikille etuja - vähemmän sairauspoissaoloja ja työntekijöille litteämmät vatsat kun vatsa ja selkä ovat istuessa käytössä.
Satulatuolien markkinointi on ihan vitsi. Netissä kiertää ihan hulvaton sallin markkinointivideo englanniksi ja olin varma, että se on vitsi, kuinka ollakkaan se video löytyy vielä jonkin aikaa sitten sallin nettisivuilta. AHHA
Sitten salli mainostaa myös suolen toiminnan auttamisella ja verenkierrolla. Ihan kiva, mutta tämä litteä vatsa argumentti tai kivuton selkä argumentti saattaisi myydä enemmän. Nyt salli on prepannut markkinointiaan.
Ratsastajalta pari vinkkiä niille, joilla paikat puutuvat satulatuolissa;
- anna reiden olla mahdollisimman rentona ja suorana alas asti, polvi osoittaa eteen- ei sisäänpäin
- ne kyhmyt, jotka puutuvat takapuolessa, ovat istuinluut. Niiden tunteminen tasaisesti molemmissa kankuissa on hyvä merkki - istut tasapainossa. Ajan kanssa paineen tunne (jopa mustelmat) helpottaa, totut kyllä.
- ihmisen ei kuuluisi olla täysin paikallaan. Puolen tunnin välein sietääkin nousta ja hieman jaloitella.
Minulla on satulatuoli ja sähköpöytä ja käytin tuolia töissä pitkään. Sitten selkäni kipeytyi ja sitä tutkittaessa paljastui nikamansiirtymä alaselässä. Se on lääkärien mukaan seurausta varmaan jo lapsena koetusta onnettomuudets yms. muusta traumasta. Satulatuoli toi vaikean esiin ja nyt vaihtoehtoina on vain seisominen tai tavallinen tuoli.
Minulla on tällainen satulatuoli tai oikeastaan aktiivituoli:
http://bgi.fi/Exerium-Exerium+Active+Satulatuoli+-4589363.html
Tässä on erikoista se, että koko tuolin varsi heiluu istuessa, eli kokoajan pitää pikkuisen olla liikkeessä istuessaan, itseasiassa keinumisesta on tullut tapa. Tämä on ainakin auttanut minulla alaselän lihaksiin ja parantanut ryhtiä ja on täysin erilainen kuin muut kokeilemani "keinutuolit". Tuota pelituolia olisi kiva päästä koittamaan tai ostaa jopa kotiin (vähän on vain kallis), niin saisi lapsetkin liikkeeseen kun pelaavat, sillä ne pelaavat kuitenkin.
- Jaana -
Olen kärsinyt pitkään selkävaivoista, välilevyn pullistumasta yms., kokeilin töissä satulatuolia muutaman päivän sillä seurauksella että perse eli tyrä kipeytyi ja jouduin sängynpohjalle viikoksi. Eli ei sovi kaikille ;)
32 jatkaa, pitkään tarkoittaa siis 15 vuotta, ja vieläkin työterv.fysioterapeutti yrittää tuputtaa sitä tuolia ihan kun se voisi vammaisen parantaa.
Ei oikein takamus tykkää - tämä tosin todennäköisesti johtuu nuoruudenpäivinä murtuneesta häntäluusta.
Sellainen satulatuoli on hyvä mihin on pultattu 20cm tekokulli. Pysyy satulassa ainakin hyvin!
Joo,
Kipeytyi mullakin aluksi selkä ja peppu, kunnes tajusin (hmmm.... vähän ehkä autettuna :D ) että ei sitä kerrasta voi muuttaa istumista vaan pikkuhiljaa, eka päivä puoli tuntia toka vähän enemmän.. etc..
-Jaana -
Ostin oman satulatuolini Satulatuolikeskuksesta. He osasivat auttaa oikean mallisen tuolin löytämisessä. Auttoi heti selkäkipuihini, harkitsen ostavani vielä sähköpöydän, sillä Satulatuolikeskuksesta sanoivat, että se on paras pari satulatuolille. Tässä hyvä blogiteksti satulatuolimallin valintaan.
Kyllähän satulatuolissa istumiseen pitää totutella, menee viikko-pari ettei enää jomota. Ei kaikki kipu ole säikkymisen aihe, jomottaahan lihaksia treenin jälkeenkin.
Pöydän täytyy vain olla huomattavasti korkeampi, ei satulatuolilla voi istua tavallisen pöydän ääressä. Varmaan noin 90-100 senttinen pöytä täysin käyttäjän pituudesta riippuen. Jalkojen kuuluu olla tukevasti maassa, ei levätä millään tuolin "tukirenkaalla".
Wulffistä löyttö erilaisia malleja ja hintoja ergonimia satulatuolista.
https://www.wulffinkulma.fi/epages/wulffinkulma.sf/fi_FI/?ObjectPath=/S…
Mulla on totutteluvaiheessa satulatuoli nyt. Tiedän jo tässä vaiheessa, että tulen käyttämään sitä rinnan tavallisen tuolin kanssa, tottuu peffani tähän tai ei. Parikyt minuuttia kun istuu, huomaan sen tekevän hyvää selälleni, joka tosin ei ole kipuillut muutoinkaan. Ostin samantien jo toisen, yksi töihin ja toinen kotiin. Harvalle tällainen varmaan ainoaksi tuoliksi sopii, jotkut valmistajat tämän itsekin myöntävät. Kävi tuuri että löysin muutamalla kympillä per kappale, kirpparilta ja torista, Bambach saddle seat merkkiset :)
Miehille hyvä satula on sellainen jossa on rako keskellä ja istuimen eri puoliskot ovat säädettävissä hyvän istuintuntuman saavuttamiseksi. Ei tule rasittavia paineita alapäähän kuten raottomassa satulassa.
Miespuolisille kilpapyöräilijöille tulee ongelmia kun pyörän satula painaa pahasti haaroväliä; pahimmillaan se voi aiheuttaa jopa erektion saavuttamisongelmia.
Jos satulatuolin hankkii niin kannattaa satsata laatuun vaikka kalliita ovatkin.