Prkl tuota Kelan kapulakieltä! Mitä tarkoittaa, että hoitolisää laskettaessa
huomioidaan "enintään 2 valintaoikeuden piirissä olevaa lasta"?
Olenko ymmärtänyt oikein, että "valintaoikeus" (%%¤/& mitä termejä, miksi ei voida puhua suomea?) tarkoittaa alle kouluikäisiä lapsia? Ja miksi ihmeessä vain kaksi lasta huomioidaan perhekoossa?
Eli jos perheessä on vanhempien lisäksi 5-, 4- ja 2-vuotiaat lapset, perhekoko on 4. Mutta jos lapset ovat 9, 8 ja 2 v, niin perhekoko onkin 3?
Kommentit (4)
ja saa siellä mm. ruokaa ja esikoululaisesi on ilmaiseksi esikoulussa jne joten tietenkään et saa heistä vielä muutakin.
Minä hain äitiysloman aikana hoitolisää äitiyspäivärahan päälle ja perhekookseni laskettiin 2. Todellisuudessa meitä oli 5. Mutta kaksi kouluikäistä ja vauva eivät kuuluneet tähän "valintaoikeuteen" eli vain minut ja 2v huomioitiin perheeksi :-)
Minä hain äitiysloman aikana hoitolisää äitiyspäivärahan päälle ja perhekookseni laskettiin 2. Todellisuudessa meitä oli 5. Mutta kaksi kouluikäistä ja vauva eivät kuuluneet tähän "valintaoikeuteen" eli vain minut ja 2v huomioitiin perheeksi :-)
Kouluikäisiä ei huomioida Kelalta saataviin rahoihin ja tuo nyt oli aivan ymmärrettävää, ettei vauvaa laskettu, koska hänestä maksetaan tuota äitiyspäivärahaa. Päällekkäisiä etuisuuksia ei siis tietenkään saa.
Meidän perheessä on yksi aikuinen ja kolme lasta, mutta yksityisen hoidon tukea laskettaessa perheeseemme kuuluukin vain kaksi eikä neljä henkilöä: siis perheen ainoa aikuinen ja se yksityisessä päiväkodissa oleva lapsi. Eskarilainen ja koululainen eivät kuulu perheeseemme!
Olinpa tyhmä kun en sitä heti tajunnut: eivät tietenkään kuulu. Kyllähän nyt tuon ikäiset jo itse omat hommansa ja taloutensa klaaraavat! Mitä ne nyt meillä asuisivat?