Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilla lapsia jotka ei istu?

Vierailija
25.10.2010 |

Meillä on 11kk ikäinen vauva joka ei suostu istumaan istuma-asennossa lattialla. Istuu rattaissa ja syöttötuolissa, mutta kun laskee lattialle istumaan, ottaa heti kädet eteen ja nousee kontalleen.

Polvillaan istuu kyllä. Mutta ei jalat suorina..?

Ihan normaalisti kehittynyt lapsi muuten. Kääntynyt 3kk iässä, kontannut 7kk lähtien, noussut seisomaan ja kävellut tukea pitkin 8-9kk lähtien..

Ensi kuussa neuvola, mutta ajattelin kysellä josko jollain olisi kokemusta tälläisestä?

Alkaako istuskella itsekseen vai onko joillain vaatinut fysioterapiaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kait sulla on vaan niin kova tarve edetä ja tehdä ettei istuskella kerkiä :D

Kyllä se varmaan kouluikään mennessä oppii kunnolla istumaan mutta mietityttää että voisko ton istumisen "viivästyminen" viestiä mahdollisesta tulevasta lukihäiriöstä tms..

Kun sanotaan että jos joku vaihe jää väliin niin saattaa ilmetä myöhemmin jotain..

Vierailija
2/4 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme ei koskaan pienenä istunut, en myöskään minä. Minun on itse asiassa hankalaa tajuta miten muut ihmiset muka niin helposti istuvat jalat edessä ilman selkätukea. Minulta ja pojalta se vaatii vatsalihasten kovaa jännittämistä, eikä sitä kovin montaa minuuttia jaksa.

Olemme molemmat aivan "tavallasia", kylläkin nopeasti motorisesti kehittyneitä (kävelimme 8 ja 9 kk ikäisinä)ja erittäin notkeita. Fysioterapeutilla olemme molemmat käyneet, kylläkin yliliikkuvien nivelten takia (asia vain todettu).

Suvustani äidin puolelta suuri osa ei pysty istumaan kunnolla siinä pikkulapsille tavallisessa asennossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mihin tuon asian suhteen puututtiin, oli se, että "japanilaisessa asennossa", siis jalat sivulta taaksepäin taivutettuna, ei saisi istua kovin kauan, jotta nivelet eivät väänny. Siksi meitä molempia kehotettiin istumaan vaikkapa sohvalla kun luemme kirjaa tai katsomme telkkaa. Luonnostaan nimittäin istumme juuri tuossa kielletyssä asennossa. Ja sekin auttaa jos toisen jalan nostaa eteen.

Ap.n lapsihan ei tosin tuota asentoa käyttänyt.

Vierailija
4/4 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kanssa käveli jo "puita pitkin", mutta ei istunut koko peffallaan, ikää oli tuolloin 10-11 kk. Eli istuma-asento oli sellainen kyljellään, tuki käsiinsä koko ajan. On tuo sittemmin oppinut istumaan, ei tarvinnut mitään terapioita. On aina ollut edellä keskivertoa karkeamotorisissa taidoissa, nyt 8v ikäisenä selvästi ketterämpi kuin moni muu ikäisensä. Eli mä päättelin sen niin, että liikkeelle pääsemine noloi hänelle tärkeämpää kuin istuskelu, siksi se tuli myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi