6v tytön kanssa aletaan pohtia sitä ettei käydä enää isän kans saunassa?
MITÄ????Tossa alempana joku kertoo että alkaa 6v tytön kanssa käydä vain naisten saunassa. Meillä 8v tyttökin saunoo isänsä kanssa eikä ole tullut mieleenkään etteikö voisi :D jestas :D
Kommentit (19)
kannattais kyllä pohtia että mikä on omassa ajatusmaailmassa vinksallaan :)
En usko, että 6v itse ei enää haluisi saunoa isän kanssa. Minusta tuossa asiassa pitäisi edetä lapsen tahtiin, kun lapsi ei enää halua tulla yhdessä saunaan niin sitten mennään erikseen.
kaikki lapset (mukaanlukien 8v. tyttö) käy sujuvasti ja mielellään saunassa isän kanssa. Eipä ole tullut meille kummallekaan mieleen alkaa pohtimaan voiko joku lapsi saunoa tms. oman isänsä kanssa! Uskomme molemmat, että lapset alkavat kyllä luonnostaan murrosiän korvalla vetämään rajaa itse ja niitä rajoja me tietysti kunnioitamme, mutta ei kertakaikkiaan ole mitään syytä miksi me alkaisimme säätämään jotain ikärajoja lapsien ja isän kanssakäymiselle.
Tietysti jos jossakin perheessä isä ei näe itseään lasten isänä vaan mahdollisena rakastajana, on enemmän kuin tarpeen vetää tällaisia rajoja. Normaaliperheissä ei kuitenkaan käsittääkseni tällaista tilannetta ole.
hormoonimylläkän astuessa kehiin (ca.12 vuotta).. Eli en mene murkkuikäisen poikani kanssa saunaan.
meillä vanhin poika on 9, kohta 10 ja edelleen kävelee alasti pitkin taloa jos tarvis vaatii.
olisi vaihtanut vaatteet pikkuserkkunsakin edessä joka on tyttö, jos en olisi asiasta käynyt sanomassa.
ja hän tulee edelleen kanssani saunaan ja ihan vaan suihkuunkin jos tarvii.
enkä ole huomannut mitään outoa käytöstä jos olen vaikka makkarissa alasti ja lapset sattuvat sinne tulemaan..
vai väitätkö että suurin osa maailman väestä häpeää vartaloaan kun ei missään tapauksessa tulisi alasti saunaan?
Kaikki eivät yksinkertaisesti halua esiintyä alasti muiden edessä, kyse on omasta intimiteetistä ja sen käsitys on kaikilla erilainen. Toiset ovat vain häveliäisempiä.
ennen murrosikää niin asiat on oudosti.
Samoin 10 v tyttö. Kumpikin on varsinkin aamuisin nakuina täällä eivätkö häpeile yhtään. Varmasti alkavat jossakin vaiheessa miettimään asiaa, eivätkä enää tule meidän kanssa saunaan tms. mutta se on sitten heidän oma asiansa, jota me kunnioitamme. Mutta ei tulisi mieleenkään alkaa rajoittamaan yhteissaunomista, jos se ei lapsia häiritse.
Omassa perheessäni alastomuus oli luonnollinen asia, eikä siitä missään vaiheessa tehty numeroa tai liitetty seksiin. Saunoin isäni kanssa niin 11v esiteininä, 15v teini-ikäisenä kuin 25v jo kotoa pois muuttaneena. Ja siis ihan ilman mitään pyyhkeitä tai bikinejä, jotka eivät mielestäni suomalaiseen saunaan kuulu.
ja eivät kyllä hekään. Saunomiseen ei kyllä mielestäni liity mitään seksuaalista ja onhan näitä sekasaunoja vieraampienkin kesken olemassa.
Jos haluaa, niin meillä on kyllä mahdollisuus käydä itsekseen tai muuten vuotottaa mutta näkyvät kaikki änkeävän lähes samaan aikaan aina saunaan.
Onhan se "likaista" jos sen niin haluaa ajatella tai sitten ei, jos ei halua :D
Suomalainen saunakulttuuri on sairasta.
Sairasta on se, jos pakotetaan.
Esim. pikkuveljeni kaverin perheessä (ainakin pari vuotta sitten) käytiin saunassa koko perheen voimin: tämä kaveri (tuolloin 16-v) hänen pari vuotta nuorempi pikkusiskonsa, taaperoikäinen nuorin lapsi sekä isä ja äiti. Tämä oli kaikkien mielestä mukavaa ja luontevaa. Myös pikkuveljeni on käynyt äitini kanssa saunassa vielä muutama vuosi sitten, nyt on 19-v. Minä taas lopetin saunomisen molempien vanhempieni kanssa murrosiän kynnyksellä.
Parasta tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, ja antaa toisten tehdä niin kuin he haluavat.
Tykkään käydä saunassa. Mutta tunnen itse, että kävin saunassa koko perheen (siis isä mukaan lukien) kanssa liian isoksi asti, jotenkin muistan isäni alasti jne. Ällöttää..
Eikä meillä ollut mitään hyväksikäyttöä, arvostelua tai mitään vastaavaa. Silti minua ällöttää, että muistan isäni alasti. Tuntuu, että muulle perheelleni on alastomuus jne saunominen ok juttu paitsi mulle.
Tämä ei liity mitenkään seksuaalisuuteeni. Oman mieheni kanssa olen alasti luonnollisesti, kotona tyttäreni edessä voin olla alasti jne. Mutta itse haluan suojella tytärtäni siitä, ettei tarvitse muistaa aikuisenakin, miltä isän pippeli näyttää.
Suomalainen saunakulttuuri on sairasta.
tehdään joku häpeilyn aihe. Normaali vanhempi ei katso edes aikuista lastaan seksuaalisesti, vaikka näkisikin tämän alasti.
Jos taas vanhempi on sairas pedofiili, niin silloin ehkä kannattaa jättää saunominen väliin... Ja kaikki muukin kanssakäyminen.
eikä halua isänsä eikä kenekään muunkaan miehen kanssa saunaan eikä häntä siihen pakoteta.
Sen sijaan 10v poika tulee äidin kanssa saunaan ongelmitta.