Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillain voi olla niin huono yleistieto?

Vierailija
24.10.2010 |

Esim. olin aika ihmeissäni siitä, että Ior Bock -ketjussa moni ei ollut ikinä kuullutkaan miehestä?! Ja itse olen vasta 22v, joten en itse muista näitä Lemminkäis-juttuja henkilökohtaisesti, mutta toki miehen silti tiedän.

Muissakin asioissa huomaa miten tietämättömiä jotkut ihmiset on, ja joskus esim. Trivial Pursuitia pelatessa mua pidetään jonain ihme nerona, kun esim. tiedän, kuka on Indira Gandhi :D Mun mielestä jokaisen pitäis tietää kuka hän oli...

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain myyjättärestä, joka ei ollut tunteunut Matti Vanhasta asioidessaan hänen kanssaan, eikä siis myöskään tuntenut hänen nimeään. Ei kuulemma seuraa politiikkaa. Siis miten voi edes olla mahdollista?

Vierailija
2/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattavissa Matti Vanhaseen ja Indira Gandhiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kaikki taide, kulttuuri tai politiikka kiinnosta, osaa seuraan sitten todella innolla. Takaraivossa on yleissivistystä opiskeluajoilta mutta ei mulla tosiaan ole aikaa ja kiinnostusta kaikkea tän päivän politiikkaa seurata tms.

Omassa elämässä voi olla kaikenlaisia paineita ja huolia, miksi olis pakko seurata jotain itselle turhanpäiväistä.

Vierailija
4/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuuluu myös yleissivistykseen tietää sekin. Mä olen ollut aina kiinnostunut, noh, sivistämään itseäni, ihan lapsesta asti. Ja muistan, kun ymmärsin senkin, että kaikki ihmiset eivät lue kirjoja, kaikki ihmiset eivät ole kiinnostuneet vaikkapa historiasta, josta itse olin ollut kiinnostunut aina.

Vierailija
5/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain myyjättärestä, joka ei ollut tunteunut Matti Vanhasta asioidessaan hänen kanssaan, eikä siis myöskään tuntenut hänen nimeään. Ei kuulemma seuraa politiikkaa. Siis miten voi edes olla mahdollista?

Ja ei Ior Bock nyt mikään täydellinen yleistiedon mittari ole, mutta otin sen nyt esimerkiksi siitä, mitä ihmisten periaatteessa pitäisi tietää.

Olen kyllä huomannut, että minulle jää päähän pienet ja isommatkin asiat todella helposti jos luen vaikka lehtiartikkelin...

ap

Vierailija
6/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hyvä yleistieto, mutta en tiennyt tuosta tyypistä. Ehkä olen kuullut, mutta en ole pannut mieleen. Tosin mä asun pohjoisemmassa Suomessa, ehkä tuo on joku helsinkiläisten paremmin tuntema tyyppi? En nyt ihan yleistiedon mittariksi sanoisi...

Vierailija
7/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vain jotenkin jää joistain asioista joskus uutispimentoon. Ei mulla mikään erityisen hyvä yleistieto ole, mutta ei huonokaan, sanotaan nyt vaikka niin, että mun yleistieto liittyy harvemmin "viihteelliseen mediaan".

(Siis tarkoitus ei ole esittää jotain älykköä ;), en vaan seuraa iltapäivälehtiä tai esim. kulttuuri-ja urheiluuutisia)

Vierailija
8/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikään kuin jokin Suomenlinnan turistiopas olisi sensorttinen kansallinen ikoni, että se pitäisi tuntea jossain muualla kuin kehäkolmosen sisäpuolella, jos sielläkään.

On huonoa yleissivistystä, jos kuvittelee mitättömän tietopohjansa määrittävän "hyvää yleissivistystä" näkemättä kuitenkaan suurempia kokonaisuuksia oman napansa ulkopuolella.

Vierailija
9/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikään kuin jokin Suomenlinnan turistiopas olisi sensorttinen kansallinen ikoni, että se pitäisi tuntea jossain muualla kuin kehäkolmosen sisäpuolella, jos sielläkään.

On huonoa yleissivistystä, jos kuvittelee mitättömän tietopohjansa määrittävän "hyvää yleissivistystä" näkemättä kuitenkaan suurempia kokonaisuuksia oman napansa ulkopuolella.

tuttu ihan muuta kautta, kuin Suomenlinnan oppaana (toki tiedän, että hän on siellä työskennellyt). En ole kotoisin kehä kolmosen sisäpuolelta. Olen kyllä siellä asunut, mutten enää.

Vierailija
10/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tyypistä ollut juttuja monissa muissakin kuin pk-seudun lehdissä.

Mutta hei, älkää vetäkö hernettä nenään tai juuttuko Ior Bock -asiaan ;)

ap

Vierailija
11/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi on niin marginaali-ilmiö,jolla ei ole mitään merkitystä yhteiskunnan tai kulttuurin kannalta oikeasti. Sitävastoin merkittävimpien historian hahmojen tietäminen tai poilitiikan tämän hetken "kärkinimien" tunnistaminen on yleissivistystä. (silti ei tarvitse tietää esim. ex-pääministerin morsianta)

Vierailija
12/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilaan vaan kaikki hörhöt!

Vierailija
13/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta yleistietoni on ihan ok. Pärjään esim. just Trivial Pursuitissa ihan kivasti. Minään nerona en itseäni pidä.

Ei yleistietoutta voi laskea yhden henkilön varaan.

Vierailija
14/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti Vanhanen muka verrattavissa Indira Gandhiin?!? HAH!

Vierailija
15/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole olemassa mitän "tiettyä asialistaa" joka määrittää hyvää yleistietoa. Yleistietoon kuuluvia asioita on maailma täynnä.

Se miten kenenkin yleistieto näistä asioista sitten rakentuu, on paljon yhteiskuntakeskeistä ja loppu riippuu pitkälti omista intresseistä, joka viilaa yleissivistyksen lopullisen painotuksen.

Ja taatusti eroja riittää, jokainen voi jeesustella tähtien sota -tiedollaan ja kuvitella että juuri TÄMÄ on sellaista yleistietoa joka kaikilla pitäisi olla.

Vierailija
16/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan onneton muisti. Enkä todellakaan tiedä kuka tuo henkilö on, kenestä puhutte :)

N40

Vierailija
17/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta muodostuu kuitenkin melko selkeä kuva ihmisen yleissivistyksestä, ja suoraan sanoen en jaksa kiinnostua juurikaan ihmisistä, jotka eivät seuraa maailmaa lainkaan.

Vierailija
19/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susan Ruususta kun hän kävi asiakkaanani. Työkaveri vaan sit sanoi että näitkö kuka toi oli. Toki lehtien kuvista tunnistan, mutta en sit livenä. Sama käynyt monen muun julkkiksen kohdalla. Sauli Niinistön sentään tunnistan.

Toisaalta mulle asiakkaat ovat loppujen lopuksi melko kasvottomia, koska niitä käy päivittäin satoja. Kanta-asikkaistakaan en tunnista kuka on kuka. Naama on tuttu mutta sekoitan ne kaikki toisiinsa. Mulle voisi hyvinkin käydä niin, että Matti Vanhanen kävis asiakkaana enkä tajuais sen olevan se, vaikka toki tiedän minkä näköinen ja kuka se on.

Vierailija
20/50 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei tahdo millään tunnistaa, koska voivat olla kovastikin eri näköisiä kuin lehtikuvissa (meikittömiä, verkkarit päällä, aurinkolasit...).

Mitä muuten ajattelette kuuluvan yleistietoon? Muutakin kuin siis Ior Bockin? :D