Onko niin että rikkaiden lapset pelaa lätkää
Kommentit (98)
40e/kk, ei kovin kallista mutta ei tod 150e/kausi
ja kyllä niissä perheissä lapset mm. purjehtivat, pelaavat golfia jo ihan pienestä lähtien, lautailevat jne.
että pojan lätkäjengissä on putkimiehiä, varastomiehiä yms ja futisjengissä muutama tj, pari ison konsernin maajohtajaa jne.
Tämä käsitys elää vahvana sen takia, koska kulut lätkästä on moninkertaiset futikseen verrattuna. Mutta itse kyllä oon huomannut, että köyhät laittaa lapsensa lätkään ja hakee sitä kautta sitä sosiaalista nousua...
kuin ap:n kaveri ajettelee, että lätkään on varaa vain rikkailla. Mulla oli työkaverina kolmen lapsen yh, jonka mies lähti toisen naisen matkaan ja 14-v. poika pelasi lätkää. Hän joutui kanittamaan puhelinosakkeensakin, että sai lapselle varusteet ostettua. Valitteli koko ajan harrastuksen hirveitä kustannuksia.
Yleisurheilukaan ei ole enää halpaa, kun aletaan harjoituksissa ja kisoissa juosta. Bensaa palaa ja osallistumismaksuja. Palkintona yleensä kiiltävä metallinpala, muovinen kiiltävä pytty, joku kippo tai kauha. Koska isi on viikonloput lasten kanssa kisoissa, äiti tarvitsee oman auton että pääsee kauppaan. Omat kuulat, moukari ja keihäs maksaa (ja hyvä se vasta maksaa), ja verkkareihin, salihousuihin, teippeihin, polvitukiin, rannetukiin, nilkkatukiin, oikeanlaisiin tossuihin menee rahaa ja suutarilla käyntejä- paitsi jos saa taakseen hyvän liiton, joka sponssaa välineitä. Mieluusti vielä hommataan omat punttivälineet, kun ikää tulee tarpeeksi. Joka kunnassa ei myöskään ole kunnollista rinkiä eikä varsinkaan laadukasta kuula- ja moukaririnkiä! Tai jos, niin se kenttä onkin varattu 17-21 joka päivä jalkapalloilijoille ja moukarinheittäjä pääsee sitten kun pääsee....Tähän mennessä on mökin pellolle valettu betonista rinki, perustettu autotalli ja sinne puntti- ja kuntosali....onneksi pätevät valmentajat on sentään omasta takaa :)
Oikeasti ei pidä ihmetellä, miksi Suomessa ei yleisurheilussa tule tuloksia. Meiltä puuttuu esim. moukarista, keihäästä ja kuulasta kunnollisia sorakenttä-harjoituspaikkoja. Ne kunnan nurmikolla päällystetyt yleisurheilukentät ei aina ole niitä, mitä voi oikeasti käyttää. Harvassa ovat pääkaupunkiseudullakin, Eltsu on melkein ainoa.
Mutta lätkähalli ja jalkapallokenttä, sehän löytyy melkein joka kunnasta...
poika pelaa molempia :)
Ja kyllä, lätkä on selvästi kalliimpaa mitä futis, koska jääaika on niin kallista!
ja täällä on futis suosiossa.
mamut pelaa jalkapalloa ja suomalaiset lätkää.
ei siinä parempi okt-alue auta.
on niin kallista, että kyllä se köyhimmät väkisin karsii pois, varusteita ja kk-maksuja kun ei pienistä tuloista pysty maksamaan vaikka miten nipistäisi ja säästäisi muusta.
kuukausimaksu näkyi oleva 175 euroo! ei selvinnyt mitä sisältää, mutta aika hurjalta kuulostaa.
Minulla oli ennen hirveät ennakkoluulot jääkiekkoilijoista. Kasvoin itse kulttuuri perheessä ja soitin pianoa nelivuotiaasta saakka konservatoriossa.
Oman poikani vein pari vuotta sitten ihan huvikseni tutustumaan jääkiekkoon. Poika innostui siitä, ja on jatkanut jääkiekon pelaamista edelleen.
Olin näin aktateemisena kulttuuri-ihmisenä todella yllättynyt siitä ilmapiiristä mikä lätkäpiireissä on. Arvot ovat siellä mielestäni kohdillaan. Kaikkia kannustetaan ja erilaisuus hyväksytään.
Ei siis puhettakaan sellaisesta juntti meiningistä, minkä luulin siellä olevan.
Suurin palkintoni on se hymy ja ylpeys mikä lapseni kasvoilta paistaa kun hän luistelee minun luokseni kaukalon reunalle!
Ja mikä tärkeintä, lapseni oppii sosiaalisuutta ja joukkuehenkeä. Niillä mennään minun mielestäni tulevaisuuden suomessa, niin akateemisissa kuin kulttuuripiireissäkin :)
jos lapset harrastaa yleisurheilua? Ihan köyhälistöä?
voi maksaa n. 200-1000 e vuosi,meillä 800 e + leirit,varusteet,kuskaukset,kisat...eli eipä sekään ole enää halpaa lystiä.Meillä nuo maksut x2.
mutta futaajissa on suomenruotsalaisia paljon (siis suhteessa enemmän kuin osuutensa väestöss), ja hehän eivät ainakaan mielikuvissa ole köyhiä.
Rikkaiden lapset harrastavat teatteria, musiikkia jne.
ja jalkapallo ton verran koko kauden. Minä vielä voisin maksaa tuon lätkänhinnankin mutta alappas kuskaamaan sitä pitkin pk-seutua töiden jälkeen, huoh.
menee jo 300-400€/kk, eli rikkaitten pennuthan sitä pelaa.
jääkiekon vuosimaksu 700 e/vuosi ja futiksen 1000 e/vuosi. Toki jääkiekossa pääsee samaan tasoon, kun varusteet maksaa enemmän, mutta yhtä kalliita ovat :(
jos lapset harrastaa yleisurheilua? Ihan köyhälistöä?
Monet lätkänpelaajathan no, jääköön sanomatta...
Se on ainakin kovan varusteurheilun laji. Ei riitä ihan muutamat sukset junnuillakaan.
jääkiekon vuosimaksu 700 e/vuosi ja futiksen 1000 e/vuosi. Toki jääkiekossa pääsee samaan tasoon, kun varusteet maksaa enemmän, mutta yhtä kalliita ovat :(
Millähän tasolla pelaa ja ikä??
Aikamoisia pointteja on ihmiset nostaneet lasten harrastuksista.